Kody błędów w samochodzie – lista, jak odczytać?

Udostępnij
Wasza ocena
Kody błędów w samochodzie
Większość samochodów poruszających się po polskich drogach jest wyposażona w system diagnostyki pokładowej OBD. Takie auta mają liczne czujniki kontrolujące stan podzespołów i sygnalizujące ewentualne problemy. Usterki kryją się pod kodami błędów, które są możliwe do zinterpretowania po podłączeniu interfejsu diagnostycznego do gniazda OBD 2. Obecnie można to zrobić samodzielnie, dlatego podpowiadamy, jak rozumieć oraz co oznaczają kody błędów w samochodzie.

W artykule przeczytasz

Kody błędów w samochodzie DTC wedle norm SAE J2012 oraz ISO 15031

Kody błędów w samochodzie (DTC, ang. Diagnostic Trouble Code) określają dwie normy:

  • SAE J2012,
  • ISO 15031.

Poprzez kod można zdefiniować, z jaką usterką boryka się samochód. System diagnostyczny OBD 2 klasyfikuje usterki według dwóch typów – A oraz B:

  • Typ A – poważne błędy uruchamiające kontrolkę check engine. Jest ona uruchamiana nawet wówczas, kiedy usterka zostanie stwierdzona po raz pierwszy, a informacja o błędzie od razu jest zapisywana w pamięci sterownika silnika.
  • Typ B – mniej poważne błędy zapisywane tymczasowo i usuwane, jeżeli usterka się nie powtarza. Uruchomienie kontrolki następuje dopiero po ponownym wykryciu usterki, a informacja jest wówczas na trwale zapisywana w pamięci.

Przeczytaj też: “Złącze OBD 2 – co to jest, do czego służy, jak go używać?

Jak odczytać kody błędów w samochodzie?

Kody błędów są ciągiem złożonym z pięciu znaków.

  • Pierwszy znak wskazuje układ pojazdu: P – układ napędowy, B – nadwozie, C – podwozie i układ jezdny, U – komunikacja sieciowa.
  • Drugi znak wskazuje definicję kodu: 0 – definiowany w normie SAE/ISO identyczne dla wszystkich pojazdów, 1 – unikalny kod specyficzny dla marki lub modelu, 2 i 3 – rzadko występujące kody zwykle specyficzne dla marki lub modelu. Jeżeli są to kody dla układu napędowego (P) z drugim znakiem określonym cyfrą “3”, dodatkowo rozróżnia się kody od P30xx do P33xx (definiowane przez indywidualnych producentów i zależne od modelu) oraz kody od P34xx do P39xx (identyczne dla wszystkich pojazdów).

Sprawdź również:

OBDeleven NextGen: prawdziwy game changer wśród interfejsów diagnostycznych

Jesteś zainteresowany interfejsem diagnostycznym OBD? Ostatnio mieliśmy okazję przetestować urządzenie OBDeleven i składamy na wasze ręce jego recenzję. Do czego służy OBD, jak go używać i czy warto? Tego dowiesz się z naszego testu.

Więcej

  • Trzeci znak wskazuje podgrupę związaną z układem auta: 0 – usterki ogólne, 1 – zasilanie paliwem oraz powietrzem, 2 – zasilanie paliwem oraz powietrzem (dotyczy wtryskiwaczy), 3 – układ zapłonowy, 4 – usterka związana z emisją spalin, 5 – systemy kontroli prędkości i sterowania biegu jałowego, 6 – usterka związana z układami wyjścia lub wejścia centralnej jednostki sterującej, 7, 8, 9 – usterki układu przeniesienia napędu (skrzyni biegów, sprzęgła), A, B, C – usterki napędów hybrydowych.
  • Czwarty i piąty znak: numer błędów w zakresie od 10 do 99 wskazanych w wykazie normy i wskazujący problem techniczny samochodu.

wideo: kanał “Miłośnicy czterech kółek – zrób to sam” w serwisie YouTube

Lista ogólnych błędów w samochodzie DTC do pobrania (PDF)

Żeby odczytać kody błędów w samochodzie, do gniazda OBD2 należy podłączyć interfejs. Obok interfejsów przewodowych można też korzystać z narzędzi bezprzewodowych. Konieczny jest też laptop, tablet lub smartfon z odpowiednią aplikacją. Najpopularniejsze aplikacje diagnostyczne to SDPROG, MyWheels i Torque.

 

 

Pobierz listę błędów PDF

Udostępniamy listę ogólnych błędów w samochodzie DTC

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

FAQ

Jak odczytać kody błędów w aucie?

Taką możliwość daje podpięcie do gniazda OBD 2. Żeby to zrobić, należy skorzystać z interfejsu oraz aplikacji diagnostycznej zainstalowanej na komputerze, tablecie czy smartfonie.

Z ilu znaków składają się kody błędów w samochodzie?

Kod jest złożony z pięciu znaków. Pierwszy znak wskazuje układ pojazdu, drugi – definicję kodu, a trzeci – podgrupę związaną z układem auta. Znaki czwarty i piąty określają numer błędu wskazany w wykazie normy.

Z jakich aplikacji diagnostycznych korzystać przy odczytywaniu kodów błędów samochodu?

Trzy najpopularniejsze aplikacje diagnostyczne do odczytywania błędów to SDPROG, MyWheels oraz Torque.

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

3 odpowiedzi

  1. Co oznacza kod błędu 9470 wzmacniacz ogrzewania w samochodzie m-ki Mercedes W211 E220 CDI 170 KM , rok prod.2008 .
    To bardzo często spotykana usterka w tych pojazdach .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.