Będzie strefa czystego transportu w Krakowie

Będzie strefa czystego transportu w Krakowie
24 grudnia 2021 roku w życie weszły przepisy, które zezwalają samorządom wyznaczać strefy zielonego transportu. Na pierwsze reakcje władz nie trzeba było długo czekać. Wszystko wskazuje na to, że powstanie strefa czystego transportu w Krakowie. Sprawdzamy, co po nowelizacji prawa mogą samorządy w tym obszarze i jakie dzielnice obejmie strefa czystego transportu w stolicy Małopolski.

Czym są strefy czystego transportu?

Zanim o tym, jak wyglądać będzie strefa czystego transportu w Krakowie, w pierwszej kolejności wyjaśnijmy, czym jest taki obszar. Otóż wiele w prawie zmieniło się 24 grudnia 2022 roku. Wówczas w życie weszła nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Daje ona możliwość polskim miastom tworzenia stref czystego transportu, w których poruszać się można pojazdami ekologicznymi (na prąd, wodór lub gaz ziemny). Oprócz tego do strefy będą mogły wjechać pojazdy, które z zakazu ruchu wyłącza uchwała samorządu. To furtka dla kierowców, którzy poruszają się samochodami spalinowymi. Jednak na pewno nie obejmie ona starych diesli, np. spełniających normę emisji spalin Euro 2. Na wjazd raczej powinni móc liczyć właściciele samochodów z silnikami spełniającymi normę Euro 4 czy Euro 5, a być może nawet Euro 3.

Starsze pojazdy będą miały taką możliwość tylko 3 lata od ustanowienia strefy i w godzinach od 9 do 17. Oczywiście będzie się to wiązać z dodatkową opłatą, tj.

  • do 2,50 zł za godzinę;
  • do 500 zł w ramach miesięcznego abonamentu.

Przeczytaj też: “Zakaz dla diesli już legalny. W Polsce!

Strefa czystego transportu w Krakowie najpóźniej 24 grudnia 2022 roku

Na razie nie wiadomo, jakie pojazdy będą mogły wjechać do strefy czystego transportu w Krakowie. Możemy się domyślać, że poza samochodami bezemisyjnymi, bezpłatnie wjadą tam pojazdy z silnikami spalinowymi, które spełniają przynajmniej normę Euro 3 lub Euro 4. Wszystko dla ochrony środowiska, aby zachęcić mieszkańców Krakowa do nabywania nowszych, ekologicznych aut.

Wiemy natomiast, na jakim obszarze w Krakowie powstanie taka strefa. Będzie do centrum miasta wewnątrz tak zwanej drugiej obwodnicy. Mowa więc przede wszystkim o dzielnicach Stare Miasto i Kazimierz, ale też części Podgórza i Grzegórzek (teren między Alejami Trzech Wieszczów, ul. Konopnickiej, Kamieńskiego, al. Powstańców Śląskich, al. Powstańców Wielkopolskich, Klimeckiego, Herlinga Grudzińskiego, Kotlarską, al. Powstania Warszawskiego, Lubomirskiego i Wita Stwosza).

Warto przypomnieć, że Kraków miał już swoją strefę czystego transportu. Miało to miejsce w 2019 roku. Wówczas obowiązywała ona na Kazimierzu, ale przetrwała tylko dwa miesiące.

Ciekawe, jak tym razem przyjmie się strefa czystego transportu w Krakowie. Wydaje się, że stolica Małopolski nie będzie osamotniona i prędzej lub później kolejne miasta, które na pewno mają już plany dotyczące takich stref. Zwłaszcza że włodarze mogą wyłączać z zakazu pojazdy spalinowe (np. spełniające normę Euro 4 lub wyższą).

Tym samym polskie miasta będą iść wzorem aglomeracji na Zachodzie Europy. Takie strefy obwiązują już w przeszło 250 miastach na całym świecie. Należą do nich m.in. Londyn i Belin, gdzie zanieczyszczenie powietrza dwutlenkiem azotu spadło odpowiednio o 40 i 25 proc.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Od kiedy zakaz wjazdu diesli do Krakowa?

Od kiedy zakaz wjazdu diesli do Krakowa?

Czy to możliwe, że zakaz wjazdu diesli do Krakowa stanie się faktem? Niestety, posiadacze kilkunastoletniego auta z silnikiem wysokoprężnym wkrótce być może stracą możliwość bezpłatnego poruszania się po stolicy Małopolski. Jak się okazuje, tzw. strefa czystego transportu w niedalekiej przyszłości objąć ma niemal cały Kraków.

Auta elektryczne w Polsce

Auta elektryczne w Polsce. Ile ich jest?

Nie ulega wątpliwości, że auta elektryczne w Polsce pod względem popularności są daleko za samochodami z sinikiem spalinowym. Mimo wszystko samochodów elektrycznych nad Wisłą szybko przybywa. Jak pokazują statystyki za 2021 rok, rok do roku odnotowano aż 93-procentowy wzrost aut z wtyczką.

44 nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach

Nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach

Nie jest tajemnicą, że rozwój elektromobilności w Polsce mocno hamuje między innymi niewystarczająca infrastruktura. O ile w większych miastach nie ma problemu z naładowaniem samochodu elektrycznego w publicznej ładowarce, o tyle na drogach szybkiego ruchu jest z tym problem. Wiele na lepsze zmienić się może w 2022 roku. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach będą znacznie liczniejsze niż obecnie. W sumie mają powstać 44 punkty ładowania aut na prąd przy drogach szybkiego ruchu.

Zakaz wjazdu dla diesli legalny również w Polsce

Zakaz dla diesli już legalny. W Polsce!

Od dziś, tj. 24 grudnia 2021 roku zaczyna w Polsce obowiązywać znowelizowana ustawa o elekromobilności i paliwach alternatywnych. Jej głównym celem jest rozwój sektora transportu zero- i niskoemisyjnego, w tym elektromobilności. Daje ona samorządom prawo do ustawiania tzw. stref czystego transportu. Sprawdzamy, czy właściciele starszych samochodów z napędem spalinowym faktycznie mają się czego obawiać. Czy rzeczywiście jest możliwy zakaz dla diesli i benzyniaków?