Czym jest paliwo E10?
W pierwszej kolejności należy odpowiedzieć na pytanie, czym jest paliwo E10. Tak więc jest to benzyna, która ma dopuszczalną większą zawartość bioetanolu, tj.:
- benzyna oznaczana jako E5 – poziom bioetanolu maksymalnie na poziomie 5 proc.;
- benzyna oznaczana jako E10 – poziom bioetanolu maksymalnie na poziomie 10 proc.
Na rynkach w niektórych krajach Europy benzyna E10 jest obecna od kilku lat. Jednak nie cieszy się dużą popularnością. Udział w sprzedaży takiego paliwa nie przekracza bowiem kilkunastu procent. Jak każde paliwo, również benzyna oznaczana jako E10 ma swoje zalety, ale też wady, tj.:
- zalety benzyny E10: mniejsza emisja CO2 do atmosfery, niższa cena;
- wady benzyny E10: większe zużycie paliwa o ok. 3 proc. (mniejsza kaloryczność), spadek dynamiki o ok. 5 proc., możliwy negatywny wpływ na gumowe elementy układu paliwowego (może skutkować powstaniem nieszczelności i uszkodzeniem aluminiowych elementów jednostki napędowej).
Przeczytaj też: “Podatek handlowy na paliwo pozostanie zawieszony. Co z cenami na stacjach?”
Samochody przystosowane do benzyny E10 – lista modeli
Lista aut przystosowanych do paliwa E10 jest aktualizowana przez ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów). Między innymi są to następujące modele:
- Alfa Romeo – wszystkie silniki benzynowe wyprodukowane od 1 stycznia 2011 roku, a dodatkowo niezależnie od roku produkcji modele: MiTo, Giulietta, 159 (z silnikami 1.8 16V, 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Brera (z silnikami 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6), Spider (z silnikami 1.8 TBi 16V, 3.2 JTS V6, 8C: 4.7 32V);
- Alpine – wszystkie silniki benzynowe w samochodach sprzedawanych od marca 2018 roku;
- Audi – wszystkie silniki benzynowe (wyjątek stanowią silniki z bezpośrednim wtryskiem paliwa: Audi A2 1,6 FSI (2003-2005), Audi A3 1,6 FSI (2004), Audi A3 2,0 FSI (2004), Audi A4 2,0 FSI (2003-2004), a także wyposażone w ogrzewanie postojowe: Audi A4 w wersji sedan (2001-2008) oraz Audi A4 Avant (2002-2008));
- BMW – wszystkie silniki benzynowe;
- Cadillac – modele z silnikiem benzynowym wyposażone w katalizator i sondę lambda (BLS, CTS, CTS-V, Eldorado, Seville STS i SLS, SRX, STS, STS-V, XLR, XLR-V, Escalade, Escalade Hybrid);
- Chevrolet – wszystkie samochody wyprodukowane od roku modelowego 2006, z silnikiem benzynowym zgodnym z normą emisji Euro 4 (m.in. Aveo/Kalos – od 2005 roku, Captiva – wszystkie, Cruze/Orlando – wszystkie, Epica – wszystkie, Matiz – od 2006 roku, Nubira/Lacetti – od 2006 roku, Tacuma/Rezzo – od 2006 roku, Spark – wszystkie);
- Chrysler – wszystkie silniki benzynowe w modelach: 300 C (LX), 300 M (LR), Grand Voyager (RT), Neon (PL), PT Cruiser (PT), Sebring (JR), Sebring (JS), Stratus (JA, JX), Voyager (GS), Voyager (RG);
- Citroën – wszystkie silniki benzynowe w samochodach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku;
- Corvette – modele z silnikiem benzynowym wyposażone w katalizator i sondę lambda (Corvette C4, Corvette C5, Corvette C6, Corvette Z06, Corvette Grand Sport Corvette ZR1);
- Dacia – wszystkie silniki benzynowe;
- Daihatsu – następujące modele z silnikami benzynowymi: Cuore L276 (produkowane od 25 kwietnia 2008 roku), Trevis L651 (od 8 maja 2008 roku), Sirion M3, Materia M4, Copen L881 (od 25 kwietnia 2008 roku);
- Dodge – wszystkie silniki benzynowe w modelach: Avenger (JS), Caliber (PK), Journey, Nitro (KJ);
- DS – wszystkie silniki benzynowe;
- Fiat – wszystkie silniki benzynowe spełniające normę emisji spalin Euro 3 od początku roku modelowego 2000 (wyjątkiem są modele: Barchetta (z silnikiem 1.8 16V), Bravo/Brava (z silnikiem 1.6 16V), Doblò (z silnikiem 1.6 16V), Marea (z silnikami 1.6 16V, 2.0 16V), Multipla (z silnikiem 1.6 16V), Palio (z silnikiem 1.6 16V), Punto (z silnikiem 1.8 16V), Stilo (z silnikami 1.6 16V, 1.8 16V, 2.4 20V));
- Ford – wszystkie silniki benzynowe w modelach przeznaczonych na rynek europejski od 1992 roku (z wyjątkiem Forda Mondeo 1.8 SCI z lat 2003-2007);
- Genesis – wszystkie silniki benzynowe;
- Honda – wszystkie silniki benzynowe w modelach produkowanych od roku modelowego 1995 oraz wcześniejsze wyposażone w elektroniczny układ wtryskowy (HONDA PGM-FI);
- Hummer – modele z silnikiem benzynowym wyposażone w katalizator i sondę lambda (Hummer H2, Hummer H2T, Hummer H3, Hummer H3T);
- Hyundai – wszystkie silniki benzynowe;
- Jaguar – wszystkie silniki benzynowe w modelach produkowanych od roku modelowego 1992;
- Jeep – wszystkie silniki benzynowe w modelach: Cherokee (KJ), Cherokee (XJ), Cherokee (KL), Commander (WH), Compass (PK), Compass (MX), Grand Cherokee (WH), Grand Cherokee (WJ), Grand Cherokee (WK), Patriot (PK), Renegade (BU), Wrangler (JK), Wrangler (TJ).
