Układ chłodzenia to wiele współpracujących ze sobą podzespołów, które wykonano z różnych materiałów. Jego zadaniem jest utrzymywanie temperatury silnika na określonym poziomie, co zapewnia optymalne warunki robocze dla jednostki napędowej. Wśród najpowszechniejszych usterek takiego układu wymienia się nieszczelność. Jakie są przyczyny nieszczelności w układzie chłodzenia?
Jak działa układ chłodzenia?
Układ chłodzenia to między innymi kanały chłodnicze w bloku silnika czy przewody gumowe łączące chłodnicę, pompę wody, termostat i zbiornik wyrównawczy. Sercem całego układu jest pompa wody. Napędza ją pasek czy łańcuch rozrządu lub pasek klinowy. Pompa wymusza ruch płynu w układzie chłodzenia. Ten przepływając przez podzespoły emitujące ciepło, znaczną jego część odbiera i odprowadza do chłodnicy. Warto znać przyczyny nieszczelności w układzie chłodzenia.
Jak zdiagnozować usterki układu chłodzenia?
Niekiedy usterki i nieszczelności w układzie chłodzenia pojawiają się już po kilku latach zwiększonej eksploatacji, co tyczy się zwłaszcza nowszych, a przy tym bardziej skomplikowanych silników. Dlatego warto regularnie monitorować temperaturę silnika. Problem w tym, że nie każdy pojazd na to pozwala, gdyż nie ma pomocnych instrumentów. Jednak o takich nieprawidłowościach informuje też odpowiednia kontrolka.
Niebieska kontrolka świadczy o niskiej temperaturze. Wówczas należy łagodnie obchodzić się z pedałem gazu podczas pierwszych kilometrów jazdy. Lampka w kolorze czerwonym sugeruje natomiast zbyt wysoką temperaturę cieczy chłodzącej. Nie ma problemu, jeśli znika ona tak samo szybko, jak się zapala. Jeżeli jednak utrzymuje się dłużej, kierowca może być zaniepokojony. Powinien on w takiej sytuacji zatrzymać pojazd i wyłączyć zapłon. Ważne natomiast, aby nie otwierać od razu maski, co może skutkować poparzeniem.
Drobne, ale groźne wycieki
Przyczyny nieszczelności w układzie chłodzenia to na ogół wycieki. Niebezpieczne i mające poważne konsekwencje są nawet najdrobniejsze nieszczelności. Przyczynić się to może do awarii silnika.
Wielokrotnie powodem są zniszczenia wyrządzone przez szczury, kuny czy inne gryzonie. Wówczas znajdujące się pod maską przewody chłodnicze i elektryczne są poszarpane i pogryzione. Najbardziej narażone są na to niegarażowane auta. Przyczyną wycieku jest nawet niewielka dziura, gdyż ciśnienie panujące we wnętrzu układu zwiększa ilość uciekającego płynu. W takiej sytuacji pozostaje wymiana zniszczonego elementu. Nie jest to naprawa szczególnie kosztowna, gdyż przewód kosztuje nie więcej niż kilkadziesiąt złotych.
Zużyta chłodnica
Problemem może być również zużyta chłodnica. Element ten narażony jest na uderzenia kamieni, owadów, drobinek piasku, ale i intensywne oddziaływanie warunków zewnętrznych. Dlatego po kilku latach użytkowania element ten może odmówić posłuszeństwa.
Na chłodnicy przez lata powstają drobne wgniecenia, które w niedalekiej przyszłości mogą stać się miejscem, w którym wyciekać będzie płyn chłodniczy. Nieszczelności pojawiają się też na łączeniach obudowy chłodnicy. Spowodowane jest to narażeniem na ciągłe wibracje i starzenie się materiałów. Oczywiście chłodnicę uszkodzić można też podczas wypadku.
Koszt nowej chłodnicy to wydatek rzędu od 150 do 500 zł. Dodatkowo koszty zwiększyć może demontaż sąsiadujących z chłodnicą elementów, jeśli została ona ciasno zabudowana.
Zły płyn chłodniczy
Wielu kierowców nie pamięta o kontrolowaniu temperatury zamarzania płynu chłodniczego. Poza tym zamiast rekomendowanej cieczy stawiają na wodę. Wówczas pierwsze problemy pojawią się wraz z nastaniem mrozów. Woda znajdująca się w układzie zamarznie i uszkodzi chłodnicę, a być może nawet blok silnika. Remonty są kosztowne i pochłonąć mogą kilka tysięcy złotych.
Jak uszczelnić układ chłodzenia?
Co najważniejsze, wielu kierowców nadal nie zwraca uwagi na nieszczelności w układzie chłodzenia. Tymczasem z każdym kilometrem nieszczelny układ jest mniej efektywny. Pojawiają się też zatory parowe, które prowadzą do szybszego przegrzania silnika. Wszystkie przyczyny przegrzania jednostki napędowej opisano w artykule pt. “Jak uniknąć przegrzania silnika?“.
Ważne też, aby płyn chłodniczy w zbiorniczku wyrównawczym odpowiadał znajdującemu się na nim przedziałowi. Każde odstępstwo to ryzyko uszkodzenia jednostki napędowej. Jeśli płynu jest zbyt mało, a układ szczelny, chłodziwo może przedostawać się do oleju lub komory spalania. Objawem takiej usterki jest wzrost ciśnienia w układzie chłodzącym oraz obecność mazi w kolorze kawy z mlekiem w oleju.
Przyczyny nieszczelności w układzie chłodzenia trzeba usunąć jak najszybciej. Według specjalistów nie powinno być to jednak doraźne uszczelnianie układu. Na to pozwolić można sobie podczas wyjazdu, aby bezpiecznie dojechać na miejsce lub do warsztatu. W tym celu skorzystać można z plastrów do uszczelniania przewodów, które dostępne są na stacjach paliw. Wystarczy owinąć kilkukrotnie taki przewód, co na pewien czas rozwiąże problem z nieszczelnością. W dłuższej perspektywie należy wymienić przewody lub nawet zużytą czy uszkodzoną chłodnicę.
Nieszczelności w układzie chłodzenia nie mogą być ignorowane. W większości przypadków nawet drobna nieszczelność, która nie zostanie naprawiona, doprowadzić może do przegrzania jednostki napędowej. To z kolei oznacza generalny remont lub nawet wymianę silnika, co skutkuje wydatkiem rzędu kilku lub nawet kilkunastu tysięcy złotych.