Czym jest żółta kontrolka EPC w aucie?
W pierwszej kolejności musimy zauważyć, że kontrolka EPC nie występuje w każdym aucie. Przede wszystkim jest ona na wyposażeniu samochodów grupy VAG. Mowa więc o autach marki Volkswagen, Skoda, Audi czy SEAT. Oczywiście jej zapalenie po przekręceniu kluczka w stacyjce to rzecz w pełni normalna. Niepokoić powinna świecąca się lampka już po uruchomieniu jednostki napędowej.
Sama kontrolka EPC (ang. Electronic Power Control) zwykle oznacza awarię układu elektronicznego lub elektryki. Co nie jest bez znaczenia, na pewno świecące się oznaczenie EPC nie oznacza, że doszło do awarii mechanicznej. Co ciekawe, nie brakuje kierowców, którzy utożsamiają taki komunikat z awarią systemów bezpieczeństwa jazdy (m.in. ABS, ESP), co nie ma nic wspólnego z rzeczywistością.
Co oznacza zapalenie kontrolki EPC w samochodzie?
Jeżeli mówimy o problemach, jakie wskazuje kontrolka EPC w samochodzie, jak zauważyliśmy wyżej, głównie wiąże się ona z awarią układów elektrycznych. Jako że współczesne auta są wręcz naszpikowane elektroniką, nie trudno się domyślić, że zapalona lampka EPC może zwiastować bardzo różne awarie, m.in.:
- świateł STOP,
- czujnika świateł,
- układu chłodzenia,
- systemu zasilania paliwem,
- przepustnicy,
- czujnika położenia wału.
Jak zachować się przy zapalonej lampce EPC?
Niestety, samodzielne określenie źródła awarii jest bardzo trudne, szczególnie w trasie. Jako że święcący się na żółto symbol EPC nie spowoduje unieruchomienia samochodu, mimo wyświetlania się komunikatu możemy kontynuować jazdę. Ważne jednak, aby nie bagatelizować tego problemu i jak najszybciej udać się do mechanika, który podłączy pojazd pod urządzenie diagnostyczne. Ewentualnie można samodzielnie przeprowadzić diagnostykę z wykorzystaniem podstawowego skanera wpinanego w gniazdo OBD.
Winny może być bowiem niewielki i prosty czujnik (np. silnika, świateł). Zdarza się czasami, że zapalenie kontrolki EPC ma miejsce po przepaleniu żarówek światła STOP. Diagnostyka samochodowa pozwala sprawdzić kod błędu i miejsce awarii. Średnio podłączenie samochodu pod interfejs diagnostyczny kosztuje 50-100 złotych. Oczywiście skasowanie kodu błędu nie musi rozwiązać problemu. Dowiemy się jednak, z jak poważną usterką mamy do czynienia i ile zapłacimy za naprawę pojazdu.
Przeczytaj też: “Interfejs diagnostyczny – co to jest, jak działa, ile kosztuje?”
Mimo iż kontrolka EPC nie zatrzyma naszego auta, nie należy bagatelizować problemu. Często jest to niegroźna usterka, innym razem wystarczy wymienić przepaloną żarówek świateł STOP. Jednak zdarza się, że awarii ulec może nawet przepustnica, układ wtryskowy czy jednostka napędowa (np. przy awarii czujnika cieczy chłodzącej). Tak poważna usterka może już uszkodzić zespół napędowy i doprowadzić do unieruchomienia pojazdu. Doprowadzenie samochodu do stanu używalności wymaga wówczas poniesienia wysokich kosztów.