Strefa Czystego Transportu – Warszawa z SCT od lipca 2024 roku!

Udostępnij
Wasza ocena
Strefa Czystego Transportu w Warszawie
Od pewnego czasu było oczywiste, że w końcu strefa czystego transportu zostanie wprowadzona również w Warszawie. Wydaje się, że jesteśmy tego bardzo bliscy. Jest już plan utworzenia SCT w stolicy Polski. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsze ograniczenia zaczną obowiązywać już w połowie 2024 roku. Oczywiście początkowo będą dotyczyć tylko naprawdę starych samochodów. Jednak wraz z kolejnymi etapami do Strefy Czystego Transportu w Warszawie nie wjadą również młodsze auta. Sprawdzamy, jak ma wyglądać SCT w Warszawie, na jakim obszarze zostaną wprowadzone ograniczenia oraz jakich aut będą dotyczyć.

W artykule przeczytasz

Warszawa rozpoczyna konsultacje w ramach SCT

W mieście Warszawa Strefa Czystego Transportu ma zacząć obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Przypomnijmy, że od tego dnia taka strefa pojawi się również w Krakowie. Nie jest też wykluczone, że niebawem SCT powstaną w innych miastach. Jak pokazuje przykład stolicy, nie trzeba wiele czasu, aby zarządzić wprowadzenie SCT. Co więcej, utworzenie Stref Czystego Transportu w miastach o liczbie mieszkańców powyżej 100 000 mieszkańców, jest pewne. Wszystko dlatego, że to jeden z tzw. kamieni milowych Krajowego Planu Odbudowy (KPO). Wprawdzie mowa o miastach, gdzie występuje przekroczenie szkodliwych substancji wobec progów Unii Europejskiej, ale faktem jest, że takie strefy powstaną w wielu większych i dużych miastach w Polsce. Już teraz poza Krakowem i Warszawą głośno się o nich mówi m.in. w Katowicach i we Wrocławiu.

strefy czystego transportu ankieta warszawa

Przeczytaj też: “Strefa Czystego Transportu – Kraków z SCT od lipca 2024 roku

Wracając do Warszawy, plan jest taki, aby SCT zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Urząd już wszystko zaplanował, po czym rozpoczął konsultacje społeczne, które wystartowały 25 stycznia 2023 roku i potrwają 3 miesiące. Przedmiotem konsultacji mają być:

  • obszar strefy czystego transportu w Warszawie;
  • terminy wprowadzania SCT;
  • wymogi dla SCT w stolicy;
  • wyjątki dla wybranych grup osób czy pojazdów.

 

W ramach konsultacji warszawiacy mogą zgłaszać swoje wnioski online i w urzędzie dzielnicy. Już teraz wiadomo, co jest oczywiste, że wyjątki będą dotyczyć samochodów służb ratowniczych i pojazdów specjalnych (np. śmieciarki). To samo tyczyć się ma pojazdów zabytkowych oraz przystosowanych dla osób niepełnosprawnych. Nie jest również wykluczone wprowadzenie wyłączeń czasowych, czy dla sytuacji wymagających nagłej interwencji (np. nagła jazda do szpitala).

Strefa Czystego Transportu w Warszawie – obszar ograniczeń

W propozycji ratusza strefa czystego transportu w stolicy ma objąć teren tzw. funkcjonalnego centrum. Z analiz wynika bowiem, że właśnie tutaj występują największe zanieczyszczenia. Głównie dotyczy to więc Śródmieścia i części przylegających dzielnic, tj.:

  • większa część dzielnicy Śródmieście;
  • część dzielnic Wola i Ochota;
  • dzielnica Saska Kępa;
  • część dzielnic Praga Północ i Praga Południe.

 

Biorąc pod uwagę ulice stolicy, granice pierwotnie zaplanowanej strefy mają wyznaczać: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, ul. Kopińska, ul. Wawelska, al. Armii Ludowej, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, tory kolejowe biegnące wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej do al. Prymasa Tysiąclecia. Oczywiście w przyszłości warszawski ratusz może powiększyć SCT, ale będzie to wymagać konsultacji z mieszkańcami.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie w pięciu etapach

normy euro ograniczenia

W mieście Warszawa Strefa Czystego Transportu ma być wprowadzana w pięciu etapach, tj.:

  • 1. etap (od 1 lipca 2024 roku do 30 czerwca 2026 roku);
  • 2. etap (od 1 lipca 2026 roku do 30 czerwca 2028 roku);
  • 3. etap (od 1 lipca 2028 roku do 30 czerwca 2030 roku);
  • 4. etap (od 1 lipca 2030 roku do 30 czerwca 2032 roku);
  • 5. etap (od 1 lipca 2032 roku).

