Najlepsze silniki benzynowe ostatnich lat

najlepsze silniki benzynowe

Samochody z silnikami wysokoprężnymi regularnie tracą na uznaniu kierowców. Poza tym, że coraz większe zainteresowanie budzą auta elektryczne oraz hybrydy, w dalszym ciągu popularne są także benzyniaki. Skoro tak, warto poznać najlepsze silniki benzynowe ostatnich lat o pojemności nieprzekraczającej 2 l. Które jednostki benzynowe uznawane są trwałe i nie przysparzają wielu problemów?

Co przemawia za nowszymi silnikami?

Nie brak kierowców, którzy tęsknią za starymi silnikami. Nie jest jednak prawdą, że ekonomicznych, a przy tym trwałych jednostek benzynowych nie można znaleźć pośród nowszych motorów. Nawet pomimo tego, że z reguły są one znacznie bardziej skomplikowane, na co wpływ mają między innymi surowsze emisje spalin.

Ciekawie na tej płaszczyźnie wygląda wieczny silnik o pojemności 1.6 l ze stajni Volkswagena. Proste motory znaleźć można też pośród silników Nisana, Renault czy Opla. Nie można zapomnieć też o jednostkach benzynowych koncernu PSA, które może nie są zbyt szybkie, ale za to trwałe i oszczędne. Oczywiście obok nieskomplikowanych silników, są też te o mocno problematycznej budowie. Do takich zaliczyć można Valvematica od Toyoty, TSI Volkswagena oraz silniki Mercedesa.

Jakie wydatki generują silniki benzynowe?

Tak jak na koszty eksploatacji samochodu składa się wiele czynników, a wśród nich zużycie paliwa, serwis, naprawy czy nawet ubezpieczenie, tak samo pewne wydatki generuje utrzymanie w dobrej kondycji silnika. Pomijając już wymianę oleju, co jest podstawą, odnieść się należy też do poważniejszych wydatków. W nowszych motorach droższa jest sama diagnostyka. Kosztowniejsze są też stosunkowo proste wymiany. Wiąże się to z bardziej skomplikowaną budową, a przy tym trudniej dostępnymi elementami, co skutkuje wydłużeniem czasu pracy. W starszych silnikach z kolei wiązać się one mogą z przepaloną uszczelką pod głowicą, jak i zużytymi pierścieniami czy panewkami. O częstych awariach takich motorów pisaliśmy w artykule pt. Najczęstsze usterki silników benzynowych“.

Najlepsze silniki benzynowe ostatnich lat

Wśród stosunkowo nowych silników benzynowych znajdują się te od grupy PSA, VW, Hondy, Mercedesa, Nissana czy Opla. Które jednostki są stosunkowo trwałe i ekonomiczne?

Najlepsze silniki benzynowe — Grupa PSA

* PureTech

Ta francuska jednostka benzynowa charakteryzuje się nie tylko niezłą trwałością, ale też dobrą kulturą pracy oraz niskim zużyciem paliwa. Silnik ma trzy cylindry i spala średnio w okolicach 6-7 l/100 km.

Mocniejsze warianty tego silnika o mocy 110 i 130 KM korzystają z turbodoładowania i wtrysku bezpośredniego, słabsze z kolei generujące moc 75 i 82 KM, doładowania nie mają i korzystają z wtrysku do kolektora. Pierwsze na rynku zadebiutowały w roku 2014, drugie dwa lata wcześniej. Większość tego typu silników ma pojemność 1.2 l, choć w Peugeocie 208 i Citroenie C3 stosowano też jednostkę 1.0.

Silniki o pojemności 1.2 l znaleźć można między innymi w Citroenach C4 Cactus czy Peugeotach 308 drugiej generacji. Pośród nowinek oferują one m.in. dwustopniowy układ chłodzenia, co przekłada się na szybsze nagrzanie silnika. Po stronie wad umieścić trzeba szybko zużywający się napęd rozrządu, który zużywa się nawet co 50 tys. km. Początkowo silniki miały też problem wyciekami z wału korbowego.

Najlepsze silniki benzynowe — Grupa VW

* 1.6

Ten silnik to konstrukcja znana od dawna, ale oferowana aż do roku 2015. Przez przeszło 25 lat przewinęło się wiele wersji silnika 1.6 8V. Ostatnie to seria EA827 czy EA111, które znajdowały się w trzeciej generacji Golfa czy pierwszej Octavii. Poza tym sinik ten znalazł się na wyposażeniu drugiej generacji Audi A3 czy Seata Exeo.

