W czym tkwi problem z niebezpiecznymi poduszkami Takata
Wadliwe poduszki Takata mają problem z generatorem gazu. Jeżeli dochodzi do wypadku i eksplozji gazu, metalowe odłamki z obudowy mogą trafiać kierowcę w twarz oraz szyję. Niestety, niekiedy kończy się to śmiercią.
Akcja jest prowadzona od wielu lat, a do serwisu trafia coraz szersza grupa pojazdów. Okazuje się, że od 2009 roku w serwisach dealerów stawiło się już przeszło 100 milionów samochodów. Wystarczy zauważyć, że tylko z samego amerykańskiego rynku wycofano przeszło 67 mln generatorów gazu w poduszkach powietrznych Takaty.
Jednak wielu właścicieli wyzwanych aut wciąż bagatelizuje problem. Tymczasem cała akcja serwisowa jest w pełni darmowa. Producenci samochodów pokrywają koszt dostarczenia pojazdu do najbliższego serwisu dealera i wszystkie inne opłaty. Sama wymiana poduszek trwa też stosunkowo krótko.
Przeczytaj też: “Kontrolka poduszki powietrznej — dlaczego się świeci?”
Ponad 30 ofiar śmiertelnych od 2009 roku
Okazuje się, że z powodu wadliwych poduszek Takata życie straciło już ponad 30 osób, z czego 24 w USA. Tylko w 2022 roku w samych Stanach Zjednoczonych śmierć z tego powodu poniosło pięć osób. Ostatni wypadek dotyczył koncernu Stellantis, albowiem modelem tym był Chrysler 300 z 2010 roku. To już trzeci taki incydent w tym roku z udziałem samochodu tego koncernu.
Dlatego Stellantis cały czas informuje właścicieli aut, w których występuje zagrożenie, o konieczności stawienia się w serwisie. W listopadzie 2022 roku ryzyko to dotyczyło aż 276 tys. egzemplarzy, Mowa o modelach wyprodukowanych w latach od 2005 do 2010 roku, tj.:
- Dodge Challenger,
- Chrysler 300,
- Dodge Charger,
- Dodge Magnum.
Mimo wezwań wielu kierowców nie robi sobie nic z zagrożenia. Tak też było z właścicielem nieszczęsnego Chryslera 300. O problemie był on informowany od 2018 roku. Mimo i dostał informację o konieczności pilnej wymiany poduszki powietrznej, przez ten czas nie zgłosił się na wizytę. Sprawa szokuje, ponieważ łącznie firma podjęła aż 114 prób kontaktu z klientem. Do nieszczęśliwego wypadku doszło, kiedy właściciel pożyczył auto członkowi rodziny.
Przeczytaj też: “Uważaj na poduszki powietrzne w samochodzie. Niebezpieczne airbagi TAKATA!”
Problem jest na tyle poważny, że W USA powstała nawet specjalna strona internetowa, która pozwala sprawdzić samochód po numerze VIN (checktoprotect.org). Przypominamy, że wszystkie ogłoszone akcje serwisowe dla konkretnego egzemplarza zawiera w sobie także raport historii pojazdu.
Wymiana poduszki pasażera w ponad 5000 Nissanach w Polsce
Nie ulega wątpliwości, że problem z wadliwymi poduszkami powietrznymi jest poważny. Dotyczy aut wielu marek, w tym Nissana. W Polsce o problemach z poduszkami Takata informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o poduszki pasażera i nawet przeszło 5000 egzemplarzy użytkowanych w naszym kraju. Mowa o następujących modelach:
- Navara Pick-up (D22) – modele produkowane w Japonii w okresie styczeń 2004 – marzec 2012;
- Almera (N16) – modele produkowane w Wielkiej Brytanii w okresie styczeń 2004 – listopad 2006;
- X-Trail (T30) – modele produkowane w Japonii w okresie styczeń 2004 – listopad 2012;
- Terrano II (R20) – modele produkowane w Hiszpanii w okresie styczeń 2004 – listopad 2012;
- Teana (J31) – modele produkowane w Japonii w okresie kwiecień 2004 – listopad 2007;
- Tino (V10) – modele produkowane w Hiszpanii w okresie styczeń 2004 – listopad 2005;
- Patrol Pick Up (Y61) – modele produkowane w Japonii w okresie styczeń 2004 – listopad 2012.
Problem jest znany i ogólny. Czynnik uruchamiający z azotanem amonowym ulega degradacji w wyniku zmian temperatury i działania wilgoci zawartej w otoczeniu. Jeżeli dochodzi do wypadku, poduszka może napełnić się z ekstremalnym ciśnieniem. W takiej sytuacji obudowa urządzenia może ulec zniszczeniu i rozrzucić metalowe fragmenty w kabinie, które zagrażają zdrowiu i życiu pasażerów.
FAQ – najczęstsze pytania o wadliwe poduszki Takata
W czym tkwi problem z poduszkami powietrznymi Takata?
Podczas wypadku wadliwe poduszki powietrzne mogą napełniać się tak ekstremalnym ciśnieniem, że ich obudowy ulegają zniszczeniu. W wyniku eksplozji dochodzi do rozrzucenia metalowych fragmentów, przez co obrażenia pasażerów mogą być śmiertelne.
Czy akcje serwisowe wymiany poduszek powietrznych są bezpłatne?
Tak, dealerzy wymieniają wadliwe poduszki Takata w ramach bezpłatnych akcji serwisowych.
Jak sprawdzić, czy samochód otrzymał wezwanie serwisowe?
Informacji takich można szukać m.in. na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wezwania ogłoszone dla konkretnego egzemplarza w jednej z sekcji zawiera w sobie również raport VIN samochodu.