Alpine A290, czyli bliźniak modelu Renault 5
Alpine A290 to pięcioosobowy i pięciodrzwiowy hatchback francuskiej marki. Auto zostało zaprojektowane na bazie modelu Renault 5. Jednak w porównaniu do swojego bliźniaka Alpine A290 ma dużo bardziej sportowe zacięcie.
W nadwoziu wyróżnić należy między innymi poszerzone nadkola i muskularne linie. Zdecydowano się także na układ świateł w technologii LED z parą reflektorów w kształcie litery X. Widać też nawiązanie do modelu A110 (m.in. kształt przedniego zderzaka i tylnego dyfuzora). Inny charakterystyczny element to spojler typu ducktail nad pokrywą bagażnika. Uwagę zwracają też spojlery progowe z cienkim paskiem ozdobnym w kolorze nadwozia, czarna antena w kształcie płetwy rekina, aluminiowa listwa dachowa (w wybranych opcjach niebieska anodowana), a także błyszczące błotniki i listwy ozdobne wokół nadwozia. Widać też nawiązanie do producenta i kraju pochodzenia (flaga Francji na słupku C i w wybranych wersjach logo marki na błotnikach).
Przeczytaj też: “Renault 5 E-Tech Electric – dane techniczne, wyposażenie, ceny”
Alpine A290 występuje w czterech wersjach kolorystycznych nadwozia. Standardem jest czarny lakier (Deep Black), opcją – niebieski (Alpine Vision), szary (Tornado Mat) i biały (Nival).
Alpine A290 – wymiary
Długość | 3990 mm |
Szerokość | 1820 mm |
Wysokość | 1520 mm |
Rozstaw osi | 2530 mm |
Pojemność bagażnika | Od 326 litrów |
A290 w kabinie
Wnętrze elektrycznego hatchbacka również odznacza się sportowym charakterem. Znaleźć tutaj można między innymi trójramienną kierownicę sportową z pokrętłem RCH do ustawiania poziomu odzyskiwania energii przy hamowaniu i przyciskiem OV zapewniającym lepsze osiągi przy wyprzedzaniu, co może przywoływać rozwiązania ze świata F1. Na kierownicy znajdują się również przyciski sterowania systemami wspomagania prowadzenia, obsługi smartfona, asystenta głosowego i wyboru trybu wyświetlania ekranu zegarów. Również we wnętrzu widać nawiązanie do modelu A110 pod postacią środkowej konsoli wyposażonej w przełączniki skrzyni biegów.
W kabinie postawiono także na dwa duże ekrany i sportowe fotele. Naturalnie auto jest bogate w różne systemy bezpieczeństwa i asystujące kierowcy, których jest aż 26.
Alpine A290 – wyposażenie
Alpine A290 jest dostępny w czterech wersjach wyposażenia – GT, GT Premium, GT Performance i GTS.
GT | GT Premium | GT Performance | GTS |
---|---|---|---|
Niebieska tapicerka z tkaniny | Dwukolorowe nadwozie z czarnym dachem | Przednie zaciski hamulcowe Brembo w kolorze czerwonym Racing | 19-calowe czarne obręcze kół Snowflake |
Sportowa kierownica ze skóry nappa | Matowa listwa dachowa w kolorze niebieskim | Opony Michelin Pilot Sport 5S | Przednie zaciski hamulcowe Brembo kolorze czerwonym Racing |
Podgrzewane fotele kierowcy i pasażera | Przednie zaciski hamulcowe Brembo w kolorze niebieskim | Czarne chromowane elementy stylistyczne | Dwukolorowe wnętrze wykończone skórą nappa |
Automatyczna klimatyzacja | System Alpine Drive Sound | Emblemat strzelistej litery A na przednich błotnikach | System Alpine Telemetrics Premium |
Ambientowe oświetlenie | System audio hi-fi Devialet | Elektrycznie składane lusterka zewnętrzne | – |
System multimedialny Alpine Portal z 10,1-calowym wyświetlaczem | Tapicerka ze skóry nappa | System Alpine Telemetrics | – |
Usługi Google Automotive Services z mapami Google | Podgrzewana kierownica | – | – |
Asystent głosowy Google | Indukcyjna ładowarka smartfona | – | – |
Sklep Google Play | Bezramkowe lusterko wsteczne | – | – |
Wersje napędowe A290
Francuskie auto elektryczne występuje w dwóch wariantach napędowych. Słabszy silnik o mocy 180 KM jest dostępny w wersji GT oraz GT Premium. Moment obrotowy tego silnika, który jest przenoszony na koła przedniej osi, wynosi 285 Nm. Prędkość maksymalna to 160 km/h, natomiast pierwszą “setkę” auto osiąga w 7,4 sekundy.
