Polerowanie reflektorów w samochodzie – jak czyścić lampy auta?

polerowanie reflektorów w samochodzie

W artykule przeczytasz

Polerowanie reflektorów to proces, który warto wziąć pod uwagę, jeżeli lampy są zmatowiałe, a właściciel nie chce angażować kapitału w nowe światła. Samo matowienie lamp nie jest niczym rzadkim i zaskakującym. To normalny proces, szczególnie w starszych samochodach. Do pogorszenia stanu reflektorów dochodzi wskutek wielu czynników (m.in. działanie warunków atmosferycznych, środków chemicznych, zanieczyszczeń drogowych, soli drogowej, piachu itp.). Jako że ma to duży wpływ na bezpieczeństwo kierowcy, jego pasażerów i innych uczestników ruchu, sprawdzamy, jak wygląda regeneracja reflektorów krok po kroku.

Matowienie reflektorów – przyczyny

Zanim podpowiemy, jak wygląda polerowanie reflektorów i co jest do tego niezbędne, w pierwszej kolejności musimy odpowiedzieć na pytanie, dlaczego klosze stają się matowe. Po części wspomnieliśmy o tym już wyżej.

Lampy samochodowe najczęściej są wykonane z tworzywa sztucznego, a dokładniej formowanego na gorąco i utwardzonego poliwęglanu. Żeby zabezpieczyć powierzchnię reflektora przed zarysowaniami, po zewnętrznej stronie na lampę nakłada się warstwę bezbarwnego lakieru. Z czasem filtr zostaje uszkodzony, a klosz przestaje być chroniony. Wówczas lampy matowieją, żółkną lub stają się mleczne.

To zrozumiałe, chociażby z uwagi na promieniowanie słoneczne. Oprócz tego podczas użytkowania samochodu o klosze uderzają ziarenka piasku i różne zanieczyszczenia. One też z czasem sprzyjają matowieniu lamp, jeżeli warstwa specjalnego lakieru została już uszkodzona.

Dlaczego należy polerować zmatowiałe reflektory?

Większość właścicieli w mniejszym lub większym stopniu przywiązuje wagę do wyglądu zewnętrznego samochodu. To zrozumiałe, a jest oczywiste, że zmatowiałe czy zżółkniałe reflektory na pewno nie poprawiają estetyki pojazdu. Jednak kwestie estetyczne nie są w tym przypadku najważniejsze. Rzecz jasna kluczowe jest bezpieczeństwo.

Jeżeli samochód ma zmatowiałe reflektory, na pewno nie możemy mówić o bezpiecznej jeździe. Tak zaniedbane klosze lamp nie przepuszczają w odpowiedniej ilości światła generowanego przez żarówki i odbijanego przez odbłyśnik. Oczywiście przekłada się to na gorsze widzenie drogi oraz obiektów przed sobą i na poboczu w niesprzyjających warunkach atmosferycznych i po zapadnięciu zmroku.

Zdarza się, że w sytuacji, kiedy strumień światła ma mniejszą siłę, właściciele decydują się na mocniejsze żarówki. Niestety, jeżeli nawet poprawi to widzenie, to jedynie minimalnie. Co więcej, zwykle spowoduje szybsze przepalenie odbłyśnika.

Renowacja reflektorów daje znacznie lepsze efekty. Wyczyszczenie tych elementów auta przekłada się na lepszą przejrzystość lamp, bez konieczności stosowania mocniejszych żarówek. Poprawi to widoczność kierowcy. Sam pojazd również jest lepiej widoczny przez innych uczestników ruchu drogowego. Z kolei inni kierowcy jadący z naprzeciwka nie są oślepiani przez brak granicy światła i cienia. To wszystko znacząco podnosi bezpieczeństwo na drogach.

Przeczytaj też: “Mandat za światła. Co grozi za nieprawidłowe używanie świateł?

Polerowanie lamp samochodowych w domu – co jest potrzebne?

Czyszczenie reflektorów samochodowych można zlecić specjalistom z zakładu samochodowego. Nie ma jednej odpowiedzi na pytanie o cenę takiej usługi. Wiele zależy od lokalizacji, samego zakładu, rodzaju lamp samochodowych oraz zakresu serwisu. Droższe w czyszczeniu są szklane reflektory. Należy założyć, że polerowanie lamp ze szlifowaniem kosztuje od 100 do 500 złotych za sztukę. To całkiem sporo, ale trzeba mieć na uwadze, że również same reflektory są coraz droższe.

Można skorzystać z pomocy fachowców, ale wcześniej spróbować samodzielnie wyczyścić reflektory. Oczywiście umycie świateł nie wystarczy. Żeby przywrócić blask światłom, należy zetrzeć uszkodzony lakier. Można zrobić to ręcznie lub z użyciem maszyny polerskiej. Zestaw do polerowania lamp powinien składać się z kilku niezbędnych produktów, tj.:

  • papier ścierny o różnej gradacji (np. 800, 1000, 1500, 2000, 2500, 3000);
  • odtłuszczacz do lakieru (np. alkohol izopropylowy);
  • taśma ochrona do zabezpieczenia karoserii;
  • pasta polerska;
  • gąbka polerska;
  • preparat zabezpieczający lub wosk syntetyczny.

Polerowanie reflektorów krok po kroku – jak zrobić to dobrze?