Jednostki napędowe tego typu mają jeden wałek rozrządu i osiem zaworów. Ich kadłub jest żeliwny lub aluminiowy. Największe zalety to poza prostą budową również wysoka trwałość. Należy jednak pamiętać, że silnik ten przestał być produkowany kilka lat temu, a więc kupując egzemplarz z taką jednostką, należy go dokładnie zweryfikować. Poza przeglądem pomoże też Historia Pojazdu. Warto zauważyć, że silniki te dobrze współpracują z instalacją LPG.

* 1.0 MPi/TSI (seria EA211)

Ta 3-cylindrowa jednostka występuje bez i z turbodoładowaniem. Silniki, w których powrócono do napędu paskowego, spotkać można w takich modelach jak Volkswagen up! i Polo, Seat Mii i Ibiza czy Skoda Citigo oraz Fabia. Motory te na rynku pojawiły się w roku 2011 i mają moc od 60 do 75 KM. Nie są zbyt dynamiczne, ale w mniejszych modelach sprawdzają się bez zarzutu. Ich spalanie sprowadza się do 8 l na 100 km, a jedyną poważniejszą usterką tej jednostki jest zużycie pompy cieczy chłodzącej.

Szersze zastosowanie przewidziano natomiast dla wersji 1.0 TSI, która pojawiła się w roku 2014. Ich spalanie jest na zbliżonym poziomie co jednostki MPi, a znalazły się one na wyposażeniu Golfów czy Octavii.

* 1.4 TSI (seria EA211)

W silniku 1.4 TSI Volkswagen żeliwny kadłub zastąpił aluminium, a zawodny łańcuch rozrządu paskiem. Zrezygnowano też z kompresora. Silnik ten ma wtrysk bezpośredni, turbinę oaz skomplikowany układ chłodzenia, w których swój własny system mają kadłub, głowica oraz turbina z kolektorem dolotowym. Jednostki te spotkać można w trzeciej generacji Seata Leona czy Golfie VII. Poza tym silnik ten stosowano w autach z fabrycznym zasilaniem CNG. Plusem jest w tym przypadku tania obsługa tego silnika. O większych usterkach na razie nie słychać, a motor ten na rynku pojawił się przecież w roku 2012.

Najlepsze silniki benzynowe — Honda

* 1.2/1.3 (seria L)

Te silniki z serii L przez długi czas miały po dwa zawory i dwie świece na cylinder. Plusem z pewnością jest ich trwałość. Weryfikując takie silniki, pod uwagę wziąć natomiast trzeba kontrolę luzu zaworowego. Jednostki te spotkać można w Hondzie CR-Z czy modelu Jazz.

* 1.8/2.0 (seria R)

To już seria R i kolejny silnik Hondy, który zadebiutował w roku 2005. Motor ten ma pośredni wtrysk oraz aluminiową budowę, a jednocześnie jest pozbawiony doładowania. Poza tym te jednostki napędowe mają jeden wałek rozrządu oraz pokryte dodatkowym środkiem pierścienie, które od roku 2011 pokrywano nawet dwusiarczkiem molibdenu. Plusem jest też rozsądne spalanie. Silniki o pojemności 1.8 l i mocy 140 KM na 100 km zużywają 8-9 l paliwa.

Większych zastrzeżeń nie ma też co do ich trwałości. O usterkach tych silników słyszy się sporadycznie i wynikają one raczej z zaniedbań serwisowych. Wówczas miejsce może mieć większe zużycie oleju. Poza tym pamiętać należy o regulacji luzu zaworowego. Czynność tę wykonywać należy co ok. 100 tys. km. Dodajmy jeszcze, że silniki te znaleźć można w Hondzie Civic VIII czy trzeciej generacji Hondy CR-V.

* 2.0 (seria K)

Ten dwulitrowy silnik z serii K to jeden z najlepszych motorów o tej pojemności. Mimo iż w silnikach z początku produkcji wycierały się krzywki wałka ssącego, to na ogół wymieniano je, kiedy samochód był jeszcze na gwarancji. Między innymi właśnie z uwagi na wezwania i naprawy serwisowe, warto mieć wgląd w raport VIN danego egzemplarza. Poza tym w jednostce tej miejsce może mieć większe zużycie oleju, choć tyczy się to głównie silników o mocy 200 KM. Model ten, który ze względu na wypalające się gniazda, nie powinien współpracować z instalacją LPG, znaleźć można w wielu Hondach wyprodukowywanych w latach 2001 – 2010. Przykładem jest druga generacja Hondy CR-V czy Honda Accord VII.

Najlepsze silniki benzynowe — Hyundai/Kia

* 1.4/1.6 Gamma

Silniki z serii Gamma przez wiele lat stanowiły źródło napędu wielu średniej klasy Kii i Hyundaiów. Motory te na rynku pojawiły się w roku 2006, a ich podział dotyczy rodzaju wtrysku paliwa. Dzieli się je na konwencjonalne oraz GDi. Pierwsze, polecane przez specjalistów, mają wtrysk bezpośredni i występują z doładowaniem lub bez. Dodatkowo są one zmodernizowane pod kątem usprawnienia chłodzenia i obniżenia tarcia. Wersje GDi początkowo miały problemy z obracaniem panewek.

