Wadliwe poduszki Takata nadal zabijają!

Udostępnij
Wasza ocena
Wadliwe poduszki Takata
Można z pełnym przekonaniem stwierdzić, że to największa i najdłuższa akcja serwisowa w historii. Niestety, wadliwe poduszki Takata ciągle zabijają. Tylko w 2022 roku w Stanach Zjednoczonych z ich powodu życie straciło pięć osób. Jeżeli liczyć wszystkie ofiary śmiertelne od 2009 roku, od kiedy rozpoznano problem, ofiar jest ponad 30. Do serwisów trafiło natomiast ponad 100 milionów samochodów i wzywane są kolejne, również w Polsce.

W artykule przeczytasz

W czym tkwi problem z niebezpiecznymi poduszkami Takata

Wadliwe poduszki Takata mają problem z generatorem gazu. Jeżeli dochodzi do wypadku i eksplozji gazu, metalowe odłamki z obudowy mogą trafiać kierowcę w twarz oraz szyję. Niestety, niekiedy kończy się to śmiercią.

Akcja jest prowadzona od wielu lat, a do serwisu trafia coraz szersza grupa pojazdów. Okazuje się, że od 2009 roku w serwisach dealerów stawiło się już przeszło 100 milionów samochodów. Wystarczy zauważyć, że tylko z samego amerykańskiego rynku wycofano przeszło 67 mln generatorów gazu w poduszkach powietrznych Takaty.

Jednak wielu właścicieli wyzwanych aut wciąż bagatelizuje problem. Tymczasem cała akcja serwisowa jest w pełni darmowa. Producenci samochodów pokrywają koszt dostarczenia pojazdu do najbliższego serwisu dealera i wszystkie inne opłaty. Sama wymiana poduszek trwa też stosunkowo krótko.

Przeczytaj też: “Kontrolka poduszki powietrznej — dlaczego się świeci?

Ponad 30 ofiar śmiertelnych od 2009 roku

Okazuje się, że z powodu wadliwych poduszek Takata życie straciło już ponad 30 osób, z czego 24 w USA. Tylko w 2022 roku w samych Stanach Zjednoczonych śmierć z tego powodu poniosło pięć osób. Ostatni wypadek dotyczył koncernu Stellantis, albowiem modelem tym był Chrysler 300 z 2010 roku. To już trzeci taki incydent w tym roku z udziałem samochodu tego koncernu.

Dlatego Stellantis cały czas informuje właścicieli aut, w których występuje zagrożenie, o konieczności stawienia się w serwisie. W listopadzie 2022 roku ryzyko to dotyczyło aż 276 tys. egzemplarzy, Mowa o modelach wyprodukowanych w latach od 2005 do 2010 roku, tj.:

  • Dodge Challenger,
  • Chrysler 300,
  • Dodge Charger,
  • Dodge Magnum.

 

Mimo wezwań wielu kierowców nie robi sobie nic z zagrożenia. Tak też było z właścicielem nieszczęsnego Chryslera 300. O problemie był on informowany od 2018 roku. Mimo i dostał informację o konieczności pilnej wymiany poduszki powietrznej, przez ten czas nie zgłosił się na wizytę. Sprawa szokuje, ponieważ łącznie firma podjęła aż 114 prób kontaktu z klientem. Do nieszczęśliwego wypadku doszło, kiedy właściciel pożyczył auto członkowi rodziny.

Przeczytaj też: “Uważaj na poduszki powietrzne w samochodzie. Niebezpieczne airbagi TAKATA!

Problem jest na tyle poważny, że W USA powstała nawet specjalna strona internetowa, która pozwala sprawdzić samochód po numerze VIN (checktoprotect.org). Przypominamy, że wszystkie ogłoszone akcje serwisowe dla konkretnego egzemplarza zawiera w sobie także raport historii pojazdu.

Wymiana poduszki pasażera w ponad 5000 Nissanach w Polsce

Nie ulega wątpliwości, że problem z wadliwymi poduszkami powietrznymi jest poważny. Dotyczy aut wielu marek, w tym Nissana. W Polsce o problemach z poduszkami Takata informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o poduszki pasażera i nawet przeszło 5000 egzemplarzy użytkowanych w naszym kraju. Mowa o następujących modelach:

  • Navara Pick-up (D22) – modele produkowane w Japonii w okresie styczeń 2004 – marzec 2012;
  • Almera (N16) – modele produkowane w Wielkiej Brytanii w okresie styczeń 2004 – listopad 2006;
  • X-Trail (T30) – modele produkowane w Japonii w okresie styczeń 2004 – listopad 2012;
  • Terrano II (R20) – modele produkowane w Hiszpanii w okresie styczeń 2004 – listopad 2012;
  • Teana (J31) – modele produkowane w Japonii w okresie kwiecień 2004 – listopad 2007;
  • Tino (V10) – modele produkowane w Hiszpanii w okresie styczeń 2004 – listopad 2005;
  • Patrol Pick Up (Y61) – modele produkowane w Japonii w okresie styczeń 2004 – listopad 2012.

 

Problem jest znany i ogólny. Czynnik uruchamiający z azotanem amonowym ulega degradacji w wyniku zmian temperatury i działania wilgoci zawartej w otoczeniu. Jeżeli dochodzi do wypadku, poduszka może napełnić się z ekstremalnym ciśnieniem. W takiej sytuacji obudowa urządzenia może ulec zniszczeniu i rozrzucić metalowe fragmenty w kabinie, które zagrażają zdrowiu i życiu pasażerów.

FAQ – najczęstsze pytania o wadliwe poduszki Takata

W czym tkwi problem z poduszkami powietrznymi Takata?

Podczas wypadku wadliwe poduszki powietrzne mogą napełniać się tak ekstremalnym ciśnieniem, że ich obudowy ulegają zniszczeniu. W wyniku eksplozji dochodzi do rozrzucenia metalowych fragmentów, przez co obrażenia pasażerów mogą być śmiertelne.

Czy akcje serwisowe wymiany poduszek powietrznych są bezpłatne?

Tak, dealerzy wymieniają wadliwe poduszki Takata w ramach bezpłatnych akcji serwisowych.

Jak sprawdzić, czy samochód otrzymał wezwanie serwisowe?

Informacji takich można szukać m.in. na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wezwania ogłoszone dla konkretnego egzemplarza w jednej z sekcji zawiera w sobie również raport VIN samochodu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 4.5]

OBSERWUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.
Porównaj oferty wielu Towarzystw i oszczędzaj na OC/AC!
Advertisement

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Przeczytaj też:

Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

Administratorem Twoich danych jest Autoiso Sp. z o.o., nr KRS: 0000840558, adres: ul. Gnieźnieńska 12, 40-142 Katowice, Polska. Możesz się z nami kontaktować również przez e-mail: pomoc@autoiso.pl.

Możemy przetwarzać Twoje dane udostępniane nam podczas kontaktu z nami, które mogą stanowić dane osobowe, w szczególności: adres e-mail, nr telefonu, imię i nazwisko, dane z portali społecznościowych oraz treść wiadomości. Robimy to na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów, w celu komunikacji z Tobą, dla ochrony przed roszczeniami i realizacji roszczeń, przez okres do 6 lat od roku, w którym zakończono korespondencję, lub do zgłoszenia przez Ciebie skutecznego sprzeciwu. Udostępnienie tych danych jest konieczne do komunikacji.

Możemy ujawniać Twoje dane podmiotom, z którymi współpracujemy i które przetwarzają te dane w naszym imieniu (odbiorcy danych) w celu świadczenia dla nas usług z zakresu: hostingu, informatyki, statystyki i analityki, marketingu, oprogramowania do zarządzania firmą i bazą kontaktów oraz komunikacji elektronicznej, księgowości i doradztwa prawnego. Dane mogą być przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy, jedynie do Państw lub podmiotów zapewniających stopień ochrony danych osobowych odpowiadający regulacjom UE, w szczególności stosujących tzw. standardowe klauzule umowne UE.

Masz prawo dostępu do swoich danych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, przeniesienia ich, a także do skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych lub jego odpowiednika w innym państwie UE.

Więcej informacji o przetwarzaniu przez nas danych osobowych znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Co jest najważniejsze przy wyborze samochodu z drugiej ręki?