Uszkodzona maglownica – objawy, przyczyny, naprawa

Udostępnij
Wasza ocena
Objawy uszkodzonej maglownicy
Precyzyjny i dokładny układ kierowniczy ma znaczenie nie tylko podczas manewru parkowania. Jest to istotne również z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza podczas podróżowania z wysoką prędkością i na śliskich nawierzchniach. Luzy na kierownicy wpływają negatywnie na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Najczęściej to wynik awarii przekładni kierowniczej. Podpowiadamy, jakie objawy daje uszkodzona maglownica, wskażemy także przyczyny uszkodzeń przekładni oraz co zrobić w takiej sytuacji – poddać maglownicę regeneracji, czy wymienić element na nowy.

W artykule przeczytasz

Przekładnia kierownicza – co to jest i jak działa?

Zanim odpowiemy na pytanie, jakie objawy ma uszkodzona maglownica, najpierw należy wyjaśnić, czym jest zębatkowa przekładnia kierownicza będąca jednym z najważniejszych elementów układu kierowniczego. Tak więc zadaniem przekładni kierowniczej jest przenoszenie ruchu kierownicy na koła poprzez drążki i końcówki kierownicze. Pozwala to na manewrowanie autem.

We wnętrzu maglownicy znajdują się następujące elementy:

  • listwa zębata zakończona połączeniami kulowymi z drążkami;
  • koło zębate wału kierowniczego.

 

Wszystko zamknięto w szczelnej, metalowej obudowie. Po obu stronach obudowy znajdują się gumowe osłony, które skutecznie:

  • chronią wnętrze maglownicy przed wodą, wilgocią i zanieczyszczeniami;
  • zapobiegają ubytkowi środka smarnego gwarantującego płynną pracę przekładni.

 

Wytrzymałość przekładni kierowniczej szacuje się nawet na 200 000 km. Natomiast zdarza się, że uszkodzona maglownica objawy zużycia daje już po pokonaniu ok. 60 000 km.

Przeczytaj też: “Wymiana paska rozrządu

Zasada działania maglownicy jest prosta. W zębatej przekładni zamkniętej w metalowej obudowie znajdują się zębatka (tzw. zębnik) oraz listwa zębata. Zębnik jest połączony z kolumną kierowniczą. Oznacza to, że podczas ruchu kierownicy – w lewo lub w prawo – jest on przenoszony na zębnik, a tym samym wprawia w ruch także listwę, która poprzez drążki na przegubie kulowym jest połączona z drążkami kierowniczymi i końcówkami drążków. W ten sposób następuje bezpośrednie przeniesienie ruchu kierownicy na koła.

Uszkodzona maglownica – objawy

Awaria maglownicy ma negatywny wpływ na cały układ kierowniczy. Odczuwalny jest spadek komfortu jazdy, a co najważniejsze – również bezpieczeństwa. Układ jest też mniej precyzyjny.

Przekładnia kierownicza może ulec awarii lub zużyć się w toku eksploatacji. Na szczęście objawy uszkodzonej maglownicy rozpoznać może nawet mniej doświadczony kierowca.

Objawy uszkodzonej maglownicy:

  • Luzy na kierownicy – przy występowaniu luzów podczas jazdy na wprost należy korygować kierunek jazdy. Sam ruch kierownicy nie przekłada się współmiernie na ruch kół auta.
  • Wycieki z układu kierowniczego – smar w maglownicy redukuje tarcie pomiędzy elementami przekładni. Jeżeli dojdzie do uszkodzenia osłon, do wnętrza mogą przedostać się zanieczyszczenia, a w metalowej obudowie może zacząć wyciekać środek smarny. Doprowadzi to do szybszego zużycia, a nawet unieruchomienia przekładni. Dlatego wyciek smaru z maglownicy świadczyć może o uszkodzeniu przekładni kierowniczej.
  • Niepokojące odgłosy z maglownicy – stuki, szumy i inne dźwięki pochodzące z okolic przekładni to podstawowy objaw uszkodzenia maglownicy. Dźwięki te są słyszalne zwłaszcza podczas pokonywania nierówności. To wynik zużycia przekładni zębatej, uszkodzenia osłony czy wycieku smaru.
  • Duży opór przy kręceniu kołem kierownicy – kolejny objaw powiązany zazwyczaj z wyciekami smaru z maglownicy. Zbyt mała ilość środka smarnego lub dostanie się do jej wnętrza zanieczyszczeń, powoduje wzrost siły wymaganej do ruchu przekładni, a co za tym idzie również kierownicy.
  • Zablokowanie kierownicy – najniebezpieczniejszy objaw awarii maglownicy często będący wynikiem wyłamania zębów listwy zębatej i zębnika, ewentualnie zapieczenia przekładni z powodu rozszczelnienia.

 

Oczywiście najlepiej nie doprowadzić do całkowitego uszkodzenia przekładni kierowniczej. Wręcz przeciwnie, należy sprawdzić ten element w momencie, kiedy pojawią się pierwsze objawy uszkodzenia maglownicy.

Przeczytaj też: “Poduszka silnika – objawy awarii, przyczyny, naprawa

Przyczyny awarii maglownicy

Maglownica to element o stosunkowo dużej wytrzymałości, który zużywa się w toku eksploatacji, ale może wytrzymać nawet od 100 000 do 200 000 km. Natomiast zdarzyć się może, że pierwsze objawy uszkodzenia maglownicy pojawiają się już po pokonaniu 60 000 km. Do przyczyn uszkodzenia przekładni kierowniczej należą m.in.:

  • pęknięta obudowa;
  • wycieki środka smarnego;
  • uszkodzenie gumowych osłon;
  • wytarcie zębów;
  • korozja elementów roboczych;
  • styl jazdy (m.in. kręcenie kierownicą podczas postoju, najeżdżanie na wysokie krawężniki skręconymi kołami, stosowanie obręczy o rozmiarze niedopuszczonym przez producenta, jazda na felgach o dużej średnicy z oponami o niskim profilu).

Jak naprawić uszkodzoną maglownicę – regeneracja lub wymiana

Nie wystarczy wiedzieć, jak objawia się uszkodzenie maglownicy. Niestety, awaria przekładni kierowniczej to dość duży wydatek. W zależności od stopnia uszkodzenia maglownicę można zregenerować lub wymienić:

  • Regeneracja maglownicy – naprawa polega na skasowaniu luzu w przekładni kierowniczej. Wymaga to wymiany lub naprawy uszkodzonych elementów maglownicy. Dlatego przekładnia kierownicza jest rozbierana na części, które są czyszczone i oceniane pod kątem stanu technicznego, po czym są naprawiane lub wymieniane na nowe, a maglownica ponownie składana.
  • Wymiana maglownicy – zakup nowej przekładni kierowniczej.

 

Koszt naprawy jest uzależniony od stopnia uszkodzenia, ale również marki i modelu samochodu. Niestety, we współczesnych autach bogatych w elektronikę nowa maglownica może kosztować nawet 10 000 zł, podczas kiedy w samochodach bez wspomagania to koszt jedynie kilkuset złotych. W przypadku regeneracji należy liczyć się z wydatkiem do 1000 zł, który może być większy przy doliczonym koszcie demontażu i montażu. Natomiast nie ulega wątpliwości, że o ile jest taka możliwość, warto rozważyć naprawę przekładni kierowniczej. Nowy element jest zazwyczaj na tyle kosztowny, że regeneracja jest wskazana.

Przeczytaj też: “Sonda lambda – objawy uszkodzenia, funkcja w samochodzie

FAQ – najczęściej zadawane pytania o uszkodzoną maglownicę

Jakie jest zadanie przekładni kierowniczej?

Maglownica to jeden z najważniejszych elementów układu kierowniczego. Przekładnia kierownicza przenosi ruch kierownicy na koła.

Jakie objawy daje uszkodzona maglownica?

Jest kilka objawów uszkodzonej przekładni kierowniczej. Należą do nich m.in. luzy na kierownicy, wycieki z układu kierowniczego, odgłosy z maglownicy, silny opór przy kręceniu kierownicą, a nawet zablokowanie kierownicy.

Ile kosztuje naprawa lub wymiana przekładni kierowniczej?

Wymiana maglownicy to najczęściej wydatek rzędu do 1000 zł. Dużo więcej należy zapłacić za nową przekładnię kierowniczą, która może kosztować nawet do 10 000 zł.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

*) można wybrać kilka opcji