Jak wygląda i co sugeruje zapalona kontrolka check engine?
Żeby nie budzić niepokoju wśród zmotoryzowanych, już na początku musimy zaznaczyć, że kontrolka check engine nie zawsze oznacza poważną usterkę i wcale nie musi zwiastować wysokich kosztów naprawy. Co jest kluczowe, lampka silnika informuje o wykryciu niezgodności elektrycznej przez sterownik jednostki napędowej, co ma wpływ na osiągi oraz skład emisji spalin.
Przede wszystkim, mimo iż system samodiagnostyki pokładowej reaguje na każde odchylenie, nie zawsze wyświetla kontrolkę check engine. Jest ona zapalana w dwóch przypadkach:
- powtarzającej się cyklicznie małej usterki,
- jeżeli usterka silnika jest poważna.
Zauważmy też, że kontrolka check engine, która występuje jako napis “CHECK ENGINE” lub wygląda jak obrys silnika, często jest mylona z wyświetlanym napisem EPC (ang. Electronic Power Control). Ta ostatnia to kontrolka, która dotyczy ogólnej elektroniki, a nie tylko jednostki napędowej, jak jest w przypadku check engine.
Dwa kolory kontrolki silnika
O ile przy wykryciu chwilowego odstępstwa od normy przez sterownik kontrolka zapala się i gaśnie, o tyle przy poważnych awariach lampka check engine świeci się cały czas. Sama kontrolka może palić się w dwóch kolorach – pomarańczowym oraz czerwonym:
- Pomarańczowa kontrolka silnika check engine – lampka w tym kolorze zapala się zdecydowanie częściej. To informacja o wykryciu nieprawidłowości w jednym z układów. Jeżeli nie ma to wpływu na pracę auta, możemy kontynuować podróż, aczkolwiek należy jak najszybciej zdiagnozować naturę problemu.
- Czerwona kontrolka silnika check engine – informuje o poważnej awarii, w której przypadku nie należy kontynuować jazdy. Trzeba zatrzymać pojazd i zgasić silnik, po czym wezwać pomoc, aby odstawić auto do mechanika.
Pamiętajmy jednak, że system autodiagnostyki nie wykryje mechanicznych uszkodzeń silnika. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy ma ona wpływ na pracę układu wtryskowo-zapłonowego, co wpłynie na odchylenie od normy i zostanie wykryte przez jeden ze sterowników.
Przeczytaj też: „Kontrolki w aucie. Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem”
Jakie są przyczyny zapalenia się kontrolki silnika check engine?
Samych powodów zapalenia się błędu check engine jest wiele. Najczęściej zapala się ona w związku z problemami wykrytymi w układzie wtryskowym oraz wydechowym. Zwykle powodem zapalenia się kontrolki silnika jest:
- nadmierne zużycie katalizatora, przez co auto więcej pali i traci moc;
- awaria sondy lambda w silnikach benzynowych;
- uszkodzenie przepływomierza;
- przepalenie cewki zapłonowej;
- awaria świec zapłonowych lub przewodów;
- zablokowanie zmiennej geometrii łopat turbosprężarki, przez co silnik przechodzi w tryb awaryjny i ma ograniczoną moc;
- usterka filtra cząstek stałych (DPF);
- zablokowanie układu recyrkulacji spalin (EGR);
- awaria układu wtryskowego, co skutkuje niewłaściwym dawkowaniem paliwa.
Błąd check engine w samochodach z LPG
Zdarza się, że kontrolka silnika check engine zapala się w samochodach zasilanych LPG. Nie oznacza to jednak, że winna jest instalacja. Z reguły lampka świeci się z powodu wcześniej niewykrytych usterek silnika, winny może być też gazownik odpowiadający za montaż instalacji.
Przede wszystkim zauważmy, że kontrolki check engine po montażu LPG częściej zapalały się przy instalacjach starego typu. Powodem takiego stanu rzeczy był duży stopień mechanizacji układu. Wskutek tego utrudniona była współpraca instalacji z elektroniką jednostki napędowej. Obecnie dominują precyzyjniejsze instalacje sekwencyjne, które mają większy udział elektroniki. Stąd zapalenie kontrolki check engine w autach z LPG miejsce ma znacznie rzadziej.
Natomiast montaż instalacji LPG może ujawnić usterki, które występowały wcześniej, na przykład problemy z działaniem sondy lambda, zaworem EGR lub katalizatorem. Dlatego podczas montażu instalacji LPG układy te również należy poddać weryfikacji. Najlepiej odczytać błędy z komputera, które powodują świecenie się kontrolki silnika.
Powodem zapalenia się kontrolki silnika w autach z instalacją LPG mogą być też błędy popełnione przez gazowników. Wynika to nie tyle z dobrania słabej jakości komponentów, o ile niewłaściwej kalibracji. W takiej sytuacji należy wrócić do warsztatu i poprosić specjalistę o usunięcie błędów.
Czy można kontynuować jazdę z zapaloną kontrolką silnika?
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Na pewno nie należy jechać dalej, jeżeli lampka świeci się na czerwono, co oznacza poważną awarię. Co innego, jeżeli kontrolka świeci się tylko czasami, ma kolor pomarańczowy, czy pojawia się w trakcie jazdy i za chwilę gaśnie.
Oczywiście należy udać się do mechanika w celu sprawdzenia, w czym tkwi problem. Często powód jest banalny (np. niskie napięcie w instalacji elektrycznej, zamoknięcie zapłonów).
Jak skasować kontrolkę check engine?
Jeżeli chcemy zdiagnozować usterkę kontrolki silnika, przede wszystkim warto skorzystać z komputera diagnostycznego. W ten sposób możemy odczytać i skasować błędy. Dzięki temu mechanik jest w stanie sprawdzić występowanie usterki w czujnikach czy elementach mechanicznych.
Alternatywą dla wizyty w warsztacie jest samodzielne skasowanie błędu. Możemy to zrobić poprzez interfejs diagnostyczny oraz dedykowaną aplikację. To jednak mocno ryzykowne, ponieważ nie rozwiążemy w ten sposób przyczyny problemu. Co gorsza, możemy pogłębić usterkę.
Podsumowując, kontrolka check engine nie zawsze jest powodem do paniki. Wręcz przeciwnie – bardzo często nie oznacza poważnych problemów, które zmuszają do zaprzestania jazdy. Najważniejsze, aby nie bagatelizować problemu i jak najszybciej stawić się w warsztacie, aby znaleźć powód zapalenia się kontrolki silnika.