Problemy na drodze – jak być uprzejmym kierowcą?

Udostępnij
Wasza ocena

W artykule przeczytasz

Sytuacje na drodze, podobnie jak kierowcy pojazdów, bywają różne. Jeżeli dojeżdżamy codziennie do pracy samochodem lub po prostu wykorzystujemy go dość często jako środek transportu, doskonale wiemy, że czasami byle drobnostki potrafią wyprowadzić człowieka z równowagi, a chwila rozkojarzenia nierzadko kończy się kolizją.

Wieczny pośpiech, wielogodzinne korki czy przebiegający przez ulicę piesi to tylko niektóre z powodów, dla których coraz trudniej dziś o uprzejmość uczestników ruchu. Tyczy się to nie tylko kierowców samochodów, ale również motocyklistów, rowerzystów i osób, które zaplanowane dystanse przemierzają na własnych nogach. Pamiętajmy jednak, że im więcej osób zadba o koncentrację i kulturę osobistą na drodze, tym przyjemniejsza będzie podróż dla każdego z nas. Jak być uprzejmym kierowcą?

a

Uprzejmi kierowcy

Uprzejmy kierowca to przede wszystkim… cierpliwy kierowca. Na co dzień nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale większość problemów na drodze wynika właśnie z ludzkiej nieumiejętności czekania. Nieustannie się gdzieś spieszymy, ktoś przed nami jedzie zbyt wolno, nie chcemy wpuścić przed siebie pojazdu z nauką jazdy, parkujemy w pośpiechu, kasując po drodze okoliczny śmietnik lub zahaczając o rowerzystę. Cierpliwość to cnota. Dzięki niej wielokrotnie zyskujemy czas na dokładne przemyślenie sytuacji i ruchów, jakie mamy do dyspozycji. Spiesząc się, nie myślimy logicznie, bo przed oczami mamy jedynie cel podróży. Nauczmy się czekać.

a

Jazda na zakładkę / jazda na suwak

Niedostosowanie się do tego typu jazdy to jedno z najmniej uprzejmych zachowań na drodze. Towarzyszy często wielominutowym korkom i większym remontom. Mimo tablic, które bardzo często stoją w krytycznych punktach i mówią o zalecanym sposobie jazdy, wielu kierowców nic sobie z nich nie robi.

Jazda na zakładkę lub inaczej jazda na suwak to sytuacja, kiedy na drodze kończy się jeden pas ruchu i stojące na nim samochody muszą wjechać kolejno na drugi pas ruchu. Tu rozpoczyna się walka – kierowcy, którzy stoją na właściwym pasie, traktują wpuszczanie innych jako “wpychanie się” i wymuszanie pierwszeństwa, więc w ramach protestu nie robią tego. A przecież wszyscy tak samo spieszymy się do celu. Pomagajmy sobie wzajemnie – udawanie niewidomego i podjeżdżanie do przodu (prawie że w cudzy bagażnik) nic nie da. Będąc uprzejmym, dajemy innym przykład, że warto.

a

Sygnalizuj kolejny ruch

Każdy, kto pomyślnie ukończył egzamin na prawo jazdy wie, do czego służą kierunkowskazy w samochodzie. Dlaczego więc tak wiele osób wcale z nich nie korzysta? To naprawdę nic trudnego – skręcasz w prawo, pyk! Skręcasz w lewo, pyk! Wymijasz przeszkodę na drodze, pyk! Chcesz podziękować? Pyk! Włącz na kilka sekund sygnalizację awaryjną. Tak prosta czynność, a tak bardzo ułatwia komunikację na drodze!

a

Nadużywanie klaksonu

Klakson to jeden z tych elementów samochodu, który powinien być używany sporadycznie. Niestety wielu kierowców uważa, że tylko w ten sposób wymusi i przyspieszy pewne procesy na drodze, przy okazji klnąc wniebogłosy i pokazując gestem dłoni, co myśli na temat innych uczestników ruchu.

Widzisz zielone światło, masz stopę na gazie i bieg na jedynce, ale minęła już cała jedna sekunda, a na drodze nic się nie dzieje? Spokojnie. Kierowca przed Tobą z pewnością też je widzi, a nawet jeśli nie,pewnie zaraz zauważy. Kiedy jednak tego nie zrobi, wystarczy jeden, delikatny i krótki klakson “na obudzenie”. Ulica to nie tor wyścigowy. Poza tym – każdemu z nas czasami gaśnie silnik. Bądź wyrozumiały. Na pasach ktoś idzie wyjątkowo wolno? Weź głęboki oddech. Być może ta osoba miała wyjątkowo paskudny dzień lub nie najlepiej się czuje. To mogłeś być Ty. Kierowca nie zmieścił się na rondzie i zasłania Ci Twój pas? Trąbienie nic nie da, podobnie jak wymachiwanie rękoma. Stało się, trudno. Na pewno jest mu już wystarczająco głupio, nie musisz obwieszczać całemu światu swojej złości i irytacji.

a

Uprzejma i przemyślana jazda to nic trudnego – wymaga jedynie sporej koncentracji i dużej dawki cierpliwości. Bez tych dwóch elementów nie poradzimy sobie z nadmiarem irytacji i emocji, szczególnie gdy bardzo się spieszymy. Głęboki wdech – bycie nieuprzejmym nic nie przyspieszy. Spróbuj pokonać problemy z uśmiechem!

Ocena naszych czytelników
[Suma: 0 Średnio: 0]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.