Jeśli jesteś miłośnikiem Passata w wersji sedan, nie mamy dobrych wiadomości. Wprawdzie model nie znika z produkcji, ale nowy Volkswagen Passat będzie produkowany tylko z nadwoziem kombi.
Spadek popularności sedanów na rzecz kombi i SUV-ów
Niemcy z Passata w wersji sedan postanowili zrezygnować po przeszło 40 latach. To wynik spadku zainteresowania sedanami klasy średniej wśród klientów indywidualnych, którzy coraz częściej wybierają auta z nadwoziem kombi i SUV. Potwierdzają to statystyki, ponieważ wg danych Jato Dynamics już w 2019 r. sedanów klasy średniej sprzedało się na świecie o 7 proc. mniej niż rok wcześniej (18,9 mln egzemplarzy). Stąd nowy Volkswagen Passat będzie dostępny tylko jako kombi (Volkswagen Passat B9 Variant) i w uterenowionej wersji Alltrack. Przypomnijmy, że nowa generacja, czyli Volkswagen Passat B9 na rynku pojawić się ma w 2023 roku.
Taka decyzja dla wielu może być zaskoczeniem. Warto jednak przypomnieć, że również wśród firm widać trend odwracania się od sedanów klasy średniej. Przedsiębiorcy coraz częściej wybierają bowiem auta z segmentu premium.
Decyzja o wycofaniu Passata z nadwoziem sedan dotyczy rynku w Europie i Ameryce. Poza tym miłośnicy marki nie doczekają się kolejnej generacji Volkswagena Arteon.
Niemcy liczą na to, że zwłaszcza w Europie Środkowej i Wschodniej schedę po Passacie z nadwoziem sedan przejmie Skoda Superb, z kolei na Zachodzie jeszcze większą popularnością będzie cieszył się Passat Variant.
Dla uzupełnienia informacji dodajmy, że Niemcy zmieniają też miejsce produkcji nowego Volkswagena Passata. Nowa, 9. generacja w wersji kombi będzie produkowana w Bratysławie, razem z nową Skodą Superb. Dotychczas produkowano je w niemieckim Emden. Teraz ta fabryka skupi się na autach elektrycznych.
Nie tylko VW rezygnuje z sedanów
Decyzja Volkswagena o rezygnacji z Passata w wersji sedan wpisuje się w motoryzacyjne trendy. Sedany stają się coraz mniej praktyczne, a kierowcy zaczynają doceniać komfort użytkowania.
Z sedana w modelu Insignia zrezygnował Opel (dostępny jako liftback i kombi), podobnie zrobili Francuzi z Peugeota z modelem 508. Broni się jeszcze Ford w modelu Mondeo, ale ten sedan oferowany jest wyłącznie na wybrane rynki.
Pozostają jeszcze na przykład Mazda 6 i Alfa Romeo Giulia. To modele, które wciąż dostaniemy w wersji sedan, ale wydaje się, że i kolejne marki będą odchodzić od tego nadwozia w autach klasy średniej.
Używany i nowy Volkswagen Passat B8, a może VW B6?
Jeśli chcemy kupić nowego Passata w wersji sedan, nie mamy wiele czasu. Generacja B8 jest ostatnią, kiedy możemy stać się właścicielem salonowego Passata z tym nadwoziem.
Oczywiście większości z nas nie stać na Passata od dealera. Jednak obecna generacja B8 jest produkowana od 2014 roku. Dlatego najtańsze egzemplarze bezwypadkowe na rynku wtórnym możemy nabyć już za ok. 40 000 zł.
Jeśli to wciąż zbyt dużo, znacznie niższe ceny mają poprzednie generacje – B7 i B6 opisana w artykule pt. “Volkswagen Passat B6 – jak sprawuje się po latach?“. Pamiętajmy tylko, że to samochody, które mają przynajmniej kilka, a wielokrotnie nawet ponad 10 lat. Stąd kluczowe jest, aby takie auto zostało zweryfikowane na wszystkich możliwych płaszczyznach – przez raport VIN, oględziny (pobierz checklistę), przegląd w warsztacie oraz podczas jazdy próbnej (pobierz checklistę).