Zaniżanie akcyzy przy imporcie samochodów zostanie ukrócone?

zaniżanie akcyzy przy imporcie samochodów

W artykule przeczytasz

Wiele wskazuje na to, że za chwilę zaniżanie akcyzy przy imporcie samochodów z innych krajów Unii Europejskiej zostanie ukrócone. Ministerstwo Finansów przygotowało już projekt, który ma uszczelnić prawo.

Koniec z zaniżaniem akcyzy przy sprowadzaniu pojazdów?

Zmiana prawa ma przede wszystkim przełożyć się na większe wpływy do budżetu. Poza tym, jeżeli zaniżanie akcyzy przy imporcie samochodów zostanie ukrócone, zyskają też kierowcy nabywający auta importowane z zagranicy. Wszystkim tym, którzy szukają sobie auta poza Polską, pomoże artykuł pt. Jak kupić używane auto z zagranicy?“.

Projekt trafił już do konsultacji publicznych, a jego zadaniem jest wyeliminowanie oszustw mających na celu zaniżanie akcyzy przy imporcie samochodów z zagranicy. Cała nazwa pakietu nowych przepisów brzmi Projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzoru dokumentów potwierdzających zapłatę akcyzy na terytorium kraju od samochodu osobowego nabytego wewnątrzwspólnotowo lub brak obowiązku zapłaty tej akcyzy”.

Zaniżanie akcyzy przy imporcie samochodów – co się zmieni?

Ministerstwo Finansów zauważa, że po zmianach będzie znacznie trudniej zaniżać wartość sprowadzanego samochodu, na przykład przed podanie jego nieprawdziwego roku produkcji. Dziś Platforma Usług Elektronicznych Służby Celnej nie ma informacji o roku produkcji auta. Nie zawiera go w sobie również dokument potwierdzający zapłatę akcyzy.

Do deklaracji ma zostać dodana rubryka o roku produkcji importowanego samochodu. Jednocześnie planowane jest rozszerzenie tych informacji na potwierdzeniu zapłaty akcyzy o dane dotyczące wysokości zapłaconego podatku. Dzięki temu nabywca używanego samochodu osobowego dostanie możliwość porównania kwoty akcyzy zapłaconej od sprowadzonego samochodu osobowego do wysokości akcyzy, która znajduje się w średniej wartości rynkowej nieuszkodzonego pojazdu tego samego modelu oraz rocznika. Roku produkcji importowanego samochodu nie będą musieli podawać importerzy sprowadzający nowe samochody.

Wysokość akcyzy na potwierdzeniu to nie wszystko. Dodatkowo mają tam się znaleźć inne pola:

  • Pojemność silnika (cm3)
  • Stan techniczny – uszkodzony lub nieuszkodzony

Informacje znajdujące się w polu stan techniczny będą pobierane ze złożonej przez podatnika deklaracji podatkowej AKC-U/S. W ten sposób da się wykryć uszkodzone egzemplarze. Zmiany w prawie mają wejść w życie od nowego roku.

Jak sprawdzić samochód z zagranicy?

Wiele wskazuje więc na to, że zaniżanie akcyzy przy imporcie samochodów zostanie ukrócone. Przypomnijmy, że obecnie są to dwie stawki zależne od pojemności jednostki napędowej:

  • 3,1 proc. wartości dla samochodu z silnikiem o pojemności do 2000 cm3
  • 18,6 proc. wartości dla samochodu z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm3

O wiele większe straty niż zapłata akcyzy może wygenerować jednak zakup samochodu uszkodzonego. Zwłaszcza za granicą. Wówczas sama wycieczka po samochód kosztuje całkiem sporo. Jak przy zakupie samochodu używanego w Polsce, pojazdy za granicą obejrzeć powinien mechanik. Następnie przejść one muszą skrupulatny przegląd techniczny, a na koniec odbyć nimi należy jazdę próbną. Jeszcze przed wizytą u sprzedawcy przejrzeć trzeba raport VIN. Jako że sprzedawane auta często są powypadkowe lub mają przekręcane liczniki, to szansa na zweryfikowanie egzemplarza na wielu płaszczyznach. Historia Pojazdu pozwala sprawdzić:

  • Dane techniczne samochodu
  • Rejestr znanych odczytów przebiegu pojazdu
  • Chronologiczną historię kolizji i stłuczek
  • Rejestr sprawdzeń samochodu w serwisie Autobaza.pl
  • Rekordy egzemplarza w bazach pojazdów kradzionych
  • Usterki fabryczne ogłoszone przez producenta
  • Dane z portali motoryzacyjnych i aukcji internetowych
  • Opcje wyposażenia zakodowane w numerze VIN
  • Galerię zdjęć pojazdu
  • Dane producenta i adres miejsca montażu

Wielokrotnie sprawdzenie VIN pozwala więc odkryć informacje o samochodzie, których sprzedawca nie umieścił w ogłoszeniu i nie chce się nimi dzielić. Jako że są to fakty świadczące na niekorzyść sprzedanego egzemplarza, mogą oznaczać obniżenie wartości samochodu lub nawet odwieść interesanta od zakupu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Przeczytaj też:

Import samochodów używanych w marcu 2021 roku

Import samochodów używanych. Marzec 2021 rekordowym miesiącem?

Wydaje się, że import samochodów używanych ponownie ma się w Polsce bardzo dobrze. W marcu 2021 roku sprowadziliśmy do kraju blisko 91 tysięcy aut z zagranicy, z czego wiele z nich to auta z Niemiec. To wynik o ponad 70 proc. lepszy niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Niestety, rośnie średni wiek sprowadzanych aut używanych. Co ciekawe, w odwrocie są diesle, a większe zainteresowanie budzą benzyniaki.