Czy warto kupić opony wielosezonowe?
Koszt zestawu opon nie jest wcale mały. Zwłaszcza jeśli chodzi o naprawdę dobre ogumienie samochodowe. W związku z tym niejeden kierowca uważa, że opony wielosezonowe to prosta droga do oszczędności. W końcu jeden zestaw może starczyć na kilka lat, a i do wulkanizatora nie trzeba będzie jeździć, gdy tylko sypnie śnieg. Owszem, takie rozwiązanie ma sens, ale nie zawsze. Od czego to więc zależy?
Chodzi przede wszystkim o klimat miejsca, w którym się mieszka. Opony całoroczne zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić dobre osiągi w różnych warunkach pogodowych. W tym przy lekkim śniegu i deszczu. Jeśli jednak w grę wchodzą ostre przymrozki, częsta gołoledź, błoto pośniegowe… Wówczas zalety opon zimowych są wręcz nieocenione. Niemniej opony wielosezonowe z wyższej półki na stronie intercars.pl radzą sobie równie dobrze w naprawdę trudnych warunkach. Przyczepność i prowadzenie na śniegu i lodzie opon Michelin CrossClimate 2, chociażby, potwierdza certyfikat 3PMSF. Mogą go zdobyć tylko te produkty, które przeszły serię rygorystycznych testów pod kątem zimowym.
Najlepsze opony całoroczne zdecydowanie warto kupić nawet w sytuacji, gdy się mieszka na Podhalu. Wprawdzie cena ogumienia tego typu nie jest mała, oszczędność czasu i pieniędzy na dłuższą metę niweluje ten mankament. Do tego będzie się miało bardzo bezpieczne opony całoroczne, które jednocześnie zapewnią optymalne osiągi i oszczędność paliwa. Tak, porządne opony samochodowe mają na to całkiem spory wpływ.
Tanie opony całoroczne
Podany wyżej przykład ogumienia Michelin to pierwsza liga opon całorocznych. Nic dziwnego, że są tak mocne. Nie wszyscy jednak mogą sobie na nie pozwolić. Na szczęście dobre strony z oponami samochodowymi mają pełen asortyment alternatyw. Wobec nich należy jednak mieć ograniczone oczekiwania. Niskie ceny opon wielosezonowych nie gwarantują bowiem jakości na poziomie 3PMSF. Ich ogólna trwałość również może okazać się nieco rozczarowująca. Pytanie tylko, czy to aby na pewno problem.
Otóż kierowcy z centralnej Polski, powiedzmy, nie muszą mierzyć się z taką pogodą jak mieszkańcy Zakopanego. Wiedzą, jakie opony całoroczne wybrać, aby móc codziennie dojeżdżać do pracy. Jeśli więc nie planują wypraw na południe albo w ogóle korzystają z auta okazjonalnie, tanie ogumienie całoroczne może okazać się całkowicie wystarczające. Pod adresem intercars.pl opona całoroczna klasy ekonomicznej to wydatek rzędu… 135 zł. Niewiele, prawda?
Ogumienie wielosezonowe klasy średniej
Sklep z oponami samochodowymi Inter Cars to miejsce, gdzie można znaleźć i bardziej wyrównane oferty. Chodzi o produkty mające cechy opon letnich, ale i przyzwoite opony zimowe mogłyby się z nimi równać w umiarkowanych warunkach. To coś dla tych kierowców, którzy jednak korzystają z auta dość często również za miastem i chcą mieć pewność, że ich opony na marznące deszcze w nocy nie zawiodą.
Firestone Multiseason 2 to dobry przykład. Komplet opon wielosezonowych klasy medium kosztuje w tym przypadku nieco ponad 1250 zł. To mniej niż pojedyncza sztuka Michelin CrossClimate 2! Co dostajemy w zamian? Ot, na przykład wytrzymałe bieżniki dające większą skuteczność odprowadzania wody i błota pośniegowego. Te dobre opony wielosezonowe to również względnie krótka droga hamowania na mokrej nawierzchni.
Opony wielosezonowe 4×4
Oczywiście inter cars sklep internetowy ma na stanie i dobre opony całoroczne dla SUV-ów. Mowa tu choćby o modelu BFGoodrich All-Terrain T/A. Skład mieszanki gumowej w bieżniku zwiększa jego przebieg w trudniejszym terenie. Do tego dorzućmy lepsze hamowanie i przyczepność na ostrych zakrętach. Coś niesłychanie istotnego w górach, gdzie serpentyn przecież nie brakuje. Cena jednostkowa w tym przypadku przekracza 1000 zł, jednak trudno o lepsze opony klasy średniej 4×4 na cały rok. A co z klasą premium?
W gruncie rzeczy za niewiele więcej można sobie sprawić zestaw opon Yokohama Geolandar A/T G015. Na tych gumach znajdują się oznaczenia M+S (błoto i śnieg) oraz 3PMSF, dokładnie jak w przypadku Michelin. Pełna powłoka nylonowa jednak wyróżnia ten model. Dzięki temu jest on znacznie trwalszy, więc może służyć przez więcej niż jeden sezon. Ogólnie rzecz biorąc, według opinii kierowców, Geolandar A/T G015 to najlepsze opony wielosezonowe dla SUV-a czy auta typu pickup. Naszym zdaniem jak najbardziej warto dopłacić te kilkaset złotych, aby mieć je na swojej maszynie.
W Polsce zdecydowanie opłaca się mieć opony wielosezonowe. Wybór na stronie intercars.pl jest na tyle duży, że każdy znajdzie coś dla siebie. Niemniej analiza własnych potrzeb to podstawa. To na tym powinna opierać się decyzja kierowcy.
Materiał zewnętrzny