W wariantach GT Performance i GTS występuje silnik o mocy 220 KM i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Od 0 do 100 km/h samochód rozpędza się w 6,4 sekundy, jego prędkość maksymalna to 170 km/h, a zasięg w cyklu WLTP to maksymalnie 380 kilometrów.
Niezależnie od wariantu napędowego Alpine A290 ma akumulator litowo-jonowy o pojemności 52 kWh. Baterię ładować można prądem stałym (DC) z maksymalną mocą 100 kW lub prądem przemiennym (AC) o mocy do 11 kW.
Alpine A290 – dane techniczne
Parametry|Odmiana | Alpine A290 180 KM | Alpine A290 220 KM |
---|---|---|
Moc silnika elektrycznego | 180 KM | 220 KM |
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego | 285 Nm | 300 Nm |
Napęd | Na przednie koła | Na przednie koła |
Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h | 7,4 sekundy | 6,4 sekundy |
Prędkość maksymalna | 160 km/h | 170 km/h |
Pojemność akumulatora | 52 kWh | 52 kWh |
Maksymalna moc ładowania prądem AC | 11 kW | 11 kW |
Maksymalna moc ładowania prądem DC | 100 kW | 100 kW |
Przeczytaj też: “BYD Seal 06 GT – chiński hot hatch z napędem elektrycznym”
Regularne zamówienia zaczną być przyjmowane w pierwszym kwartale 2025 roku. Na razie producent nie zdradził jeszcze cen modelu dla odpowiednich konfiguracji. Natomiast zainteresowani mogą już wybierać wersję wyposażenia i kolor, aby po kontakcie z doradcą podpisać umowę rezerwacyjną.
Alpine A290 – strona producenta
zdjęcia: alpinecars.pl (https://www.alpinecars.pl/modele-elektryczne/a290.html)
wideo: kanał “MOTO PREZENTACJE” w serwisie YouTube
FAQ
Jakim samochodem jest Alpine A290?
To elektryczny hatchback segmentu B będący bliźniakiem modelu Renault 5, ale o bardziej sportowym zacięciu.
Jaki napęd ma Alpine A290?
Model ma dwa warianty napędowe do wyboru. Słabsza odmiana występuje w wersjach wyposażenia GT oraz GT Premium (180 KM, 285 Nm, 160 km/h, 7,4 s do 100 km/h). Bogatsze wersje GT Performance i GTS są wyposażone w silnik o mocy 220 KM i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego (170 km/h, 6,4 s do 100 km/h).
Ile kosztuje elektryczny hatchback A290 marki Alpine?
Na razie producent nie podał jeszcze cen modelu Alpine A290.
Jedna odpowiedź
Ciekawie wygląda ta Alpine A290, szczególnie z tym sportowym zacięciem! Rozumiem, że model bazuje na Renault 5, ale na pewno przenoszą go na inny poziom pod względem osiągów. Zastanawiam się, jak będzie z dostępnością tych wersji wykończenia. Widziałem, że są różne opcje kolorystyczne, ale czy będzie można dopasować coś jeszcze bardziej personalizowanego, np. inny odcień tapicerki? Dodatkowe wyposażenie też robi wrażenie, zwłaszcza sportowe fotele i system multimedialny. Kiedy myślicie, że będą znane ceny? Chciałbym się dowiedzieć, czy w ogóle będzie się opłacało dopłacać do wyższych wersji. Jakie są wasze przemyślenia na ten temat?