System e-TOLL – pytania i odpowiedzi

System e-TOLL – pytania i odpowiedzi

W artykule przeczytasz

Od 1 grudnia 2021 roku system e-TOLL na wybranych odcinkach płatnych autostrad należących do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) obowiązuje również kierowców pojazdów lekkich (m.in. motocykle, samochody osobowe). Jako że wciąż budzi on wiele wątpliwości i rodzi sporo pytań, przygotowaliśmy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z nowym systemem poboru opłat w formie elektronicznej.

Na jakich odcinkach autostrad obowiązuje system e-TOLL?

System e-TOLL jest obowiązkowym i jedynym sposobem płatności za przejazd na dwóch odcinkach autostrad obsługiwanych przez GDDKiA. Należą do nich odcinki Stryków – Konin (autostrada A2) i Wrocław – Sośnica (A4).

Kto musi korzystać z systemu poboru opłaty elektronicznej e-TOLL?

Od 1 grudnia 2021 roku z systemu e-TOLL muszą korzystać wszyscy zmotoryzowani, w tym kierowcy samochodów osobowych i motocykli. Już wcześniej stał się on obowiązkowy dla samochodów ciężarowych oraz autobusów. Te do 30 września 2021 roku mogły korzystać z systemu viaTOLL.

Jak działa system e-TOLL?

System e-TOLL działa w oparciu o technologię pozycjonowania satelitarnego. Pojazd korzystający z systemu musi być wyposażony w telefon lub lokalizator GPS – zalogowany do systemu e-TOLL i certyfikowany przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Za przejazd płatnymi odcinkami dróg pobór opłaty elektronicznej odbywa się automatycznie.

Jak zapłacić za przejazd autostradą A2 i A4 przez obowiązkowy system płatności e-TOLL?

Kierowcy samochodów osobowych i motocykli nie muszą w swoich pojazdach mieć urządzenia ZSL lub OBU. Mają oni kilka sposobów do wyboru, żeby opłacić przejazd płatnymi odcinkami autostrad A2 i A4. Pierwszym sposobem jest pobranie na telefon i rejestracja konta w aplikacji e-TOLL PL. Inną metodą – rejestracja konta w apce Autopay. Można też wykupić bilet autostradowy – fizyczny w punkcie stacjonarnym (np. wybrane punkty Orlen) lub elektroniczny e-bilet przez aplikację e-TOLL PL BILET. Nie ma już możliwości zapłacić za przejazd autostradą na bramkach.

Czym różnią się aplikacje e-TOLL PL i e-TOLL PL BILET?

Obie aplikacje mają zupełnie inne przeznaczenie. Aplikacja e-TOLL PL służy płaceniu za przejazd płatnymi odcinkami autostrad A2 i A4, stąd wymaga rejestracji konta. Z kolei e-TOLL PL BILET to aplikacja służąca do zakupu e-biletu autostradowego przez telefon, bez konieczności zakładania konta użytkownika.

Jak zarejestrować się w systemie poboru opłaty elektronicznej e-TOLL?

Można to zrobić na kilka sposobów: stacjonarnie w Miejscach Obsługi Klienta (MOK), za pośrednictwem operatorów kart flotowych i online na stronie etoll.gov.pl. Żeby założyć Internetowe Konto Klienta (IKK) online, konieczne jest jego uwierzytelnienie (m.in. przez Profil Zaufany lub aplikację mObywatel).

Przeczytaj też: “Aplikacja mObywatel. Lista najpopularniejszych usług apki

Skąd pobrać aplikację e-TOLL PL?

Aplikacja do poboru opłaty elektronicznej e-TOLL PL jest w pełni bezpłatna w pobraniu i użytkowaniu, nie licząc transmisji danych internetowych. Ewentualne koszty z tym związane pokrywa użytkownik aplikacji. Apki są do pobrania ze sklepów Google Play (dla urządzeń z systemem Android, zalecany 11+) oraz AppStore (iOS, 13+). Sama aplikacja jest też bezpieczna. Ministerstwo Finansów zapewnia, że gromadzone dane są szyfrowane i wykorzystywane wyłącznie w celu realizacji opłaty za przejazd.

Przeczytaj też: “Jak dołączyć do eTOLL – rejestracja krok po kroku

Jak korzystać z aplikacji e-TOLL?

Po rejestracji w aplikacji należy doładować swoje konto przedpłacone kwotą minimum 20 złotych. Apkę należy uruchomić przed wjazdem na płatny odcinek. Co ważne, trzeba też uruchomić pobór danych internetowych oraz lokalizację GPS. Podczas przejazdu płatnymi odcinkami łączność z aplikacją nie może być zerwana na dłużej niż 15 minut, a więc wymaga to kontroli telefonu.

Co zrobić, jeżeli telefon z aplikacją e-TOLL straci zasięg?

