Oznaczenia felg. Podstawowe parametry felgi
Wydaje się, że dobór właściwej felgi do naszego pojazdu nie powinien sprawiać nam żadnych problemów. Zwłaszcza że podobnie jak zalecane rozmiary opon, oznaczenia felg homologowanych do pojazdu znajdziemy w jego instrukcji obsługi. Taka informacja powinna znaleźć się też na wewnętrznej stronie słupka bocznego od strony kierowcy. Mimo to warto znać podstawowe parametry obręczy i wiedzieć, jak interpretować oznaczenia felg.
Kluczowym parametrem jest rozmiar felgi. Ważne są też ilość i rozstaw śrub montażowych, czy odsadzenie ET. Co ważne, oznaczenia na felgach aluminiowych i stalowych są identyczne. Sprawdzamy, jak interpretować ciąg cyfr i liter, jakie znajdziemy na obręczach. Za przykład wzięliśmy felgę o zapisie “7Jx16H2, ET 30, CH 68”.
Na początku skupmy się na pierwszym ciągu znaków – 7Jx16H2, który odpowiada rozmiarowi felgi. W tym przykładzie cyfra “7” to rozmiar felgi, liczba “16” odpowiada średnicy obręczy. Pamiętajmy, że 1 cal to 25,4 mm.
Poza tym ten podstawowy ciąg znaków pozwoli nam określić typ profilu przekroju felgi oraz profil kołnierza.
Typ profilu przekroju felgi
W zapisie, który służy nam za przykład (7Jx16H2), typ profilu przekroju felgi sczytujemy z ostatniego symbolu (tutaj H2). Współczynnik ten informuje o ukształtowaniu powierzchni zakrytej przez oponę. Na rynku znajdziemy obręcze o różnych profilach, np.:
- H (Hump) z garbem po wewnętrznej stronie felgi;
- H2 (Double Hump) z garbem po obu stronach felgi;
- FH (Flat Hump) z garbem płaskim po wewnętrznej stronie felgi;
- FH2 (Double Flat Hump) z garbem płaskim po obu stronach felgi;
- CH (Combination Hump) z dwoma różnymi typami garbów;
- EH2 (Extended Hump z garbem rozszerzonym;
- EH2+ (Extended Hump+) z garbem rozszerzonym.
Jak widzimy, w felgach 7Jx16H2 “garb” występuje po obu stronach obręczy.
Profil kołnierza
Profil kołnierza jest oznaczony literą występującą zaraz po odpowiedniku szerokości. W felgach “7Jx16H2” jest to litera “J”. To kształt, w którym stopka przylega do obręczy. Wyróżniamy aż 15 różnych typów felgi, a najpopularniejsze z nich to.:
- A i D (motocykle, rowery, motorowery, skutery, półciężarówki, ciężarówki, wózki widłowe);
- B (stare felgi do 6 cali szerokości);
- J (samochody osobowe);
- JJ (samochody terenowe 4 × 4);
- P i K (stosowane czasem w starszych samochodach).
Jak widać, felgi 7Jx16H2 służą samochodom osobowym, na co wskazuje litera “J” po rozmiarze “7”.
Inne oznaczenia na felgach
Wszystkie powyższe to tylko niektóre z oznaczeń, jakie znajdziemy na obręczach. Poza tym oznaczenia felg odnoszą się do ilości i rozstawu śrub montażowych, średnicy otwory centralnego i odsadzenia felgi.
Ilość i rozstaw otworów montażowych
To parametr, którego zwykle nie znajdziemy w miejscu rozmiaru felgi. Rozstaw śrub montażowych (np. 5×110) określa wymagania piasty odnośnie ilości i rozstawu otworów mocujących. Wartość ta opisuje ilość (w przykładzie “5”) i średnicę okręgu (w przykładzie “110 mm”), na którym opisano otwory śrub mocujących.
Średnica otworu centralnego
Średnica otworu centralnego, przenoszącego siłę i drgania koła na piastę, jest wyrażona w milimetrach. W naszym przykładzie jest to zapis “CH 68”, co oznacza, że jego średnica ma 68 mm. Musimy pamiętać, że średnica otworu centralnego nie może być mniejsza od “czopa” piasty.
Odsadzenie felgi
Współczynnik odsadzenia felgi to tzw. offset. Jest on oznaczany jako ET (w naszym przykładzie “ET 30”) i określa głębokość osadzenia felgi w nadkolu. Jeśli ET wynosi 30, felga jest osadzona w nadkolu o 30 mm głębiej względem położenia centralnego. ET może być dodatnie (felgi bardziej schowane w nadkolu) lub ujemne (felgi bardziej wychodzące na zewnątrz).
Zwłaszcza w przypadku felg stalowych wartość ET powinna być identyczna z homologowaną przez producenta. Jeśli to obręcze z lekkich stopów, co do tych wartości istnieje pewna tolerancja.
Jak widzimy, oznaczenia felg nie są szczególnie skomplikowane, choć niewątpliwie są tam znaki, które mogą wprowadzić nas w zakłopotanie. Jednak nie powinniśmy mieć problemów, aby trafnie dobrać felgi do pojazdu. Oczywiście kluczowe jest, aby we właściwy sposób obchodzić się z felgami. Pamiętajmy, że często możliwa jest też ich renowacja. Więcej o tym procesie piszemy w artykule pt. “Renowacja felg aluminiowych i stalowych – czy ma to sens?“.
3 odpowiedzi
Pomylka tutaj. Skoro otwor centralny ma tylko 68mm to jakim cudem kazda sruba bylaby o srednicy az 110mm ? Prosze skorygowac sobie…
“…np. 5×110) określa wymagania piasty odnośnie ilości i rozstawu otworów mocujących. Wartość ta opisuje ilość (w przykładzie “5”) i średnicę okręgu (w przykładzie “110 mm”) śrub mocujących. Taka felga ma pięć otworów, każdy o średnicy 110 mm.”
I to jest czujność. Jasne, że 110 mm czy 112 mm (głównie Audi i Mercedes) to średnica okręgu, na którym opisano otwory śrub mocujących.
110mm jest to rozstawienie 5 srub w okregu 110mm.