Kuga to jeden z najlepiej sprzedających się Fordów na Starym Kontynencie, ustępujący pod tym względem tylko Focusowi i Fieście. Jaki jest Ford Kuga II generacji? Sprawdź, co przemawia za tym kompaktowym SUV-em, jakie ma on opinie, wymiary, wady i zalety?
Historia Kugi 2. generacji
Ford Kuga II, jak nie trudno się domyślić, jest następcą Kugi I, szerzej opisanej w artykule pt. “Ford Kuga I — opinie, wymiary, cena“. Model zaprezentowano w marcu 2012 roku podczas targów motoryzacyjnych Geneva Motor Show.
Kuga 2. do seryjnej sprzedaży trafiła dopiero w 2013 roku, znacznie później niż odmiana przeznaczona na rynek amerykański (Ford Escape; prezentacja w listopadzie 2011 roku; produkcja od lipca 2012 roku). Kuga II, która przeszła jeden face lifting (2016 r.), z taśm produkcyjnych zjeżdżała do 2019 roku. Produkowano ją w dwóch fabrykach w:
- Walencji (Hiszpania),
- Jełabudze (Rosja).
W przeciwieństwie do poprzednika model 2. generacji był autem światowym, bez różnicowania na wygląd czy paletę jednostek napędowych dla każdego z kontynentów (strategia One Ford). Jego następcą jest Ford Kuga III, od 2019 r. produkowany w fabryce w Walencji.
Oczywiście Kuga II jest też samochodem bezpiecznym. W testach Euro NCAP Ford Kuga II otrzymał komplet pięciu gwiazdek.
Nadwozie Forda Kugi II
Jeśli Kuga I podobała Ci się pod kątem stylistycznym, przy jej następcy możesz być nieco rozczarowany. O ile Kuga 1. wyróżniała się z tłumu linią nadwozia, o tyle Kugę II generacji mocno upodobniono do pozostałych modeli Forda. Fakt ten na pewno nie przeszkadza zwolennikom koncepcji stylistycznej Kinetic Design, inni mogą z tego powodu czuć się odrobinę zniesmaczeni.
Z przodu w oczy rzuca się zderzak z wielkimi otworami wentylacyjnymi i rozciągniętymi aż na nadkola reflektorami. Z kolei z tyłu dobrze widoczne są nieco wyłupiaste światła, zaczynające się jeszcze z boku Kugi II.
Co jednak najważniejsze, wydłużono nadwozie i przebudowano wnętrze. Tym samym udało się wyeliminować największe mankamenty Kugi I – ograniczoną ilość miejsca przedziału pasażerskiego i bagażnika. Lepiej jest pod tym kątem w modelu 2. generacji, choć obie Kugi bazują na sprawdzonej płycie podłogowej znanej z Focusa Mk2 i Mk3.
Wprawdzie rozstaw osi nie uległ zmianie (2690 mm), inne rozplanowanie wnętrza pozwoliło wygospodarować większą ilość miejsca dla pasażerów. Dlatego Kugą II w komfortowych warunkach z powodzeniem mogą podróżować cztery dorosłe osoby o wzroście do 185 cm. Przy pokonywaniu dłuższych dystansów w komplecie może pojawić się dyskomfort, gdyż tylna kanapa nie należy do najszerszych.
Sama karoserie została wydłużona o 8 cm, z 444 cm do 452 cm. Pozwoliło to również zwiększyć przestrzeń załadunkową w bagażniku. Kuga I oferowała minimum 410 l przestrzeni bagażowej, 2. generacja to już 481 l, zmniejszone do 440 l przy zwiększeniu kąta nachylenie oparć tylnej kanapy, co zwiększa komfort pasażerów. Natomiast jej całkowite złożenie gwarantuje 1653 l wolnego miejsca w kufrze.
Dużą korzyścią jest automatyczne otwieranie klapy bagażnika, oferowane jako dodatkowe wyposażenie. Ten system sterowania przyda się, kiedy masz zajęte obie ręce. Wystarczy, że wykonasz ruch przypominający kopnięcie piłki pod zderzakiem, a siłowniki automatycznie otworzą pokrywę bagażnika.
Ford Kuga II – wymiary:
- Długość: 4524 mm;
- Szerokość: 1838 mm;
- Wysokość: 1702 mm;
- Rozstaw osi: 2690 mm.
Wnętrze
W kabinie Kuga II jest mocno upodobniona do Focusa. Gwarantuje to niezłą pozycję za kierownicą i dobre wyprofilowanie foteli. Poza tym możesz liczyć na kilka ciekawych schowków oraz dobrze spasowane, niezłej jakości materiały, zwłaszcza po face liftingu. Plus należy się również za niemal płaski tunel środkowy, nieźle jest też z wyciszeniem wnętrza.
