Import samochodów do Polski ma się w najlepsze. Tylko w całym 2018 roku w procedurze importu do kraju trafiło ok. milion samochodów. Wydaje się, że ten rok nie będzie pod tym względem gorszy. Jako że często są to samochody o bogatej przeszłości, warto wiedzieć, jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy.
Jak oszukują handlarze samochodów?
W przypadku zakupu samochodu z importu bardzo często kupujący nie ma możliwości, aby zajrzeć w dokumenty i historię napraw, bo papiery się gdzieś zawieruszyły. Dla wielu taka odpowiedź jest satysfakcjonująca, bo kto by trzymał dokumenty z kilku czy kilkunastu lat wstecz. Zwłaszcza że sprzedawca zapewnia, iż samochód jest w pełni sprawny, nigdy nie miał stłuczki, nie ma przekręconego licznika, a nawet pochodzi od pierwszego właściciela. Sęk w tym, że z reguły nie ma to żadnego potwierdzenia w rzeczywistości. Oszustwa handlarzy dokładniej opisuje artykuł pt. “Jak nie dać się nabrać sprzedawcy samochodu?“, ale ich fantazja w zasadzie nie zna granic. Wielu nie wie jednak, jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy.
Jakie problemy trapią samochody z importu?
Raz interesant nie ma do wglądu żadnych dokumentów, innym te są przygotowane, ale nic z nich nie wynika. Komplet prawdziwych i dających się łatwo zweryfikować książek serwisowych, faktur i innych dokumentów to prawdziwa rzadkość.
Tymczasem samochody sprzedawane za granicą nie różnią się wiele od aut z Polski. Jeżeli sprowadza je handlarz, bardzo często nabywa samochody powypadkowe, z przekręconym licznikiem i innymi usterkami. Sprowadzenie auta do Polski w pełni sprawnego i zadbanego wielokrotnie nie jest bowiem opłacalne finansowo.
Na szczęście samochody z importu da się przynajmniej częściowo zweryfikować. Jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy? Często wystarczy do tego sam numer VIN, innym razem niezbędne będą również numery tablic rejestracyjnych.
Jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy?
W jednym kraju sprawdzenie historii pojazdu jest prostsze, w innym to skomplikowane, a w kolejnym w ogóle nie da się zajrzeć w przeszłość eksploatacji pojazdu. Niekiedy wystarczy podać numer rejestracyjny samochodu, co pozwala poznać informacje o stanie licznika na ostatnim, a bywa, że i na wcześniejszych badaniach. Na stronie brytyjskiej udostępniane są jeszcze szczegółowe informacje o usterkach wychwyconych podczas przeglądów. Niektóre dane są darmowe, inne wymagają uiszczenia opłaty. Na szczęście są podmioty ułatwiające zamówienie raportu historii pojazdu z zagranicy. Na autobaza.pl kierowcy znajdą m.in.:
- Raport pojazdu z USA
- Raport pojazdu z Holandii
- Weryfikację przebiegu NAP
- Raport pojazdu z Belgii
Jak sprawdzić historię samochodu sprowadzonego z…
Belgii
Przy samochodach sprzedawanych w Belgii wystawiany jest certyfikat Car-Pass, w którym znajdują się informacje o przebiegu i datach dokonania odczytów. Jednak przebieg to nie wszystko. Warto znać również:
- Status pojazdu
- Identyfikację pojazdu
- Historię pojazdu
- Datę pierwszej i ostatniej rejestracji
- Datę bieżącego przeglądu
- Dane techniczne
- Normy emisji spalin
To wszystko zawiera w sobie Raport pojazdu z Belgii na Autobaza.pl. Dzięki temu łatwiej zweryfikować ofertę przedstawioną przez sprzedającego. Co więcej, gratis do raportu dodawana jest weryfikacja przebiegu Car-Pass.
Danii
Dania ma własną stronę internetową, na której można sprawdzić przebieg wraz z datami odczytów. Chcąc skorzystać ze selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx, niezbędne jest podanie numeru rejestracyjnego auta i numeru VIN.
Francji
Trudniej o to we Francji, gdzie nie ma podobnej bazy. Podczas przeglądów okresowych we Francji wydaje się jednak pisemne certyfikaty, na których widnieje również informacja o przebiegu. Podczas zakupu auta sprowadzonego z Francji warto poprosić sprzedawcę o ten dokument.
