BYD – co to za marka?
BYD Seal U DM-i to hybryda typu plug-in. To kolejny chiński model, który może zamieszać w Europie. Podobnie jak sama marka BYD (z ang. Build-Your-Dreams), która coraz mocniej rozpycha się na europejskim rynku. Spółka w branży motoryzacyjnej funkcjonuje od 2003 roku, początkowo jako BYD Auto. Aktualnie producent jest już obecny w ponad 20 krajach Unii Europejskiej.
Firma nie poprzestaje na europejskich filiach, ale otwiera także zakłady produkcyjne (m.in. na Węgrzech). Już w 2025 roku BYD chce zwiększyć udział w Europie do 5 proc., a więc plany są bardzo ambitne.
Nie ma na razie spółki BYD Polska, ale na październik 2024 roku chińska marka ma w Polsce salony w Warszawie, Łodzi, Bydgoszczy, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach i Gdyni. Natomiast już w 2025 roku auta marki będzie można obejrzeć w większości znaczących ośrodków miejskich.
Przeczytaj też: “BYD Auto – kolejna chińska marka trafia do Polski”
Jak wygląda SUV BYD Seal U DM-i?
BYD Seal U DM-i to duży, rodzinny, estetyczny SUV segmentu D, w którym nie brakuje futurystycznych akcentów. Auto otrzymało między innymi reflektory z podwójnymi światłami w kształcie litery U z przesuniętymi względem siebie skupiskami źródeł światła. Obok walorów estetycznych ma to znaczenie dla lepszej widoczności, co natomiast poprawia bezpieczeństwo jazdy. Natomiast z tyłu Seal U DM-i ma ciągłe światło zaprojektowane na wzór matrycy złożonej z kropel wody.
Niezależnie od wersji – Boost lub Design – SUV porusza się na 19-calowych obręczach ze stopów lekkich. Koła zaprojektowano w taki sposób, żeby zmniejszyć opór powietrza. Do wyboru jest pięć kolorów nadwozia: brązowy (Boundless Cloud), biały (Snow White), czarny (Delan Black), niebieski (Tian Qing) oraz szary (Time Grey).
BYD Seal U DM-i – wymiary hybrydy
Auto jest przestronne i gwarantuje komfortową podróż nawet dla pięciu osób. Bagażnik mieści od 425 do 1440 l pojemności. Dodatkowo mniejsze przedmioty schować można pod podłogą. Natomiast brakuje gniazda 230V. Sama klapa bagażnika jest sterowana elektrycznie.
Długość | 4775 mm |
Szerokość | 1890 mm (2085 mm z lusterkami) |
Wysokość | 1670 mm |
Rozstaw osi | 2765 mm |
Pojemność bagażnika | Od 425 do 1440 litrów |
Masa całkowita | 2350 kg (Boost) lub 2510 kg (Design) |
BYD Seal U DM-i Hybrid w kabinie
Model gwarantuje wystarczająco komfortową podróż. Auto ma elektrycznie regulowane, podgrzewane i wentylowane fotele kierowcy i pasażera. W kabinie znaleźć można kilka schowków, są też uchwyty na napoje oraz gniazda USB-C. Chińczycy zadbali także o indukcyjną ładowarkę smartfonów. Sporo miejsca jest także z tyłu. Poza tym pasażerowie na tylnej kanapie, która składa się w proporcji 60:40, mają podłokietnik, nawiew i osobne gniazda ładowania.
Seal U DM-i został wyposażony w dwa duże ekrany. Wyświetlacz do obsługi multimediów ma przekątną 15,6 cala i może być obracany w pozycję pionową. Natomiast cyfrowy zestaw wskaźników ma wielkość 12,3 cala. Licznymi funkcjami samochodu zarządzać można z poziomu asystenta głosowego “Hi, BYD”. Na razie nie da się go obsługiwać w języku polskim, ale nie jest to wykluczone w przyszłości. Sam system jest intuicyjny i stosunkowo prosty. Nie zabrakło także kilku fizycznych przycisków. Manualnie można ustawić głośność, czy zmienić tryb jazdy z hybrydowego na bezemisyjny. Atutem jest też technologia NVH Excellence redukująca hałasy i drgania.
