Koniec samochodów spalinowych w Norwegii coraz bliższy

Koniec samochodów spalinowych w Norwegii coraz bliższy

W artykule przeczytasz

Norwegia jest obecnie światowym liderem w zakresie najwyższego udziału w rynku bezemisyjnych samochodów osobowych. Jako że obecnie w tym kraju Skandynawii w pierwszej dziesiątce najlepiej sprzedających się nowych aut są wyłącznie samochody elektryczne i hybrydy plug-in, dilerzy myślą o zakończeniu sprzedaży benzyniaków i diesli. Pierwotnie koniec samochodów spalinowych w Norwegii miał nastąpić w 2025 roku.

Udział aut bezemisyjnych w norweskim rynku motoryzacyjnym

Jeżeli spojrzymy na cały rynek motoryzacyjny w Norwegii, wydaje się, że koniec samochodów spalinowych jej nie grozi. Okazuje się bowiem, że ponad 43 proc. aut jeżdżących po drogach to diesle, z kolei niemal 35 proc. – benzyniaki. Jednocześnie udział aut typu BEV to przeszło 12 proc., a hybryd typu plug-in – blisko 5 proc.

Mimo to Norwegia zapowiedziała, że zakaże sprzedaży samochodów spalinowych do 2025 roku. Jednak wszystko wskazuje na to, że koniec aut z konwencjonalnym napędem nastąpi maksymalnie w ciągu kilkunastu miesięcy i nie będzie wynikiem rządowych rozporządzeń, ale preferencji kierowców. Norwegowie sami chętnie przesiadają się na samochody bezemisyjne typu BEV, chociaż kluczowa nie jest troska o środowisko, a przynajmniej nie tylko. Wszystko dzięki związanym z tym benefitom, o których za chwilę. Zainteresowanie takimi pojazdami pokazują statystyki sprzedaży nowych samochodów w 2020 r. W całym roku sprzedano więcej aut elektrycznych i hybryd plug-in (54,3 proc.) niż aut z napędem konwencjonalnym.

Czym są samochody BEV?

W najprostszym tłumaczeniu auta BEV (ang. Battery Electric Vehicle) to samochody napędzane tylko i wyłącznie energią elektryczną, w 100 proc. bezemisyjne i z napędem w postaci silnika elektrycznego.

To pojazdy wyposażone najczęściej w litowo-jonowe baterie, które zwykle umieszcza się tuż pod podłogą. W ten sposób obniża się środek ciężkości auta i jest ono łatwiejsze w prowadzeniu. Oprócz tego wszystkie samochody typu BEV mają gniazda do ładowania akumulatorów przez specjalne ładowarki. Obecnie na jednym ładowaniu taki pojazd jest w stanie przejechać nawet ponad 400 kilometrów.

Zobacz też: “Rząd dofinansuje szybkie stacje ładowania aut elektrycznych

Ulgi podatkowe na samochód elektryczny w Norwegii

Koniec samochodów spalinowych w Norwegii jest więc bardzo bliski. Wydaje się jednak, że w dużej mierze Norwegowie wybierają auta elektryczne z uwagi na zachęcający do tego system podatkowy. Ich zakup odbywa się na preferencyjnych warunkach.

Samochody w Norwegii są bowiem bardzo drogie z uwagi na wysokie podatki (m.in. podatek od zakupu, podatek od posiadania samochodu, opłaty drogowe, podatek od emisji CO2). Oznacza to, że sama cena pojazdu jest tylko jedną ze składowych ogólnego kosztu, jaki musi ponieść nowy właściciel.

Tymczasem za auta z napędem elektrycznym nie trzeba płacić m.in. 25-procentowego podatku VAT. Sprawia to, że auta elektryczne kosztują tyle samo lub są tańsze niż benzyniaki czy diesle. Oprócz tego kierowca auta bezemisyjnego może liczyć na inne przywileje (np. niższe opłaty za parkowanie lub ich brak, jazda buspasami, tańsze przeprawy promami).

Przeczytaj też: “Dofinansowanie do samochodu elektrycznego. Rząd ma nowy pomysł

Boom na auta elektryczne widać też po wpływach do budżetu za pobrane podatki samochodowe, które w ciągu kilkunastu lat (2007-2019) spadły z 72 miliardów do blisko 47 miliardów norweskich koron (NOK). Co więcej, Rada Ruchu Drogowego (nor. Opplysningsradet for veitrafikken) podaje szokujące dane, że obecnie auta spalinowe stanowią tylko 5 proc. udziału w sprzedaży nowych samochodów w Norwegii, podczas kiedy reszta to samochody elektryczne i hybrydy typu plug-in. Jako że brakuje chętnych, koniec samochodów spalinowych jest tam bardzo bliski.

TOP 10 najlepiej sprzedających się samochodów w Norwegii:

  1. Tesla Model 3 (samochód elektryczny).
  2. Toyota RAV4 Prime (hybryda typu plug-in).
  3. Volkswagen ID.4 (samochód elektryczny).
  4. Volvo XC40 (samochód elektryczny).
  5. Ford Mustang Mach-E (samochód elektryczny).
  6. Audi e-tron (samochód elektryczny).
  7. Mercedes-Benz  EQC (samochód elektryczny).
  8. Nissan Leaf (samochód elektryczny).
  9. Skoda Enyaq (samochód elektryczny).
  10. Polestar 2 (samochód elektryczny).

Norwegia to dobry przykład tego, że koniec samochodów spalinowych nie musi wynikać z rozporządzeń rządzących. Jak widać, koniec silników spalinowych przez wprowadzenie zakazu produkcji czy sprzedaży takich samochodów to tylko jedna z opcji. Norwegowie poszli w drugą stronę i stworzyli system, który premiuje właścicieli aut bezemisyjnych i zachęca do ich zakupu dużo niższą ceną.

Niestety, większość krajów wybiera jednak inną drogę. Sama Unia Europejska też chce zakazać produkcji samochodów spalinowych. Dobrym tego przykładem jest pakiet klimatyczny Fit for 55, który wprowadza nowe, bardzo ambitne cele emisyjne CO2. Jeden z jego zapisów mówi, że koniec produkcji aut spalinowych ma nastąpić do 2035 r.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: