Będą obowiązkowe badania dla starszych kierowców?

obowiązkowe badania dla starszych kierowców

Nie jest wykluczone, że niebawem wielu kierowców w podeszłym wieku nie będzie mogło skorzystać z własnego środka transportu, a przynajmniej nie będą oni mogli zasiąść za ich kierownicą. Unia Europejska pracuje nad nowelizacją przepisów, a jedna ze zmian zakłada obowiązkowe badania dla starszych kierowców.

Ujednolicenie przepisów dla krajów UE

Kwestia zaostrzenia przepisów dla kierowców w starszym wieku powraca od roku 2016. Wiele wskazuje na to, że w końcu do tego dojdzie i to jeszcze w tym roku, a nowe przepisy mają dotyczyć wszystkich krajów członkowskich. Za zmianami jest zresztą także Biuro Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Podobne zdanie ma też wielu lekarzy.

Obowiązkowe badania dla starszych kierowców mają przechodzić seniorzy, którzy przekroczą 60. rok życia. Uchylanie się od nich oznaczałoby utratę prawa jazdy. Wszystko ze względu na słabnące wraz z wiekiem zdolności psychomotoryczne. Starsi kierowcy mają bowiem znacznie większe problemy ze wzrokiem i słuchem. Podobnie jak z oceną odległości. Wydłuża się także czas ich reakcji.

Za podobnym pomysłem na początku roku opiewała posłanka Platformy Obywatelskiej, Mirosława Nykiel. Wówczas mówiło się o obowiązkowych i systematycznych wykonywanych raz do roku badaniach wzroku, o czym pisaliśmy w artykule pt. Będą coroczne badania wzroku dla kierowców?“. Przy pomyśle posłanki PO nie wspomniano jednak o wieku, ale wszystkich wrzucano do jednego worka, co przez wielu odebrane zostało jako kolejny pomysł na uszczuplenie portfeli obywateli.

Wypadki z udziałem seniorów

Jeśli jednak spojrzymy na statystyki, obowiązkowe badania dla starszych kierowców wydają się niepotrzebne. Według informacji zebranych przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji w roku ubiegłym kierowcy 60-letni i starsi spowodowali 4428 wypadków drogowych, w których śmierć poniosły 384 osoby, a 5137 zostały ranne.

Oznacza to, że osoby 60+ stanowią najbezpieczniejszą grupę kierowców. Wskaźnik liczby wypadków na 10000 osób w ich przypadku wynosi zaledwie 4,8, podczas kiedy wśród kierowców młodych (w wieku 18-24 lat) to aż 18,3. Pamiętać trzeba jednak, że nie jest to statystyka w pełni oddająca sytuację, ponieważ w najstarszej grupie wiekowej nie wszystkich można uznać za zmotoryzowanych.

Podsumowanie

Nie brak głosów zgadzających się z tym, że obowiązkowe badania dla starszych kierowców są potrzebne. Zazwyczaj uważają tak jednak ci, którzy do 60. roku życia mają jeszcze dość daleko. Faktem jest jednak, że spośród wszystkich 2938 osób, które zginęły w wypadkach w roku ubiegłym, aż 905 stanowili seniorzy. Z pewnością dlatego, że to właśnie osoby starsze są najbardziej narażone na przykre następstwa wypadków.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 4.5]
Interesuje Cię historia pojazdu, który masz zamiar kupić? Z nami to możliwe!
Historia pojazdu

Odpowiedz