Czym jest powłoka ceramiczna?
Powłoka ceramiczna na auto jest środkiem o specjalnym składzie, który dobrze zabezpiecza lakier. Kosmetyk samochodowy powstaje na bazie kwarcu, dlatego preparat określa się też mianem powłoki kwarcowej. Skład środka uzupełniają inne substancje będące nośnikiem kwarcu i dodatki bezpieczne dla powłoki lakierniczej.
Powłoka kwarcowa jest sprzedawana w niewielkich butelkach. Po aplikacji na lakierze wytwarza się powłoka ochronna o grubości kilku mikronów. Środek można nakładać też na felgi aluminiowe i chromowane, natomiast w nieco zmienionej konsystencji.
Przeczytaj też: “Polerowanie reflektorów w samochodzie – jak czyścić lampy auta?”
Przed czym chroni lakier powłoka ceramiczna?
Lakier samochodowy jest miękki łatwy w uszkodzeniu. Stosowanie ochrony ceramicznej pozwala zachować dobry stan powłoki lakierniczej. Warstwa ceramiczna na samochód chroni lakier między innymi przed następującymi czynnikami:
- Niewielkie rysy – mogą powstawać na przykład w wyniku mycia.
- Promieniowanie słoneczne – promienie UV mocno ogrzewają powierzchnię nadwozia, co prowadzi do sprężania i rozprężania się struktur lakieru, a w konsekwencji połowienia i pęknięć.
- Opady – w wodzie opadowej mogą znajdować się zawieszone w powietrzu związki chemiczne, które negatywnie oddziałują na powłokę lakierniczą.
- Sól drogowa – rozsypywana na drogach w sezonie zimowym przywiera do lakieru i jest przyczyną mikrouszkodzeń skutkujących korozją.
- Korozja – powstaje w wyniku uszkodzeń mechanicznych oraz utleniania zewnętrznej warstwy lakieru.
- Ptasie odchody – mają odczyn kwaśny i wchodzą w reakcję z lakierem, przenikając w głąb powłoki lakierniczej.
- Zanieczyszczenia – powłoka ma właściwości hydrofobowe, dlatego zanieczyszczenia trudniej przywierają do nadwozia i spływają po karoserii. Warstwa ceramiczna ułatwia też mycie i usuwanie zaschniętych zanieczyszczeń.
Natomiast powłoka ceramiczna na aucie jest zbyt cienka dla ochrony przed skutkami silniejszych uderzeń i zarysowań przez twarde obiekty. Znaczenie ma też twardość warstwy. Dla określenia twardości powłoki i lakieru najczęściej stosuje się 10-stopniową skalę ołówkową. Przy lepszych produktach można otrzymać twardość na poziomie 9. Dla lepszej ochrony lakieru należy stosować folię zabezpieczającą – bezbarwną lub w kolorze nadwozia. Powłoka nie pomoże też przy wyblakłym i porysowanym lakierze. Dla poprawy stanu powłoki konieczna jest wówczas jego renowacja.
Przeczytaj też: “Usuwanie wgnieceń bez lakierowania – co to jest, jak wykonać?”
Jak nakładać powłokę ceramiczną na auto?
Trwałość powłoki lakierniczej jest różna w zależności od produktu oraz prawidłowej aplikacji, ale żywotność warstwy ochronnej może wynosić nawet pięć lat. Natomiast niezależnie od trwałości stan powłoki należy kontrolować. Polega to na wizualnej ocenie elementów nadwozia i nałożeniu odżywki w miejscach, gdzie warstwa jest zbyt cienka. Kontrolę powłoki ceramicznej zaleca się co 6 miesięcy lub 10 000 kilometrów w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.
Nakładanie powłoki najlepiej zlecić specjalistom. Zawsze powłokę ceramiczną nakłada się na dobrze umyte i odtłuszczone nadwozie wolne od zanieczyszczeń. Jeżeli wymaga tego stan lakieru, konieczna może być jego renowacja. Metoda aplikacji jest różna w zależności od rodzaju produktu – preparat jedno- lub dwuskładnikowy:
- Powłoka ceramiczna jednoskładnikowa – najpierw należy nanieść kilka kropel na element i dokładnie rozsmarować preparat metodą krzyżową. Po kilku minutach potrzebnych dla wstępnego odparowania środka pozostaje ręcznie wypolerować element przy użyciu ścierki z mikrofibry.
- Powłoka ceramiczna dwuskładnikowa – pierwszym etapem jest naniesienie kilku kropel środka i rozprowadzenie metodą krzyżową. Natomiast po wstępnym odparowaniu należy nanieść drugą warstwę, po czym dopiero wypolerować karoserię ścierką z mikrofibry.
Po zabiegu zaleca się pozostawić auto na 24 godziny. W tym czasie preparat wyschnie i stworzy barierę ochronną. Należy też unikać mycia auta środkami chemicznymi w okresie 7 dni od zabiegu nakładania warstwy ceramicznej.
Ile kosztuje powłoka ceramiczna na samochód?
Koszt powłoki ceramicznej na auto jest różny w zależności od tego, kto zajmuje się zabiegiem. Jeżeli właściciel jest zdecydowany na samodzielną aplikację warstwy ochronnej, koszt sprowadza się w zasadzie wyłącznie do zakupu środka. Preparat o pojemności około 30 ml kosztuje do 300 złotych. Natomiast taka buteleczka wystarczy na położenie powłoki na dwóch średniej wielkości autach, dlatego koszt można obniżyć o połowę przy zakupie preparatu z członkiem rodziny lub znajomym.
Przeczytaj też: “Mata bitumiczna do samochodu – co to jest, jak zamontować?”
Z wyższymi kosztami należy liczyć się w przypadku usługi w salonie detailingowym, kiedy dodatkowo auto jest czyszczone i polerowane. Wówczas trzeba liczyć się z wydatkiem rzędu nawet ponad 1000 złotych.
FAQ
W czym pomaga powłoka ceramiczna nakładana na lakier?
To specjalny preparat nakładany na lakier w celu jego ochrony przed uszkodzeniami mechanicznymi i niekorzystnymi warunkami pogodowymi. Warstwa ceramiczna utrudnia też osadzanie zanieczyszczeń na powłoce lakierniczej.
Jak nakładać warstwę ceramiczną?
Preparat nakłada się poprzez aplikację kilku kropel na element i jego rozprowadzenie metodą krzyżową. W zależności od rodzaju środka – jednoskładnikowy lub jednoskładnikowy – należy to zrobić raz lub powtórzyć. Po kilku minutach trzeba wypolerować karoserię czystą ściereczką z mikrofibry.
Ile kosztuje powłoka ceramiczna?
Za preparat dobrej jakości należy zapłacić ok. 300 złotych, natomiast wystarczy go na nałożenie warstwy ochronnej na dwóch autach. W profesjonalnym salonie trzeba liczyć się z wydatkiem ponad 1000 złotych.