Niewielu Polaków sprowadza samochody ze Szwajcarii. Są jednak tacy, którzy szukają sobie w tym kraju auta w sam raz dla siebie. Zresztą zdarza się, że importują je również handlarze, po czym sprzedają już w Polsce. Jak kupić samochód od Helwetów, nie narażając się przy tym na przykre konsekwencje zakupu auta w złym stanie technicznym, wypadkowego, z przekręconym licznikiem i innymi wadami?
Samochody ze Szwajcarii – najważniejsze dokumenty
Przy samochodach sprowadzonych do Polski, które nie zostały zarejestrowane w kraju, jest więcej formalności niż przy autach importowanych i już widniejących w polskim systemie. Wprawdzie urzędy uprościły proces rejestracji samochodów sprowadzanych z UE, ale Szwajcaria nie jest krajem należącym do Wspólnoty Europejskiej. Dlatego ściągając samochody ze Szwajcarii i kupując takie auta od handlarzy, trzeba zwrócić baczną uwagę na listę niezbędnych dokumentów, które należy uzyskać od sprzedającego i przygotować dla zarejestrowania pojazdu w Polsce.
Fahrzeugausweis
Fahrzeugausweis to szwajcarski odpowiednik dowodu rejestracyjnego. Szary dokument jest identyczny we wszystkich szwajcarskich kantonach. Inny może być natomiast język na dokumencie. W zależności od kantonu i obowiązującego w nim języka urzędowego Fahrzeugausweis może być po niemiecku, włosku lub francusku.
Najważniejsze, aby dane w dowodzie rejestracyjnym były zgodne z innymi dokumentami, ale i numerem VIN na samochodzie, który szerzej opisuje artykuł pt. “Jakie informacje zawiera numer VIN?“. Na dowodzie rejestracyjnym znajdować się również musi pieczątka, która świadczy o wyrejestrowaniu samochodu ze szwajcarskiego systemu. Bez niej nie można zarejestrować auta w Polsce.
Potwierdzenie opłacenia akcyzy
Samochody ze Szwajcarii muszą mieć opłaconą akcyzę. Zdarza się, że sprzedający informuje, że samochód jest po opłatach, co nie ma potwierdzenia w rzeczywistości. Obecnie obowiązują dwie stawki akcyzy, tj.:
- 3,1% wartości samochodu z silnikiem o pojemności do 2000 cm3
- 18,6% wartości samochodu z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm3
Warto uspokoić, że fakt zapłaty akcyzy da się sprawdzić przez Internet. W tym celu należy wejść na stronę puesc.gov.pl, która należy do Ministerstwa Finansów, a następnie założyć konto i sprawdzić, czy dla danego pojazdu sprzedający zapłacił akcyzę.
Jeżeli została ona opłacona, warto zerknąć na datę jej zapłaty. Dzięki temu można poznać przybliżony okres sprowadzenia samochodu do Polski. Jeżeli miał on opłaconą akcyzę przed kilkoma miesiącami, może to świadczyć, że poprzez ten czas był naprawiany.
Świadectwo dokonania odprawy celnej
Samochody sprowadzane spoza Unii Europejskiej są też oclone. Opłata wynosi 10% wartości celnej samochodu, a więc z reguły kwoty, za którą kupiono pojazd. W przypadku samochodów ze Szwajcarii UE zawarła porozumienie i obniżyła tę stawkę do 0%. Jednak pod warunkiem, że auto było wyprodukowane na terenie Wspólnoty Europejskiej i ma świadectwo pochodzenia EUR-1.
Dowód zakupu samochodu
Jeżeli są to samochody ze Szwajcarii kupione od handlarza prowadzącego działalność gospodarczą, należy mieć odpis z KRS lub CEIDG. Ważne, aby na odpisie w kodach działalności znajdowała się informacja, że podmiot prowadzi sprzedaż hurtową i detaliczną samochodów osobowych i furgonetek. Jednym z najpopularniejszych oznaczeń PKD dla tego rodzaju działalności jest kod 45.1.Z. Przy takim dokumencie do rejestracji samochodu wymagana będzie jedynie faktura wystawiona na dane nowego właściciela.
W innym wypadku, jeżeli handlarz nie prowadzi działalności lub też w kodach PKD nie ma obrotu samochodami, zachowana musi zostać ciągłość umów. Wydział Komunikacji będzie bowiem wymagał umowy między handlarzem i sprzedającym samochód Szwajcarem, a także umowy sprzedającego z obecnym właścicielem.
Tłumaczenie dokumentów
Chcąc zarejestrować samochody ze Szwajcarii, konieczne jest przetłumaczenie kilku dokumentów, tj.:
- umowy kupna-sprzedaży lub faktury
- świadectwa odprawy celnej
- szwajcarskiego dowodu rejestracyjnego
Tłumaczenie musi wykonać tłumacz przysięgły.