Gorzej z ergonomią. Twoim oczom ukaże się gąszcz przycisków, a to wszystko w połączeniu z mało przyjaznym interfejsem oraz centralnym wyświetlaczem o niewielkich rozmiarach.
Wyposażenie Forda Kugi II
W standardzie Ford Kuga II oferował m.in. ABS, ESP, 7 airbagów, klimatyzację manualną, elektrycznie sterowane szyby i lusterka (podgrzewane), światła przeciwmgłowe oraz 17-calowe alufelgi. Ogólnie model był dostępny w trzech wersjach wyposażeniowych:
- Trend,
- Titanium,
- Titanium Plus.
Dodatkowo właściciele mogli doposażyć model w wiele funkcjonalnych systemów, np.: asystent parkowania, układy monitorowania martwego pola widzenia i pasów ruchu, rozpoznawania znaków drogowych, ostrzegania o niebezpieczeństwie najechania na tył poprzedzającego pojazdu.
Ogólnie na rynku wtórnym znajdziesz wiele bogato wyposażonych egzemplarzy, choć część dodatkowych systemów wymagała dopłaty nawet w najdroższej wersji wyposażeniowej. System bezkluczykowego dostępu, dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, nawigacja, elektryczne sterowanie klapą bagażnika czy ksenony nie są jednak niczym rzadkim.
Ford Kuga II – lifting
W toku 6-letniej produkcji Ford Kuga II przeszedł jeden face lifting. W 2016 roku zmieniono przód pojazdu, przeprojektowując reflektory i dodając nową, masywną atrapę chłodnicy.
Zmian dokonano także we wnętrzu. Pojawiły się nowe wzory tapicerki i aplikacje dekoracyjne, a miejsce tradycyjnego hamulca ręcznego zajął przycisk elektrycznego hamulca pomocniczego. Postawiono też na nową kierownicę i system multimedialny SYNC3 z 8-calowym ekranem dotykowym. Przeniesiono też kilka przycisków i przełączników.

Właśnie w 2016 roku w gamie Kugi II pojawiły się też dwie nowe wersje stylizacyjne:
- Ford Kuga ST Line (sportowa),
- Ford Kuga Vignale (luksusowa).
Zmiany dotknęły również paletę jednostek napędowych. Wprowadzono nowego Diesla 1.5 TDCi o mocy 120 KM, a także zmodyfikowano silnik 2.0 TDCi. Pojawił się też benzyniak 1.5 EcoBoost (120 KM).
Ford Kuga II – opinie o silnikach
Pod maską Forda Kugi II znajdziesz silniki benzynowe i diesle. Najsłabszym benzyniakiem jest silnik 1.5 EcoBoost o mocy 120 KM, który w ofercie pojawił się wraz z liftingiem i występował w połączeniu wyłącznie z napędem na przednie koła. Mimo iż ma on rozsądne zużycie paliwa, jest odrobinę zbyt mało dynamiczny jak na napęd dla Kugi.
Dlatego lepiej wypada 150-konna wersja tego silnika. Kuga II występowała też z benzyniakami 1.6 EcoBoost pod maską (150 lub 182 KM). Natomiast najmocniejszymi silnikami benzynowymi są 2-litrowe motory EcoBoost. W ich przypadku to moc 230 lub 242 KM. Oczywiście tak dynamiczne jednostki napędowe są łakome na paliwo, a więc nie możesz wówczas liczyć na jednocyfrowe wyniki spalania, o co trudno nawet przy motorach 1.6 l.
Musisz mieć na uwadze, że w autach z silnikiem 1.6 sprzed 2015 roku zdarzały się problemy z przegrzaniem głowicy, co mogło doprowadzić nawet do pożaru auta. Ford wzywał właścicieli na akcje serwisowe, a więc warto sprawdzić, czy dany egzemplarz nie miał wezwania do ASO, w czym pomoże raport VIN.
Pamiętaj, że silnik benzynowy 1.5 (176 i 182 KM) i 1.6 (182 KM) występował w połączeniu z napędem 4×4. Poszczególne wersje łączono też z 6-stopniową przekładnią automatyczną. Wyłącznie z napędem AWD i automatem występowały topowe benzyniaki 2.0 EcoBoost.
Silniki wysokoprężne
W przypadku diesli było to następujące motory:
- 1.5 TDCi (120 KM),
- 1.6 TDCi (120 KM),
- 2.0 TDCi (120, 140, 150, 163, 180 KM).
