BYD – co to za koncern?
Zanim przedstawimy krótko samochody BYD oferowane w Europie, najpierw musimy przedstawić sam koncern. Tak więc BYD to chiński producent samochodów elektrycznych, ale nie tylko. Na rodzimym rynku w Chinach auta BYD oferowane są również w wersjach spalinowych. Jednak w Europie samochody BYD będą mieć napęd w pełni elektryczny. Nie ma w tym nic zaskakującego, mając na uwadze widoczny trend w odchodzeniu od spalinowych jednostek napędowych na Starym Kontynencie.
Sama firma BYD to największy producent samochodów elektrycznych na świecie, który w tym zestawieniu wyprzedza Teslę. Jednocześnie to trzeci co do wielkości producent akumulatorów, który ustępuje tylko markom CATL i LG.
Przeczytaj też: “Maxus eT90 – nowy elektryczny pickup z Chin również w Polsce”
Samochody BYD w Europie
W praktyce chińskie elektryki od firmy BYD są już dostępne w Europie, a dokładniej w Norwegii. Teraz czas na resztę krajów. We wrześniu 2022 roku dystrybucja pojazdów elektrycznych tej marki zostanie więc rozszerzona o Belgię, Danię, Holandię, Szwecję oraz Izrael, a do końca roku – Niemcy, Francję i Wielką Brytanię. W trzeciej fazie ekspansji auta koncernu BYD mają trafić do Włoch i Hiszpanii. Planowana jest sprzedaż trzech modeli – Tang, Atto i Han. Każdy z nich jest określany przez producenta mianem segmentu premium oferowanego w atrakcyjnej, przystępnej cenie.
- SUV BYD Tang – duży, siedmioosobowy luksusowy SUV. Model z napędem na cztery koła wyposażono w dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 380 kW, które pozwalają rozpędzić auto do “setki” w 4,6 s. Oprócz tego to baterie BLADE własnej konstrukcji o pojemności 86,4 kWh, dzięki czemu SUV ma zasięg do 526 km, chociaż średnio na jednym ładowaniu powinien pokonać 400 km. W przeliczeniu z koron norweskich na polskie złote obecnie SUV BYD Tang kosztuje ok. 300 000 zł.
- Crossover BYD Atto 3 – ciekawy crossover o długości 4,5 m z napędem na przednią oś i silnikiem o mocy 204 KM. Model ma akumulator o pojemności 50 kWh lub 60 kWh netto. Dzięki temu według testów WLTP jego zasięg to od 345 do 420 km. Dzięki pompie ciepła w warunkach jazdy miejskiej wynik ten może być jeszcze lepszy. Za model trzeba będzie zapłacić ok. 22 500 euro.
- Sedan BYD Han – sportowy sedan, który w 2021 roku sprzedał się w liczbie 109 000 egzemplarzy. Wersja bezemisyjna ma dwa silniki elektryczne o mocy 517 KM, a do tego baterię o pojemności 85 kWh netto. Oznacza to, że na jednym ładowaniu pojazd powinien pokonać 521 km. Podczas wyłącznie miejskiej eksploatacji maksymalny zasięg może wynieść nawet ponad 600 km.
Wszystkie samochody BYD mają być sprzedawane z 8-letnią gwarancją z limitem 160 000 km. Czas pokaże, jak samochody marki BYD przyjmą się w Europie, ale plany są naprawdę śmiałe. Chiński koncern nie ukrywa, że chce iść śladem największych producentów aut w Europie (m.in. Volkswagen, Hyundai i Kia).
Natomiast niepodważalnym faktem jest, że chińskie koncerny coraz śmielej wkraczają na rynek europejski. BYD to kolejna marka, która chce oferować swoje samochody klientom ze Starego Kontynentu. Przypomnijmy, że w Europie są już koncerny MG, Nio, Aiways, XPeng czy Hongqi, a ostatnio dołączył do nich Great Wall.
Przeczytaj też: “Chiński koncern Great Wall wchodzi do Europy”
FAQ – najczęstsze pytania o samochody BYD w Europie
BYD – co to za koncern?
BYD to największy na świecie producent samochodów elektrycznych. Chińska marka jest też trzecim co do wielkości producentem akumulatorów.
Jakie samochody BYD oferuje na europejskim rynku?
Początkowo będą to trzy modele elektryczne, a więc 7-osobowy SUV BYD Tang, crossover BYD Atto 3 oraz sedan BYD Han. Samochody będą mieć 8-letnią gwarancją z limitem 160 000 km. Każdy samochód producent określa mianem segmentu premium w przystępnej cenie.
Na jakich rynkach pojawią się auta elektryczne marki BYD?
Obecnie samochody BYD są już dostępne w Norwegii. W następnym etapie ekspansji trafią do Belgii, Danii, Holandii, Szwecji oraz Izraela, w kolejnym do Niemiec, Francji i Wielkiej Brytanii, a później do Włoch i Hiszpanii.