Samochody ze Szwajcarii – jak kupować i sprowadzić?

Udostępnij
Wasza ocena
samochody ze Szwajcarii

W artykule przeczytasz

Niewielu Polaków sprowadza samochody ze Szwajcarii. Są jednak tacy, którzy szukają sobie w tym kraju auta w sam raz dla siebie. Zresztą zdarza się, że importują je również handlarze, po czym sprzedają już w Polsce. Jak kupić samochód od Helwetów, nie narażając się przy tym na przykre konsekwencje zakupu auta w złym stanie technicznym, wypadkowego, z przekręconym licznikiem i innymi wadami?

Samochody ze Szwajcarii – najważniejsze dokumenty

Przy samochodach sprowadzonych do Polski, które nie zostały zarejestrowane w kraju, jest więcej formalności niż przy autach importowanych i już widniejących w polskim systemie. Wprawdzie urzędy uprościły proces rejestracji samochodów sprowadzanych z UE, ale Szwajcaria nie jest krajem należącym do Wspólnoty Europejskiej. Dlatego ściągając samochody ze Szwajcarii i kupując takie auta od handlarzy, trzeba zwrócić baczną uwagę na listę niezbędnych dokumentów, które należy uzyskać od sprzedającego i przygotować dla zarejestrowania pojazdu w Polsce.

Fahrzeugausweis

Fahrzeugausweis to szwajcarski odpowiednik dowodu rejestracyjnego. Szary dokument jest identyczny we wszystkich szwajcarskich kantonach. Inny może być natomiast język na dokumencie. W zależności od kantonu i obowiązującego w nim języka urzędowego Fahrzeugausweis może być po niemiecku, włosku lub francusku.

Najważniejsze, aby dane w dowodzie rejestracyjnym były zgodne z innymi dokumentami, ale i numerem VIN na samochodzie, który szerzej opisuje artykuł pt. Jakie informacje zawiera numer VIN?“. Na dowodzie rejestracyjnym znajdować się również musi pieczątka, która świadczy o wyrejestrowaniu samochodu ze szwajcarskiego systemu. Bez niej nie można zarejestrować auta w Polsce.

Potwierdzenie opłacenia akcyzy

Samochody ze Szwajcarii muszą mieć opłaconą akcyzę. Zdarza się, że sprzedający informuje, że samochód jest po opłatach, co nie ma potwierdzenia w rzeczywistości. Obecnie obowiązują dwie stawki akcyzy, tj.:

  • 3,1% wartości samochodu z silnikiem o pojemności do 2000 cm3
  • 18,6% wartości samochodu z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm3

Warto uspokoić, że fakt zapłaty akcyzy da się sprawdzić przez Internet. W tym celu należy wejść na stronę puesc.gov.pl, która należy do Ministerstwa Finansów, a następnie założyć konto i sprawdzić, czy dla danego pojazdu sprzedający zapłacił akcyzę.

Jeżeli została ona opłacona, warto zerknąć na datę jej zapłaty. Dzięki temu można poznać przybliżony okres sprowadzenia samochodu do Polski. Jeżeli miał on opłaconą akcyzę przed kilkoma miesiącami, może to świadczyć, że poprzez ten czas był naprawiany.

Świadectwo dokonania odprawy celnej

Samochody sprowadzane spoza Unii Europejskiej są też oclone. Opłata wynosi 10% wartości celnej samochodu, a więc z reguły kwoty, za którą kupiono pojazd. W przypadku samochodów ze Szwajcarii UE zawarła porozumienie i obniżyła tę stawkę do 0%. Jednak pod warunkiem, że auto było wyprodukowane na terenie Wspólnoty Europejskiej i ma świadectwo pochodzenia EUR-1.

Dowód zakupu samochodu

Jeżeli są to samochody ze Szwajcarii kupione od handlarza prowadzącego działalność gospodarczą, należy mieć odpis z KRS lub CEIDG. Ważne, aby na odpisie w kodach działalności znajdowała się informacja, że podmiot prowadzi sprzedaż hurtową i detaliczną samochodów osobowych i furgonetek. Jednym z najpopularniejszych oznaczeń PKD dla tego rodzaju działalności jest kod 45.1.Z. Przy takim dokumencie do rejestracji samochodu wymagana będzie jedynie faktura wystawiona na dane nowego właściciela.

W innym wypadku, jeżeli handlarz nie prowadzi działalności lub też w kodach PKD nie ma obrotu samochodami, zachowana musi zostać ciągłość umów. Wydział Komunikacji będzie bowiem wymagał umowy między handlarzem i sprzedającym samochód Szwajcarem, a także umowy sprzedającego z obecnym właścicielem.

Tłumaczenie dokumentów

Chcąc zarejestrować samochody ze Szwajcarii, konieczne jest przetłumaczenie kilku dokumentów, tj.:

  • umowy kupna-sprzedaży lub faktury
  • świadectwa odprawy celnej
  • szwajcarskiego dowodu rejestracyjnego

Tłumaczenie musi wykonać tłumacz przysięgły.