Przeczytaj też: “BYD Seal – cena, napęd, wyposażenie”
Bogate wyposażenie chińskiego SUV-a
Wysokiej jakości elementy w kabinie dobrze ze sobą spasowano. Samo wnętrze zamówić można w dwóch kolorach – czarnym lub czarno-brązowym. Samochód jest bardzo dobrze wyposażony, a wersje – Boost oraz Design – różnią się od siebie przede wszystkim osiągami. Poniżej wybrane elementy wyposażenia modelu BYD Seal U DM-i, które są dostępne w obu wersjach bez żadnych dopłat.
19-calowe alufelgi |
Obracany ekran multimediów o przekątnej 15,6 cala |
Cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 12,3 cala |
Reflektory i tylne lampy w technologii LED |
Panoramiczny dach z elektrycznie sterowaną roletą |
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika |
System kamer 360 stopni |
Elektrycznie sterowane, podgrzewane i wentylowane fotele pokryte wegańską skórą |
Wyświetlacz head-up (HUD) |
Podgrzewana kierownica |
Nastrojowe oświetlenie |
Asystent głosowy “Hi, BYD” |
Łączność Apple CarPlay i Android Auto |
System audio Infinity z 10 głośnikami |
Inteligentny tempomat |
Oczywiście na wyposażeniu jest także wiele systemów bezpieczeństwa (m.in. monitorowanie ruchu poprzecznego przy cofaniu, wykrywanie martwych punktów).
BYD Seal U DM-i – sprawdź pełne wyposażenie
BYD Seal U DM-i to hybryda typu plug-in
W wersji podstawowej Boost samochód jest napędzany przez czterocylindrowy, wolnossący silnik 1.5 o mocy 98 KM i 122 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka napędowa jest wspomagana przez silnik elektryczny (166 KM i 300 Nm). Dlatego łączna moc systemowa wynosi 218 KM. Maksymalny moment obrotowy to 300 Nm i jest on przenoszony na przednie koła przez skrzynię automatyczną. Od 0 do 100 km/h Seal U DM-i rozpędza się w 8,9 s, a ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna to 170 km/h.
BYD Seal U DM-i Design to auto bardziej dynamiczne. Pod maską również pracuje czterocylindrowy silnik benzynowy, ale z doładowaniem, o parametrach 130 KM i 220 Nm. Motor spalinowy współpracuje tutaj z dwoma silnikami elektrycznymi, po jednym na przedniej (150 KM i 300 NM) i tylnej osi (120 KM i 250 Nm). Moc systemowa to 323 KM, maksymalny moment obrotowy – 550 Nm. Ta wersja ma napęd na wszystkie koła. Ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 180 km/h, a do “setki” samochód rozpędza się w 5,9 s.
Ponad 1000 km zasięgu
Niezależnie od wariantu SUV z napędem hybrydowym typu plug-in ma materię typu Blade o pojemności 18,3 kWh. Akumulator można ładować prądem zmiennym AC (o mocy do 11 kW) lub stałym DC (do 18 kW). Baterię z poziomu 30 do 80 proc. uda się naładować w niewiele ponad pół godziny. W zależności od wersji w trybie bezemisyjnym samochód pokona:
- Wariant Boost – 80 km (cykl mieszany) i 113 km (miejski).
- Wariant Design – 70 km (cykl mieszany) i 98 km (miejski.
Dzięki temu przy pełnym zbiorniku paliwa auto przejedzie nawet 1080 km (Boost) lub 870 km (Design). Natomiast średnie spalanie wynosi 6,4 l /100 km (Boost) lub 7,4 l /100 km (Design).
Samochód został też wyposażony w funkcję V2L (ang. Vehicle-to-load). Dzięki temu energią z akumulatora ładować można urządzenia zewnętrzne. W ten sposób hybrydowy SUV może zasilać komputery, konsole czy grille elektryczne.
