Akcja serwisowa Kii Sportage SL w Polsce dla blisko 12 000 aut
Południowokoreański producent informuje, że tylko w samej Polsce w przypadku modelu Kia Sportage SL akcja serwisowa obejmie 11 189 egzemplarzy. Sportage o kodzie modelowym SL to trzecia generacja tego auta. Samochód był produkowany od 2010 do 2015 roku. Natomiast akcją naprawczą zostaną objęte pojazdy, które były produkowane:
- w słowackiej Żylinie;
- od 15 maja 2013 roku do 17 listopada 2015 roku.
Jednak sama akcja serwisowa Kii Sportage III ma charakter międzynarodowy. Problem jest poważny, ponieważ istnieje nawet ryzyko pożaru. Wszystko przez potencjalne zwarcie w skrzynce z bezpiecznikami jednostki HECU (ang. Hydraulic Electronic Control Unit). To skrzynka z bezpiecznikami hydrauliczno-elektronicznej jednostki sterującej. Jeżeli dojdzie do zwarcia i przegrzania połączeń elektrycznych, zachodzi ryzyko pożaru w komorze silnikowej auta.
Właściciele aut, w których istnieje takie ryzyko, zostaną powiadomieni o konieczności odwiedzenia ASO producenta. Akcja naprawcza będzie polegać na wymianie bezpiecznika w skrzynce HECU.
Przeczytaj też: “Akcje serwisowe samochodów – czym są, jak z nich korzystać?”
Jak sprawdzić, czy ogłoszono akcję serwisową dla egzemplarza Kii Sportage?
Większość Polaków może sobie pozwolić wyłącznie na auto z drugiej ręki. W takiej sytuacji nabywca nie jest pewien, czy dany egzemplarz miał ogłoszoną akcję serwisową, a właściciel dopilnował obowiązku i stawił się w ASO. Na szczęście jest kilka sposobów, aby sprawdzić, czy konkretny samochód był wzywany do serwisu w celu usunięcia usterki. Jest to możliwe również w przypadku modeli marki Kia. Wystarczy znać numer VIN samochodu. Można to sprawdzić:
- na stronie uokik.gov.pl należącej do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – UOKiK publikuje komunikaty o akcjach naprawczych pojazdów;
- bezpośrednio w ASO Kia i u dealera – dealerów marki Kia można znaleźć na stronie kia.com/pl/dealerzy;
- poprzez Raport Historii Pojazdu – jedną z sekcji raportu są akcje serwisowe ogłoszone dla danego egzemplarza.
Przeczytaj też: “Gdzie znaleźć numer VIN pojazdu?”
Z pewnością warto sprawdzić, czy dany samochód był wzywany do ASO w celu usunięcia usterki. Jak widać w przypadku modelu Kia Sportage SL, akcja serwisowa może dotyczyć poważnego problemu i zagrażać bezpieczeństwu kierowcy oraz pasażerów.
W przypadku raportu VIN znajduje się w nim jedynie informacja, czy dany egzemplarz miał ogłoszoną akcję naprawczą. Pozostaje dopytać właściciela, czy dopilnował obowiązku i stawił się w ASO. Równie ważny jest fakt, że w Raporcie Historii Pojazdu znajdują się inne istotne informacje, które mogą zdecydować o tym, czy dany egzemplarz jest wart swojej ceny i zakupu. W raporcie znaleźć można m.in.:
- dane techniczne,
- fabryczne wyposażenie,
- rzeczywisty przebieg,
- informacje o szkodach i kolizjach.
W ten sposób można łatwiej dotrzeć do informacji, które stawiają pojazd w zupełnie innym świetle. Jeżeli nawet nabywca nie rezygnuje z zakupu, raport VIN może być narzędziem do negocjacji ceny auta.
FAQ – najczęstsze pytania o akcję serwisową modelu Kia Sportage SL
Czego dotyczy akcja naprawcza modelu Kia Sportage III?
Trzecia generacja Kii Sportage może mieć problem z bezpiecznikiem w skrzynce HECU. Zachodzi w związku z tym możliwość zwarcia i pożaru w komorze silnikowej pojazdu.
Jakich egzemplarzy Kii Sportage dotyczy akcja serwisowa?
Problem z bezpiecznikiem w skrzynce HECU może występować w egzemplarzach produkowanych w okresie 15 maja 2013 roku – 17 listopada 2015 roku w słowackiej Żylinie. Łącznie na polskim rynku akcja naprawcza obejmie 11 189 egzemplarzy.
Jak sprawdzić, czy dla danego egzemplarza były ogłoszone akcje naprawcze?
Jest kilka sposobów, aby to zrobić (np. u dealera, w ASO, na stronie UOKiK). Pomaga też raport VIN, który zawiera informacje o wszystkich akcjach serwisowych ogłoszonych dla danego egzemplarza.