Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 r. również w Polsce?

Zakaz sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 r. również w Polsce?

W artykule przeczytasz

Wszystko wskazuje na to, że zakaz sprzedaży samochodów spalinowych za kilkanaście lat będzie obowiązywał również w Polsce. Nasz rząd podpisał odważną deklarację rezygnacji z aut spalinowych podczas szczytu COP26. Ma to nastąpić najpóźniej w 2040 roku.

Kiedy zakaz sprzedaży aut spalinowych w Polsce?

Podczas niedawnego szczytu COP26 zakaz sprzedaży samochodów spalinowych podpisały 24 państwa, w tym Polska. Oprócz tego zobowiązało się do tego kilkadziesiąt miast i regionów, a także sześciu producentów samochodów. Sama deklaracja zobowiązuje do szybszego przejścia na pojazdy zeroemisyjne. Na przodujących rynkach plan zakłada zakaz sprzedaży aut spalinowych do 2035 roku, na pozostałych – do 2040 r. Procedura zakazu sprzedaży pojazdów spalinowych ma dotyczyć wszystkich aut dostawczych oraz osobowych.

Oprócz Polski deklarację podpisały m.in. Dania, Kanada, Austria, Indie, Holandia, Nowa Zelandia, Szwecja, Salwador, Islandia, Wyspy Zielonego Przylądka, Norwegia, Słowenia czy Wielka Brytania. Dla tych ostatnich to formalność, ponieważ w Wielkiej Brytanii chcą wprowadzenia zakazu sprzedaży samochodów spalinowych już od 2030 roku.

Deklaracja została też podpisana przez poszczególne miasta, regiony, firmy flotowe, platformy współdzielenia aut oraz inwestorów z dużymi udziałami w rynku motoryzacyjnym. Pośród producentów, którzy przystąpili do programu, są Volvo, Ford, General Motors, Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover i chińskie BYD Auto. Brakuje więc m.in. dwóch największych koncernów – Volkswagena i Toyoty. Wśród sygnatariuszy nie ma też aliansu Renault-Nissan czy koncernu Hyundai-Kia.

Pomijając już, jakim rynkiem jest Polska – przodującym czy nie – duże wątpliwości budzi fakt, że największe państwa nie podpisały deklaracji. Do takich krajów należą m.in. USA, Chiny, Japonia, Niemcy czy Francja, czyli największe rynki zbytu na świecie. Dodajmy, że Niemcy tłumaczą się koniecznością utworzenia nowego rządu. Z kolei w przypadku Stanów Zjednoczonych pomysł poparły miasta Nowy Jork, Dallas i Los Angeles, a także stan Kalifornia.

Co oznacza dla branży motoryzacyjnej zakaz sprzedaży samochodów spalinowych?

Wydaje się, że taka deklaracja w przypadku Polski jest mocno ryzykowna. Zwłaszcza że dotychczasowe działania rządzących w niewielkim stopniu wspierały rozwój elektromobilności. Obecnie w Polsce jest ok. 15 000 aut na prąd (EV). Według prognoz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), w 2025 roku liczba zarejestrowanych w naszym kraju samochodów elektrycznych zbliży się do 300 tys. Pięć lat później ma to być ok. 1 mln samochodów elektrycznych EV i ok. 700 tys. hybryd typu plug-in (PHEV). To wciąż niewiele. Łącznie mamy w Polsce bowiem ponad 24 mln aut. Jeżeli nawet część z nich to samochody widmo widniejące tylko w systemie, auta bezemisyjne wciąż stanowią niewielki odsetek całego rynku.

Przeczytaj też: “Rodzaje samochodów elektrycznych i hybrydowych

Jednak sami pomysłodawcy deklaracji i tak są niezadowoleni. Mieli oni bowiem nadzieję, że do zakazu sprzedaży aut spalinowych najpóźniej w 2035 roku zobowiążą się wszyscy uczestnicy szczytu klimatycznego COP26.

Na razie Unia Europejska zakłada ograniczanie emisyjności CO2 z samochodów o 15 proc. do 2025 r. i 37,5 proc. do 2030 r. Komisja Europejska chce, aby cele ograniczania emisji z silników były bardziej ambitne. Stąd do 2030 r. ma to być 55 proc., a w 2035 r. – 100 proc. W Brukseli są zdania, że zaostrzenie emisji CO2 sprawi, że auta elektryczne będą coraz tańsze, ponieważ zwiększy się ich podaż.

Jednak branża skupia się na jeszcze jednym problemie, jeżeli zakaże się sprzedaży aut spalinowych. Koniec samochodów spalinowych może mieć związek z redukcją zatrudnienia w branży. Niestety, dotyczy to również Polski. Jak wskazuje Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), obecnie połowa biznesu motoryzacyjnego i produkcji części oraz komponentów wytwarzanych w naszym kraju jest dedykowana samochodom z silnikiem spalinowym.

Czas pokaże, czy zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w Polsce w 2035 lub 2040 r. stanie się faktem. Swoimi opiniami na ten temat możecie podzielić się w komentarzach. Czy jako kierowców czeka nas koniec samochodów spalinowych?

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Stacje ładowania Ionity

Stacje ładowania Ionity. 700 mln euro na rozwój infrastruktury

Stacje ładowania Ionity funkcjonują również w Polsce. Wiemy już, że w najbliższych latach ich liczba w całej Europie znacznie wzrośnie. Firma poinformowała, że na rozbudowę sieci stacji ładowania samochodów elektrycznych przeznaczy przeszło 700 milionów euro. Po zakończeniu projektu liczba punktów tej marki w Europie wzrośnie z ponad 1500 obecnie do blisko 8500 w 2025 roku.

W końcu rusza dofinansowanie aut elektrycznych dla przedsiębiorców

W końcu rusza dofinansowanie aut elektrycznych dla przedsiębiorców

Wreszcie rusza program, który będzie umożliwiał dofinansowanie aut elektrycznych dla przedsiębiorców, choć nie tylko. Na elektryczny samochód osobowy otrzymają oni do 27 000 złotych. Cała pula na dopłaty w programie “Mój Elektryk” została zwiększona o 200 mln złotych do kwoty 700 mln złotych.

870 mln złotych na rozwój elektromobilności w Polsce

870 mln złotych na rozwój elektromobilności w Polsce

Będą duże środki na rozwój elektromobilności w Polsce. W ramach jednego z programów w naszym kraju powstanie sieć punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz stacji tankowania wodoru. Dla Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) jest on priorytetowy. Zgody udzieliła również Komisja Europejska.