Jeżeli telefon utracił zasięg na ponad kwadrans, m.in. możemy zjechać z autostrady najbliższym zjazdem lub zatrzymać na punkcie MOP i próbować odzyskać połączenie. Oprócz tego w ciągu 3 dni roboczych możemy zalogować się na konto e-TOLL i uiścić opłatę. Podać trzeba wówczas dane geolokalizacyjne, a więc należy wiedzieć, gdzie straciliśmy i odzyskaliśmy zasięg. Za przejazd płatnymi odcinkami możemy też zapłacić po pokonaniu trasy. W ciągu 3 dni po przejechaniu wskazanymi odcinkami autostrad A2 i A4 zachodzi możliwość zakupu biletu autostradowego z datą wsteczną. Co ważne, żadna z tych metod się nie sprawdzi, jeżeli zostaniemy zatrzymani przez patrol KAS. Jeżeli nawet utraciliśmy zasięg nie z naszej winy, zostaniemy ukarani mandatem, jakbyśmy celowo jechali trasą bez opłaty.

Jaki mandat za jazdę płatnymi odcinkami bez wniesienia opłaty?

Mandat za przejazd bez opłaty wynosi 500 złotych i ma 14-dniowy termin płatności. Takim samym mandatem są karane wykroczenia uniemożliwiające odczytanie numerów rejestracyjnych (np. zakrywanie tablic, umieszczenie ich w nieodpowiednim miejscu). W przypadku opłacenia mandatu w ciągu 7 dni od wezwania kwotę grzywny można obniżyć do 400 złotych.

Czym jest aplikacja Autopay?

Jeżeli nie chcemy korzystać z aplikacji e-TOLL PL, ale zależy nam, aby płatność odbywała się w sposób automatyczny, możemy skorzystać z aplikacji Autopay. Również ta apka jest dostępna w sklepach Google Play i AppStore. Dla większości kierowców samochodów osobowych to najlepsza opcja. Należy pobrać ją na telefon, zarejestrować w niej konto i podpiąć do niego kartę płatniczą. Sama rejestracja jest szybka i prosta, nie wymaga też weryfikacji aplikacją mObywatel czy Profilem Zaufanym. W momencie zbliżania się do płatnego odcinka autostrady wystarczy uruchomić apkę i włączyć GPS, a płatność zostanie pobrana automatycznie z karty.

Nie da się ukryć, że system poboru opłaty w formie elektronicznej e-TOLL budzi sporo wątpliwości. Tymczasem nie można wykluczyć, że niebawem w Polsce płatne będą wszystkie odcinki autostrad, czego nie ukrywa już nawet GDDKiA. Jeżeli tak się stanie, na pewno e-TOLL zostanie rozszerzony. Dlatego też, chcąc lub nie, należy dobrze zaznajomić się z tym systemem opłat drogowych. Zwłaszcza jeżeli regularnie korzystamy z płatnych odcinków autostrad A2 i A4 obsługiwanych przez GDDKiA.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Brak opłaty za e-TOLL – kary dla ponad 1000 kierowców

Brak opłaty za e-TOLL – kary dla ponad 1000 kierowców

System opłat drogowych e-TOLL zastąpił viaTOLL. Wdrożenie systemu e-TOLL nastąpiło na dwóch płatnych odcinkach autostrad w Polsce, którymi zarządza Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Za brak opłaty w systemie e-TOLL obowiązują kary. Okazuje się, że system jest całkiem skuteczny. Mimo iż dla aut osobowych obowiązuje dopiero od 1 grudnia 2021 roku, w nieco ponad miesiąc ukarano ponad 1000 kierowców i ta liczba szybko rośnie.

Aplikacja Autopay – jak działa alternatywa dla e-TOLL PL?

Aplikacja Autopay – jak działa alternatywa dla e-TOLL PL?

Autopay to alternatywa dla apki e-TOLL PL do wnoszenia opłat za płatne odcinki autostrad w Polsce. Od 1 grudnia możemy z niej korzystać również na państwowych autostradach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA): Konin – Łódź (A2) i Wrocław – Gliwice (A4). Sprawdzamy, jak działa apka Autopay, jak zarejestrować w niej konto i dokonać opłaty za przejazd danym odcinkiem autostrady.

Kary w systemie e-TOLL – mandat 500 lub 1500 złotych

Kary w systemie e-TOLL – mandat 500 lub 1500 złotych

Od 1 grudnia system e-TOLL dotyczy również kierowców pojazdów lekkich, w tym motocykli i aut osobowych. Co nam grozi, jeżeli nie uiścimy opłaty przez aplikację ani też nie zakupimy biletu autostradowego? Niestety, kary mogą być wysokie. Jednak w systemie e-TOLL mandaty mogą posypać się też za inne wykroczenia. Sprawdzamy, jak wyglądają grzywny w systemie opłat drogowych e-TOLL.

Darmowe autostrady w Polsce

Darmowe autostrady w Polsce przestaną istnieć?

Wiele wskazuje na to, że darmowe autostrady w Polsce przejdą do historii. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje na swojej stronie, że zgodnie z obowiązującym prawem wszystkie autostrady w naszym kraju będą płatne. Wydaje się więc, że rozszerzenie systemu e-TOLL na kolejne odcinki jest tylko kwestią czasu.