Zatrzymanie prawa jazdy za tachograf

Zatrzymanie prawa jazdy za tachograf na 3 miesiące

W artykule przeczytasz

Od początku 2022 roku w Polsce obowiązują nowe przepisy Kodeksu drogowego. Oprócz drastycznych podwyżek mandatów pojawił się kolejny powód do zatrzymania uprawnień. Mowa o kierowcach zawodowych, którzy w swojej pracy korzystają z tachografu. Sprawdzamy, jak wygląda zatrzymanie prawa jazdy za tachograf od 1 stycznia 2022 roku.

Tachograf – co to jest i do czego służy?

Zanim o tym, jak wygląda zatrzymanie prawa jazdy za tachograf, w pierwszej kolejności musimy odnieść się krótko do tego, czym jest takie urządzenie. Otóż tachograf to analogowe lub cyfrowe urządzenie pomiarowe służące rejestrowaniu działania pojazdu i kierowcy. Tachograf odnotowuje wiele danych i informacji (m.in. ilość przejechanych kilometrów, chwilową prędkość pojazdu, czas prowadzenia auta, czas pracy kierowcy, czas pauzy, moment otwarcia obudowy – tylko tachografy analogowe).

Wprowadzenie tych urządzeń jako obowiązkowych nie było dziełem przypadku. Przede wszystkim tachografy poprawiają bezpieczeństwo na drogach. Monitorowanie warunków i czasu pracy zawodowych kierowców przekłada się na spadek ich zmęczenia. Należy je instalować w następujących pojazdach:

  • wykorzystywanych w transporcie o masie powyżej 3,5 t;
  • umożliwiających przewóz ponad 9 osób.

Nie jest wykluczone, że wkrótce będą one obowiązywać również w busach o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 2,5 t. Z obowiązku używania tachografu wyłączone są natomiast przedsiębiorstwa rolnicze, ogrodnicze, leśne i rybackie, jeżeli swoimi pojazdami transportują rzeczy w promieniu 50 km od stałego miejsca parkowania. To samo dotyczy rolników. Nie trzeba mieć tachografu w ciągnikach rolniczych i leśnych, pojazdach do przewozu zwierząt, odbioru mleka oraz resztek odzwierzęcych po uboju.

Dzięki monitorowaniu czasu pracy kierowców, pauz itp. spadła liczba wypadków spowodowanych przez przemęczonych kierowców. Oprócz tego tachografy ułatwiają kierowcom rozliczanie się z przewoźnikiem.

W zależności od daty rejestracji pojazdu mogą to być tachografy analogowe lub cyfrowe, tj.:

  • pojazdy zarejestrowane przed 1 maja 2006 roku – mogą być wyposażone w tachografy analogowe zapisujące dane na papierowych tarczkach (po wymianie tachografu na przykład wskutek awarii należy już zamontować tachograf cyfrowy);
  • pojazdy zarejestrowane od 1 maja 2006 roku – muszą być wyposażone w tachografy cyfrowe zapisujące dane na nośnikach pamięci.

Jak korzystać z tachografu?

Korzystanie z tachografu nie jest trudne. Zresztą im nowsze urządzenie, tym jego obsługa jest bardziej intuicyjna i prostsza. Jeżeli jest to tachograf analogowy, wszystkie dane należy umieścić na papierowych tarczkach (m.in. dane kierowcy, numer rejestracyjny pojazdu, data, lokalizacja rozpoczęcia trasy, miejsce zakończenia trasy, stan drogomierza na początku trasy, stan licznika na zakończenie trasy).

Natomiast w zasadzie bezobsługowe są tachografy cyfrowe. W tym przypadku wszystkie dane zapisywane są na nośniku pamięci i karcie kierowcy. Ważne, aby sczytywać je w odpowiednim czasie, tj.:

  • karta kierowcy – maksymalnie co 28 dni;
  • dane z nośnika – maksymalnie co 90 dni.

Oczywiście oprócz tego dane te mogą skontrolować odpowiednie podmioty (np. Inspekcja Transportu Drogowego). Należy to zrobić wcześniej również wówczas, kiedy dojdzie do awarii i zmiany tachografu. Same dane przechowywać należy przez 12 miesięcy.

Mandat i zatrzymanie prawa jazdy za tachograf

Wszelkie manipulacje przy tachografie (np. jazda na magnesie, ingerencja w pracę tachografu) są surowo karane. To samo dotyczy kierowców, którzy po 1 maja 2006 roku zamontowali tachografy analogowe. Grozi za to nawet 5 lat pozbawienia wolności. Częściej są to jednak kary finansowe. Mandat może sięgnąć nawet 5 tys. zł. Jeżeli kierowca go nie przyjmie, sprawa trafia do sądu, a ten po nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym może nałożyć grzywnę do 30 tys. zł.

Przeczytaj też: “Nowy taryfikator mandatów 2022. Mandaty mocno w górę!

Poza mandatem od 1 stycznia 2022 roku za tachograf możliwe jest również zatrzymanie prawa jazdy na 3 miesiące. Zatrzymanie prawa jazdy za tachograf jest możliwe w kilku przypadkach, tj.:

  • brak włączonego tachografu;
  • prowadzenie pojazdu z odłączonym tachografem;
  • korzystanie z cudzej karty kierowcy, przynajmniej dwóch własnych kart, cudzej wykresówki lub jednocześnie kilku wykresówek;
  • podrabianie danych rejestrowanych przez tachograf poprzez niedozwolone urządzenie.

Oczywiście jednocześnie kierowca musi liczyć się z grzywną finansową. Z pewnością jest to potężne narzędzie w walce z oszustwami dotyczącymi tachografów. Bezsprzecznie wysokie mandaty, grzywny do 30 tys. zł i możliwa utrata prawa jazdy na 3 miesiące to narzędzia w rękach kontrolujących, które mogą skutecznie odwieść od manipulacji przy tych urządzeniach.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: