Nieczytelny numer VIN – co zrobić, gdzie się zgłosić?

Udostępnij
Wasza ocena
Nieczytelny numer VIN
VIN to unikalny numer pojazdu, w którym producent koduje bardzo wiele informacji. Znaleźć można go w dowodzie rejestracyjnym, ale też na elementach konstrukcyjnych pojazdu. Dlatego przy zakupie samochodu na rynku wtórnym warto sprawdzić, czy numer z dowodu rejestracyjnego zgadza się z tym znajdującym się na elementach auta. Jednak zdarza się, że na elementach auta znajduje się nieczytelny numer VIN. Sprawdzamy, jakie mogą być przyczyny takiego stanu oraz co zrobić, jeżeli numer identyfikacyjny pojazdu nie jest widoczny.

W artykule przeczytasz

Czym jest numer VIN?

Nieczytelny numer VIN może być problemem podczas badania technicznego oraz kontroli policji. Dlatego należy zadbać o to, aby zawsze był on łatwo dostępny i widoczny. Jednak wcześniej musimy wyjaśnić, czym jest numer VIN.

Tak więc numer identyfikacyjny pojazdu składa się z 17 znaków – cyfr i liter. Jest on zbudowany z trzech części:

  • WMI – pierwsze trzy znaki numeru VIN opisujące światowy symbol producenta;
  • VDS – zwykle 5-6 kolejnych znaków, w których kodowane są cechy charakterystyczne danego modelu i dane techniczne pojazdu (np. nadwozie, silnik, skrzynia biegów).
  • VIS – najczęściej 8 ostatnich znaków numeru, w których kodowane są m.in. rok produkcji, seria pojazdu czy miejsce montażu.

 

Przeczytaj też: “Dekoder VIN – co to takiego i jak z niego korzystać?

Gdzie znaleźć numer VIN pojazdu?

Numer VIN może znajdować się w kilku miejscach pojazdu, różnych w zależności od marki czy modelu. W przypadku nadwozia może on być wklęsły (znaki wybijane), wypukły (wytłaczane), w formie otworów (wycinane) lub składać się z wielu punktów o średnicy około 1 mm (wypalane). Numeru VIN należy szukać:

  • na elementach nadwozia (np. komora silnika, przy fotelu kierowcy bądź pasażera, na słupku B przy przednim siedzeniu pasażera, na słupku między rzędami siedzeń, wokół jednego z kielichów amortyzatorów, pod wykładziną w okolicach siedzenia pasażera, w bagażniku pod obiciem materiałowym);
  • pod literą E w dowodzie rejestracyjnym;
  • na tabliczce znamionowej na podszybiu po stronie kierowcy.

 

Przeczytaj też: “Jakie informacje zawiera numer VIN?

Które pojazdy nie muszą mieć numeru VIN?

W większości pojazdów numer VIN jest obowiązkowy. Powinien on znajdować się w jednym rzędzie, ewentualnie w dwóch z zachowaniem równych odstępów. Jeżeli numer jest dwurzędowy, poszczególne części WMI, VDS, VIS nie mogą być rozdzielone.

Oczywiście nieczytelny numer VIN może stanowić ogromny problem podczas kontroli lub badania technicznego. Właściciel pojazdu musi więc zadbać o to, żeby można go było odczytać w sposób prosty i szybki. Musi być czytelny i znajdować się w widocznym miejscu. Od obowiązku posiadania numeru VIN są wyjątki, tj.:

  • pojazdy pierwszy raz zarejestrowane przed 1995 rokiem,
  • motocykle pierwszy raz zarejestrowane przed 2003 rokiem,
  • ciągniki rolnicze, pojazdy wolnobieżne, przyczepy, jeżeli są przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami oraz pojazdy z nadanym i wybitym numerem nadwozia lub podwozia zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jakie są przyczyny nieczytelnego numeru VIN?

Nieczytelny numer VIN to bardzo rzadki widok. Zdarza się jednak, że jego powierzchnia zostaje w jakiś sposób uszkodzona. Może to dotyczyć również uszkodzenia całego elementu, na którym znajdował się numer VIN. Dochodzi do tego wskutek:

  • amatorskich napraw,
  • wypadku.

 

Oprócz tego nieczytelny numer VIN może być wynikiem pokrycia rdzą.

Nieczytelny numer VIN – jak się zachować?

Numer VIN jest kontrolowany przez policję podczas kontroli drogowej i przez diagnostę w trakcie badania technicznego. Jego celowe uszkodzenie grozi karą pozbawienia wolności nawet do 3 lat.

Jeżeli nie można odczytać numeru VIN, ponieważ jest on nieczytelny, w pierwszej kolejności można go umyć. Ważne, żeby uszkodzonego numeru VIN nie naprawiać samodzielnie, przebijać i poprawiać. Podobnie jak w przypadku celowego uszkodzenia, również ingerencja w numer identyfikacyjny pojazdu jest zagrożona karą więzienia do 3 lat. Można próbować go wyczyścić lub trzeba wyrobić na nowo.

Jak wyrobić nowy numer VIN?

Procedura ubiegania się o nowy numer VIN jest czasochłonna i kosztowna. Jeżeli jest on nieczytelny, należy postępować krok po kroku zgodnie z poniższą instrukcją, tj.:

  1. Kontakt z rzeczoznawcą samochodowym.
  2. Pierwsza wizyta w wydziale komunikacji.
  3. Wizyta w okręgowej stacji kontroli pojazdów.
  4. Druga wizyta w wydziale komunikacji.

Kontakt z rzeczoznawcą samochodowym

Rzeczoznawca samochodowy potwierdzi, że doszło do uszkodzenia numeru VIN i wyda opinię wykluczającą umyślną ingerencję w numer identyfikacyjny pojazdu w celu jego fałszerstwa lub zniszczenia. Może ona również wskazywać pierwotną cechę identyfikacyjną lub brak umieszczenia tej cechy. Ekspertyza rzeczoznawcy jest niezbędna, żeby ubiegać się o nowy numer VIN w wydziale komunikacji. Zaświadczenie kosztuje do 500 zł, a można je uzyskać również pocztą lub online przez Internet.

Ewentualnie po kontakcie z rzeczoznawcą można udać się do warsztatu w celu naprawienia numeru. Jednak zawsze przed takimi praktykami warto zrobić zdjęcie nieczytelnego numeru. Już po wykonaniu naprawy należy poprosić o zaświadczenie z warsztatu w zakresie wykonanych prac.

Pierwsza wizyta w wydziale komunikacji

Żeby wyrobić nowy numer VIN samochodu, niezbędne są odpowiednie dokumenty, tj.:

  • zaświadczenie rzeczoznawcy samochodowego,
  • wniosek o nadanie numeru VIN (cech identyfikacyjnych bądź zastępczej tabliczki znamionowej),
  • dowód rejestracyjny pojazdu,
  • karta pojazdu (o ile była wydana),
  • dowód uiszczenia opłat skarbowych.

 

Wydanie nowego numeru VIN i wykonanie tabliczki zastępczej nie kosztuje więcej niż po 50 zł, ale zwykle jest to niższy koszt, w zależności od wydziału komunikacji. Dodatkowo 17 zł może kosztować opłata skarbowa, jeżeli dokumenty w wydziale komunikacji składa pełnomocnik.

Wizyta w okręgowej stacji kontroli pojazdów

Jeżeli wydział komunikacji wyda pozytywną decyzję, w następnym kroku należy udać się do okręgowej stacji kontroli pojazdów. Diagnosta naniesie go na element konstrukcyjny pojazdu. Kosztuje to ok. 100 zł.

Druga wizyta w wydziale komunikacji

Kolejna wizyta w wydziale komunikacji jest związana z wymianą dowodu rejestracyjnego w związku z nadaniem nowego numeru VIN pojazdu. Cała procedura jest więc dość czasochłonna i kosztowna. Może pochłonąć od kilkuset do 1000 zł, przede wszystkim w zależności od wydatków poniesionych z tytułu zatrudnienia rzeczoznawcy.

Oczywiście dość wysokie koszty nie powinny mieć żadnego znaczenia. Nieczytelny numer VIN może oznaczać duże problemy przy kontroli drogowej. Pojazd nie przejdzie też badania technicznego w stacji kontroli pojazdów. Przydaje się też w weryfikacji danych z dowodu, na przykład, żeby sprawdzić historię auta.

FAQ – najczęstsze pytania o nieczytelny numer VIN w samochodzie

Dlaczego numer VIN może być nieczytelny?

Nieczytelny numer VIN może być wynikiem nieprawidłowo wykonanej naprawy lub wypadku, kiedy zostanie w jakiś sposób uszkodzony, ewentualnie uszkodzona będzie część, na której się znajdował. Numer VIN może też pokryć się rdzą.

Co grozi za nieczytelny numer VIN?

Nieczytelny numer VIN może mieć przykre konsekwencje podczas kontroli drogowej. Samochód nie przejdzie też badań technicznych i będzie trudny w sprzedaży. Za celowe uszkodzenie lub nielegalną ingerencję w numer VIN grozi kara do 3 lat pozbawienia wolności.

Co zrobić, kiedy numer VIN jest nieczytelny?

Jeżeli numeru VIN nie da się wyczyścić i fachowo naprawić, należy wyrobić go na nowo. Cała procedura zaczyna się od wystawienia zaświadczenia przez rzeczoznawcę. Następnie należy udać się do wydziału komunikacji po nowy numer, na stację kontroli pojazdów w celu umieszczenia go na elementach pojazdu i ponownie do urzędu, żeby wyrobić nowy dowód rejestracyjny. Wyrobienie nowego numeru VIN kosztuje przynajmniej kilkaset złotych.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 5 Średnio: 4.2]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.