Dziura w baku paliwa – jak załatać, czym zakleić?

Udostępnij
Wasza ocena
Dziura w baku paliwa
Zbiorniki paliwa są wykonywane z dwóch materiałów – metalu i tworzyw sztucznych, natomiast w autach najczęściej jest to zbiornik stalowy. W przypadku metalowych baków łatanie nieszczelności można powierzyć mechanikom z warsztatu. Natomiast warto znać również metody samodzielnego usuwania dziur. Najłatwiej sięgnąć po specjalne środki do klejenia umożliwiające spawanie zbiorników na zimno. Dlatego podpowiadamy, kiedy dziura w baku paliwa może zostać usunięta samodzielnie i jak wykonać naprawę.

W artykule przeczytasz

Jak rozpoznać nieszczelność zbiornika paliwa?

Dziura w baku paliwa to stosunkowo niebezpieczna usterka. Wyciek paliwa grozi bowiem pożarem i wybuchem. Dlatego przy symptomach sugerujących nieszczelność zbiornika należy bezzwłocznie usunąć dziurę. Do niepokojących objawów należą m.in.:

  • plamy paliwa pod autem na wysokości zbiornika;
  • woń paliwa wyczuwalna w tylnej części auta;
  • niepokojąco szybko obniżający się poziom paliwa.

 

Przeczytaj też: “Paliwo syntetyczne – co to jest e-paliwo, ile kosztuje?

Różne są przyczyny pojawienia się dziury w baku paliwa. W przypadku zbiorników wykonanych z tworzywa sztucznego często to wynik uszkodzenia mechanicznego (np. uderzenie). Jeżeli zbiornik paliwa jest stalowy najczęściej to skutek korozji – zewnętrznej lub wewnętrznej. Zbiornik z zewnątrz może korodować przy niewłaściwie oczyszczonym podwoziu. Od wewnątrz najszybciej korodują zbiorniki z małą ilością paliwa, co skutkuje gromadzeniem się wody (np. samochody z instalacją LPG). Oprócz dziury w baku korodowanie zbiornika od środka grozi zatarciem pompy paliwa i uszkodzeniem wtryskiwaczy.

Przeczytaj też: “Paliwo E10 możliwe na stacjach od 1 stycznia 2023 roku

Czym zakleić dziurę w zbiorniku paliwa?

Jeżeli zbiornik jest wykonany z tworzywa sztucznego, bak należy wymienić na nowy, ponieważ klejenie elementu jest mało efektywne. Natomiast dziurę w baku można usunąć samodzielnie, jeżeli jest to zbiornik metalowy, a nieszczelność stosunkowo niewielka.

Kluczowe znaczenie ma dobór odpowiednich środków. Sprawdzi się przemysłowy klej epoksydowy do spawania na zimno z przeznaczeniem między innymi do naprawy zbiorników paliwa. Właściwy klej powinien zawierać w swoim składzie żywice epoksydowe, utwardzacz i dodatki. Po wyschnięciu połączenie jest szczelne i trwałe. Spoiwo wykazuje odporność na działanie paliwa (również olejów, płynów chłodniczych czy smarów) i wysokie temperatury, nadaje się nawet do szlifowania. Dużą zaletą jest możliwość załatania nieszczelności bez konieczności demontażu zbiornika paliwa, co jest niezbędne przy łataniu dziury w procesie spawania spawarką.

Przeczytaj też: “Benzyna Pb 95 czy 98 – różnice, które paliwo wybrać?

Jak załatać dziurę w baku samochodu krok po kroku:

  1. Ustaw auto w sposób dający dobry dostęp do zbiornika – najlepiej na podnośniku lub kanale.
  2. Określ dokładne miejsce wycieku paliwa.
  3. Usuń paliwo ze zbiornika – na przykład z wykorzystaniem ręcznej pompki.
  4. Oczyść miejsce naprawy – zaleca się umycie, odtłuszczenie i oczyszczenie elementu szczotką lub papierem ściernym.
  5. Przygotuj odpowiednią ilość kleju – odcięty klej należy przez kilkanaście sekund ugniatać do momentu uzyskania jednolitego koloru, co oznacza prawidłowe wymieszanie żywicy z utwardzaczem.
  6. Nałóż klej – po wymieszaniu kleju warstwę materiału należy nanieść na miejsce nieszczelności i przez kilkadziesiąt sekund dociskać do zbiornika. Cały proces utwardzania trwa nawet 24 godziny.

 

Podczas pracy najlepiej korzystać z rękawiczek ochronnych. Natomiast kluczowe znaczenie ma zachowanie środków ostrożności, żeby nie doprowadzić do zapłonu i wybuchu paliwa (np. zakaz palenia papierosów).

Przeczytaj też: “Podnośnik do auta – rodzaje, parametry, jaki wybrać?

Samodzielna naprawa nie będzie możliwa, jeżeli nieszczelność jest zbyt duża. Do specjalistów zgłosić się trzeba również przy obawach o prawidłowo wykonaną naprawę, w sytuacji braku podnośnika lub kanału, czy przy problemach ze zlokalizowaniem nieszczelności. To samo dotyczy zbiorników wykonanych z tworzywa sztucznego, które należy wymienić na nowe.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

FAQ

Jak rozpoznać dziurę w zbiorniku na paliwo?

O nieszczelności zbiornika świadczą plamy paliwa pod samochodem na wysokości zbiornika oraz jego woń w okolicach tylnej części auta. Niepokojące jest też szybkie ubywanie paliwa.

Jak załatać dziurę w baku samochodu?

Przy zbiornikach wykonanych z tworzywa sztucznego bak trzeba wymienić. Jeżeli zbiornik jest metalowy, nieszczelność można naprawić tradycyjną spawarką lub w procesie spawania na zimno (przy niewielkich szczelinach i otworach).

Czym zakleić dziurę w metalowym baku?

Nieszczelność usunąć można specjalnym klejem epoksydowym zawierającym w składzie żywice epoksydowe, utwardzacz i dodatki. Powinien to być środek z przeznaczeniem do spawania na zimno. Naprawę można wykonać bez konieczności demontażu zbiornika.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.