Jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy?

Udostępnij
Wasza ocena
jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy

W artykule przeczytasz

Import samochodów do Polski ma się w najlepsze. Tylko w całym 2018 roku w procedurze importu do kraju trafiło ok. milion samochodów. Wydaje się, że ten rok nie będzie pod tym względem gorszy. Jako że często są to samochody o bogatej przeszłości, warto wiedzieć, jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy.

Jak oszukują handlarze samochodów?

W przypadku zakupu samochodu z importu bardzo często kupujący nie ma możliwości, aby zajrzeć w dokumenty i historię napraw, bo papiery się gdzieś zawieruszyły. Dla wielu taka odpowiedź jest satysfakcjonująca, bo kto by trzymał dokumenty z kilku czy kilkunastu lat wstecz. Zwłaszcza że sprzedawca zapewnia, iż samochód jest w pełni sprawny, nigdy nie miał stłuczki, nie ma przekręconego licznika, a nawet pochodzi od pierwszego właściciela. Sęk w tym, że z reguły nie ma to żadnego potwierdzenia w rzeczywistości. Oszustwa handlarzy dokładniej opisuje artykuł pt. Jak nie dać się nabrać sprzedawcy samochodu?, ale ich fantazja w zasadzie nie zna granic. Wielu nie wie jednak, jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy.

Jakie problemy trapią samochody z importu?

Raz interesant nie ma do wglądu żadnych dokumentów, innym te są przygotowane, ale nic z nich nie wynika. Komplet prawdziwych i dających się łatwo zweryfikować książek serwisowych, faktur i innych dokumentów to prawdziwa rzadkość.

Tymczasem samochody sprzedawane za granicą nie różnią się wiele od aut z Polski. Jeżeli sprowadza je handlarz, bardzo często nabywa samochody powypadkowe, z przekręconym licznikiem i innymi usterkami. Sprowadzenie auta do Polski w pełni sprawnego i zadbanego wielokrotnie nie jest bowiem opłacalne finansowo.

Na szczęście samochody z importu da się przynajmniej częściowo zweryfikować. Jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy? Często wystarczy do tego sam numer VIN, innym razem niezbędne będą również numery tablic rejestracyjnych.

Jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy?

W jednym kraju sprawdzenie historii pojazdu jest prostsze, w innym to skomplikowane, a w kolejnym w ogóle nie da się zajrzeć w przeszłość eksploatacji pojazdu. Niekiedy wystarczy podać numer rejestracyjny samochodu, co pozwala poznać informacje o stanie licznika na ostatnim, a bywa, że i na wcześniejszych badaniach. Na stronie brytyjskiej udostępniane są jeszcze szczegółowe informacje o usterkach wychwyconych podczas przeglądów. Niektóre dane są darmowe, inne wymagają uiszczenia opłaty. Na szczęście są podmioty ułatwiające zamówienie raportu historii pojazdu z zagranicy. Na autobaza.pl kierowcy znajdą m.in.:

  • Raport pojazdu z USA
  • Raport pojazdu z Holandii
  • Weryfikację przebiegu NAP
  • Raport pojazdu z Belgii

Jak sprawdzić historię samochodu sprowadzonego z…

Belgii

Przy samochodach sprzedawanych w Belgii wystawiany jest certyfikat Car-Pass, w którym znajdują się informacje o przebiegu i datach dokonania odczytów. Jednak przebieg to nie wszystko. Warto znać również:

  • Status pojazdu
  • Identyfikację pojazdu
  • Historię pojazdu
  • Datę pierwszej i ostatniej rejestracji
  • Datę bieżącego przeglądu
  • Dane techniczne
  • Normy emisji spalin

To wszystko zawiera w sobie Raport pojazdu z Belgii na Autobaza.pl. Dzięki temu łatwiej zweryfikować ofertę przedstawioną przez sprzedającego. Co więcej, gratis do raportu dodawana jest weryfikacja przebiegu Car-Pass.

Danii

Dania ma własną stronę internetową, na której można sprawdzić przebieg wraz z datami odczytów. Chcąc skorzystać ze selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx, niezbędne jest podanie numeru rejestracyjnego auta i numeru VIN.

Francji

Trudniej o to we Francji, gdzie nie ma podobnej bazy. Podczas przeglądów okresowych we Francji wydaje się jednak pisemne certyfikaty, na których widnieje również informacja o przebiegu. Podczas zakupu auta sprowadzonego z Francji warto poprosić sprzedawcę o ten dokument.