Holandii
Holandia ma bezpłatne strony, np. https://ovi. rdw.nl lub http://publiek.vwe.nl. Informacje o samochodach sprowadzanych z Holandii są tam jednak szczątkowe. W ten sposób nie można nawet poznać dokładnych liczb dotyczących przeglądów. Na to pozwala płatna baza Nationale Auto Pass. Lepszym rozwiązaniem jest więc Raport pojazdu z Holandii. Informacje o samochodach w kraju tulipanów zbiera VWE. Zamawiając raport VWE w serwisie Autobaza, kierowca pozna m.in.:
- Historię własności
- Datę pierwszej i ostatniej rejestracji
- Datę bieżącego przeglądu
- Dane techniczne
Dodatkowo do każdego raportu VWE, zupełnie gratis dodawana jest Weryfikacja przebiegu NAP. To już sprawdzenie przebiegu samochodu z Holandii na podstawie rzetelnych i oficjalnych danych, m.in. od stacji kontroli pojazdów, warsztatów serwisowych, holenderskiego Ministerstwa Transportu, importerów samochodów czy firm leasingowych.
Niemiec
Bazy nie ma natomiast w Niemczech. Tutaj szansą na oficjalne ustalenie przebiegu jest pisemne potwierdzenie wykonania badania technicznego (HU). Często jest ono dołączane do dokumentów przy sprzedaży samochodu z Niemiec. Jako że w dalszym ciągu to najpopularniejszy kierunek importu, zainteresowani sprowadzeniem auta zza zachodniej granicy wszystkie kluczowe informacje ba ten temat znajdą w artykule pt. “Samochody z Niemiec – gdzie szukać, jak sprowadzić i zarejestrować?“.
Szwajcarii
Jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy, jeżeli to Szwajcaria? Niestety, nie ma takiej możliwości. Poprosić można jednak o dokumenty z badania technicznego, które w Szwajcarii jest bardzo skrupulatne. Jednak pod warunkiem, że nie jest to pobieżne badanie eksportowe, które jest ważne przez krótki okres, a stacja bierze odpowiedzialność tylko za to, że badany samochód dojedzie do granicy. Zresztą niewielu Helwetów dołącza dokumenty z badania technicznego do sprzedaży. Poza tym często nie zawierają one informacji o przebiegu. O samym imporcie z tego kraju mówi artykuł “Samochody ze Szwajcarii – jak kupować i sprowadzić?“.
Szwecji
Przy imporcie auta ze Szwecji pomaga strona https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb. Pozwala ona na sprawdzenie przebiegu po podaniu numeru rejestracyjnego samochodu.
USA
W serwisie Autobaza można pobrać Raport pojazdu z USA. Dane raportów pobierane są z National Motor Vehicle Title Information System i dotyczą samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli, autobusów i traktorów. Raporty NMVTIS zawierają w sobie m.in.:
- informacje przekazywane przez stanowe agencje uczestniczące w procesie rejestracji pojazdu
- odczyty przebiegów z datami
- informacje dostarczane przez złomowiska i punkty odzyskiwania części z uszkodzonych pojazdów
- informacje zgłaszane przez firmy ubezpieczeniowe
- status pojazdu (sprzedany, powypadkowy, zezłomowany, odzyskany)
Wielkiej Brytanii
Przez numer rejestracyjny można prześledzić szczegółową historię przeglądów samochodów z Wielkiej Brytanii, również z przebiegami i stwierdzonymi nieprawidłowościami. Pomaga w tym bezpłatny serwis https://www.check-mot.service.gov.uk.
Widać więc wyraźnie, że kierowcy zastanawiający się, jak sprawdzić historię auta sprowadzonego z zagranicy, mają kilka możliwości. Ważne natomiast, aby przestrzegać przy tym kilku zasad. Jeżeli to weryfikacja przebiegu kolejne wpisy zawsze muszą układać się w logiczny ciąg.
Poza tym każdy samochód należy sprawdzić nie tylko z pomocą raportów internetowych, ale również korzystając z pomocy specjalistów. Przy weryfikacji obecny powinien być więc mechanik, a samochód musi zostać sprawdzony przez przegląd w warsztacie i w warunkach drogowych podczas jazdy próbnej. Lepiej zrobić to dokładnie aniżeli później narazić się na niepotrzebne i często duże wydatki niezbędne dla wyeliminowania dobrze ukrytych usterek.
Jedna odpowiedź
Witam,
Bedac w Polsce na wakacjach sprzedalem auto ze szwajcarii znajomemu. Mamy umowe, wyrejestruje je w Wydziale komunikacji w CH itp. Jak on ma oclic auto bedace juz fizycznie w PL bez tablic CH?
Gdzie to zrobic?