Powłoka ceramiczna na auto – co to jest, korzyści, jaka cena?

Udostępnij
Wasza ocena
Powłoka ceramiczna na auto
Zabiegi w ramach detailingu samochodowego polegają na czyszczeniu, renowacji i konserwacji pojazdu. W ramach tego rozwiązania na auto można nałożyć warstwę ceramiczną. Powłoka ceramiczna na auto wzmacnia oraz chroni lakier przed czynnikami zewnętrznymi. Podpowiadamy, jakie korzyści przynosi powłoka ceramiczna, jaką trwałość ma warstwa ochrony oraz ile trzeba zapłacić za takie rozwiązanie.

W artykule przeczytasz

Czym jest powłoka ceramiczna?

Powłoka ceramiczna na auto jest środkiem o specjalnym składzie, który dobrze zabezpiecza lakier. Kosmetyk samochodowy powstaje na bazie kwarcu, dlatego preparat określa się też mianem powłoki kwarcowej. Skład środka uzupełniają inne substancje będące nośnikiem kwarcu i dodatki bezpieczne dla powłoki lakierniczej.

Powłoka kwarcowa jest sprzedawana w niewielkich butelkach. Po aplikacji na lakierze wytwarza się powłoka ochronna o grubości kilku mikronów. Środek można nakładać też na felgi aluminiowe i chromowane, natomiast w nieco zmienionej konsystencji.

Przeczytaj też: “Polerowanie reflektorów w samochodzie – jak czyścić lampy auta?

Przed czym chroni lakier powłoka ceramiczna?

Lakier samochodowy jest miękki łatwy w uszkodzeniu. Stosowanie ochrony ceramicznej pozwala zachować dobry stan powłoki lakierniczej. Warstwa ceramiczna na samochód chroni lakier między innymi przed następującymi czynnikami:

  • Niewielkie rysy – mogą powstawać na przykład w wyniku mycia.
  • Promieniowanie słoneczne – promienie UV mocno ogrzewają powierzchnię nadwozia, co prowadzi do sprężania i rozprężania się struktur lakieru, a w konsekwencji połowienia i pęknięć.
  • Opady – w wodzie opadowej mogą znajdować się zawieszone w powietrzu związki chemiczne, które negatywnie oddziałują na powłokę lakierniczą.
  • Sól drogowa – rozsypywana na drogach w sezonie zimowym przywiera do lakieru i jest przyczyną mikrouszkodzeń skutkujących korozją.
  • Korozja – powstaje w wyniku uszkodzeń mechanicznych oraz utleniania zewnętrznej warstwy lakieru.
  • Ptasie odchody – mają odczyn kwaśny i wchodzą w reakcję z lakierem, przenikając w głąb powłoki lakierniczej.
  • Zanieczyszczenia – powłoka ma właściwości hydrofobowe, dlatego zanieczyszczenia trudniej przywierają do nadwozia i spływają po karoserii. Warstwa ceramiczna ułatwia też mycie i usuwanie zaschniętych zanieczyszczeń.

 

Natomiast powłoka ceramiczna na aucie jest zbyt cienka dla ochrony przed skutkami silniejszych uderzeń i zarysowań przez twarde obiekty. Znaczenie ma też twardość warstwy. Dla określenia twardości powłoki i lakieru najczęściej stosuje się 10-stopniową skalę ołówkową. Przy lepszych produktach można otrzymać twardość na poziomie 9. Dla lepszej ochrony lakieru należy stosować folię zabezpieczającą – bezbarwną lub w kolorze nadwozia. Powłoka nie pomoże też przy wyblakłym i porysowanym lakierze. Dla poprawy stanu powłoki konieczna jest wówczas jego renowacja.

Przeczytaj też: “Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – co to jest, jak wykonać?

Jak nakładać powłokę ceramiczną na auto?

Trwałość powłoki lakierniczej jest różna w zależności od produktu oraz prawidłowej aplikacji, ale żywotność warstwy ochronnej może wynosić nawet pięć lat. Natomiast niezależnie od trwałości stan powłoki należy kontrolować. Polega to na wizualnej ocenie elementów nadwozia i nałożeniu odżywki w miejscach, gdzie warstwa jest zbyt cienka. Kontrolę powłoki ceramicznej zaleca się co 6 miesięcy lub 10 000 kilometrów w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

Nakładanie powłoki najlepiej zlecić specjalistom. Zawsze powłokę ceramiczną nakłada się na dobrze umyte i odtłuszczone nadwozie wolne od zanieczyszczeń. Jeżeli wymaga tego stan lakieru, konieczna może być jego renowacja. Metoda aplikacji jest różna w zależności od rodzaju produktu – preparat jedno- lub dwuskładnikowy:

  • Powłoka ceramiczna jednoskładnikowa – najpierw należy nanieść kilka kropel na element i dokładnie rozsmarować preparat metodą krzyżową. Po kilku minutach potrzebnych dla wstępnego odparowania środka pozostaje ręcznie wypolerować element przy użyciu ścierki z mikrofibry.
  • Powłoka ceramiczna dwuskładnikowa – pierwszym etapem jest naniesienie kilku kropel środka i rozprowadzenie metodą krzyżową. Natomiast po wstępnym odparowaniu należy nanieść drugą warstwę, po czym dopiero wypolerować karoserię ścierką z mikrofibry.

 

Po zabiegu zaleca się pozostawić auto na 24 godziny. W tym czasie preparat wyschnie i stworzy barierę ochronną. Należy też unikać mycia auta środkami chemicznymi w okresie 7 dni od zabiegu nakładania warstwy ceramicznej.

Ile kosztuje powłoka ceramiczna na samochód?

Koszt powłoki ceramicznej na auto jest różny w zależności od tego, kto zajmuje się zabiegiem. Jeżeli właściciel jest zdecydowany na samodzielną aplikację warstwy ochronnej, koszt sprowadza się w zasadzie wyłącznie do zakupu środka. Preparat o pojemności około 30 ml kosztuje do 300 złotych. Natomiast taka buteleczka wystarczy na położenie powłoki na dwóch średniej wielkości autach, dlatego koszt można obniżyć o połowę przy zakupie preparatu z członkiem rodziny lub znajomym.

Przeczytaj też: “Mata bitumiczna do samochodu – co to jest, jak zamontować?

Z wyższymi kosztami należy liczyć się w przypadku usługi w salonie detailingowym, kiedy dodatkowo auto jest czyszczone i polerowane. Wówczas trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu nawet ponad 1000 złotych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

FAQ

W czym pomaga powłoka ceramiczna nakładana na lakier?

To specjalny preparat nakładany na lakier w celu jego ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi i niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Warstwa ceramiczna utrudnia też osadzanie zanieczyszczeń na powłoce lakierniczej.

Jak nakładać warstwę ceramiczną?

Preparat nakłada się poprzez aplikację kilku kropel na element i jego rozprowadzenie metodą krzyżową. W zależności od rodzaju środka – jednoskładnikowy lub jednoskładnikowy – należy to zrobić raz lub powtórzyć. Po kilku minutach trzeba wypolerować karoserię czystą ściereczką z mikrofibry.

Ile kosztuje powłoka ceramiczna?

Za preparat dobrej jakości należy zapłacić ok. 300 złotych, natomiast wystarczy go na nałożenie warstwy ochronnej na dwóch autach. W profesjonalnym salonie trzeba liczyć się z wydatkiem ponad 1000 złotych.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też: