Zmiany dotyczące leasingu a Polski Ład
Nie ulega wątpliwości, że od 1 stycznia 2022 roku, kiedy wprowadzono Polski Ład, leasing pojazdów wygląda inaczej niż wcześniej. Zmiany są, ale nie dotyczą każdego. Przede wszystkim stracą przedsiębiorcy, którzy na koniec umowy leasingowej decydują się na wykup samochodu z leasingu poniżej jego wartości rynkowej.
Najważniejsza zmiana dotyczy wykupu prywatnego samochodu z leasingu, z czego przedsiębiorcy korzystają bardzo często. Dotychczas wielu z nich decydowało się na podpisanie umowy leasingu operacyjnego z możliwie niską ratą wykupu. Wszystkie raty zaliczano do kosztów uzyskania przychodów, odliczając od podatków PIT i VAT. Korzyścią była również niska, niemal nieodczuwalna ostatnia rata wykupu.
Wbrew wcześniejszym zapowiedziom przy wykupie prywatnym samochodu z leasingu nie będzie trzeba odprowadzać podatku VAT, a tylko PIT lub CIT. Obecnie, jeżeli taki przedsiębiorca (np. prowadzący JDG lub wspólnik spółki cywilnej) chciał wykupić auto do majątku prywatnego, mógł je odsprzedać bez obowiązku zapłaty podatku dochodowego po 6 miesiącach od wykupu. Po zmianach, jakie wprowadził Polski Ład, leasing w tym obszarze wygląda inaczej. Niestety, dotyczy to również już aktualnych umów leasingu.
Samochód wykupiony z leasingu do majątku prywatnego będzie traktowany jako prywatne dobro dopiero po 5 latach od wykupu (licząc od roku, po którym została opłacona ostatnia rat). Tak naprawdę okres ten może więc wynieść nawet 6 lat. Na przykład dla wykupu w 2022 r. kończy się on dopiero 31 grudnia 2027 r. Do tego czasu traktuje się go jako majątek firmy. Z tego powodu przy wcześniejszej sprzedaży poleasingowego samochodu osobowego należy zapłacić podatek dochodowy od podstawy opodatkowania, jaką jest wartość rynkowa pojazdu, a nie cena wykupu.
Jeżeli samochód zostanie wprowadzony do działalności gospodarczej, przy jego sprzedaży przedsiębiorca będzie musiał też rozliczyć VAT. Oczywiście w tym przypadku zachowuje on prawo do odliczenia VAT. Sam VAT będzie liczony jak wcześniej, a więc od ceny wykupu zapisanej w umowie leasingu.
PIT i wyższa składka zdrowotna
Jeżeli podsumujemy sobie krótko zmiany, jakie wprowadza Nowy Ład odnośnie leasingu pojazdów, nieopłacalny będzie zwłaszcza wykup pojazdu do majątku prywatnego poniżej wartości rynkowej, jeżeli jego sprzedaż nastąpi w ciągu 6 lat od daty wykupu. Właściciel będzie musiał wówczas zapłacić podatek PIT, ale to nie wszystko.
Jak kolejny podatek dochodowy zadziała składka zdrowotna, która od 2022 roku wynosi 9 proc. (rozliczanie na zasadach ogólnych wg stawek 17 i 32 proc.) lub 4,9 proc. dochodu (rozliczanie podatkiem liniowym 18 proc.). Wraz z dochodem, a przecież środki ze sprzedaży auta go podwyższają, rośnie wysokość składki zdrowotnej.
Jak obejść przepisy i nie płacić podatku od sprzedaży samochodu wykupionego do majątku prywatnego?
Z pewnością duża podwyżka podatków dla przedsiębiorców sprawi, że część z nich zamknie swoją działalność. Stąd pojawia się pytanie, jak wygląda rozliczenie sprzedaży samochodu wykupionego z leasingu do majątku prywatnego po zamknięciu biznesu. Niestety, nie zwalnia to byłego już przedsiębiorcy z zapłaty podatku, jeżeli samochód sprzeda on w ciągu 6 lat od daty wykupu (do końca roku, w którym dokonano wykupu + 5 pełnych lat).
Sensownym rozwiązaniem jest spłacenie leasingu i dalsze korzystanie z niego przez kolejnych kilka lat. Ewentualnie po zmianach podatkowych przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z pewnej furtki i obejść przepisy. Po wykupie auta z leasingu do majątku prywatnego nie zapłacą podatku po przeniesieniu własności na inną osobą. Mowa o darowiźnie, a nie sprzedaży poleasingowego auta.
Przedsiębiorca może wykupić samochód osobowy z leasingu od majątku prywatnego, a następnie obdarować nim kogoś z najbliższych (tzw. grupa “0”; małżonek, zstępni, wstępni, pasierb, rodzeństwo, ojczym i macocha). Taka osoba będzie mogła sprzedać pojazd po 6 miesiącach od otrzymania darowizny bez opodatkowania.
Należy tylko pamiętać, aby w ciągu 6 miesięcy od otrzymania auta w urzędzie skarbowym złożyć druk SD-Z2. Wydaje się, że jest to ciekawe rozwiązanie, z którego wielu przedsiębiorców na pewno skorzysta.
Przeczytaj też: “Podatek od kupna samochodu – PCC 2021”
Polski Ład – leasing opłacalny czy nie?
W Polskim Ładzie zasady leasingu nie ulegają zmianie, jeżeli przedsiębiorca nie ma zamiaru wykupić auta po zakończeniu umowy. Zmiany dotyczące leasingu nie mają tu zastosowania i nadal będzie to korzystna opcja finansowania zakupu pojazdu. Podobnie będzie w sytuacji, kiedy po wykupie prywatnym samochód będzie użytkowany przez kilka kolejnych lat lub oddany bliskiej osobie w przedmiocie darowizny.
Oprócz tego na popularności na pewno zyska krótki leasing z wysoką ostatnią ratą wykupu (tzw. leasing wysokowykupowy). Dlatego od 1 stycznia 2022 roku popularne powinny być umowy leasingowe z minimalną opłatą wstępną, niskimi ratami leasingu oraz wysokim wykupem, który będzie zbliżony do wartości rynkowej pojazdu.
Przeczytaj też: “Ubezpieczenie auta w leasingu – jak znaleźć dobrą polisę?”
Podsumowując, dla przedsiębiorców, którzy po wykupie prywatnym nie chcą użytkować auta przez 6 lat (jeżeli nie oddadzą go bliskim w formie darowizny), ale decydują się na sprzedać poleasingowego samochodu najlepszy będzie leasing wysokowykupowy. Nowe umowy leasingowe coraz częściej powinny wyglądać następująco:
- krótszy okres umowy (optymalnie 2-3 lata),
- minimalna opłata wstępna,
- niskie miesięczne raty,
- maksymalne podniesienie wartości wykupu (np. 40-50 proc. przy umowach na 2 lata, 30-40 proc. przy okresie 3 lat).
Co więcej, przy wysokiej wartości wykupu przedsiębiorca nie tylko opłaca niskie raty. Po ustaniu umowy leasingu leasingobiorca może, ale nie musi wykupywać samochodu. Decyzja ta może zostać podjęta w zależności od sytuacji finansowej.
Jeżeli przedsiębiorca zdecyduje się na wykup samochodu osobowego, ewentualna sprzedaż poleasingowego auta może niwelować podatek do zapłaty. Oprócz tego, o ile jest to auto droższe niż 150 tys. zł, daje większe wartości w kosztach – jako raty leasingowe w proporcji do 150 tys. zł oraz amortyzacja pozostałej wartości wykupu.
Jakie alternatywy dla leasingu w Polskim Ładzie?
Podsumowując, po wprowadzeniu Polskiego Ładu leasing dla wielu przedsiębiorców wygląda inaczej niż przed 1 stycznia 2021 roku. Zmiany dotyczą ograniczenia korzyści dla klienta po zakończeniu umowy (wydłużenie okresu na odsprzedaż takiego samochodu bez obowiązku zapłaty podatku i podatek dochodowy od wartości rynkowej).
Wydaje się mimo wszystko, że sam leasing nie straci na popularności. Według analiz w 2022 roku umów leasingowych ma być o 15 proc. więcej niż rok wcześniej, przy około 30-procentowym wzrośnie w roku 2021 w porównaniu do poprzednich 12 miesięcy.
Przeczytaj też: “Auta poleasingowe – czym są, gdzie kupić, jak sprawdzić?”
Nie zmienia się bowiem to, że leasing auta nadal nie obniża zdolności kredytowej przedsiębiorcy, nie angażuje sporego kapitału, jest łatwy do uzyskania, relatywnie tani i niesie szereg korzyści podatkowych. Oczywiście nie można wykluczyć, że jednocześnie na popularności zyskają alternatywne formy finansowania – wynajem długoterminowy dla firm i pożyczka leasingowa.
Artykuł zawiera lokowanie produktu