- Kia – wszystkie silniki benzynowe;
- Lancia – wszystkie silniki benzynowe spełniające normę emisji spalin Euro 3 od początku roku modelowego 2000 (wyjątkiem są modele: Lybra (z silnikami 1.6 16V, 1.8 16V, 2.0 20V), Thesis (z silnikami 2.0 Turbo 20V, 2.4 20V, 3.0 V6 24V, 3.2 V6 24V));
- Land Rover – wszystkie silniki benzynowe w modelach produkowanych od roku modelowego 1996;
- Lexus – wszystkie silniki w modelach przeznaczonych na rynek europejski od stycznia 1998 roku (wyjątek stanowią modele: IS250 z silnikiem 2,5 V6 4GR-FSE (produkowany od sierpnia 2005 do września 2007 roku), GS300 z jednostką 3,0 V6 3GR-FSE (od stycznia 2005 do września 2007 roku) oraz LS640 z silnikiem 4,6 V8 1UR-FSE (od sierpnia 2006 do września 2007 roku));
- Maybach – wszystkie silniki benzynowe;
- Mercedes – wszystkie silniki benzynowe (wyjątek stanowią jednostki napędowe pierwszej generacji z bezpośrednim wtryskiem paliwa: C200 CGI (W203), CLK 200 CGI (C209) z lat 2002-2005, a także auta bez trójdrożnych katalizatorów lub z gaźnikami – głównie będą to samochody wyprodukowane przed 1997 rokiem);
- Mazda – wszystkie samochody z silnikami benzynowymi wprowadzone po 2002 roku;
- MINI – wszystkie silniki benzynowe wyprodukowane po 2000 roku;
- Mitsubishi – wszystkie samochody z silnikami benzynowymi (wyjątkiem są silniki GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa wyprodukowane do 2007 roku);
- Nissan – wszystkie modele z silnikami benzynowymi wyprodukowane po 1 stycznia 2000 roku;
- Opel – wszystkie silniki benzynowe (wyjątkiem jest silnik 2,2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu Z22YH występujący w modelach Vectra, Signum i Zafira);
- Peugeot – wszystkie silniki benzynowe w samochodach wyprodukowanych po 1 stycznia 2000 roku;
- Porsche – wszystkie modele wyprodukowane po 1998 roku oraz 1997 roku w przypadku Boxstera (wyjątkiem jest model Carrera GT);
- Renault – większość silników benzynowych w samochodach sprzedawanych po 1 stycznia 1997 roku (wyjątek stanowią: Renault 19, Megane I z silnikami z bezpośrednim wtryskiem 2,0 F5R 700 oraz 2-litrowym silnikiem F5R 740, Laguna II z silnikiem 2,0 F5R 782 z bezpośrednim wtryskiem; modele produkowane od 1 stycznia 2000 roku do 31 grudnia 2002 roku: Laguna II z silnikami 2,0 Turbo F4R 764 oraz 2,0 Turbo F4R 765, Espace 4 (2,0 Turbo F4R 790 i 2,0 Turbo F4R 794), Velsatis (2,0 Turbo F4R 762 oraz 2,0 Turbo F4R 763) i Avantime (2,0 Turbo F4R 760 i 2,0 Turbo F4R 761));
- Rolls-Royce – wszystkie silniki benzynowe wyprodukowane po 2002 roku;
- Seat – wszystkie silniki benzynowe (wyjątek stanowią modele: Toledo 2,0 FSI 110 kW BLR (produkowany od września 2004 do listopada 2005 roku z roku modelowego 2005/2006), Leon 2,0 FSI 110 kW BLR (od lipca do listopada 2005 roku z roku modelowego 2006) i Altea 2,0 FSI 110 kW BLR (od maja 2004 do listopada 2005 z roku modelowego 2005/2006));
- Skoda – wszystkie modele z silnikiem benzynowym (wyjątkiem jest silnik 1,3 OHV o mocy 40 lub 40 kW, który był dostępny w modelu Felicia w latach 1994-2001);
- Smart – wszystkie silniki benzynowe;
- Subaru – wszystkie modele z silnikami benzynowymi wyprodukowane po 1 stycznia 1991 roku;
- Suzuki – wszystkie obecnie produkowane modele;
- Toyota – wszystkie silniki w modelach przeznaczonych na rynek europejski od stycznia 1998 roku (wyjątek stanowi Avensis z silnikami 2,0 1AZ-FSE (produkowana od lipca 2000 do października 2008 roku) oraz 2,4 2AZ-FSE (od czerwca 2003 do października 2008 roku));