Samodzielna, domowa regeneracja reflektorów jest prostsza, niż się może wydawać. Poniżej przedstawiamy, jak wygląda ten proces krok po kroku:

  1. Mycie lampy – oczyszczenie powierzchni reflektora z zanieczyszczeń, do czego można użyć wody z płynem do mycia naczyń.
  2. Zabezpieczenie karoserii – klosz można zdjąć i zacząć go czyścić z dala od auta. Jednak nie jest to obowiązek, ale pod warunkiem zabezpieczenia karoserii samochodu. Wystarczy w tym celu wykorzystać taśmę ochronną zabezpieczającą lakier, którą należy dokładnie okleić klosze.
  3. Odtłuszczenie powierzchni klosza – najprościej przy użyciu szmatki lub gąbki nasączonej czystym alkoholem izopropylowym.
  4. Ścieranie matowej powłoki reflektorów papierem ściernym – prace w obszarze polerowania lampy trzeba rozpocząć od starcia zewnętrznej powłoki papierem ściernym. Im bardziej zmatowiałe są reflektory, tym proces ten będzie trwał dłużej, ale zawsze jest on kilkuetapowy. Ścieranie powłoki odbywa z wykorzystaniem wody (papier musi być wilgotny) oraz papieru wodnego różnej gradacji, od niższej do wyższej, na przykład zaczynając od papieru o gradacji 800, przez papier 1000, 1500, 2000, 2500, kończąc na papierze o gradacji 3000. Taka kolejność jest istotna, ponieważ gruboziarnisty papier ścierny zostawia na powierzchni drobne wgłębienia i nierówności. Dopiero najdrobniejsza ziarnistość pozostawia powierzchnię lampy idealnie wygładzoną. Należy również pamiętać, aby ścieranie powłoki papierem ściernym wykonywać metodą na krzyż, a więc najpierw poziomo (prawo-lewo), później pionowo (góra-dół). Nie wolno wykonywać ruchów kulistych, ponieważ może się to skończyć uszkodzeniem kształtu klosza reflektora, który musi odpowiednio rozpraszać światło.
  5. Polerowanie reflektorów pastą polerską – polerowanie kloszy można wykonać z wykorzystaniem profesjonalnej maszyny polerskiej. Jednak z uwagi na niewielką powierzchnię lamp, większość kierowców ręcznie poleruje reflektory. W tym celu należy sięgnąć po pastę polerską i nałożyć jej cienką warstwę na gąbkę. Następnie trzeba wykonać czyszczenie lamp, w tym przypadku już kolistymi ruchami do momentu, aż reflektor będzie czysty. Może się okazać, że pasty polerskiej naniesie się zbyt dużo. Pasta szybko zastyga, dlatego należy ją wówczas szybko usunąć, najlepiej przy pomocy ściereczki z mikrofibry. Jeżeli dojdzie do zaschnięcia pasty, usunąć ją jest znacznie trudniej i należy do tego użyć odtłuszczacza.
  6. Pielęgnacja lamp po polerowaniu – ostatnim krokiem jest zabezpieczenie i pielęgnacja lamp po polerowaniu. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu wosk syntetyczny z przeznaczeniem do lamp, ewentualnie uniwersalny środek do czyszczenia powierzchni auta.

 

Jak widać, polerowanie reflektorów nie jest niczym szczególnie skomplikowanym. Proces ten można wykonać w przypadku wszystkich lamp zamontowanych w pasie przednim i na bokach, również kierunkowskazów.

W zależności od tego, w jakim stanie były lampy i jak starannie został wykonany ten proces, efekt będzie utrzymywać się przynajmniej przez kilka miesięcy, a nawet rok lub dłużej. Jako że reflektory, podobnie jak inne podzespoły podczas eksploatacji samochodu tracą swoją sprawność, czyszczenie lamp w samochodzie trzeba wykonywać cyklicznie. Zajmuje to nieco czasu, ale pozwala oszczędzić wiele setek złotych, jakie należałoby wydać na profesjonalną regenerację kloszy w warsztacie czy zakup nowych reflektorów.

FAQ – najczęstsze pytania o polerowanie reflektorów

Dlaczego lampy samochodu stają się matowe?

Fakt, że reflektory stają się matowe, mleczne i zżółknięte, jest w pełni naturalny. To wynik zniszczenia zewnętrznej powierzchni klosza, działania zanieczyszczeń i promieniowania słonecznego.

Dlaczego warto polerować reflektory w samochodzie?

Zmatowiałe reflektory wpływają negatywnie na estetykę pojazdu. Jednak co najważniejsze, ma to swoje konsekwencje dla bezpieczeństwa jazdy. Matowe klosze to gorsze widzenie drogi i pobocza, słabiej widoczne auto dla innych uczestników drogi oraz oślepianie kierowców jadących z naprzeciwka poprzez brak granicy światła i cienia.

Jak wykonać polerowanie reflektorów w warunkach domowych?

To możliwe i stosunkowo proste. Regenerację lamp należy rozpocząć od dokładnego umycia i odtłuszczenia lampy. Następnie trzeba zetrzeć matową powłokę klosza papierem ściernym o różnej gradacji, po czym wypolerować reflektor pastą polerską. Dla wydłużenia korzystnego efektu warto zabezpieczyć lampy specjalnym woskiem syntetycznym.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Mandat za światła. Co grozi za nieprawidłowe używanie świateł?

Mandat za światła. Co grozi za nieprawidłowe używanie świateł?

Niestety, okazuje się, że nawet w połowie samochodów poruszających się po polskich drogach światła nie są właściwie ustawione. Oznacza to, że każdego dnia na drogach w Polsce miliony kierowców oślepia innych zmotoryzowanych. Oczywiście jest to jedna z przyczyn wypadków, szczególnie że oślepiony kierowca jeszcze dłuższą chwilę po minięciu takiego pojazdu odczuwa gorsze widzenie. O światła w samochodzie warto zadbać szczególnie przed sezonem jesienno-zimowym, kiedy zmrok zapada znacznie szybciej i pogarszają się warunki przejrzystości powietrza. Sprawdzamy, jak wygląda mandat za światła w przypadku nieprawidłowego ich używania przez kierowcę.