Dobre włoskie samochody

Udostępnij
Wasza ocena
dobre włoskie samochody

W artykule przeczytasz

Przez wiele lat ze stereotypem słabych jakościowo samochodów musieli walczyć producenci z Francji. Nie inaczej jest w przypadku włoskich aut. Oczywiście, w przeszłości włoskim inżynierom przydarzały się wpadki i pewne modele nie były zbyt trwałe, ale obecnie wygląda to już zupełnie inaczej. Dobre włoskie samochody to m.in. Fiat Punto, Alfa Romeo 159, Alfa Romeo MiTo oraz drugie generacje Bravo i Pandy. Czym przekonują powyższe auta?

Dobre włoskie samochody – Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159 to model produkowany w latach 2005-2011. Samochód ten jest doskonałym wzorcem tego, że Włosi przykładają wagę nie tylko do sfery wizualnej, ale i jakościowej. W tym modelu w końcu wyeliminowano problem ze słabej jakości zawieszeniem. Poprawiono również wykończenie wnętrza.

Szukając sobie Alfy 159 na rynku wtórnym najlepiej rozejrzeć się za egzemplarzami z dieslem. Godnym polecenia jest zwłaszcza silnik 1.9, który przez mechaników określany jest nawet jako jeden z najlepszych motorów wysokoprężnych ostatnich lat. Wersja 8V to moc 120 KM, a 16V 150 KM. Mniej kłopotliwa jest jednak słabsza odmiana, choć sporo zależy od użytkownika, warunków eksploatacji czy serwisu silnika. Liczy się też przebieg, w którego weryfikacji pomaga m.in. raport VIN. Alternatywą jest 5-cylindrowy diesel 2.4 o mocy 200 lub 210 KM, ale logiczne, że w tym przypadku wzrosną wydatki na paliwo.

Słabiej wypadają natomiast silniki benzynowe. Zwłaszcza pochodząca z Opla wersja 2.2, która dość często odmawia posłuszeństwa. Lepsze są motory 1.9 i 3.2. Niestety, pierwszy silnik dla tego auta jest zbyt słaby, drugi z kolei pod maską spotkać można rzadko, a na dodatek jest on też paliwożerny.

Dobre włoskie samochody – Alfa Romeo MiTo

W latach 2008-2018 z taśm produkcyjnych zjeżdżał model Alfa Romeo MiTo. To dość prosty konstrukcyjnie samochód, który niestety, występuje jedynie w wersji trzydrzwiowej i z liczącą sobie jedynie 270-litrów częścią bagażową.

MiTo został oparty na Fiacie Punto, z którego zaczerpnięto mechanikę oraz podwozie wraz z zawieszeniem. Najlepiej postawić na silniki 1.4 – 8 i 16V. Nieźle wypada również silnik 1.4 Multiair o mocy 105 lub 170 KM w wersji doładowanej. Silnik z zaworami ssącymi sterowanymi elektrohydraulicznie wymaga jednak stosowania specjalnego oleju silnikowego. W innym wypadku łatwo uszkodzić moduł systemu Multiair, a koszt jego wymiany to ok. 2 000 zł.

Pośród silników Diesla dobrze wpadają egzemplarze z motorem 1.6 JTDm. Problem w tym, że wybór samochodów z takimi silnikami pod maską jest stosunkowo niewielki. Dużą ostrożność zachować trzeba z kolei przy mniejszym dieslu 1.3 JTDm. Problematyczne są dwusprzęgłowe skrzynie TCT, ale też ręczne przekładnie, o których typowych awariach mówi artykuł pt. Usterki manualnej skrzyni biegów“. Alfa Romeo MiTo to ten plus, że tanie do tego modelu są też części zamienne, które pasują z Fiata Punto i innych włoskich aut.

Dobre włoskie samochody – Fiat Bravo II

Czy dobre włoskie samochody to egzemplarze drugiej generacji Fiata Bravo? Jak najbardziej. Samochód produkowany w latach 2007-2014 miał zatrzeć złe wrażenie po modelu poprzedniku, ale nie Bravo pierwszej generacji (1995-2001), ale Fiacie Stilo (2001-2008). Obecnie jest to bardzo ciekawy kompakt, który znakomicie nadaje się do eksploatacji w warunkach miejskich. Co więcej, dostępny w atrakcyjnej cenie.

Bravo II to między innymi prosta budowa, ale i znana ze Stilo, choć ulepszona i mniej kłopotliwa technika. Dobrym wyborem będą wolnossące i doładowane silniki benzynowe 1.4, ale uważać trzeba na motory z systemem Multiair. Alternatywą są diesle o pojemności 1.6, 1.9 i 2.0, którym też można mieć niewiele do zarzucenia.

Fiat Bravo II miał pewne problemy w pierwszych latach produkcji. Usuwano je jednak jeszcze w ramach akcji serwisowej. Fakt, czy dany egzemplarz powinien zgłosić się serwisu, ukazuje Raport Historii Pojazdu. Niezależnie od tego, z którego rocznika jest to Bravo, użytkownicy mogą mieć problemy z instalacją elektryczną. Niczym dziwnym nie są tutaj drobne jej usterki, skutkujące na przykład zawieszeniem się radia. Problemy są też z ręczną skrzynią biegów od General Motors o oznaczeniu M32.

Dobre włoskie samochody – Fiat Panda II

Druga generacja Fiata Pandy to samochód produkowany w latach 2003-2012. Te dobre włoskie samochody charakteryzują się prostą konstrukcją i choć egzemplarze z pierwszych lat produkcji mogą być nieco wyeksploatowane, to kilkuletnia Panda II z potwierdzonym przebiegiem będzie dobrą inwestycją. Zwłaszcza z sinikiem benzynowym pod maską. Podstawowym motorem jest silnik 1.1, choć lepszy będzie odrobinę mocniejszy motor 1.2. Miłośnicy bardziej dynamicznej jazdy postawić mogą na 100-konny silnik 1.4 16V, ale ta jednostka była na wyposażeniu tylko wersji 100 HP, której problemem jest duże pobieranie oleju silnikowego.

Większe ryzyko ewentualnej usterki daje diesel 1.3 JTD. Większość Pand z tym silnikiem to auta pochodzące z importu, a te sprawdzić trzeba jeszcze dokładniej. Zachodzi ryzyko cofania licznika i zakłamywanej historii serwisowej, co przy dieslu ma ogromne znaczenie.

Dobre włoskie samochody – Fiat Grande Punto

A może tak postawić na Fiata Grande Punto? Model ten produkowany był do roku 2009. Później przez dwa lata występował jako Punto Evo (2009-2011), a teraz to zwyczajnie Punto. W zasadzie jest to jedna i ta sama prosta konstrukcja, z udanymi silniki i nieskomplikowanym zawieszeniem. Tanie są też naprawy, gdyż na rynku wtórnymjest wiele części zamiennych.

Problemy Punto to pękające obudowy alternatorów, stukające tylne amortyzatory czy awaryjne wspomaganie kierownicy. Ogólnie są to jednak dobre włoskie samochody. Najlepiej nabyć egzemplarz z silnikiem benzynowym. Motory 1.4 8V o mocy 77 KM lub 1.4 16V (95 KM) to dla tego niewielkiego miejskiego kompaktu silniki w pełni wystarczające. Nowsze auta mają jeszcze turbodoładowany silnik 1.4 o mocy od 140 do nawet 180 KM.

Dobrze wypadają tu równie diesle. W tym przypadku warto stawiać na motory 1.6 JTD oraz 1.9 JTD, choć te pod maską Punto znaleźć jest dość trudno.

Jak znaleźć dobre włoskie samochody?

Wszystkich powyższych samochodów włoskich producentów szukać trzeba na rynku wtórnym, przed nabyciem dokładnie je weryfikując. Najlepiej, kiedy samochód jest nabywany od pierwszego właściciela, co przy każdym z powyższych modeli zdarza się dość często. Nawet wtedy taki egzemplarz wymaga jednak sprawdzenia pod kątem technicznym. Nie tylko przez mechanika oglądającego go z zewnątrz i w warsztacie podczas przeglądu. Przydaje się też Historia Pojazdu. Zawiera ona w sobie mnóstwo kluczowych o danym aucie informacji, a w tym:

  • Dane techniczne
  • Usterki fabryczne
  • Opcje wyposażenia
  • Przebieg pojazdu
  • Historia uszkodzeń
  • Historia sprawdzeń
  • Raport z baz kradzieżowych
  • Dane producenta
  • Historia internetowa
  • Zdjęcia z poprzednich aukcji

Zwiększa to szanse nabywcy na to, że zakupi on samochód w pełni legalny, o nieprzekręconym liczniku, bezwypadkowy i sprawny. Dzięki temu nie będzie musiał angażować wielu środków na przygotowanie go do codziennej eksploatacji.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 4 Średnio: 4]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

*) można wybrać kilka opcji