Kody błędów w samochodzie DTC wedle norm SAE J2012 oraz ISO 15031
Kody błędów w samochodzie (DTC, ang. Diagnostic Trouble Code) określają dwie normy:
- SAE J2012,
- ISO 15031.
Poprzez kod można zdefiniować, z jaką usterką boryka się samochód. System diagnostyczny OBD 2 klasyfikuje usterki według dwóch typów – A oraz B:
- Typ A – poważne błędy uruchamiające kontrolkę check engine. Jest ona uruchamiana nawet wówczas, kiedy usterka zostanie stwierdzona po raz pierwszy, a informacja o błędzie od razu jest zapisywana w pamięci sterownika silnika.
- Typ B – mniej poważne błędy zapisywane tymczasowo i usuwane, jeżeli usterka się nie powtarza. Uruchomienie kontrolki następuje dopiero po ponownym wykryciu usterki, a informacja jest wówczas na trwale zapisywana w pamięci.
Przeczytaj też: “Złącze OBD 2 – co to jest, do czego służy, jak go używać?“
Jak odczytać kody błędów w samochodzie?
Kody błędów są ciągiem złożonym z pięciu znaków.
- Pierwszy znak wskazuje układ pojazdu: P – układ napędowy, B – nadwozie, C – podwozie i układ jezdny, U – komunikacja sieciowa.
- Drugi znak wskazuje definicję kodu: 0 – definiowany w normie SAE/ISO identyczne dla wszystkich pojazdów, 1 – unikalny kod specyficzny dla marki lub modelu, 2 i 3 – rzadko występujące kody zwykle specyficzne dla marki lub modelu. Jeżeli są to kody dla układu napędowego (P) z drugim znakiem określonym cyfrą “3”, dodatkowo rozróżnia się kody od P30xx do P33xx (definiowane przez indywidualnych producentów i zależne od modelu) oraz kody od P34xx do P39xx (identyczne dla wszystkich pojazdów).
Sprawdź również:
OBDeleven NextGen: prawdziwy game changer wśród interfejsów diagnostycznych
Jesteś zainteresowany interfejsem diagnostycznym OBD? Ostatnio mieliśmy okazję przetestować urządzenie OBDeleven i składamy na wasze ręce jego recenzję. Do czego służy OBD, jak go używać i czy warto? Tego dowiesz się z naszego testu.
- Trzeci znak wskazuje podgrupę związaną z układem auta: 0 – usterki ogólne, 1 – zasilanie paliwem oraz powietrzem, 2 – zasilanie paliwem oraz powietrzem (dotyczy wtryskiwaczy), 3 – układ zapłonowy, 4 – usterka związana z emisją spalin, 5 – systemy kontroli prędkości i sterowania biegu jałowego, 6 – usterka związana z układami wyjścia lub wejścia centralnej jednostki sterującej, 7, 8, 9 – usterki układu przeniesienia napędu (skrzyni biegów, sprzęgła), A, B, C – usterki napędów hybrydowych.
- Czwarty i piąty znak: numer błędów w zakresie od 10 do 99 wskazanych w wykazie normy i wskazujący problem techniczny samochodu.
wideo: kanał “Miłośnicy czterech kółek – zrób to sam” w serwisie YouTube
Lista ogólnych błędów w samochodzie DTC do pobrania (PDF)
Żeby odczytać kody błędów w samochodzie, do gniazda OBD2 należy podłączyć interfejs. Obok interfejsów przewodowych można też korzystać z narzędzi bezprzewodowych. Konieczny jest też laptop, tablet lub smartfon z odpowiednią aplikacją. Najpopularniejsze aplikacje diagnostyczne to SDPROG, MyWheels i Torque.
Pobierz listę błędów PDF
Udostępniamy listę ogólnych błędów w samochodzie DTC
FAQ
Jak odczytać kody błędów w aucie?
Taką możliwość daje podpięcie do gniazda OBD 2. Żeby to zrobić, należy skorzystać z interfejsu oraz aplikacji diagnostycznej zainstalowanej na komputerze, tablecie czy smartfonie.
Z ilu znaków składają się kody błędów w samochodzie?
Kod jest złożony z pięciu znaków. Pierwszy znak wskazuje układ pojazdu, drugi – definicję kodu, a trzeci – podgrupę związaną z układem auta. Znaki czwarty i piąty określają numer błędu wskazany w wykazie normy.
Z jakich aplikacji diagnostycznych korzystać przy odczytywaniu kodów błędów samochodu?
Trzy najpopularniejsze aplikacje diagnostyczne do odczytywania błędów to SDPROG, MyWheels oraz Torque.
4 Responses
Co oznacza kod błędu 9470 wzmacniacz ogrzewania w samochodzie m-ki Mercedes W211 E220 CDI 170 KM , rok prod.2008 .
To bardzo często spotykana usterka w tych pojazdach .
Kod błędu PO 172. CITROEN C4 GRAND PICASSO rok pr. 2008.
P0172 System too Rich (Bank 1)
Witam, Opel Meriva A,2007r. 1.8Easytronic, Kod błędu. 10 , 1, 7 , 10. Jaką usterka?