Ograniczenia w SCT w Warszawie dla pojazdów z silnikiem benzynowym:

  • 1. etap (pojazdy z normą minimum Euro 2; wprowadzona w 1997 roku; w momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 27 lat);
  • 2. etap (pojazdy z normą minimum Euro 3; wprowadzona w 2001 roku; w momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 25 lat);
  • 3. etap (pojazdy z normą minimum Euro 4; wprowadzona w 2006 roku; w momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 22 lat);
  • 4. etap (pojazdy z normą minimum Euro 5; wprowadzona w 2011 roku; w momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 20 lat);
  • 5. etap (pojazdy z normą minimum Euro 6; wprowadzona w 2015 roku; w momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 17 lat).

 

Przeczytaj też: “Normy emisji spalin: Euro 6

Ograniczenia w SCT w Warszawie dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym (diesle):

  • 1. etap (pojazdy z normą minimum Euro 4; wprowadzona w 2006 roku; w momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 18 lat);
  • 2. etap (pojazdy z normą minimum Euro 5; wprowadzona w 2011 roku; w momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 16 lat);
  • 3. etap (pojazdy z normą minimum Euro 6; wprowadzona w 2015 roku; w momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 13 lat);
  • 4. etap (pojazdy z normą minimum Euro 6dT; wprowadzona w 2019 roku; w momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 11 lat);
  • 5. etap (pojazdy z normą minimum Euro 6d; wprowadzona w 2021 roku; w momencie wdrożenia pojazdy w wieku maksymalnie 11 lat).

 

Widać więc wyraźnie, że począwszy od 2024 roku wymagania dotyczące standardów emisji spalin dla pojazdów poruszających się w SCT w Warszawie, będą zwiększane co dwa lata. Strefę mają kontrolować straż miejska i policja. Niestosowanie się do ograniczeń i wjazd nieuprawnionym samochodem bez specjalnej nalepki to bowiem ryzyko ukarania mandatem w wysokości 500 zł.

Przeczytaj też: “Naklejka na szybę wjazdu do strefy. Od dziś za jej brak nawet 500 zł mandatu!

Czas pokaże, jaki kształt będzie mieć ostatecznie Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Według badania ratusza nawet 87 proc. mieszkańców stolicy chce podjęcia działań w celu poprawy jakości powietrza w mieście, z kolei aż 76 proc. powstania SCT. Z drugiej strony najbardziej optują za tym osoby, które rzadko poruszają się autem lub nawet w ogóle nie mają swojego samochodu. Natomiast bardziej sceptyczne są osoby, które muszą podróżować własnym samochodem znacznie częściej (m.in. ludzie codziennie opuszczający miasto w związku z obowiązkami zawodowymi, rodzice w wieku szkolnym).

Zapytaliśmy was co myślicie o wprowadzaniu takich stref w Polskich miastach

Wyniki nieco odbiegają od tego co zaprezentował ratusz m. st. Warszawy

FAQ – najczęstsze pytania o Strefę Czystego Transportu w Warszawie

Czy w Warszawie powstanie SCT?

Tak, to przesądzone. Wszystko wskazuje na to, że Strefa Czystego Transportu w Warszawie zacznie obowiązywać od 1 lipca 2024 roku.

W ilu etapach urząd chce wprowadzić Strefę Czystego Transportu w mieście Warszawa?

W pierwotnym planie SCT ma być wprowadzana w pięciu etapach, z każdym ograniczając wjazd do wyznaczonej strefy dla starszych pojazdów. Proponowane terminy to bowiem 1 lipca kolejno 2024 r., 2026 r., 2028 r., 2030 r. i 2032 r.

Jaki obszar obejmie warszawska Strefa Czystego Transportu?