Badanie techniczne

Motorfahrzeugkontrolle, czyli badania techniczne, są w Szwajcarii bardzo restrykcyjne. Mimo wszystko nie uznają ich wydziały komunikacji w Polsce. Dlatego po sprowadzeniu samochodu do kraju niezbędne są dodatkowe badania lub pełny przegląd techniczny. Ważne, że dla pierwszego badania w kraju jeszcze przed rejestracją tablice rejestracyjne nie są obowiązkowe.

Ubezpieczenie OC

Samochód może mieć ważne szwajcarskie ubezpieczenie tymczasowe wraz z zakupionymi przez osobę prywatną lub handlarza tablicami. Taka polisa pozwala zarejestrować samochód w Polsce. Najważniejsze jednak, aby w dniu rejestracji auta w kraju wykupić polską polisę ubezpieczeniową, gdyż w momencie rejestracji zagraniczne OC wygasa. W innym wypadku właściciel naraża się na karę od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. Te już dziś są wysokie, a od 2020 roku będą jeszcze wyższe. Brak OC dla samochodu osobowego dłużej niż przez 14 dni może oznaczać ubytek z portfela blisko 5000 zł. Więcej o wysokości kar nakładanych przez UFG w artykule Ile wynoszą kary za brak OC?“.

Alternatywą jest zakup 30-dniowej polisy OC już w Polsce. Pozwoli to załatwić wszystkie formalności związane z rejestracją. Jednak również i krótkoterminowe ubezpieczenie OC wygasa wraz z dniem rejestracji.

Pozostałe

Poza tym dla rejestracji samochodu w Polsce konieczne są:

  • potwierdzenie wniesienia opłat w urzędzie
  • wypełniony wniosek o rejestrację auta sprowadzonego z zagranicy
  • dowód tożsamości (dla osób fizycznych) lub odpis z krajowego rejestru sądowego (dla firm)
  • zagraniczne tablice rejestracyjne lub wniosek o ich braku

Tablice eksportowe samochodów ze Szwajcarii

Samochody ze Szwajcarii, które do kraju przyjechały na kołach, muszą mieć wykupione tablice rejestracyjne wraz z ubezpieczeniem. Jeżeli samochód jest kupowany od handlarza i ma tablice eksportowe, należy sprawdzić ich ważność. Data ważności szwajcarskich tablic rejestracyjnych widnieje na samych blachach:

  • białe cyfry na czerwonym prostokącie oznaczają rok ważności
  • duże czarne cyfry oznaczają miesiąc ważności

Przednia tablica rejestracyjna zawsze jest biała, nieco zaokrąglona i ma wymiary 30 × 8 cm. Pierwsze dwie litery oznaczają tu kanon, a więc jednostkę administracyjną Szwajcarii będącą odpowiednikiem województwa w Polsce. Dalej jest czarna kropka i 6 cyfr z odstępem pomiędzy 3 a 4 cyfrą.

W przypadku tylnych tablic mogą one mieć standardowy rozmiar identyczny z polskimi tablicami rejestracyjnymi lub mieć dwa rzędy. Wówczas tablica ma wymiar 30 × 16 cm. Znajdują się na niej:

  • litery identyfikujące kanton
  • godło kantonu
  • numer
  • data ważności
  • herb szwajcarski

Jeżeli samochód ze Szwajcarii został sprowadzony do Polski na tablicach eksportowych, może się na nich poruszać w kraju, ale tylko do daty upłynięcia ich ważności.

Tablice nieeksportowe lub komisowe OC

Problemy mogą mieć kierowcy, którzy kupią samochód z normalnymi, czyli nieeksportowymi tablicami szwajcarskimi. Wówczas samochody są sprowadzane na lawetach, ale spotkać można je sporadycznie, a jeżeli już to z reguły rejki są podrobione. Wszystko dlatego, że tablice rejestracyjne w Szwajcarii są przypisane do właściciela, a nie do samochodu. Dlatego pozostają one w Szwajcarii. Oczywiście takim autem nie można poruszać się po drogach publicznych.

Uważać trzeba też na ogłoszenia, gdzie sprzedawcy zapewniają, że samochód ma komisowe OC. To kłamstwo, ponieważ 30-dniowe OC ważne jest jedynie, jeżeli samochód jest zarejestrowany. Oczywiście nowy właściciel może wracać takim samochodem na kołach, ale naraża się na mandat. Co gorsza, jeżeli dojdzie do kolizji i nawet nie będzie ona winą kierowcy, koszty naprawy będzie trzeba pokryć z własnej kieszeni. Chcąc być fair wobec przepisów prawa, samochód można przetransportować na lawecie lub zakupić czerwone tablice tymczasowe.