Wszystkie jednostki 1.6 są wyposażone w dwa wałki rozrządu, napędzane łańcuchem z regulacją faz po stronie ssącej. Pewne zmiany pojawiły się w roku 2011, kiedy pojawiły się one też po stronie wydechowej. Największy problem sprawia łańcuch. Na szczęście jego rozciągnięcie, a w konsekwencji wymiana, nie generuje wielkich nakładów. Całość zamyka się na ogół w kwocie nieco ponad 1000 zł. Silniki te znalazły się na wyposażeniu takich aut jak Hyundai ix20, Hyundai Veloster czy Kia Soul.

Najlepsze silniki benzynowe — Mazda/Ford

* 1.8/2.0 (seria L)

Dwulitrowe silniki, które od roku 2001 do dziś stosowane są przez Forda, Volvo czy Mazdę, skonstruowali także inżynierowie tego ostatniego koncernu. Charakterystycznymi cechami silników z serii L od Japończyków są łańcuchowy napęd rozrządu, aluminiowy kadłub czy wykonana z tego samego materiału głowica. Żeliwne są z kolei tuleje cylindrów. Jednostki mają na ogół wtrysk pośredni, choć tak Mazda, jak i Ford, eksperymentowały też z wtryskiem bezpośrednim. O ile Mazda w roku 2010 zrezygnowała z serii L i zajęła się technologią Skyactiv, o tyle Ford w dalszym ciągu próbuje udoskonalić te silniki. Wynikiem tych prac jest między innymi motor 2.0 EcoBoost.

Same silniki uchodzą za trwałe i oszczędne. Pośród najczęściej wymienianych problemów wymienia się większe zużycie oleju silnikowego, co wynika z niewłaściwej pracy pierścieni tłokowych. Usunięcie tej usterki jest dość kosztowne i sprowadza się nawet do 5 tys. zł.

Innym problemem jest wykonany z tworzywa kolektor dolotowy z zamocowanymi tam klapami sterującymi przepływem powietrza. Silnik wydaje wówczas nieprzyjemny klekot. Zdarza się, że mechanicy zalecają ich usunięcie, co zresztą nie jest trudne, ale może przełożyć się na pogorszenie momentu przy mniejszych prędkościach obrotowych jednostki napędowej. Inne, choć drobniejsze usterki, to wrażliwa praca sondy lambda czy uszkodzenie zaworu EGR. Poza tym silnik, który znaleźć można na wyposażeniu m.in. Mazdy MX-5, ma czułe gniazda zaworowe.

* 1.3-2.5 Skyactiv-G

Najnowsze silniki benzynowe od Mazdy to motory Skyactiv-G. Jednostki te mają bezpośredni wtrysk paliwa, choć zrezygnowano w nich z doładowania. Warto podkreślić, że silniki te cechuje wysoki stopień sprężania na poziomie 14:1. Porównywalne z silnikami downsizingowymi jest też spalanie. Te jednostki produkowane od roku 2011, które znalazły się m.in. na wyposażeniu Mazdy CX-5, wydają się też bezawaryjne. Przynajmniej na razie, choć trzeba mieć na uwadze, że ewentualny serwis silnika może być kosztowny, gdyż na rynku nie ma wielu odpowiadających jego elementom zamienników.

Najlepsze silniki benzynowe — Mercedes

* 1.6/2.0 (serie M270 i 274)

Te silniki Mercedesa przystosowane do montażu poprzecznego (M270) oraz wzdłużnego (M274) na rynku pojawiły się w roku 2011. Są to jednostki mocno zaawansowane technicznie, które mają 16 zaworów, turbodoładowanie, elektronicznie sterowany alternator, wtrysk bezpośredni z piezoelektrycznymi wtryskiwaczami, pompę oleju i układ chłodzenia. Ich korpus jest zbudowany z aluminium. Problemem może być zaawansowana i tym samym kosztowna diagnostyka. Na razie jednak silniki spotykane w Mercedesie GLA czy modelach klasy A, są mało problematyczne.

Najlepsze silniki benzynowe — Nissan

* 1.2-1.6 (seria HR)

Rodzina tych silników z serii HR Nissana to motory 3- i 4-cylindrowe, które są wolnossące i doładowane. Popularnym silnikiem jest tu jednostka 1.6 o mocy od 94 do 117 KM, która znalazła się na wyposażeniu Nissanów, Dacii czy aut marki Renault. Motor ten ceniony jest za trwały napęd rozrządu oraz niezawodność. Szczególnie kosztowne nie jest też jego serwisowanie, gdyż dość szeroko dostępne są do niego części zamienne.

* 1.6-2.0 (seria MR)

Te silniki z serii MR to również dobre źródło napędu. Zwłaszcza ciekawie prezentuje się tu motor 2-litrowy, który ma aluminiowy kadłub, regulację faz rozrządu czy cichy łańcuch napędu osprzętu. Silnik ten w Nissanach zadebiutował w roku 2005. Wprawdzie pierwsze motory miały pośredni wtrysk paliwa, ale od roku 2010 pojawiły się też jednostki z wtryskiem bezpośrednim.

Niewątpliwie zaletą jest wysoka trwałość tej jednostki. Wprawdzie problemem najnowszej wersji silnika 1.6 z doładowaniem są awarie sondy lambda czy większe spalanie oleju, to większych zastrzeżeń mieć nie można. Jak na dobre osiągi i niskie spalanie silnik ten wypada dobrze. Nawet pomimo tego, że nie najlepiej współpracuje on z instalacją LPG, o której więcej pisaliśmy w artykule pt. Instalacja gazowa w samochodzie“. W których samochodach można znaleźć ten silnik? Między innymi w Nissanie Qashqai czy Renault Laguna.

Najlepsze silniki benzynowe — Opel

* 1.6 Ecotec

Silnik 1.6 w modelach Opla spotkać można od dawna. Pierwsze modele z rodziny Ecotec pojawiły się w roku 1993. Następnie przechodziły one mnóstwo modernizacji. Tak więc w roku 2000 zadebiutowały silniki z kadłubem żeliwnym, w roku 2003 z układem dolotowym ze zmiennymi kanałami, a w roku 2007 motory doładowane.

Przy usterkach starszych silników problemem może być większe spalanie oleju. Wymieniając pasek rozrządu, warto przy większym przebiegu założyć nowe koła zmiennych faz, które rozsypują się po około 200 tys. km. Dodatkowo problematyczne w tych silnikach są cewki zapłonowe. Motory te znaleźć można w trzeciej generacji Opla Astry czy Oplu Insignii A.

Najlepsze silniki benzynowe — Renault

* 1.6 (serie K4M i K7M)

Silniki 1.6 od Renault w samochodach, a w tym Dacii Duster, stosowane były do roku 2015. Ceni się je za przyzwoitą trwałość, akceptowalne osiągi oraz prostą obsługę. Po stronie wad umieścić trzeba drobne wycieki oleju czy awaryjne cewki zapłonowe. Z kolei przy wymianie rozrządu przy większych przebiegach, wymienić należy też koło zmiany faz. Ogólnie silnik wygląda na jednostkę naprawdę przyzwoitą.

Najlepsze silniki benzynowe — Subaru

* 2.0 (seria EJ i FB)

Inżynierom z Subaru przede wszystkim udał się silnik 2.0 z serii EJ, która nie bez powodu przetrwała przeszło 20 lat. Jeszcze lepiej wypada tu generacja silników FB, która dobrze współpracuje też z instalacją gazową, choć kosztowna, sprowadzająca się nawet do kilku tysięcy złotych, może być tu regulacja zaworów. Silniki te dostępne były w czwartej generacji Subaru Impreza czy trzeciej modelu Forester.

Najlepsze silniki benzynowe — Toyota

* 1.6-2.0 (seria ZR)

Ciekawe silniki benzynowe z serii ZR skonstruowała także Toyota. Mechanicy nie ukrywają, że nawet awaria takiego silnika nie jest wielkim problemem, gdyż są to motory dosyć tanie. Cechy charakterystyczne tych silników o mocy od 122 do 152 KM to aluminiowa obudowa i łańcuchowy napęd rozrządu. Wprawdzie kierowcy szukający bardzo dynamicznego silnika mogą być niezadowoleni, to wszyscy ci preferujący mało agresywną eksploatację, nie powinni narzekać. Motory te znalazły się na wyposażeniu takich aut jak trzecie generacje Toyoty RAV4 czy modelu Avensis.

Logiczne jest więc, że najlepsze silniki benzynowe to nie tylko motory produkowane w dalekiej przeszłości. Nie brak ciekawych jednostek napędowych zasilanych benzyną również wśród stosunkowo nowych silników. Nie wolno ich skreślać, choć faktycznie droższa jest ich diagnostyka. Dłużej trwają też prace serwisowe, co również przekłada się na wyższy koszt serwisu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 49 Średnio: 2.8]
Sprawdź auto, które Cię interesuje. Nasza wyszukiwarka VIN da Ci pewność legalnego zakupu!
Sprawdź auto

Odpowiedz