Poduszki powietrzne w samochodzie od firmy TAKATA. W czym tkwi problem?
Poduszki powietrzne w samochodzie mogą okaleczyć, a nawet zabić. Airbagi TAKATA eksplodują z tak dużą siłą, że pęka generator gazu, którego ostre kawałki uderzają w pasażerów. Niestety, okazuje się, że w Polsce aut z niebezpiecznym mechanizmem może być nawet ponad 150 tysięcy, a to wynik, który nie uwzględnia prywatnego importu.
Na całym świecie wadliwe poduszki powietrzne montowało 19 marek motoryzacyjnych. Koncerny umieściły je w przeszło 120 mln aut produkowanych w latach 2002-2015.
Problem jest na tyle poważny, że dotychczas na całym świecie śmierć z tego powodu poniosło już przynajmniej 25 osób, a kolejnych 300 zostało rannych. Według jednego śledztwa przyczyną awarii jest wilgoć dostająca się do systemu napełniania poduszek gazem, inne natomiast wskazuje na zastosowanie wadliwego materiału pirotechnicznego – azotanu amonu. W związku z tym producenci aut prowadzą akcje naprawcze i nie inaczej jest w Polsce.
Niebezpieczne poduszki powietrzne w samochodach Toyoty
W przypadku polskich właścicieli aut marki Toyota, akcja naprawcza łącznie dotyczy przynajmniej 300 tys. aut. W zależności od modelu i roku produkcji akcje naprawcze w ramach wymiany napełniacza lub poduszki powietrznej w samochodzie Toyota przeprowadziła w latach 2014, 2015 i 2017, ale nadal blisko 110 tys. nie stawiło się w serwisach. Niestety, niekiedy mimo wysłania do właścicieli nawet trzech powiadomień.
Niemal 1/3 to jednak kierowcy, których dane w systemie CEPiK są nieaktualne. Reszta zdaje się zwyczajnie lekceważyć problem. Nieświadomi niebezpieczeństwa są także właściciele Toyot sprowadzonych do kraju w ramach prywatnego importu.
Najpopularniejsze modele Toyoty, które mogą wymagać naprawy to m.in.: Yaris P1 (2001-2005), Yaris P90 (2005-2011), Yaris P130 (2011-2017), Corolla E12 (2001-2007), Corolla E15 (2008-2013), Auris E15 (2008-2013), Avensis T25 (2003-2008), RAV4 A2 (2000-2005), Hilux (2005-2015) i Avensis Verso (2001-2009).
Fakt, czy dany egzemplarz powinien stawić się w ASO, możesz sprawdzić TUTAJ. Wystarczy, że wpiszesz numer VIN swojego auta.
Akcja naprawcza w samochodach Mazdy
W Polsce Mazda akcją serwisową objęła 9217 aut, nie licząc samochodów sprowadzonych w ramach importu. Akcja serwisowa Mazdy obejmuje następujące modele: Mazda 6 GG/GY (2002-2007), Mazda 6 GH (2007-2010), Mazda 2 (2007-2014), Mazda CX-7 (2006-2009) i Mazda CX-9 (2007-2012).
Również w przypadku Mazdy możesz sprawdzić, czy auto japońskiego producenta jest zgłoszone do akcji naprawczej. Wystarczy, że wpiszesz TUTAJ jego VIN.
Obecnie akcję naprawczą pozostało przeprowadzić zaledwie dla 0,7 proc. aut. Z reguły to ich właściciele nie zgadzają się na naprawę. Ewentualnie jest to niemożliwe (np. samochody po wypadku lub z niekompletnymi instalacjami).
Niebezpieczne poduszki powietrzne w samochodach Mitsubishi
Poduszki powietrzne TAKATA w samochodach Mitsubishi były wymieniane już podczas czterech akcji naprawczych. W Polsce problem dotyczy 8224 aut, z czego w serwisie pojawiło się jak dotąd 3,8 tys. samochodów.
Modele, których właściciele powinni zainteresować się akcją naprawczą to: L200 (2007-2015), Lancer (2003-2008), Pajero (2007-2012), i-MIEV (2010-2013).
Przedstawiciele japońskiego producenta w Polsce do właścicieli aut z podejrzeniem usterki wysyłają informację listownie. Kierowcy, którzy sprowadzili Mitsubishi, powinni sprawdzać te informacje bezpośrednio w serwisie lub przez biuro obsługi klienta producenta.
