Nadwozie Volvo EX30
Volvo EX30 to model zbudowany na płycie podłogowej SEA. Widać wyraźnie, że wraz z tym modelem Szwedzi zerwali ze starym stylem. Zwracając uwagę na nadwozie, należy skupić się na kilku elementach, tj.:
- przednie reflektory z motywem młota Thora;
- pionowe lampy z tyłu połączone z poziomymi pasami świetlnymi;
- wyokrąglone i wygładzone powierzchnie nadwozia (opór aerodynamiczny na poziomie Cx 0,28);
- felgi w rozmiarze 18, 19 lub 20 cali.
Warto też zauważyć, że auto jest dostępne nie tylko w klasycznych kolorach (czerń – Onyx Black, biel – Crystal White, szarość – Vapour Grey). Występuje również w bardziej żywych odcieniach, tj.:
- Cloud Blue – jasnoniebieski lakier metalizowany z czarnym dachem;
- Moss Yellow – żółty lakier z odcieniami zieleni.
Volvo EX30 – wymiary:
- długość: 4233 mm,
- szerokość: 1836 mm,
- wysokość: 1549 mm,
- rozstaw osi: 2650 mm.
Przeczytaj też: “Lexus LBX w Polsce na początku 2024 roku”
Wnętrze modelu EX30
W modelach elektrycznych Szwedzi zrezygnowali ze skór zwierzęcych. Dlatego do wyboru są wyłącznie tapicerki tekstylne. Oprócz klasycznych foteli w kolorze czarnym i jasnym uwagę zwracają kolorowe tapicerki, tj.:
- Breeze – jasno-niebieska,
- Pine – ciemna zieleń,
- Indigo – dżins.
Potwierdza to, że Szwedzi celują też w młodszych klientów. W kabinie uwagę zwracają także klamki drzwi kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu, które sprawiają wrażenie wydłużenia ozdobnej listwy w kolorze srebrnym. Poza tym wnętrze jest nastrojowo podświetlone. Oświetlone są także wnęki w przednich drzwiach. Plus należy się też za praktyczne schowki w tunelu środkowym, w tym wnęka na smartfony z możliwością indukcyjnego ładowania. Kierowcy docenią także ruchomy podłokietnik.
Ekran środkowy Volvo EX30 ma przekątną 12,3 cala. Co jest nowością, kierowca nie ma przed sobą tradycyjnego zestawu wskaźników. Informacje istotne dla kierowcy, w tym prędkość i poziom naładowania baterii, wyświetlają się na ekranie w części środkowej. W kabinie widzimy także odrobinę spłyconą kierownicę, z możliwością zmiany trybów jazdy zamontowaną obok dźwignią.
Systemy bezpieczeństwa EX30
W obszarze bezpieczeństwa uwagę zwraca system Safe Space. Składa się on z 10 czujników ultradźwiękowych, 5 radarów, 5 kamer i 2 czujników w kabinie (m.in. radar i kamera z przodu, szerokokątna kamera ułatwiająca parkowanie, dwa radary monitorujące przestrzeń przed samochodem skierowane na boki, kamera parkowania i czujnik ultradźwiękowy po obu bokach, z tyłu cztery czujniki, dwa radary i kamera). Na wyposażeniu jest też system chroniący rowerzystów mijających pojazd. Czujniki wykrywają bowiem rowerzystę lub inny pojazd i ostrzegają przed otwarciem drzwi.
Oczywiście w SUV-ie Volvo EX30 znajdą się również inne systemy bezpieczeństwa stosowane w modelach szwedzkiej marki, tj.:
- funkcja zapobiegania kolizjom;
- aktywny tempomat;
- układ monitorowania pasa ruchu;
- system ostrzegania o ruchu poprzecznym;
- funkcja automatycznego hamowania na skrzyżowaniach.
EX30 daje też możliwość autonomicznego parkowania bez dotykania pedału gazu. Natomiast docelowo parkować będzie można nawet z poziomu smartfona.
Odmiany wyposażenia Volvo EX30:
- Volvo EX30 w wersji Core – m.in. system Safe space technology, pompa ciepła (w wersji ER), ładowarka AC 11 kW; adaptacyjny tempomat.
- Volvo EX30 w wersji Plus – m.in. system audio Harman Kardon, elektrycznie otwierana klapa bagażnika, funkcja Pilot Assist, podświetlanie wnętrza Ambient, kontrastowy czarny dach.
- Volvo EX30 w wersji Ultra – m.in. ładowarka AC 22 kW, funkcja Park Pilot Assist, panoramiczny dach, elektryczna regulacja foteli, kamera 360.
Napęd Volvo EX30
EX30 to SUV, który występuje w trzech odmianach wersji silnikowych:
- Volvo EX30 Single Motor Standard (napęd na tylne koła RWD) – moc 272 KM, moment obrotowy 343 Nm, bateria o pojemności 51 kWh, zasięg według WLTP 344 km, prędkość maksymalna 180 km/h, od 0 do 100 km/h w 5,7 s.
- Volvo EX30 Single Motor Extended Range (napęd na tylne koła RWD) – moc 272 KM, moment obrotowy 343 Nm, bateria o pojemności 69 kWh, zasięg według WLTP 480 km, prędkość maksymalna 180 km/h, od 0 do 100 km/h w 5,3 s.
- Volvo EX30 Twin Motor Performance (napęd na wszystkie koła AWD) – moc 428 KM, moment obrotowy 543 Nm, bateria o pojemności 69 kWh, zasięg według WLTP 460 km, prędkość maksymalna 180 km/h, od 0 do 100 km/h w 3,6 s.
Jeżeli spojrzeć na zawieszenie, z przodu auto wyposażono w kolumny McPhersona, z tyłu znajduje się zawieszenie wielowahaczowe.
Przeczytaj też: “Lexus LM 350h – luksusowy van w Polsce”
Volvo EX30 – cena
Ceny Volvo EX30 są różne w zależności od wariantu wyposażenia i wersji silnikowej. Nie każdą wersję można też zamówić z dowolną opcją wyposażenia, tj.:
- EX30 Single Motor Standard – w wersji Core i Plus;
- EX30 Single Motor Extended Range – w wersji Core, Plus i Ultra;
- EX30 Twin Motor Performance – w wersji Plus i Ultra.
Volvo EX30 – cennik
Wersja | Cena |
---|---|
Volvo EX30 Single Motor Standard w wersji Core | 169 900 złotych |
Volvo EX30 Single Motor Standard w wersji Plus | 184 900 złotych |
Volvo EX30 Single Motor Extended Range w wersji Core | 194 900 złotych |
Volvo EX30 Single Motor Extended Range w wersji Plus | 209 900 złotych |
Volvo EX30 Single Motor Extended Range w wersji Ultra | 219 900 złotych |
Volvo EX30 Twin Motor Performance w wersji Plus | 229 900 złotych |
Volvo EX30 Twin Motor Performance w wersji Ultra | 239 900 złotych |
Model będzie też dostępny w wersji Cross Country. Składanie zamówień jest już możliwe. Zamówienia są bowiem przyjmowane od 7 czerwca 2023 roku. Auto można skonfigurować poprzez stronę Volvo. Pierwsze egzemplarze najprawdopodobniej trafią do klientów w 2024 roku.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o samochód Volvo EX30
Jakim autem jest Volvo EX30?
To SUV szwedzkiej marki, który jest dostępny wyłącznie z napędem elektrycznym. Auto zostało zbudowane na nowej płycie podłogowej SEA. SUV charakteryzuje się nowym stylem i wieloma unikatowymi rozwiązaniami.
W jakich wersjach silnikowych występuje EX30?
SUV EX30 może mieć napęd na tylne koła – Single Motor Standard z baterią 51 kWh i Single Motor Extended Range z baterią 69 kWh. Obie wersje mają moc 272 KM, moment obrotowy 343 Nm i zasięg odpowiednio 344 lub 480 KM. Natomiast wersja Twin Motor Performance to już napęd na wszystkie koła, o mocy 428 KM, z maksymalnym momentem obrotowym 543 Nm, z baterią o pojemności 69 kWh i o zasięgu 460 km. W każdej wersji prędkość maksymalna to 180 km/h.
Jakie ceny ma SUV EX30?
Ceny są różne w zależności od wersji – silnikowej i wyposażenia (Core, Plus, Ultra). Volvo EX30 Single Motor Standard kosztuje 169 900 (Core) lub 184 900 złotych (Plus). Odmiana na tylne koła o wydłużonym zasięgu to koszt 194 900 (Core), 209 900 (Plus) lub 219 900 złotych (Ultra). Natomiast wariant z napędem AWD to koszt 229 900 (Plus) lub 239 900 złotych (Ultra).
zdjęcie: volvocars.com
video: kanał Volvo Cars w serwisie YouTube