Kontrolki w aucie. Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem

Udostępnij
Wasza ocena
kontrolki w aucie
Zapalenie się kontrolki w aucie nie musi, ale może oznaczać poważne kłopoty. Niekiedy to znak, że dalsza jazda samochodem może być niebezpieczna. Niepokojącym symbolem na desce rozdzielczej jest czerwona kontrolka z wykrzyknikiem. Co oznacza?

W artykule przeczytasz

Trzy rodzaje kontrolek w samochodzie

Kontrolki w aucie mają trzy główne kolory. To właśnie ich barwa określa funkcję i sugeruje, choć nie przesądza, jak należy się zachować. Rozróżniamy kontrolki w kolorze:

  • zielonym (informacyjne),
  • pomarańczowym (informacyjno-ostrzegawcze),
  • czerwonym (ostrzegawcze).

Co oznaczają zielone kontrolki w aucie?

Kontrolki w kolorze zielonym oznaczają, że auto jest sprawne. Informują one kierowcę, co aktualnie jest włączone w samochodzie. Dotyczą przede wszystkim świateł, ale pojawiają się również, kiedy kierowca korzysta z tempomatu, systemu wspomagania parkowania czy asystenta pokonywania wzniesień.

Zielona kontrolka nie jest więc powodem do obaw. Wręcz przeciwnie, podpowiada w zakresie funkcji i zespołów, które obecnie działają w samochodzie.

Żółte kontrolki w aucie

Nieco inaczej wygląda to w przypadku zapalenia się żółtej kontrolki, choć wcale nie muszą one oznaczać kłopotów. Kontrolka w tym kolorze zapali się, kiedy w baku zaczyna brakować paliwa. W zależności od marki i modelu, po zapaleniu się kontrolki wskazującej kończące się paliwo, w baku postało go jeszcze 5-10 l.

Poza tym żółta kontrolka informuje o ogrzewaniu tylnej szyby, zepsutej żarówce, oblodzonej nawierzchni drogi, wyłączonej poduszce powietrznej po stronie pasażera, źle zamkniętym wlewie paliwa czy niewłaściwym ciśnieniu w oponach. W dużej mierze kontrolka w kolorze pomarańczowym spełnia funkcję informacyjną, aczkolwiek nie zawsze. Może też informować o awarii, np.:

  • systemu wtrysku,
  • świec żarowych,
  • systemu stabilizacji toru jazdy ESP,
  • skrzyni biegów.

Czy kontrolki w kolorze czerwonym zawsze oznaczają zagrożenie?

Budzące największy niepokój są kontrolki w kolorze czerwonym. Z reguły oznaczają one bezwzględny nakaz zatrzymania się, ale nie zawsze.

Dobrym przykładem jest opisywana w tym artykule kontrolka z czerwonym wykrzyknikiem. Podobnie jest z kontrolką, która informuje o niskim ciśnieniu oleju silnikowego lub zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodzącego.

Mimo iż w teorii samochód należałoby wówczas zatrzymać, w rzeczywistości wielu kierowców dojeżdża nim do najbliższego warsztatu lub stacji benzynowej. Oczywiście robią to na własne ryzyko. Warto to rozważyć jedynie wówczas, kiedy miejsca te są oddalone maksymalnie o kilka kilometrów.

Jednocześnie lampki kontrolne w tym kolorze mogą informować o poważnej awarii. Zapalą się w przypadku zużycia klocków hamulcowych, co ma wpływ na siłę hamowania.

Dla bezpieczeństwa zaciski hamulcowe trzeba jak najszybciej wymienić. Oczywiście należy przy tym pamiętać o regularnej kontroli wszystkich elementów układu hamulcowego, weryfikując również tarcze hamulcowe czy pompę hamulcową. Mniej ważne są tu rodzaje mechanizmów hamulcowych (hamulce tarczowe, taśmowe, szczękowo-bębnowe). Podobnie jak rodzaje mechanizmów uruchamiających hamulce (układ hydrauliczny, mechaniczny, pneumatyczny, elektropneumatyczny). Zawsze warto zadbać o dobry stan klocków i każdej tarczy hamulcowej.

Czerwona lampka sugeruje też niewłaściwe działanie wspomagania kierownicy czy awarię systemu ABS. Poza tym czerwone kontrolki ostrzegają też o niezamkniętej klapie bagażnika lub drzwiach, podobnie jak o niezapiętych pasach bezpieczeństwa. Skupmy się jednak na czerwonej kontrolce z wykrzyknikiem.

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem a układ hamulcowy

Kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa podróżnych ma przede wszystkim układ hamulcowy. Właśnie tego układu tyczy się czerwona kontrolka z wykrzyknikiem. Zapalenie się tej kontrolki w aucie podczas jazdy może, ale nie musi oznaczać poważnej usterki. Jak się zachować, kiedy zapali się ta kontrolka na desce rozdzielczej?

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem z reguły oznacza niesprawność układu hamulcowego. W tym miejscu należy wyjaśnić, że każdy samochód ma dwa układy hamulcowe – roboczy zwany też podstawowym, i awaryjny. Jeżeli jeden z nich ulegnie awarii, pozostaje drugi, który pozwala na zatrzymanie pojazdu. Co zrobić, kiedy podczas jazdy nastąpi zapalenie się tej kontrolki w aucie?

Jakie są powody zapalenia się czerwonej kontrolki z wykrzyknikiem?

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem może zaświecić się z kilku różnych powodów. Przyczyną jej zapalenia się może być:

  1. Zaciągnięty hamulec ręczny – kontrolka może informować o zaciągniętym hamulcu ręcznym, przypominając o jego wyłączeniu przed rozpoczęciem jazdy. Większość samochodów ma jednak osobną kontrolkę dla hamulca awaryjnego oznaczoną dużą literą P w okręgu w miejsce wykrzyknika.
  2. Niski poziom płynu hamulcowego – kontrolka z wykrzyknikiem w kolorze czerwonym najczęściej zapala się z powodu zbyt niskiego poziomu płynu hamulcowego, np. kiedy układ jest nieszczelny. Poziom płynu w układzie może również opadać wskutek mocno zużytych klocków, przez co tłoczki bardziej się wysuwają, a poziom płynu opada i w konsekwencji powoduje zapalenie kontrolki w samochodzie.
    Zdarza się, że kontrolka zapala się tylko na chwilę, np. przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów. Wówczas również winowajcą jest zwykle zbyt niski poziom płynu w zbiorniczku. Wprawdzie z reguły jest on wówczas na granicznym poziomie, ale w zależności od stylu jazdy i trasy może się on przemieścić, co powoduje chwilowe zaświecenie lampki.
  3. Awaria czujnika – w układzie hamulcowym jest wiele różnych czujników, m.in.: poziomu płynu hamulcowego, hamulca ręcznego itp. Jeżeli jeden z nich nie działa prawidłowo, czerwona kontrolka z wykrzyknikiem również się zapali.
  4. Spalona żarówka świateł stop.
  5. Zablokowany zacisk hamulca.
  6. Nierówne ciśnienie w układzie.
  7. Błąd systemów ABS czy ESP – kontrolka w aucie zapali się również wtedy, kiedy wykryto błąd systemów ESP czy ABS. Wówczas pali się ona w towarzystwie kontrolek odpowiednich dla danych układów.

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem – jak się zachować?

Jeżeli czerwona kontrolka z wykrzyknikiem zapali się podczas jazdy bądź nie zgaśnie po przekręceniu kluczyka w stacyjce, należy zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i przynajmniej spróbować ustalić powód zapalenia się lampki. Z reguły nie są to poważne awarie. Najlepiej postępować zgodnie z poniższą instrukcją, tj.:

  1. Sprawdzić, czy hamulec ręczny jest opuszczony do samego końca.
  2. Skontrolować ilość płynu hamulcowego i dolać cieczy, jeżeli jest go zbyt mało. Jednocześnie należy ustalić, czy układ nie ma wycieków. W tym celu wystarczy mocno naciskać pedał hamulca przez kilkadziesiąt sekund przy włączonym silniku.
    Jeśli pod samochodem, z reguły w okolicach kół, pojawią się plamy płynu hamulcowego, oznacza to, że układ jest nieszczelny. Sam pedał hamulca nie może być zbyt miękki i wpadać w podłogę.
  3. Sprawdzić, czy wszystkie światła stopu są sprawne. Jeżeli nie, trzeba wymienić niesprawną żarówkę.

Jeżeli mimo to kontrolka dalej się świeci, winny temu może być jeden z niesprawnych czujników. Tego nie da się jednak zweryfikować osobiście, a trzeba udać się do warsztatu. Niezbędne są bowiem specjalistyczne urządzenia, a przy tym wymagana jest też pewna wiedza.

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem może więc zapalić się z wielu powodów. Podobnie jak inna lampka, która budzi niepokój wśród kierowców. Mowa o kontrolce silnika, która na czynniki pierwsze została rozłożona w artykule pt. Kontrolki w samochodzie: opis kontrolki silnika check engine”.

 

Zobacz też, z jakich powodów świeci się kontrolka poduszki powietrznej?

Ocena naszych czytelników
[Suma: 16 Średnio: 3.3]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

3 Responses

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

silver audi a 4 coupe

City Safety

City Safety jest systemem, za którego opracowaniem stoi koncern Volvo. Jak wynika z jego nazwy,

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?