Rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych

Rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych
Rynek pojazdów z napędem niekonwencjonalnym jest coraz szerszy. Obok aut na prąd popularne są hybrydy. Szukając sobie takiego auta, przede wszystkim należy znać różnicę między pojazdami typu BEV, HEV, PHEV, MHEV, EREV czy FCEV. Dlatego sprawdzamy, jakie są rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych oraz co je od siebie różni.

Czym różnią się auta hybrydowe i elektryczne?

Zanim wymienimy rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych, w pierwszej kolejności musimy wskazać zachodzące między nimi różnice. Jak się okazuje, wielu Polaków nie potrafi rozróżnić pełnego elektryka od auta hybrydowego. Potwierdza to badanie z 2020 r. przeprowadzone przez InsightOut Lab wspólnie z Volkswagenem. Przeszło połowa pośród ankietowanych (51 proc.) jeżdżących hybrydą uznało ją za auto elektryczne.

W najprostszym tłumaczeniu za samochód elektryczny możemy uznać auto napędzane w pełni silnikiem na prąd. W przypadku hybryd jest to połączenie dwóch rodzajów napędu – elektrycznego oraz spalinowego, kiedy pojazd korzysta z nich jednocześnie lub na przemian.

Oczywiście pośród samych aut elektrycznych i hybryd występują ich różne odmiany. Na przykład hybrydy możemy podzielić na pełne, łagodne czy mikrohybrydy. Inny podział dotyczy sposobów połączenia ze sobą silnika spalinowego i elektrycznego (napęd hybrydowy szeregowy, napęd równoległy, szeregowo-równoległy). Z kolei w przypadku aut elektrycznych mogą one różnić się ilością silników na prąd i napędzanych przez nie kół, jak również rodzajem lub brakiem przekładni mechanicznej.

W tym artykule sprawdzamy, czym różnią się od siebie najpopularniejsze samochody elektryczne i hybrydowe, a nawet wodorowe. Rozróżniamy auta elektryczne i hybrydowe typu BEV, HEV, PHEV, MHEV, EREV i FCEV.

Jakie są rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych?

BEV (ang. Battery Electric Vehicle)

BEV to auta napędzane wyłącznie energią elektryczną. Dlatego są to pojazdy w pełni bezemisyjne, które napędza silnik elektryczny zasilany energią z baterii – zwykle litowo-jonowych. Akumulatory aut elektrycznych montuje się tuż pod podłogą. Dzięki temu mają one niższy środek ciężkości, co ma znaczenie dla ich lepszego prowadzenia.

Obecnie zasięgi aut elektrycznych to nawet ponad 400 przejechanych kilometrów na jednym ładowaniu. Baterie ładuje się prądem ze specjalnych ładowarek lub nawet domowego gniazdka. Najefektywniejsze są stacje szybkiego ładowania.

HEV (ang. Hybrid Electric Vehicle)

Najpopularniejszy, ponieważ klasyczny napęd hybrydowy. Samochody HEV są wyposażone w dwa silniki – spalinowy i elektryczny. Ten ostatni służy do ruszania i jazdy z prędkością do ok. 50 km/h, stąd jest to ciekawy wybór na auto miejskie. Zwłaszcza że takim pojazdem możemy wjechać do zielonych stref miasta. Jeżeli obciążenie jest większe, wówczas dołącza się silnik spalinowy.

Hybrydy tego rodzaju nie mają zewnętrznych gniazd do ładowania silnika elektrycznego. Akumulatory ładowane są energią podczas toczenia oraz hamowania.

PHEV (ang. Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Inny rodzaj hybrydy, już z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła energii przez specjalne gniazdo. W porównaniu z hybrydami HEV mają one pojemniejsze akumulatory, ale niestety wiele aut typu PHEV nie da się naładować na stacjach szybkiego ładowania wykorzystujących prąd stały. Hybrydy typu plug-in nadają się do pokonywania przestrzeni miejskiej, ale z powodzeniem można nimi wyruszyć też w dłuższe trasy.

MHEV (ang. Mild Hybrid Electric Vehicle)

Tak zwane miękkie hybrydy. Mimo iż są one zbudowane tak samo, jak klasyczne auta hybrydowe HEV, występuje między nimi duża różnica w zakresie zastosowanego silnika elektrycznego. W hybrydach mild jednostki elektryczne są zdecydowanie słabsze. Silnik taki służy rozruchowi i przejmuje funkcję alternatora. Mimo to spalanie można obniżyć nawet o 15 proc.

EREV (ang. Extended Range Electric Vehicle)

Hybryda o zwiększonym zasięgu, która jest odwrotnością auta typu MHEV. Silnik elektryczny jest tutaj główną siłą napędową samochodu, podczas kiedy jednostka spalinowa tylko go wspomaga.