Akcja serwisowa poduszek powietrznych TAKATA w samochodach Hondy
W przypadku Hondy w Polsce akcja dotyczyła co najmniej 190 tys. egzemplarzy. Stąd w sumie Honda ogłosiła już 26 akcji naprawczych, które polegały na wymianie napełniaczy poduszek TAKATA.
Dotychczas w serwisie nie stawiło się ok. 68 tys. aut tej marki. Co ciekawe, akcja dotyczy tutaj również samochodów wyprodukowanych przed 2000 r. Ryzyko montażu niebezpiecznych poduszek dotyczy następujących modeli: Civic 4d (2001-2002), Civic coupe (2001-2005), Civic IMA Hybryd (2003-2010), Civic 5d (2004-2005), Stream (2001-2005), Jazz (2002-2015), Jazz Hybryd (2012-2015), CR-V (2002-2012), Accord/Accord Tourer (2003-2015), Insight (2010-2013), FR-V (2005-2009), Legend (2007-2009), Accord (1998-2000), Accord coupe (1997-2000), City (1999-2000), Logo (1999 r.), Civic coupe (1996-2000), CR-V (1997-2000), EV Plus (1998), Integra (2000), Legend (1998-2000), Odyssey (1999-2000) oraz Shuttle (1998-1999).
Informacje o kampanii są wysyłane właścicielom listownie lub przez wiadomości SMS. Jeśli masz wybrany model Hondy z rocznika podlegającego akcji serwisowej, status swojego auta możesz też sprawdzić przez stronę Hondy, oczywiście wystarczy, że wpiszesz numer nadwozia auta.
Groźne poduszki powietrzne samochodach od Nissana
70 tys. samochodów to liczba aut w Polsce, które akcją serwisową w związku z wadliwymi poduszkami TAKATA objął Nissan. Są to następujące modele: Micra K13 (2010-2013), Note E11 (2005-2013), Almera N16 (2001-2008), X-Trail T30 (2000-2012), Tino V10 (2001-2005), Tiida C11 (2007-2014), Navara D22 (2000-2012), Terrano II R20 (2003-2006) i Patrol Y61 (2000-2012).
Podobnie jak inni producenci, Nissan z właścicielami wybranych egzemplarzy kontaktuje się listownie. Numer VIN samochodu możesz także sprawdzić na stronie internetowej UOKiK.
Akcja naprawcza w markach Jeep, Chrysler, Dodge i Lancia
Dla aut koncernu Fiat Chrysler Automobiles dotychczas przeprowadzono w Polsce łącznie cztery akcje serwisowe, w sumie dla 3,3 tys. aut. Zdecydowaną większość stanowił Jeep Grand Cherokee (2014-2015) i niemal wszyscy właściciel tych aut zgłosili się już do ASO.
Inne modele, których dotyczy akcja naprawcza to m.in.: Dodge (RAM, Durango, Dakota, Magnum, Charger i Challenger), Chrysler (Aspen i 300C), Lancia Thema i Jeep Wrangler. Łącznie w serwisie nie zjawiło się jeszcze ok. 480 aut tej grupy wezwanych do ASO.
Jak widzisz, jest wiele aut, w których nadal nie wymieniono poduszek TAKATA. Zwłaszcza że do powyższego grona zaliczyć trzeba jeszcze marki szczególnie popularne na polskim rynku, tj.: Audi, BMW, Mercedes, Ford czy Volkswagen.
Szczególnie niebezpieczne jest to w przypadku, kiedy kupujesz samochód na rynku wtórnym lub importujesz go z zagranicy. Wówczas możesz nie wiedzieć, czy dany egzemplarz był zgłoszony do akcji serwisowej. Pamiętaj, że w takiej sytuacji pomoże raport VIN.
Jedna z jego sekcji dotyczy ogłoszonych akcji naprawczych, ale to również wiele innych informacji o sprawdzanym pojeździe (m.in. dane techniczne, chronologiczna historia pojazdu, informacje o szkodach i kolizjach, archiwalne zdjęcia pojazdu, fabryczne wyposażenie, sprawdzenie w bazach pojazdów kradzionych). W ten sposób sprawdzisz więc nie tylko, czy poduszki powietrzne w samochodzie są niebezpieczne.
Oczywiście pamiętaj też o weryfikacji auta na innych płaszczyznach, m.in. podczas oględzin u sprzedawcy, przez przegląd w warsztacie oraz jazdę próbną, którą w szczegółach opisuje artykuł pt. “Jazda próbna. Na co zwrócić uwagę? (VIDEO i checklista do pobrania)“.