Skąd biorą się osady w silniku?
Płukanka do silnika (ang. engine flush) jest zalecana z uwagi na zanieczyszczenia zbierające się w jednostce napędowej. Dlatego w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, skąd bierze się osad w silniku. Powodów zanieczyszczania jednostki napędowej jest kilka, tj.:
- mocne wyeksploatowanie silnika wynikające z dużych przebiegów;
- stosowanie oleju silnikowego złej jakości lub tego, który nie spełnia norm producenta;
- przedłużanie interwału wymiany oleju silnikowego (zwłaszcza w silnikach, dla których rekomenduje się serwis “Long Life” z wymianą co ok. 30 000 – 40 000 km);
- jazda na krótkich dystansach bez rozgrzania silnika.
Czym jest płukanie silnika?
Jak się pewnie domyślasz, płukanie silnika jest zabiegiem mającym na celu rozpuszczenie i usunięcie z jednostki napędowej zebranych tam nagarów. W silniku bez osadów olej lepiej chroni podzespoły jednostki napędowej. Sam silnik jest wówczas w pełni sprawny i oferuje maksymalne osiągi. Płukanka do jednostki napędowej usuwa osady z następujących elementów:
- wnętrze silnika,
- kanały olejowe bloku silnika,
- cylindry,
- komora spalania,
- rowki pierścieni tłokowych,
- kanały popychaczy zaworowych.
Mimo iż samo płukanie silnika ma swoich zwolenników i przeciwników, wydaje się, że jest to zabieg, który należy ocenić pozytywnie. Jest to procedura ważna zwłaszcza dla silników wysokoprężnych. Diesle generują bowiem większą ilość nagaru i osadów aniżeli silniki benzynowe.
Jak często płukać silnik?
Pewne wątpliwości dotyczą silników o dużym przebiegu, które nigdy nie przechodziły płukania. W ich przypadku pierwsza płukanka może nie usunąć wszystkich zanieczyszczeń. Osady mogą wówczas zanieczyścić nowy olej oraz osadzać się na filtrze oleju. Nie można wykluczyć, że doprowadzi to do zapchania filtra i zatarcia jednostki napędowej. W takiej sytuacji należy kontrolować stan nowego oleju silnika. Jest prawdopodobne, że płukanki będzie trzeba użyć raz jeszcze.
Dlatego ważne jest, żeby płukanie silnika przeprowadzać regularnie. Zgodnie z zaleceniami producentów płukanka do silnika powinna być stosowana podczas każdego serwisu olejowego. Jeżeli masz nowy samochód, ewentualnie pierwszy zabieg płukania możesz wykonać po ok. 45 000 km. Szczególnie istotne płukanie silnika jest w przypadku samochodów użytkowanych w trybie Long Life i używanych, które mają duże przebiegi i nie jest znana ich historia serwisowa.
Płukanie silnika krok po kroku
Jeżeli decydujesz się na płukanie silnika, pamiętaj, żeby postępować zgodnie z instrukcją producenta. W zależności od preparatu płukanie jednostki napędowej może się od siebie nieco różnić, aczkolwiek zwykle jest to procedura bardzo do siebie zbliżona. Zwykle musisz postępować zgodnie z poniższą instrukcją:
- Sprawdź poziom oleju i ewentualnie uzupełnij braki.
- Wlej środek do starego oleju przy wychłodzonym silniku (wlanie płukanki do rozgrzanego silnika grozi pęknięciem głowicy).
- Uruchom silnik i pozwól mu pracować przez ok. 15 minut na biegu jałowym.
- Spuść stary olej i usuń filtr oleju.
- Zamontuj nowy filtr olejowy.
- Wypełnij układ świeżym olejem silnikowym.
Przeczytaj też: “Jak sprawdzić poziom oleju silnikowego w aucie?”
Procedura wygląda bardzo podobnie niezależnie od rodzaju silnika – diesel, benzynowy, zasilany LPG. Pamiętaj też, że nie ma innych płukanek do diesli i silników benzynowych. Możesz więc sięgnąć po ten sam produkt.
Co wchodzi w skład płukanki do silnika?
Jak już wiesz, płukanka do silnika jest środkiem czyszczącym do wnętrza jednostki napędowej. Rozpuszcza ona szlamy, osady i nagary. Skład płukanki to zwykle:
- w ok. 80 proc. nafta;
- w ok. 20 proc. dodatki uszlachetniające mające poprawić jakość płukania i chronić silnik przed gromadzeniem się kolejnych zanieczyszczeń.
Kiedy użyć płukanki do silnika?
Jest kilka sytuacji, kiedy warto sięgnąć po płukankę do silnika, tj.:
- przy każdej wymianie oleju;
- po zakupie samochodu;
- przy samochodach z dużym przebiegiem i o nieznanej serwisowej historii pojazdu (dla usunięcia wszystkich zanieczyszczeń konieczne może być kilkukrotne płukanie silnika);
- przy zmianie oleju na właściwy (np. z półsyntetycznego lub mineralnego na syntetyczny, kiedy bez płukanki zachodzi ryzyko szybkiej degradacji nowego środka).
Czy warto używać płukanki do silnika?
Fakt ten nie powinien budzić wątpliwości. Płukanka do silnika to produkt, który jest wręcz niezbędny współczesnym silnikom. Ze środków do usuwania nagarów możesz korzystać nawet wówczas, kiedy regularnie wymieniasz olej silnikowy w swoim aucie. Dzięki temu masz mieć pewność, że jednostka napędowa jest czysta i zachowa pełną sprawność. Stosowanie płukanek jest konieczne, jeżeli samochód nie ma jasnej historii serwisowej. To samo dotyczy zmiany oleju na właściwy. Płukanie silnika wydłuża żywotność i poprawia sprawność jednostki napędowej, konserwuje jej elementy i zwiększa ciśnienie w cylindrach.
Skład poszczególnych płukanek jest do siebie zbliżony i różni się m.in. ilością dodatków uszlachetniających. Obecnie płukanki oferuje wielu producentów chemii motoryzacyjnej. Dobre oceny wśród mechaników zbierają na przykład płukanki do silnika Liqui Moly, ale na rynku znajdziesz wiele rekomendowanych i sprawdzonych środków.
FAQ – najczęstsze pytania o płukankę do silnika
Czym jest płukanka do silnika?
Płukanka do silnika to środek do płukania jednostki napędowej. W swoim składzie ma ona naftę oraz dodatki uszlachetniające.
W jakim celu stosuje się płukankę do jednostki napędowej?
Płukanie silnika pozwala oczyścić jednostkę napędową z nagromadzonych nagarów i szlamów. Płyn oczyszcza i chroni także inne elementy (m.in. kanały olejowe, cylindry, komorę spalania, pierścienie tłokowe, kanały popychaczy zaworowych). Silnik jest dzięki temu w pełni sprawny i oferuje maksymalne osiągi.
Kiedy stosować płukankę do silnika?
Płukanki do silnika warto użyć przed każdą wymianę oleju w jednostkach benzynowych i dieslach. Pamiętaj o tym szczególnie podczas wymiany oleju na lepszy (np. z półsyntetycznego na syntetyczny). To samo dotyczy zakupu samochodów, zwłaszcza z dużymi przebiegami i o nieznanej historii serwisowej.