Badanie techniczne
Motorfahrzeugkontrolle, czyli badania techniczne, są w Szwajcarii bardzo restrykcyjne. Mimo wszystko nie uznają ich wydziały komunikacji w Polsce. Dlatego po sprowadzeniu samochodu do kraju niezbędne są dodatkowe badania lub pełny przegląd techniczny. Ważne, że dla pierwszego badania w kraju jeszcze przed rejestracją tablice rejestracyjne nie są obowiązkowe.
Ubezpieczenie OC
Samochód może mieć ważne szwajcarskie ubezpieczenie tymczasowe wraz z zakupionymi przez osobę prywatną lub handlarza tablicami. Taka polisa pozwala zarejestrować samochód w Polsce. Najważniejsze jednak, aby w dniu rejestracji auta w kraju wykupić polską polisę ubezpieczeniową, gdyż w momencie rejestracji zagraniczne OC wygasa. W innym wypadku właściciel naraża się na karę od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Te już dziś są wysokie, a od 2020 roku będą jeszcze wyższe. Brak OC dla samochodu osobowego dłużej niż przez 14 dni może oznaczać ubytek z portfela blisko 5000 zł. Więcej o wysokości kar nakładanych przez UFG w artykule “Ile wynoszą kary za brak OC?“.
Alternatywą jest zakup 30-dniowej polisy OC już w Polsce. Pozwoli to załatwić wszystkie formalności związane z rejestracją. Jednak również i krótkoterminowe ubezpieczenie OC wygasa wraz z dniem rejestracji.
Pozostałe
Poza tym dla rejestracji samochodu w Polsce konieczne są:
- potwierdzenie wniesienia opłat w urzędzie
- wypełniony wniosek o rejestrację auta sprowadzonego z zagranicy
- dowód tożsamości (dla osób fizycznych) lub odpis z krajowego rejestru sądowego (dla firm)
- zagraniczne tablice rejestracyjne lub wniosek o ich braku
Tablice eksportowe samochodów ze Szwajcarii
Samochody ze Szwajcarii, które do kraju przyjechały na kołach, muszą mieć wykupione tablice rejestracyjne wraz z ubezpieczeniem. Jeżeli samochód jest kupowany od handlarza i ma tablice eksportowe, należy sprawdzić ich ważność. Data ważności szwajcarskich tablic rejestracyjnych widnieje na samych blachach:
- białe cyfry na czerwonym prostokącie oznaczają rok ważności
- duże czarne cyfry oznaczają miesiąc ważności
Przednia tablica rejestracyjna zawsze jest biała, nieco zaokrąglona i ma wymiary 30 × 8 cm. Pierwsze dwie litery oznaczają tu kanon, a więc jednostkę administracyjną Szwajcarii będącą odpowiednikiem województwa w Polsce. Dalej jest czarna kropka i 6 cyfr z odstępem pomiędzy 3 a 4 cyfrą.
W przypadku tylnych tablic mogą one mieć standardowy rozmiar identyczny z polskimi tablicami rejestracyjnymi lub mieć dwa rzędy. Wówczas tablica ma wymiar 30 × 16 cm. Znajdują się na niej:
- litery identyfikujące kanton
- godło kantonu
- numer
- data ważności
- herb szwajcarski
Jeżeli samochód ze Szwajcarii został sprowadzony do Polski na tablicach eksportowych, może się na nich poruszać w kraju, ale tylko do daty upłynięcia ich ważności.
Tablice nieeksportowe lub komisowe OC
Problemy mogą mieć kierowcy, którzy kupią samochód z normalnymi, czyli nieeksportowymi tablicami szwajcarskimi. Wówczas samochody są sprowadzane na lawetach, ale spotkać można je sporadycznie, a jeżeli już to z reguły “rejki“ są podrobione. Wszystko dlatego, że tablice rejestracyjne w Szwajcarii są przypisane do właściciela, a nie do samochodu. Dlatego pozostają one w Szwajcarii. Oczywiście takim autem nie można poruszać się po drogach publicznych.
Uważać trzeba też na ogłoszenia, gdzie sprzedawcy zapewniają, że samochód ma komisowe OC. To kłamstwo, ponieważ 30-dniowe OC ważne jest jedynie, jeżeli samochód jest zarejestrowany. Oczywiście nowy właściciel może wracać takim samochodem na kołach, ale naraża się na mandat. Co gorsza, jeżeli dojdzie do kolizji i nawet nie będzie ona winą kierowcy, koszty naprawy będzie trzeba pokryć z własnej kieszeni. Chcąc być fair wobec przepisów prawa, samochód można przetransportować na lawecie lub zakupić czerwone tablice tymczasowe.
Samochody ze Szwajcarii – opinie kierowców
Bez wątpienia samochody używane ze Szwajcarii mają swoje plusy, ale nie są również pozbawione wad. Pamiętać trzeba przede wszystkim o tym, że większość samochodów ze Szwajcarii sprowadzonych do Polski to egzemplarze mniej lub mocniej uszkodzone. Takie auta opłaca się bowiem importować z uwagi na ich niższą cenę. Wręcz przeciwnie jest z samochodami w dobrym stanie technicznym. Przy takim zakupie należy liczyć się nie tylko z wydatkiem na zakup, ale też kosztami transportu, cła, akcyzy, podatku VAT i marży. To wszystko sprawia, że cena samochodu ze Szwajcarii wyniosłaby więcej niż jego wartość. Jako że w dużej mierze to auta po kolizjach, należy sprawdzić, jak poważnie samochód był uszkodzony oraz ocenić jakość przeprowadzonej naprawy.
