W artykule przeczytasz

Zawieszenia pneumatyczne pojawiają się przede wszystkim w droższych samochodach luksusowych. Coraz częściej takie rozwiązanie producenci wykorzystują jednak także w autach typu suv i kombi. Jakie są zalety i wady tego typu zawieszeń?

Zawieszenia pneumatyczne zostały zaprojektowane z myślą o maszynach rolniczych i budowlanych. Były one wykorzystywane w koparkach i koparko-ładowarkach oraz w innym ciężkim sprzęcie. Producenci samochodów ten typ zawieszenia zapożyczyli, aby skutecznie tłumić nierówności na drodze.

Zalety zawieszenia pneumatycznego

Celem zawieszenia pneumatycznego jest poprawienie parametrów trakcyjnych pojazdu. Takie zawieszenie skutecznie tłumi wstrząsy i drgania powstałe podczas jazdy po nierównościach.

Zawieszenie pneumatyczne pozwala uzyskać w samochodzie stały prześwit niezależnie od tego jakiemu obciążeniu poddany jest pojazd. Kierowcy ułatwia to pokonywanie zakrętów z dużym bagażem. Właściciele aut z zawieszeniem pneumatycznym podkreślają również, że w załadowanym samochodzie „tył nie siada”, dzięki czemu pojazd prezentuje się lepiej na drodze. W klasycznym zawieszeniu sprężyny uginają się pod naciskiem większego ładunku, a tył samochodu zmniejsza prześwit.

Brak drgań na nierównościach sprawia, że producenci bardzo często ten typ zawieszenia wykorzystują w terenówkach i suv-ach. Można tutaj uzyskać nawet prześwit ponad 300 mm.

Pneumatyczne zawieszenie pojawiło się m. in w Audi A6 Allroad oraz Porsche Cayenne. Rozwiązanie to wykorzystuje Land Rover Discovery, a także niektóre modele BMW oraz Mercedesów.

Nowości stosowane przez producentów

Producenci coraz częściej modyfikują klasyczne zawieszenie pneumatyczne. Przykładowo w Audi A8 II generacji pojawiło się zawieszenie adaptacyjne. W tym przypadku wysokość zawieszenia dostosowuje się do szybkości jazdy. Przy niższych prędkościach samochód doskonale tłumi wstrząsy na nierównościach, dlatego prześwit automatycznie się zwiększa (doskonałe rozwiązanie niwelujące ryzyko uszkodzenia zawieszenia na progach zwalniających). Przy dużych prędkościach zawieszenie zostaje obniżone, co zmienia środek ciężkości i ułatwia płynne pokonywanie zakrętów.

W Mercedesie S W220 zastosowano możliwość korygowania ugięcia zawieszenia podczas pokonywania zakrętów, co poprawia przyczepność do nawierzchni i podnosi bezpieczeństwo jazdy.

Wady zawieszenia pneumatycznego

Wyższy komfort jazdy, lepsza przyczepność nawet przy dużym obciążeniu, niwelowanie wstrząsów na nierównej nawierzchni – takie zalety przemawiają za zawieszeniem pneumatycznym. Dlaczego więc producenci samochodów tak rzadko decydują się na to rozwiązanie stawiając na klasyczne zawieszenia „na sprężynach”. Ponieważ zawieszenie pneumatyczne jest dużo droższe.

Warto także podkreślić, że w wielu samochodach klasy B i C tak naprawdę brakuje miejsca na zmieszczenie elementów systemu pneumatycznego. Podstawowym elementem takiego zawieszenia jest kompresor, który pozwala uzyskać powietrze o bardzo wysokim ciśnieniu. Kompresor jest drogi, a wystarcza on na około 200 tysięcy km jazdy. Przy kołach producenci montują specjalne miechy (często łączy się je z amortyzatorami). Ich zużycie wiąże się z dużym wydatkiem (w serwisach ASO za wymianę właściciele luksusowych aut muszą zapłacić nawet 10 tys. zł).

Ważne jest, aby właściciel auta dobrze poznał system, ponieważ układ pneumatyczny nie pozwala opuszczać nadwozia, gdy drzwi pojazdu nie zostały zamknięte. Problem może pojawić się także przy braku powietrza w kole – wymiana opony wymaga wprowadzenia układu w system serwisowy.

Nieumiejętne korzystanie z układu może spowodować uszkodzenia (w mniej ekstremalnej wersji błędy zostaną zapisane w komputerze i trzeba będzie je wykasować w serwisie).

Ocena naszych czytelników
[Suma: 7 Średnio: 2]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.