Świece zapłonowe – funkcja, rodzaje, wymiana

Udostępnij
Wasza ocena
Świece zapłonowe
Świeca zapłonowa to jeden z elementów układu zapłonowego w samochodach zasilanych benzyną oraz gazem LPG i CNG. Świece zapłonowe montuje się bezpośrednio w bloku jednostki napędowej i są one jednym z najważniejszych elementów układu zapłonowego. Dlatego sprawdzamy, jaką funkcję w aucie spełnia świeca zapłonowa, jak są zbudowane, jakie są ich rodzaje oraz kiedy wymienić świece zapłonowe.

W artykule przeczytasz

Budowa świecy zapłonowej

Świece zapłonowe to element znajdujący się w bloku silnika. Jeden koniec świecy znajduje się w komorze spalania, drugi – na zewnątrz silnika i jest podpięty pod kable wysokiego napięcia. Świeca dostarcza napięcie z cewki zapłonowej i generuje iskrę, co powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Świeca jest zbudowana z następujących elementów: korpusu, izolatora ceramicznego, nakrętki kontaktowej oraz elektrod – środkowej oraz bocznej.

O trwałości świecy świadczy m.in. materiał wykonania elektrody środkowej. Przede wszystkim to platyna, iryd czy nikiel. Różna ilość jest elektrod bocznych. Zasada jest prosta: im jest ich więcej, tym świeca jest efektywniejsza.

Przeczytaj też: “Poduszka silnika – objawy awarii, przyczyny, naprawa

Rodzaje świec zapłonowych – niklowo-litowe, irydowe, platynowe

Główny podział świec zapłonowych uwzględnia materiał wykonania elektrod środkowych. Pod tym względem świece dzieli się na niklowo-litowe, irydowe i platynowe:

  • Świeca zapłonowa niklowo-litowa – najtańsze, ale również najmniej trwałe, z elektrodą środkową wykonaną ze stopu niklowo-litowego.
  • Świeca zapłonowa irydowa – nawet niemal dwukrotnie trwalsze, w których elektroda środkowa jest wykonana ze stopu irydu.
  • Świeca zapłonowa platynowa – najdroższe, ale o najwyższej jakości i trwałości, z elektrodą z platyny. To element zalecany do aut zasilanych gazem LPG i CNG.

 

Inny podział uwzględnia różne elektrody masowe, czyli boczne. Wówczas wyróżnia się elektrody:

  • czołową;
  • boczną, boczną podwójną, boczną potrójną, boczną poczwórną, boczną podwójną pierścieniową, boczną podwójną z końcówkami platynowymi;
  • środkową srebrną, środkową z końcówką platynową.

 

Świece różnią się także marką. Pośród producentów świec wyróżnić należy m.in. firmy Denso, NGK czy Beru.

Przeczytaj też: “Płukanka do silnika – czym jest, do czego służy, jak stosować?

Objawy zużycia świec zapłonowych:

  • stopniowe pogorszenie osiągów silnika;
  • utrudniony rozruch silnika i problemem z uruchomieniem samochodu;
  • wzrost spalania;
  • nierówna praca silnika;
  • brak mocy silnika;
  • mocne drgania karoserii samochodu;
  • podwyższone dymienie z wydechu.

Przyczyny uszkodzenia świecy zapłonowej:

  • zanieczyszczenie lub zaolejenie elektrod;
  • odkształcenie elektrod (np. w wyniku wysokiej temperatury i rozgrzania);
  • zużycie elektrod (np. zbyt długi okres eksploatacji);
  • uszkodzenie elektrod (np. w wyniku błędów montażowych).

Jak często wymieniać świece zapłonowe?

Wymianę świec zapłonowych należy rozważyć, jeżeli kierowca zauważy objaw wskazujący na zużycie tych elementów układu zapłonowego. Sam interwał wymiany jest też różny w zależności od modelu auta, rodzaju świec oraz stylu jazdy kierowcy. Eksperci zalecają następujące interwały wymiany świec zapłonowych:

  • Świece niklowo-litowe – co ok. 30 000 kilometrów.
  • Świece irydowe – co ok. 60 000 kilometrów.
  • Świece platynowe – co ok. 100 000 kilometrów.

 

Szybciej zużywają się świece w autach zasilanych gazem LPG lub CNG. W tym przypadku interwał wymiany jest znacznie krótszy:

  • Świece niklowo-litowe – co ok. 15 000 kilometrów.
  • Świece irydowe – co ok. 30 000 kilometrów.
  • Świece platynowe – co ok. 30 000 kilometrów.

 

Wymiana świec zapłonowych pozwala uniknąć typowych objawów ich zużycia. Przy sprawnych świecach silnik powinien pracować równo, a auto nie będzie zużywało większych ilości paliwa, oczywiście o ile nie ma innych uszkodzeń dających takie objawy. Najważniejsze, że regularna okresowa wymiana zapobiega uszkodzeniu silnika, na przykład, jeżeli do komory dostaną się kawałki uszkodzonej świecy.

Przeczytaj też: “Check engine – co oznacza kontrolka silnika?

Szczególnie że same elementy są tanie, a wymiana nie pochłonie wielu środków. Wymiany elementów układu zapłonowego dokonać można nawet samodzielnie. Wystarczy posiadać odpowiedni klucz i znać miejsce lokalizacji świec. Natomiast lepiej powierzyć to mechanikom, ponieważ nieprawidłowe dokręcenie świec – zbyt lekkie lub za mocne – może uszkodzić głowicę silnika. Często cena usługi wraz z robocizną nie przekracza 300 złotych. To znacznie mniej niż ewentualne kilka tysięcy złotych wydanych na remont silnika.

FAQ – najczęściej zadawane pytania o świece zapłonowe

Jakie są rodzaje świec zapłonowych?

Świece różnią się m.in. materiałem wykonania elektrod środkowych. Wyróżnia się wówczas świece zapłonowe niklowo-litowe, irydowe oraz platynowe.

Jak często wymieniać świece zapłonowe?

Należy je sprawdzić zawsze, kiedy objawy wskazują na zużycie elementów. W zależności od rodzaju świec w silnikach benzynowych należy je wymieniać co ok. 30 000 km (niklowo-litowe), 60 000 km (irydowe) i 100 000 km (platynowe). Jeżeli to auto zasilane także gazem, wówczas interwał wymiany jest krótszy – ok. 15 000 km (niklowo-litowe) oraz 30 000 km (irydowe i platynowe).

Ile kosztuje wymiana świec zapłonowych?

Wszystko zależy od modelu auta i rodzaju świec. Jednak często wraz z robocizną jest to wydatek zaledwie ok. 200 – 300 złotych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

silnik mild hybrid suzuki swift

16V

Definicja silnika 16V W motoryzacji jako 16V oznacza się silnik spalinowy 4-cylindrowy, który posiada po

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?