Znacznie prościej i taniej sprowadzić samochód z Niemiec. Również z uwagi na odległość dzielącą oba kraje. Import aut zza zachodniej granicy w szczegółach opisuje artykuł “Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?“.
14 odpowiedzi
U nich też jest kontrola przebiegu, tak jak np w Holandii?
Przepraszam, ale jakiego cła skoro .. i tu Wasz cytat “W przypadku samochodów ze Szwajcarii UE zawarła porozumienie i obniżyła tę stawkę do 0%”? Chyba, że pojazd wyprodukowano poza UE to rozumiem intencję redaktora. A co do postawionej przez autora tekstu tezy “Znacznie prościej
i taniej sprowadzić samochód z Niemiec”…to bardzo gorąco zapraszam na Szwajcarskie Auto Scout24 gdzie ceny i głównie WYPOSAŻENIE troszkę się od siebie różnią na niekorzyść naszego zachodniego sąsiada!!!!! (moim skromnym zdaniem),
Wydaje nam się, że jest to wyraźnie zaznaczone w nagłówku “Świadectwo dokonania odprawy celnej”.
Cło 10%, ale dla aut ze Szwajcarii 0%, o ile zostały wyprodukowane na terenie UE i mają świadectwo pochodzenia EUR-1. Jeżeli się mylimy lub coś się zmieniło, prosimy o takową informację.
Co do sprowadzenia pojazdu to pewnie kwestia indywidualna. Jednak większość naszych rodaków, jeżeli ma importować auto z któregoś z tych dwóch krajów — Niemcy i Szwajcaria — postawi na Niemcy. Różne są powody takiej decyzji, głównie to lepiej znany rynek dla polskiego kierowcy, a przynajmniej tak mu się wydaje, co nie oznacza, że Szwajcaria to zły kierunek dla importu auta, wręcz przeciwnie.
Pozdrawiamy
Autobaza
W praktyce kupując auto “znalezione” gdzieś w ogłoszeniach, lub w szwajcarskim komisie masz bardzo małe szanse na kupienie go razem z tym drukiem EU-1. Gdy tego formularza nie możesz pokazać celnikowi, bo go nie masz, to musisz zapłacić cło.
A co w temacie podatku VAT? Kiedy gdzie i kto go musi zaplacić?
Postaramy się to opisać w osobnym artykule, ale jest kilka zależności. Proszę na przykład sprawdzić tutaj, czy musi Pan płacić podatek.
https://ksiegowosc.infor.pl/podatki/vat/rozliczenia-vat/3564599,Zakup-samochodu-za-granica-w-innym-kraju-UE-rozliczenie-VAT.html
Co jeśli chcę zaprowadzić auto do Polski i tam sprzedać muszę je odprawić na granicy mam dwa auta jedno chcę sprzedać w Polsce i pojechać tam na swoich tablicach
Mam auto szwajcarskie już w Polsce i chciałabym tutaj dokonać kupna-sprzedaży, mając przy sobie poza autem również właściciela Szwajcara ;P
Czy w takim wypadku konieczny jest powrót na kołach na granicę, czy można dokonać formalności w Polsce?
pozdrawiam,
Monika
Hej. Nie chcą mi zarejestrować auta ze Szwajcarii.
Firma która sprowadzała, nie posiada auto handlu.
Przyczepili się, ze brakuje pierwszej faktury ze Szwajcarii, mimo iż umowa z Hansem jest. Gdyby mieli auto handel, wszystko byłoby ok.
Handlarzyk nie odbiera tel. czy może ukrywać coś poważnego?
Gdzie kupuje się tablice eksportowe w Szwajcarii?
Pytania dotyczące tablic rejestracyjnych należy kierować do właściwego kantonalnego urzędu ruchu drogowego w Szwajcarii.
W kfz Stelle Należy pamiętać ze jeżeli auto mam ponad 10 lat to aby dostać tablice eksportowe trzeba mieć ważny MFK ( czyli przegląd, jeżeli nie ma to trzeba najpierw zrobić badania jak będzie pozytywny to dopiero wtedy możesz wykupić te tablice. A koszt to 360 chf za miesiąc liczone do końca miesiąca lub po 15 każdego miesiąca wtedy taniej.
Ja po prostu przyjechałem na szwajcarskich blachach. Blachy zabieram z powrotem do Szwajcarii i wymeldowuje auto.
Ja osobiście
Witam mam pytanie chcę przywieźć auto do Polski na szwajcarskich blachach i potem je przywieźć właścicielowi auto jest ubezpieczone do końca grudnia,co muszę zrobić i jakie dokumenty mieć aby jechać nim do Polski??umowa kupna sprzedaży ?
Wszystkie potrzebne dokumenty zostały opisane w powyższym wpisie.