FCEV (ang. Fuel Cell Electric Vehicle)

Pojazd, w którym generowanie energii elektrycznej do baterii odbywa się dzięki reakcji wodoru z tlenem. Zamiast dostarczać energii, należy uzupełnić ogniwa paliwowe wodorem.

Jak kupić samochód elektryczny lub hybrydę?

Jak widzimy, rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych są bardzo różne. Z pewnością będą to również auta szybko zyskujące na popularności, także wskutek działań rządów, które w ten sposób chcą ograniczyć emisję CO2. Oprócz tego to oszczędność paliwa i minimalny hałas.

Przeczytaj też: “Koniec samochodów spalinowych w Norwegii coraz bliższy

Niestety, z uwagi na wysokie ceny większość nie może pozwolić sobie na zakup takiego auta prosto z salonu. Na szczęście coraz większa podaż jest na rynku wtórnym, również na polskim. Sęk w tym, aby przed finalizacją zakupu dokładnie je zweryfikować. W autach elektrycznych należy ocenić stan baterii i skontrolować gniazdo ładowania (rodzaje wtyczek typu Type 1, Type 2 lub CHAdeMO). Specjaliści powinni też przyjrzeć się układowi hamulcowemu pod kątem zużycia i skorodowania poszczególnych elementów.

Podobnie jest w przypadku hybryd. Baterie, które w tym przypadku zwykle znajdują się pod tylną kanapą lub podłogą bagażnika, nie powinny mieć przebarwień, nie może też z nich wyciekać elektrolit. Niepokojące są też ślady wilgoci, a bardzo ważny sprawny system wentylacji baterii. Weryfikacji wymagają także wskaźniki ładowania, obciążenia silnika elektrycznego oraz naładowania zespołu napędowego. W końcu sprawdzić należy przełączanie trybów.

Oczywiście takie typy samochodów powinien obejrzeć specjalista. Zwykłe warsztaty pomogą tylko w zakresie podstawowych czynności eksploatacyjnych. Przy naprawach instalacji elektrycznej potrzebny jest już certyfikat do pracy przy wysokich napięciach 1 kV, a ten mają warsztaty specjalizujące się w autach hybrydowych. Tam sprawdzimy też stan baterii i wykryjemy błędy z wykorzystaniem odpowiedniego oprogramowania diagnostycznego. Samochód należy też podnieść i sprawdzić stan przewodów wysokiego napięcia w peszlach.

Tak więc weryfikacja stanu auta elektrycznego lub hybrydy wymaga specjalistycznej wiedzy. Zwykły mechanik to może być odrobinę za mało, żeby zweryfikować, jak działa taki samochód i czy jest sprawny. Natomiast pewne czynności weryfikacyjne możemy przeprowadzić osobiście i to nawet sprzed komputera. Jeszcze przed umówieniem wizyty u sprzedawcy warto zainwestować kilkadziesiąt złotych w Raport Historii Pojazdu. W ten sposób możemy zweryfikować m.in. dane techniczne pojazdu, jego fabryczne wyposażenie, informacje o szkodach i kolizjach, rzeczywisty przebieg, a nawet sprawdzić, czy nie widnieje on w bazach pojazdów kradzionych i czy były dla niego ogłoszone jakieś akcje serwisowe.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Strefy czystego transportu na nowych zasadach

Strefy czystego transportu na nowych zasadach

Strefy czystego transportu w polskich miastach czekają zmiany. Samorządy będą mieć dowolność w określaniu panujących tam zasad. Możliwe będzie wpuszczenie pojazdów spalinowych spełniających określone normy. Oprócz tego na szybach aut w strefach obowiązkowe będą naklejki podobne do tych obowiązujących w Niemczech. Wiemy też coś o mandatach za łamanie zakazu wjazdu do strefy czystego transportu.

Elektryczny Chevrolet Bolt EV trafi do serwisu

Elektryczny Chevrolet Bolt wycofany do naprawy

Amerykański koncern samochodowy General Motors wycofuje do naprawy wszystkie egzemplarze jednego ze swoich modeli. Problematyczny jest elektryczny Chevrolet Bolt, znany też pod nazwą Opel Ampera-e, który ma problem z baterią. Okazuje się, że bateria tego minivana segmentu B może wywołać pożar.

Wymiana akumulatorów zamiast ładowania w autach elektrycznych NIO

Wymiana akumulatorów zamiast ładowania w autach elektrycznych NIO

NIO to chiński producent samochodów elektrycznych, głównie SUV-ów oraz aut sportowych, który zapowiada ekspansję europejskich i światowych rynków. Jednym z rozwiązań stosowanych przez Chińczyków w Państwie Środka jest wymiana akumulatorów na stacjach zamiast ich ładowania. Okazuje się, że takie rozwiązanie cieszy się w Chinach naprawdę dużym zainteresowaniem. Wkrótce ten patent może pojawić się w Europie.