Holandii

Holandia ma bezpłatne strony, np. https://ovi. rdw.nl lub http://publiek.vwe.nl. Informacje o samochodach sprowadzanych z Holandii są tam jednak szczątkowe. W ten sposób nie można nawet poznać dokładnych liczb dotyczących przeglądów. Na to pozwala płatna baza Nationale Auto Pass. Lepszym rozwiązaniem jest więc Raport pojazdu z Holandii. Informacje o samochodach w kraju tulipanów zbiera VWE. Zamawiając raport VWE w serwisie Autobaza, kierowca pozna m.in.:

  • Historię własności
  • Datę pierwszej i ostatniej rejestracji
  • Datę bieżącego przeglądu
  • Dane techniczne

Dodatkowo do każdego raportu VWE, zupełnie gratis dodawana jest Weryfikacja przebiegu NAP. To już sprawdzenie przebiegu samochodu z Holandii na podstawie rzetelnych i oficjalnych danych, m.in. od stacji kontroli pojazdów, warsztatów serwisowych, holenderskiego Ministerstwa Transportu, importerów samochodów czy firm leasingowych.

Niemiec

Bazy nie ma natomiast w Niemczech. Tutaj szansą na oficjalne ustalenie przebiegu jest pisemne potwierdzenie wykonania badania technicznego (HU). Często jest ono dołączane do dokumentów przy sprzedaży samochodu z Niemiec. Jako że w dalszym ciągu to najpopularniejszy kierunek importu, zainteresowani sprowadzeniem auta zza zachodniej granicy wszystkie kluczowe informacje ba ten temat znajdą w artykule pt. Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?“.

Szwajcarii

Jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy, jeżeli to Szwajcaria? Niestety, nie ma takiej możliwości. Poprosić można jednak o dokumenty z badania technicznego, które w Szwajcarii jest bardzo skrupulatne. Jednak pod warunkiem, że nie jest to pobieżne badanie eksportowe, które jest ważne przez krótki okres, a stacja bierze odpowiedzialność tylko za to, że badany samochód dojedzie do granicy. Zresztą niewielu Helwetów dołącza dokumenty z badania technicznego do sprzedaży. Poza tym często nie zawierają one informacji o przebiegu. O samym imporcie z tego kraju mówi artykuł Samochody ze Szwajcarii – jak kupować i sprowadzić?“.

Szwecji

Przy imporcie auta ze Szwecji pomaga strona https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb. Pozwala ona na sprawdzenie przebiegu po podaniu numeru rejestracyjnego samochodu.

USA

W serwisie Autobaza można pobrać Raport pojazdu z USA. Dane raportów pobierane są z National Motor Vehicle Title Information System i dotyczą samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli, autobusów i traktorów. Raporty NMVTIS zawierają w sobie m.in.:

  • informacje przekazywane przez stanowe agencje uczestniczące w procesie rejestracji pojazdu
  • odczyty przebiegów z datami
  • informacje dostarczane przez złomowiska i punkty odzyskiwania części z uszkodzonych pojazdów
  • informacje zgłaszane przez firmy ubezpieczeniowe
  • status pojazdu (sprzedany, powypadkowy, zezłomowany, odzyskany)

Wielkiej Brytanii

Przez numer rejestracyjny można prześledzić szczegółową historię przeglądów samochodów z Wielkiej Brytanii, również z przebiegami i stwierdzonymi nieprawidłowościami. Pomaga w tym bezpłatny serwis https://www.check-mot.service.gov.uk.

Widać więc wyraźnie, że kierowcy zastanawiający się, jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy, mają kilka możliwości. Ważne natomiast, aby przestrzegać przy tym kilku zasad. Jeżeli to weryfikacja przebiegu kolejne wpisy zawsze muszą układać się w logiczny ciąg.

Poza tym każdy samochód należy sprawdzić nie tylko z pomocą raportów internetowych, ale również korzystając z pomocy specjalistów. Przy weryfikacji obecny powinien być więc mechanik, a samochód musi zostać sprawdzony przez przegląd w warsztacie i w warunkach drogowych podczas jazdy próbnej. Lepiej zrobić to dokładnie aniżeli później narazić się na niepotrzebne i często duże wydatki niezbędne dla wyeliminowania dobrze ukrytych usterek.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 7 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Jedna odpowiedź

  1. Witam,
    Bedac w Polsce na wakacjach sprzedalem auto ze szwajcarii znajomemu. Mamy umowe, wyrejestruje je w Wydziale komunikacji w CH itp. Jak on ma oclic auto bedace juz fizycznie w PL bez tablic CH?
    Gdzie to zrobic?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?