Samochody ze Szwajcarii – opinie kierowców

Bez wątpienia samochody używane ze Szwajcarii mają swoje plusy, ale nie są również pozbawione wad. Pamiętać trzeba przede wszystkim o tym, że większość samochodów ze Szwajcarii sprowadzonych do Polski to egzemplarze mniej lub mocniej uszkodzone. Takie auta opłaca się bowiem importować z uwagi na ich niższą cenę. Wręcz przeciwnie jest z samochodami w dobrym stanie technicznym. Przy takim zakupie należy liczyć się nie tylko z wydatkiem na zakup, ale też kosztami transportu, cła, akcyzy, podatku VAT i marży. To wszystko sprawia, że cena samochodu ze Szwajcarii wyniosłaby więcej niż jego wartość. Jako że w dużej mierze to auta po kolizjach, należy sprawdzić, jak poważnie samochód był uszkodzony oraz ocenić jakość przeprowadzonej naprawy.

Znacznie prościej i taniej sprowadzić samochód z Niemiec. Również z uwagi na odległość dzielącą oba kraje. Import aut zza zachodniej granicy w szczegółach opisuje artykuł Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 39 Średnio: 3.5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

14 odpowiedzi

  1. Przepraszam, ale jakiego cła skoro .. i tu Wasz cytat “W przypadku samochodów ze Szwajcarii UE zawarła porozumienie i obniżyła tę stawkę do 0%”? Chyba, że pojazd wyprodukowano poza UE to rozumiem intencję redaktora. A co do postawionej przez autora tekstu tezy “Znacznie prościej
    i taniej sprowadzić samochód z Niemiec”…to bardzo gorąco zapraszam na Szwajcarskie Auto Scout24 gdzie ceny i głównie WYPOSAŻENIE troszkę się od siebie różnią na niekorzyść naszego zachodniego sąsiada!!!!! (moim skromnym zdaniem),

    1. Wydaje nam się, że jest to wyraźnie zaznaczone w nagłówku “Świadectwo dokonania odprawy celnej”.

      Cło 10%, ale dla aut ze Szwajcarii 0%, o ile zostały wyprodukowane na terenie UE i mają świadectwo pochodzenia EUR-1. Jeżeli się mylimy lub coś się zmieniło, prosimy o takową informację.

      Co do sprowadzenia pojazdu to pewnie kwestia indywidualna. Jednak większość naszych rodaków, jeżeli ma importować auto z któregoś z tych dwóch krajów — Niemcy i Szwajcaria — postawi na Niemcy. Różne są powody takiej decyzji, głównie to lepiej znany rynek dla polskiego kierowcy, a przynajmniej tak mu się wydaje, co nie oznacza, że Szwajcaria to zły kierunek dla importu auta, wręcz przeciwnie.

      Pozdrawiamy
      Autobaza

    2. W praktyce kupując auto “znalezione” gdzieś w ogłoszeniach, lub w szwajcarskim komisie masz bardzo małe szanse na kupienie go razem z tym drukiem EU-1. Gdy tego formularza nie możesz pokazać celnikowi, bo go nie masz, to musisz zapłacić cło.

  2. Co jeśli chcę zaprowadzić auto do Polski i tam sprzedać muszę je odprawić na granicy mam dwa auta jedno chcę sprzedać w Polsce i pojechać tam na swoich tablicach

  3. Mam auto szwajcarskie już w Polsce i chciałabym tutaj dokonać kupna-sprzedaży, mając przy sobie poza autem również właściciela Szwajcara ;P
    Czy w takim wypadku konieczny jest powrót na kołach na granicę, czy można dokonać formalności w Polsce?
    pozdrawiam,
    Monika

  4. Hej. Nie chcą mi zarejestrować auta ze Szwajcarii.
    Firma która sprowadzała, nie posiada auto handlu.
    Przyczepili się, ze brakuje pierwszej faktury ze Szwajcarii, mimo iż umowa z Hansem jest. Gdyby mieli auto handel, wszystko byłoby ok.
    Handlarzyk nie odbiera tel. czy może ukrywać coś poważnego?

    1. W kfz Stelle Należy pamiętać ze jeżeli auto mam ponad 10 lat to aby dostać tablice eksportowe trzeba mieć ważny MFK ( czyli przegląd, jeżeli nie ma to trzeba najpierw zrobić badania jak będzie pozytywny to dopiero wtedy możesz wykupić te tablice. A koszt to 360 chf za miesiąc liczone do końca miesiąca lub po 15 każdego miesiąca wtedy taniej.
      Ja po prostu przyjechałem na szwajcarskich blachach. Blachy zabieram z powrotem do Szwajcarii i wymeldowuje auto.
      Ja osobiście

      1. Witam mam pytanie chcę przywieźć auto do Polski na szwajcarskich blachach i potem je przywieźć właścicielowi auto jest ubezpieczone do końca grudnia,co muszę zrobić i jakie dokumenty mieć aby jechać nim do Polski??umowa kupna sprzedaży ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.