Zawieszenia pneumatyczne pojawiają się przede wszystkim w droższych samochodach luksusowych. Coraz częściej takie rozwiązanie producenci wykorzystują jednak także w autach typu suv i kombi. Jakie są zalety i wady tego typu zawieszeń?
Zawieszenia pneumatyczne zostały zaprojektowane z myślą o maszynach rolniczych i budowlanych. Były one wykorzystywane w koparkach i koparko-ładowarkach oraz w innym ciężkim sprzęcie. Producenci samochodów ten typ zawieszenia zapożyczyli, aby skutecznie tłumić nierówności na drodze.
Zalety zawieszenia pneumatycznego
Celem zawieszenia pneumatycznego jest poprawienie parametrów trakcyjnych pojazdu. Takie zawieszenie skutecznie tłumi wstrząsy i drgania powstałe podczas jazdy po nierównościach.
Zawieszenie pneumatyczne pozwala uzyskać w samochodzie stały prześwit niezależnie od tego jakiemu obciążeniu poddany jest pojazd. Kierowcy ułatwia to pokonywanie zakrętów z dużym bagażem. Właściciele aut z zawieszeniem pneumatycznym podkreślają również, że w załadowanym samochodzie „tył nie siada”, dzięki czemu pojazd prezentuje się lepiej na drodze. W klasycznym zawieszeniu sprężyny uginają się pod naciskiem większego ładunku, a tył samochodu zmniejsza prześwit.
Brak drgań na nierównościach sprawia, że producenci bardzo często ten typ zawieszenia wykorzystują w terenówkach i suv-ach. Można tutaj uzyskać nawet prześwit ponad 300 mm.
Pneumatyczne zawieszenie pojawiło się m. in w Audi A6 Allroad oraz Porsche Cayenne. Rozwiązanie to wykorzystuje Land Rover Discovery, a także niektóre modele BMW oraz Mercedesów.
Nowości stosowane przez producentów
Producenci coraz częściej modyfikują klasyczne zawieszenie pneumatyczne. Przykładowo w Audi A8 II generacji pojawiło się zawieszenie adaptacyjne. W tym przypadku wysokość zawieszenia dostosowuje się do szybkości jazdy. Przy niższych prędkościach samochód doskonale tłumi wstrząsy na nierównościach, dlatego prześwit automatycznie się zwiększa (doskonałe rozwiązanie niwelujące ryzyko uszkodzenia zawieszenia na progach zwalniających). Przy dużych prędkościach zawieszenie zostaje obniżone, co zmienia środek ciężkości i ułatwia płynne pokonywanie zakrętów.
W Mercedesie S W220 zastosowano możliwość korygowania ugięcia zawieszenia podczas pokonywania zakrętów, co poprawia przyczepność do nawierzchni i podnosi bezpieczeństwo jazdy.
Wady zawieszenia pneumatycznego
Wyższy komfort jazdy, lepsza przyczepność nawet przy dużym obciążeniu, niwelowanie wstrząsów na nierównej nawierzchni – takie zalety przemawiają za zawieszeniem pneumatycznym. Dlaczego więc producenci samochodów tak rzadko decydują się na to rozwiązanie stawiając na klasyczne zawieszenia „na sprężynach”. Ponieważ zawieszenie pneumatyczne jest dużo droższe.
Warto także podkreślić, że w wielu samochodach klasy B i C tak naprawdę brakuje miejsca na zmieszczenie elementów systemu pneumatycznego. Podstawowym elementem takiego zawieszenia jest kompresor, który pozwala uzyskać powietrze o bardzo wysokim ciśnieniu. Kompresor jest drogi, a wystarcza on na około 200 tysięcy km jazdy. Przy kołach producenci montują specjalne miechy (często łączy się je z amortyzatorami). Ich zużycie wiąże się z dużym wydatkiem (w serwisach ASO za wymianę właściciele luksusowych aut muszą zapłacić nawet 10 tys. zł).
Ważne jest, aby właściciel auta dobrze poznał system, ponieważ układ pneumatyczny nie pozwala opuszczać nadwozia, gdy drzwi pojazdu nie zostały zamknięte. Problem może pojawić się także przy braku powietrza w kole – wymiana opony wymaga wprowadzenia układu w system serwisowy.
Nieumiejętne korzystanie z układu może spowodować uszkodzenia (w mniej ekstremalnej wersji błędy zostaną zapisane w komputerze i trzeba będzie je wykasować w serwisie).