Budowa świecy zapłonowej
Świece zapłonowe to element znajdujący się w bloku silnika. Jeden koniec świecy znajduje się w komorze spalania, drugi – na zewnątrz silnika i jest podpięty pod kable wysokiego napięcia. Świeca dostarcza napięcie z cewki zapłonowej i generuje iskrę, co powoduje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania. Świeca jest zbudowana z następujących elementów: korpusu, izolatora ceramicznego, nakrętki kontaktowej oraz elektrod – środkowej oraz bocznej.
O trwałości świecy świadczy m.in. materiał wykonania elektrody środkowej. Przede wszystkim to platyna, iryd czy nikiel. Różna ilość jest elektrod bocznych. Zasada jest prosta: im jest ich więcej, tym świeca jest efektywniejsza.
Przeczytaj też: “Poduszka silnika – objawy awarii, przyczyny, naprawa”
Rodzaje świec zapłonowych – niklowo-litowe, irydowe, platynowe
Główny podział świec zapłonowych uwzględnia materiał wykonania elektrod środkowych. Pod tym względem świece dzieli się na niklowo-litowe, irydowe i platynowe:
- Świeca zapłonowa niklowo-litowa – najtańsze, ale również najmniej trwałe, z elektrodą środkową wykonaną ze stopu niklowo-litowego.
- Świeca zapłonowa irydowa – nawet niemal dwukrotnie trwalsze, w których elektroda środkowa jest wykonana ze stopu irydu.
- Świeca zapłonowa platynowa – najdroższe, ale o najwyższej jakości i trwałości, z elektrodą z platyny. To element zalecany do aut zasilanych gazem LPG i CNG.
Inny podział uwzględnia różne elektrody masowe, czyli boczne. Wówczas wyróżnia się elektrody:
- czołową;
- boczną, boczną podwójną, boczną potrójną, boczną poczwórną, boczną podwójną pierścieniową, boczną podwójną z końcówkami platynowymi;
- środkową srebrną, środkową z końcówką platynową.
Świece różnią się także marką. Pośród producentów świec wyróżnić należy m.in. firmy Denso, NGK czy Beru.
Przeczytaj też: “Płukanka do silnika – czym jest, do czego służy, jak stosować?”
Objawy zużycia świec zapłonowych:
- stopniowe pogorszenie osiągów silnika;
- utrudniony rozruch silnika i problemem z uruchomieniem samochodu;
- wzrost spalania;
- nierówna praca silnika;
- brak mocy silnika;
- mocne drgania karoserii samochodu;
- podwyższone dymienie z wydechu.
Przyczyny uszkodzenia świecy zapłonowej:
- zanieczyszczenie lub zaolejenie elektrod;
- odkształcenie elektrod (np. w wyniku wysokiej temperatury i rozgrzania);
- zużycie elektrod (np. zbyt długi okres eksploatacji);
- uszkodzenie elektrod (np. w wyniku błędów montażowych).
Jak często wymieniać świece zapłonowe?
Wymianę świec zapłonowych należy rozważyć, jeżeli kierowca zauważy objaw wskazujący na zużycie tych elementów układu zapłonowego. Sam interwał wymiany jest też różny w zależności od modelu auta, rodzaju świec oraz stylu jazdy kierowcy. Eksperci zalecają następujące interwały wymiany świec zapłonowych:
- Świece niklowo-litowe – co ok. 30 000 kilometrów.
- Świece irydowe – co ok. 60 000 kilometrów.
- Świece platynowe – co ok. 100 000 kilometrów.
Szybciej zużywają się świece w autach zasilanych gazem LPG lub CNG. W tym przypadku interwał wymiany jest znacznie krótszy:
- Świece niklowo-litowe – co ok. 15 000 kilometrów.
- Świece irydowe – co ok. 30 000 kilometrów.
- Świece platynowe – co ok. 30 000 kilometrów.
Wymiana świec zapłonowych pozwala uniknąć typowych objawów ich zużycia. Przy sprawnych świecach silnik powinien pracować równo, a auto nie będzie zużywało większych ilości paliwa, oczywiście o ile nie ma innych uszkodzeń dających takie objawy. Najważniejsze, że regularna okresowa wymiana zapobiega uszkodzeniu silnika, na przykład, jeżeli do komory dostaną się kawałki uszkodzonej świecy.
Przeczytaj też: “Check engine – co oznacza kontrolka silnika?”
Szczególnie że same elementy są tanie, a wymiana nie pochłonie wielu środków. Wymiany elementów układu zapłonowego dokonać można nawet samodzielnie. Wystarczy posiadać odpowiedni klucz i znać miejsce lokalizacji świec. Natomiast lepiej powierzyć to mechanikom, ponieważ nieprawidłowe dokręcenie świec – zbyt lekkie lub za mocne – może uszkodzić głowicę silnika. Często cena usługi wraz z robocizną nie przekracza 300 złotych. To znacznie mniej niż ewentualne kilka tysięcy złotych wydanych na remont silnika.
FAQ – najczęściej zadawane pytania o świece zapłonowe
Jakie są rodzaje świec zapłonowych?
Świece różnią się m.in. materiałem wykonania elektrod środkowych. Wyróżnia się wówczas świece zapłonowe niklowo-litowe, irydowe oraz platynowe.
Jak często wymieniać świece zapłonowe?
Należy je sprawdzić zawsze, kiedy objawy wskazują na zużycie elementów. W zależności od rodzaju świec w silnikach benzynowych należy je wymieniać co ok. 30 000 km (niklowo-litowe), 60 000 km (irydowe) i 100 000 km (platynowe). Jeżeli to auto zasilane także gazem, wówczas interwał wymiany jest krótszy – ok. 15 000 km (niklowo-litowe) oraz 30 000 km (irydowe i platynowe).
Ile kosztuje wymiana świec zapłonowych?
Wszystko zależy od modelu auta i rodzaju świec. Jednak często wraz z robocizną jest to wydatek zaledwie ok. 200 – 300 złotych.