ABS to jeden z najpopularniejszych systemów montowanych w nowoczesnych samochodach. Jego celem jest podniesienie bezpieczeństwa podczas gwałtowanego hamowania na śliskiej nawierzchni. Jak dokładnie działa ten układ i jak należy go eksploatować?
Czym jest ABS?
ABS to układ, którego zadaniem jest ułatwienie manewrów autem w czasie poślizgu. System ten zapobiega blokowaniu się kół, co groziłoby utratą przyczepności i mogłoby doprowadzić do stłuczki lub poważnej kolizji drogowej.
Samochody, które nie posiadają systemu ABS na mokrej, pokrytej śniegiem lub lodem drodze mogą szybko wpaść w poślizg. W takim przypadku kierowca musi z dużym wyczuciem hamować pulsacyjnie – przyciskać hamulec, lekko go puszczać i znów naciskać (z dużą częstotliwością). W sytuacjach kryzysowych niewielu kierujących potrafi zachować zimną krew i działać z tak dużym refleksem. Naturalnym odruchem przy poczuciu zagrożenia jest dociśnięcie hamulca.
System ABS kontroluje proces hamowania, dzięki czemu kierowca może spokojnie manewrować kierownicą bez obaw, że naciśnięcie hamulca spowoduje zablokowanie kół. To pozwala bezpiecznie hamować na śliskiej nawierzchni.
Czy ABS naprawdę działa?
Ostre zahamowanie autem bez ABS najczęściej prowadzi do blokady kół. Pojazd może wtedy zacząć ściągać na jedną ze stron, co grozi utratą kontroli nad kierownicą. System ABS wydłuża drogę hamowania, a to sprawdzi się nie tylko na śliskiej nawierzchni. Szybkie hamowanie powoduje bowiem zdarcie opon, a ABS zapobiega takim sytuacjom.
Jak dokładnie działa ABS?
System ABS ma za zadanie monitorować szybkość obrotową kół samochodowych. Elektroniczny układ automatycznie rozpoznaje nagłe hamowanie i szybko wychwytuje moment jego blokady. Wtedy system odblokowuje koła.
Jak prawidłowo korzystać z ABS?
System ABS włącza się elektronicznie. Sygnałem dla kierowcy jest charakterystyczny dźwięk (przypomina on uderzenia w koło). Pod hamulcem pojawia się również pulsowanie. Wtedy należy mocno trzymać hamulec, aby samochód mógł bezpiecznie zatrzymać się. Hamulec może stawiać opór, ale nie wolno wtedy zdejmować z niego nogi, ponieważ auto nie miałoby szans na wyhamowanie.
W pojazdach wyposażonych w system ABS należy regularnie kontrolować płyn hamulcowy, aby zebrana w nim woda nie uszkodziła elektronicznego układu.