Podnośniki samochodowe słupkowe i niskoprofilowe
Inwestor zdecydowany na podnośnik do auta najczęściej szuka niewielkiego, ręcznego podnośnika, z którego pomocą wymieni uszkodzone koło, rzadziej do napraw podwozia, zawieszenia, układu hamulcowego czy silnika. Same podnośniki można podzielić na dwie grupy produktów:
- Podnośniki do samochodu słupkowe – proste, tanie i zajmujące niewiele miejsca.
- Podnośniki do samochodu niskoprofilowe – bardziej zaawansowane i komfortowe w użyciu, dlatego również droższe.
Niezależnie od modelu – podnośniki do auta słupkowe czy niskoprofilowe – z wykorzystaniem narzędzia można unieść samochód na wysokość do kilkudziesięciu centymetrów. Taka wysokość wystarczy do wymiany koła, czy wykonania podstawowych prac w obrębie podwozia.
Przeczytaj też: “Jak wymienić koło w samochodzie na drodze?”
Rodzaje podnośników do auta
W przypadku profesjonalnych warsztatów zastosowanie znajdują zaawansowane urządzenia podnoszące auto na wysokość nawet ok. 2 metrów. Do profesjonalnych sprzętów używanych przez mechaników i diagnostów zaliczyć można podnośniki jednokolumnowe, dwukolumnowe, czterokolumnowe czy nożycowe. Do zwykłych warsztatów wystarczy podnośnik typu “żaba” lub “bałwanek”. Natomiast jako wyposażenie auta w celu podniesienia pojazdu dla wymiany koła, odpowiedni będzie podnośnik trapezowy lub hydrauliczny słupkowy:
- Podnośnik samochodowy trapezowy – standardowy lewarek samochodowy stosowany do podniesienia i podparcia samochodu w jednym punkcie. Podstawowym elementem lewarka jest poziomy element gwintowany zakończony metalowym uchem, do którego mocuje się rączkę. W wyniku kręcenia podnośnik przyjmuje formę trapezu, stanowiąc podstawę do uniesienia samochodu. Lewarek zajmuje niewiele miejsca, dlatego zmieści się w bagażniku każdego auta osobowego. Wadą jest niezbyt duża stabilność.
- Podnośnik hydrauliczny słupkowy – tani w zakupie i lekki, mający wbudowany mechanizm hydrauliczny, dlatego sprawdzi się także podczas awarii w trasie. Z jego wykorzystaniem użytkownik może szybko oraz łatwo podnieść i opuścić pojazd. Ten typ podnośnika nie jest zbyt stabilny, natomiast na pewno sprawdzi się podczas wymiany koła.
- Podnośnik samochodowy typu “żaba” – z przeznaczeniem do garażu i warsztatu, do podnoszenia także aut cięższych (nawet do 3,5 tony) i o niskim zawieszeniu. To podnośnik hydrauliczny umożliwiający podniesienie i podparcie auta w jednym punkcie, natomiast zapewniający większą stabilność od podnośnika trapezowego czy słupkowego. Obsługa odbywa się poprzez poruszanie ramieniem urządzenia w górę i w dół, po czym należy zablokować narzędzie – dźwignią lub poprzez obrót ramieniem. Dla łatwiejszego przestawiania podnośnik ma w podstawie koła lub rolki.
- Podnośnik punktowy typu “bałwanek” – służy podniesieniu samochodu w jednym punkcie, z mechanizmem złożonym z metalowych sworzni otulonych gumową poduszką. Sterowanie podnośnikiem odbywa się przyciskami na ramieniu, natomiast konieczne jest posiadanie kompresora generującego ciśnienie od 8 do 10 bar. Podnośnik ma w podstawie kółka, natomiast na górze znajduje się metalowy punkt podparcia. Nośność jest różna w zależności od modelu, nawet do ciężaru 8 ton.
Jak wybrać podnośnik do samochodu?
Oprócz rodzaju podnośnika należy zwrócić uwagę na parametry techniczne narzędzia. Kluczowe znaczenie mają udźwig oraz jakość wykonania. Dla wielu osób ważna jest również cena:
- Nośność – w przypadku aut osobowych należy sięgać po podnośniki o udźwigu od 1,5 do 3 ton. Narzędzia o większej nośności sprawdzą się przy samochodach dostawczych, a utrzymujące jeszcze większy ciężar – ciężarowych.
- Jakość wykonania – dla stabilności udźwigu należy wybierać podnośniki o masywnej budowie z grubymi profilami. W przypadku podnośników niskoprofilowych znaczenie ma też szerokość i masywność kółek. Dla komfortu użytkowania warto zwrócić uwagę na sposób obsługi i wybierać podnośniki z prostymi mechanizmami.
- Cena – koszt zakupu idzie w parze z jakością i sposobem obsługi. Najprostsze lewarki samochodowe, w pełni wystarczające do podniesienia auta w celu wymiany koła, kosztują kilkadziesiąt złotych. Budżet rzędu 500 złotych wystarczy na lewarek elektryczny, jak i podnośnik typu “żaba”.
Przeczytaj też: “Jak dobrać felgi do auta – kluczowe parametry”
Rynek oferuje więc bardzo duży wybór w kategorii podnośników do auta. Jeżeli to podnośnik do trzymania w samochodzie na wypadek awarii koła, należy wybrać tradycyjny lewarek, a więc podnośnik samochodowy trapezowy, ewentualnie hydrauliczny słupkowy. Przy wykonywaniu prostych prac w warsztacie sprawdzi się podnośnik typu “żaba” czy “bałwanek”, aczkolwiek ten ostatni jest zasilany sprężonym powietrzem z kompresora.
FAQ
Na co zwrócić uwagę przy wyborze podnośnika samochodowego?
Kluczowe znaczenie mają parametry narzędzia. Pod uwagę należy wziąć jakość wykonania, komfort obsługi oraz nośność, aby podnośnik uniósł auto o konkretnej wadze.
Jaki rodzaj podnośnika do wymiany koła?
Najczęściej jest to tradycyjny lewarek, natomiast może to być także hydrauliczny podnośnik słupkowy.
Ile kosztuje podnośnik do samochodu?
Koszt jest różny w zależności od modelu, jego przeznaczenia i parametrów technicznych. Proste podnośniki samochodowe kosztują zaledwie kilkadziesiąt złotych. Dużo większy wybór w zakresie podnośników wytrzymałych i łatwych w obsłudze daje budżet kilkuset złotych.