- Vauxhall – wszystkie silniki benzynowe (wyjątkiem jest silnik 2,2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa o oznaczeniu Z22YH występujący w modelach Vectra, Signum i Zafira);
- Volkswagen – niemal wszystkie modele (wyjątek stanowią samochody z silnikami FSI w następujących modelach: Lupo 1,4 FSI 77 kW (produkowany od sierpnia 2000 do listopada 2003 roku z lat modelowych 2001-2004), Polo 1,4 FSI 63 kW (od lutego 2002 do czerwca 2006 roku z lat modelowych 2002-2006), Golf IV 1,6 FSI 81 kW (od listopada 2001 do maja 2004 roku z lat modelowych 2002-2004), Golf IV Variant 1,6 FSI 81 kW (od października 2001 do października 2006 roku z lat modelowych 2002-2006), Bora 1,6 FSI 81 kW (od października 2001 do września 2005 roku z lat modelowych 2002-2005), Bora Variant 1,6 FSI 81 kW (od października 2001 do września 2005 roku z lat modelowych 2002-2005), Golf V 1,4 FSI 66 kW (od listopada 2003 do listopada 2004 roku z lat modelowych 2004-2005), Golf V 1,6 FSI 85 kW (od sierpnia 2003 do maja 2004 roku z roku modelowego 2004), Golf V 2,0 FSI 110 kW (od stycznia 2004 do maja 2004 roku), Touran 1,6 FSI 85 kW (od listopada 2002 do maja 2004 roku), Touran 2,0 FSI 110 kW (od października 2003 do maja 2004 roku));
- Volvo – wszystkie samochody produkowane od 1976 roku (wyjątkiem jest S40/V40 z silnikiem 1,8 GDI z bezpośrednim wtryskiem paliwa).
Do jakich silników nie stosować benzyny E10?
ACEA informuje, że paliwo E10 można bezpiecznie stosować w samochodach wyprodukowanych po 2010 roku. Jednak nie wszystkie auta są przystosowane do benzyny z większym udziałem biopaliwa. Uważać należy zwłaszcza przy silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. W przypadku aut popularnego koncernu Volkswagena do paliwa E10 nie są przystosowane wszystkie auta wyprodukowane przed 2010 rokiem wyposażone w bezpośredni wtrysk paliwa. Po zatankowaniu takiego paliwa do niewłaściwego auta ACEA zaleca, aby nie uruchamiać silnika, ale wypompować benzynę.
Sam fakt, że na stacjach może pojawić się paliwo E10, nie musi jednak oznaczać, że zniknie benzyna E5. Nowelizacja prawa w tym obszarze pozwala bowiem oferować dwa rodzaje benzyny – E5 i E10. Jednak stacje mają możliwość wycofania benzyny E5, jeżeli zaoferują klientom paliwo E10.
FAQ – najczęstsze pytania o paliwo E10?
Czym jest benzyna E10?
Paliwo E10 to bardziej ekologiczna benzyna z zawartością bioetanolu na poziomie maksymalnie 10 proc.
Jakie zalety ma paliwo E10?
Benzyna E10 jest bardziej ekologiczna. Poza tym do jej produkcji używa się mniejszej ilości ropy naftowej, a więc jest również tańsza. Jednak ma ona również swoje wady. Wymienić należy więc większe zużycie paliwa, słabszą dynamikę i możliwy negatywny wpływ na gumowe elementy układu paliwowego.
Czy paliwo E10 można stosować we wszystkich autach?
Tak więc benzyna E10 nie zaszkodzi żadnym silnikom w autach wyprodukowanych po 2010 roku. W przypadku starszych samochodów należy z nią uważać szczególnie w motorach z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
2 odpowiedzi
Trochu wprowadzacie w błąd ponieważ Citroen C5 z silnikiem 2.0 16v 136 i 140 nie może jeździć na e10. Tak jak większość mających aluminiowe części w silniku. Grupa PSA informuje, że auta po 2010 są przystosowane do tego paliwa. Wcześniejsze jednostki napędowe NIE!
Dziękujemy za informację. Dane są z raportu ACEA, która wskazuje, że samochody Grupy PSA przystosowane do benzyny E10 to wszystkie auta benzynowe produkowane od 1 stycznia 2000 roku.
https://www.acea.auto/files/E10_petrol_fuel-vehicle_compatibility_list-2021_update.pdf