chłodzenie silnika

W artykule przeczytasz

Po dynamicznej i dłuższej jeździe warto chwilę odczekać z wyłączeniem jednostki napędowej samochodu. Jak w praktyce wygląda chłodzenie silnika, a zwłaszcza jednostek z turbo?

Dlaczego chłodzenie silnika jest ważne?

Wiele silników jest dziś wyposażonych w turbodoładowanie. W zasadzie spora część modeli pod maską ma wyłącznie jednostki turbodoładowane. Jeżeli kierowca chce cieszyć się ich trwałością, musi im zapewnić właściwe warunki eksploatacji, również przez chłodzenie silnika po dynamicznej jeździe.

O ile przy krótkich dystansach i kilkuminutowej jeździe przy niewielkim obciążeniu nie trzeba martwić się kondycją silnika, o tyle przy bardziej dynamicznej, na przykład przy pokonywaniu autostrad i dróg ekspresowych, kiedy kierowca korzysta z całego potencjału napędu, przed wyłączeniem silnik powinien być studzony. Zwłaszcza wówczas, kiedy to jednostka turbodoładowana, która dzięki sprężarce zapewnia lepszą elastyczność i dynamikę w trakcie jazdy.

Turbiny i kompresory doładowujące są natomiast bardzo obciążonymi elementami. Wirnik, który znajduje się wewnątrz obudowy, obraca się z prędkością nawet 200 tys. obrotów na minutę i to wszystko w temperaturze kilkuset stopni Celsjusza. Wszystko za sprawą gazów wylotowych jednostki napędowej. Dla właściwej pracy drogiej w serwisowaniu turbosprężarki niezbędne jest optymalne chłodzenie i smarowanie. Za oba procesy odpowiada olej silnikowy.

Jeżeli właściciel samochodu wyłączy rozgrzany silnik zaraz po zatrzymaniu pojazdu, odetnie dopływ środka smarującego do wciąż bezwładnie pracującej turbiny. Wskutek tego temperatura oleju szybko wzrasta, powodując jego zwęglenie, zacierając łożyska oraz zatykając kanały olejowe sadzą. Wyjątkiem są silniki, które umożliwiają schłodzenie turbiny poprzez pracę układu smarowania również po wyłączeniu jednostki napędowej. Te jednak na ogół spotykane są w samochodach sportowych.

Jak chłodzić jednostkę napędową?

Dłuższa jazda z wysoką prędkością wymaga odczekania co najmniej 90 sekund, zanim kierowca wyłączy silnik. W tym czasie należy utrzymywać go na biegu jałowym, co pozwoli wytracić prędkość wirnikowi turbiny i obniżyć temperaturę urządzenia przez olej. Jeżeli to krótszy dystans i na przykład jazda miejska, chłodzenie silnika w tej formie trwać może jedynie 30 sekund.

Przy podróży autostradą i zjeżdżaniu na stację paliw lub parking, na około kilometr przed zjazdem warto nieco zwolnić, aby silnik pracował pod niedużym obciążeniem i na niskich obrotach. Wówczas nie ma konieczności dłuższego chłodzenia jednostki napędowej, wyłączając ją zaraz przed opuszczeniem samochodu.

Inaczej wygląda to w przypadku jazdy po torze wyścigowym. Wówczas przed wyłączeniem motor musi popracować przez kilka minut. Jeżeli wcześniej kierowca nie może pozwolić sobie na okrążenie studzące (tzw. cooling lap), silnik powinien odpoczywać na biegu jałowym co najmniej przez 2 minuty.

Ile kosztuje naprawa turbosprężarki?

Niefrasobliwa eksploatacja silników z turbiną to większe ryzyko poważnych, a przy tym również kosztownych awarii. Oczywiście nie od razu, ale po przejechaniu dziesiątek tysięcy kilometrów. Jeżeli w optymalnych warunkach turbina pracuje sprawnie przez ok. 300 000 km, o tyle szybkie wyłączenie silnika po dynamicznej jeździe skraca jej żywotność nawet o 1/3. O awarii turbosprężarki świadczy spadek mocy i wzrost zużycia oleju silnikowego. Za regenerowaną turbinę należy zapłacić ponad 1000 zł, z kolei nowy element do popularnego modelu kosztować może nawet trzykrotnie więcej. Dlatego lepiej unikać tak wysokich kosztów i właściwie eksploatować pojazd z turbodoładowaniem, o czym więcej w artykule pt. Jak użytkować samochód z turbiną?“.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 4.5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.