Zgodnie z pierwotnym założeniem ma to być obszar tzw. funkcjonalnego centrum. Ograniczenia dotyczą więc dzielnic Śródmieście, Wola, Ochota, Saska Kępa, Praga Północ i Praga Południe. Oczywiście w przyszłości władze Warszawy mogą poszerzyć obszar obowiązywania SCT.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 14 Średnio: 2]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

18 Responses

  1. Czas najwyższy odsunąć Trzaskowskiego od władzy w Warszawie, zanim odbierze mieszakńcom miasta wszystkie prawa obywatelskie. Mieszkańcy Warszawy nie zgadzają się na lewacki eko-terroryzm i narzucanie im ograniczeń w poruszaniu się. NIE dla SCT!

  2. Samochodów nie trzymających kolejnych norm z natury rzeczy jest coraz mniej. Problem sukcesywnie rozwiązuje się sam i nie ma potrzeby utrudniać ludziom życia.

    1. wystarczy zaprzestać wydawania abonamentów mieszkańca dla aut nie spełniających norm, o DMC>2,5 tonym , czy w końcu zarejestrowanych poza miastem.

  3. Po pierwsze funkcjonalne centrum to jest mniej więcej obszar między Trasą Łazienkowską, skarpą, linią obwodową i ciągiem Okopowa-Towarowa, Alejami i Chałubińskiego, a nie jeszcze Powiśle i kawał Pragi.
    Po drugie jeśli już ta strefa ma być, to trzeba z niej wyłączyć ulice przelotowe w rodzaju Alej Jerozolimskich i dwóch przelotów północ – południe.

  4. Mam nadzieję, że Żoliborz też zostanie wkrótce wcielony do Strefy. Gorąco popieram pomysł usuwania aut z miasta. W przyszłości może warto rozważyć przeniesienie uznanych szkół średnich na tereny przy końcowych stacjach metra. Teraz często do stolicy dowożona jest młodzież z osiedli podmiejskich. Na drogach dojazdowych do Sydney samochody wiozące więcej niż 3 pasażerów mają specjalny pas. Może warto rozważyć ten pomysł w Warszawie? Nie niszczmy miasta samochodami! Stawiajmy więcej ograniczeń dla ruchu samochodów osobowych. Miasto dla ludzi, a nie dla aut!

  5. To jest dramat, kolejny ekoidiotyzm oszukiwania ludzi!
    Samochody nie obciążają powietrza, tylko OGRZEWANIE DOMÓW!
    Za takimi wynaturzeniami stoją firmy typu HP, które robią sobie rynek na e-śmieci.
    LUDZIE BLOKUJCIE TO!!!!

  6. To jest dramat, kolejny ekoidiotyzm oszukiwania ludzi!!!! Samochody nie obciążają powietrza, tylko OGRZEWANIE DOMÓW!!!! Za takimi bzdurami stoją firmy typu HP, które robią sobie rynek na e-śmieci!!!! LUDZIE BLOKUJCIE TO!!!!!

  7. Nie ma co panikować w następnych wyborach nikt nie zagłosuje na Trzaskowskiego zwycięży kto inny i te idiotyczne pomysły pójdą do kosza

  8. Ekoterroryści którzy w rzeczywistości NIE mają nic wspólnego z ekologią. Kolejny krok do odebrania ludziom ich własności pod przykrywką ochrony ich zdrowia. Niszczyć to antyludzkie barachło polityczne podpisujące te chore rozporządzenia.

  9. Przepraszam,ale to jest postawione na głowie.Ile kopciuchow ,stosunkowo młodych,jeździ po ulicach.Najpierw uszczelnienie systemu stacji diagnostycznych!

  10. nie politykuj, swoim starym złomem z wyciętym DPF, chcesz truć ludzi. bo sam jestes ze wsi. a tu smród zostaje tylko po takich jak ty

  11. A może by tak sprawdzać jakość spalin na stacjach diagnostycznych.
    I albo jest pieczątka w dowodzie, albo auto do mechanika .
    A co z autem starym z nowym rocznikowo silnikiem?

  12. Jawna dyskryminacja tych, których nie stać na nowy samochód.
    Może by tak pomyśleć jak doprowadzić zarobki ludzi do poziomu Francji , Niemiec czy Hiszpanii.
    A gwarantuję że miłośników starych pojazdów ubędzie.
    I tak jak oni będziemy co 5 , 6 lat zmieniać samochody na nowe.

  13. Dziwi mnie ta decyzja tym bardziej, że od dwóch lat obserwuję w wiadomościach na jednej ze stacji tv informacje dotyczące jakości powietrza i jest ona pokazywana w kolorze zielonym jako doskonała, nawet w okresie zimowym, czyli grzewczym……….

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?