W zależności od wariantu diesle mogą napędzać przednią lub obie osie. Są połączone z 6-biegowymi, ręcznymi skrzyniami lub dwusprzęgłowym, sześciobiegowym automatem PowerShift z dwoma sprzęgłami. Takie połączenie jest częste dla ropniaków z rynku wtórnego. Jeśli decydujesz się na taki egzemplarz, pamiętaj, że to przekładnia wrażliwa na brak wymiany oleju. Najbezpieczniej wymieniać go maksymalnie co 60 tys. km.
Same turbodiesle uchodzą za elastyczne i oszczędne, z zużyciem paliwa w trasie na poziomie ok. 7 l/100 km. Sporadyczne są też ich awarie, aczkolwiek pamiętaj, aby przed zakupem dokładnie sprawdzić ich osprzęt. Później pilnuj już regularnych wymian oleju, najlepiej maksymalnie co 15 tys. km.
Ford Kuga II AWD
Jeśli jest to Ford Kuga II AWD, sercem układu jest sprzęgło wielopłytkowe. Przy wersji z napędem na obie osie nie masz przełączników czy pokręteł, którymi sterujesz przenoszeniem mocy. Wszystko odbywa się automatycznie. Siłę napędową dozuje elektronika, jej część kierując na tył po mocniejszym dociśnięciu pedału gazu.
W ten sposób producent minimalizuje wystąpienie utraty przyczepności lub podsterowności. Zwłaszcza że pomagają w tym systemy znane z Focusa RS:
- Torque Vectoring Control – przyhamowuje wybrane koła, zwiększa moment obrotowy, poprawia trakcję.
- Curve Control – minimalizuje ryzyko opuszczenia drogi, może ograniczyć moment obrotowy oraz rozpocząć hamowanie.
Ford Kuga II – dane techniczne

Właściciele Kugi pierwszej generacji narzekali na dość sztywne zawieszenie, Kuga II ma je zestrojone znacznie lepiej. Kompaktowy SUV dobrze radzi sobie z drobnymi i większymi nierównościami. Z przodu pracują tu kolumny MacPhersona, z tyłu postawiono na konstrukcję wielowahaczową.
Nie słychać również o przedwczesnym zużyciu elementów podwozia. Wyjątkiem są tu jedynie pękające obudowy skrzyń rozdzielczych napędu AWD, ale i w tym przypadku to sporadyczne usterki.
Używany Ford Kuga II. Sytuacja na rynku wtórnym
Na rynku wtórnym Ford Kuga 2. to dość popularny SUV. W chwili pisania artykułu, w najpopularniejszych serwisach znajduje się ponad 600 anonsów sprzedażowych. Niestety, duża część egzemplarzy jest po mniejszych lub większych stłuczkach.
Stąd konieczne jest sprawdzenie auta, najlepiej na kilku płaszczyznach:
- przez Raport Historii Pojazdu,
- podczas oględzin na miejscu u sprzedawcy (sprawdź naszą checklistę oględzin auta),
- przez przegląd w niezależnym warsztacie lub ASO,
- podczas jazdy próbnej.
Same ceny Ford Kuga II ma bardzo różne. Za najtańsze egzemplarze musisz zapłacić w okolicach 40 000 zł. Często to jednak samochody po kolizjach i przebiegiem powyżej 200 tys. km. Ponad 50 000 zł musisz przygotować na egzemplarz po face liftingu, z kolei nawet przeszło 120 000 zł za salonowe auta podemonstracyjne. Wówczas możesz jednak liczyć na Kugę z minimalnym przebiegiem oraz ważną gwarancją.
Pamiętaj jednak, że używany Ford Kuga II często nie pochodzi z polskiego salonu. Model ten najczęściej jest importowany z Niemiec oraz Stanów Zjednoczonych, gdzie wstępuje jako Ford Escape.
Ford Kuga II – gdzie numer VIN?
Ford Kuga II VIN ma umiejscowiony w kilku miejscach. Szukaj go m.in.:
- na podłodze przed siedzeniem pasażera,
- na tabliczce na słupku środkowym prawym,
- w formie naklejki na lewym podszybiu.
Pamiętaj, aby zawsze numer VIN z samochodu porównać z tym w dokumentach auta, m.in. dowodzie rejestracyjnym.
Ford Kuga II – czy warto?
Bez wątpienia Ford Fuga II to jedna z ciekawych propozycji, jeśli szukasz kompaktowego SUV-a segmentu C. Model ma niezłe silniki i dopracowany układ jezdny, wiele egzemplarzy na ryku wtórnym jest też nieźle wyposażonych.
Jeśli solidnie zweryfikujesz egzemplarz z rynku wtórnego, zainwestowane w Kugę kilkadziesiąt tysięcy złotych na pewno nie pójdą na marne. To model, który będzie cieszył przez wiele lat eksploatacji.