Model BYD Seal U DM-i – dane techniczne
Parametry|Wersja | Boost | Design |
Silnik spalinowy | Czterocylindrowy, wolnossący, benzynowy 1.5 | Czterocylindrowy, benzynowy 1.5 z turbodoładowaniem |
Moc silnika spalinowego | 98 KM | 130 KM |
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego | 122 Nm | 220 Nm |
Parametry pierwszego silnika elektrycznego | 166 KM i 300 Nm | 150 KM i 300 Nm |
Parametry drugiego silnika elektrycznego | – | 120 KM i 250 Nm |
Łączna moc systemowa | 218 KM | 323 KM |
Łączny maksymalny moment obrotowy | 300 Nm | 550 Nm |
Napęd | Na przednie koła (FWD) | Na cztery koła (AWD) |
Skrzynia biegów | Automatyczna | Automatyczna |
Prędkość maksymalna | 170 km/h | 180 km/h |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h | 8,9 s | 5,9 s |
Pojemność akumulatora | 18,3 kWh | 18,3 kWh |
Maksymalna moc ładowania | 11 kW (AC) i 18 kW (DC) | 11 kW (AC) i 18 kW (DC) |
Minimalny czas ładowania prądem zmiennym (z 15 do 100 proc.) | 120 minut | 120 minut |
Minimalny czas ładowania prądem stałym (z 30 do 80 proc.) | 35 minut | 35 minut |
Zasięg w trybie elektrycznym | 80 km (cykl mieszany) i 113 km (miejski) | 70 km (cykl mieszany) i 98 km (miejski) |
Średnie zużycie paliwa | 6,4 l /100 km | 7,4 l /100 km |
Całkowity zasięg przy pełnym baku i naładowanej baterii | 1080 km | 870 km |
Auto naprawdę dobrze się prowadzi, również za sprawą miękkiego zawieszenia i sztucznie wspomaganego układu kierowniczego. Z przodu pracuje zawieszenie typu MacPherson, z tyłu – niezależne zawieszenie wielowahaczowe (tzw. multilink).
Przeczytaj też: “Omoda 5 – dane techniczne, wyposażenie, ceny w Polsce”
Chińczycy zaskakują ceną. Ile trzeba zapłacić za nowego BYD Seal U DM-i PHEV?
BYD Seal U DM-i to samochód bardzo dobrze wyposażony. Już w standardzie model oferuje to, co u konkurencji można otrzymać za dopłatą. To wszystko przy naprawdę atrakcyjnej cenie. W zależności od wersji SUV BYD Seal U DM-i kosztuje od 169 900 zł (Boost) lub 209 900 zł (Design). To ceny aktualne w momencie publikacji, które mogą ulec zmianie.
W cenie jest gwarancja mechaniczna na okres 6 lat lub do przebiegu 150 000 km w zależności od tego, co będzie mieć miejsce wcześniej. Producent oferuje też gwarancję na akumulator (do 8 lat lub 200 000 km) oraz na silnik i jego sterownik (do 8 lat lub 150 000 km).
Konfiguracja BYD Seal U DM-i i pierwsza jazda próbna – znajdź dealera
Strona producenta
zdjęcia: byd.com (https://www.byd.com/pl/samochody-hybrydowe/seal-u-dm-i)
wideo: kanał “AutoMadeInChina” w serwisie YouTube
FAQ
Jakim autem jest BYD Seal U DM-i?
To duży SUV segmentu D, za którym stoi chińska marka BYD. Auto jest hybrydą typu plug-in.
Jakie osiągi ma SUV Seal U DM-i?
W słabszej wersji Boost silnik benzynowy 1.5 jest wspierany przez motor elektryczny. Łączna moc układu to 218 KM i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. W wariancie Design postawiono na benzyniaka 1.5 z turbodoładowaniem i dwoma silnikami elektrycznymi. To wersja z napędem na cztery koła oferująca 323 KM i 550 Nm. W obu wariantach samochód otrzymał akumulator o pojemności 18,3 kWh, dlatego w trybie elektrycznym może pokonać do 113 km. W zależności od wersji średnie spalanie wynosi 6,4 oraz 7,4 l/100 km.
Ile kosztuje BYD Seal U DM-i?
Za SUV-a w wersji Boost zapłacić trzeba od 169 900 zł. Mocniejszy wariant to wydatek rzędu przynajmniej 209 900 zł.
2 Responses
Ciekawe, że BYD Seal U DM-i przychodzi na rynek europejski w tak konkurencyjnej cenie. 169 900 zł za hybrydę plug-in to naprawdę dobra oferta, zwłaszcza gdy myślimy o możliwościach i długim zasięgu, jaki oferuje. To świetna alternatywa do tradycyjnych SUV-ów. Doceniam również bogate wyposażenie standardowe. Wydaje się, że chińska marka BYD naprawdę zamierza namieszać w segmencie SUV-ów. Z niecierpliwością czekam na testy tego modelu na polskich drogach. Mam wrażenie, że hybryda może okazać się strzałem w dziesiątkę, szczególnie w mieście.
g
Gdzie można kupić takie auto?