Strefy Czystego Transportu obowiązkowe od 2030 roku?

Czy Strefy Czystego Transportu będą obowiązkowe?

W artykule przeczytasz

Nie można wykluczyć, że Strefy Czystego Transportu pojawią się w każdym mieście powyżej 100 tys. mieszkańców. Zakłada to nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Strefy Czystego Transportu w każdym mieście?

Na całym świecie trwają starania o ograniczenie emisji szkodliwych związków do atmosfery przez samochody z silnikami spalinowymi. Nie inaczej jest w Polsce, gdzie Ministerstwo Klimatu i Środowiska chce wprowadzić Strefy Czystego Transportu.

Mimo iż specjaliści krytykują nowe przepisy, SCT miałyby pojawić się do 2030 r. obowiązkowo w miastach zamieszkanych przynajmniej przez 100 tysięcy mieszkańców. Miałaby je wprowadzić nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Jakie samochody wjadą do SCT?

Warto w tym miejscu zauważyć, że miasta już dzisiaj mają możliwość tworzyć Strefy Czystego Transportu. Nie są jednak nimi zainteresowane. Obszary te są dostępne tylko dla pojazdów elektrycznych, wodorowych i napędzanych gazem ziemnym CNG.

Po zmianach do SCT dopuszczane byłyby również samochody z instalacją LPG. Co ciekawe, w ich przypadku rządzący nie podają ograniczeń związanych z wiekiem i normą Euro.

Inne pojazdy silnikowe mają już ograniczenia wynikające z normy emisji spalin:

  • w latach 2021-2025 – samochody z normą minimum Euro 4 (obowiązuje od 2004 roku),
  • 2026-2030 – Euro 5 (od 2011 roku),
  • 2031-2036 – Euro 6, szerzej opisaną w artykule pt. “Normy emisji spalin: Euro 6“, (od 2015 r. dla benzyniaków i od 2016 r. dla diesli).

Normy emisji spalin lub rodzaj gazu mają określać naklejki. Zgodnie z projektem mają być umieszczone w lewym dolnym rogu przedniej szyby. Za naklejkę będzie trzeba zapłacić do 5 zł, odbierając ją od diagnosty w SKP.

Strefy Czystego Transportu krytykowane przez organizacje pozarządowe

Pomysł ministerstwa jest krytykowany przez organizacje pozarządowe, które chcą bardziej radykalnych zmian.

Organizacje typu Polski Alarm Smogowy, podobnie jak Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych i Polski Klub Ekologiczny zauważają, iż większość pojazdów, które zanieczyszczają środowisko i tak będzie poruszać się bez ograniczeń. Obostrzenia mają bowiem nie objąć mieszkańców wyznaczonych stref. To samo tyczyłoby się zresztą mikro i małych przedsiębiorców.

Innym błędem jest zrównanie pojazdów z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym, gdyż te drugie trują znacznie bardziej.

Swoje zdanie wyraziło również Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych. Podmiot krytykuje obowiązek wprowadzenia stref w miastach powyżej 100 000 mieszkańców dopiero od 2030 roku. Za regres uznano również uwzględnienie wjazdu w pierwszych latach dla pojazdów z normą Euro 4, podobnie jak dopuszczeniem do SCT samochodów napędzanych LPG.

Wygląda na to, że również w Polsce będzie spadał udział w rynku starszych pojazdów silnikowych. Z drugiej strony wydaje się mało prawdopodobne, że Strefy Czystego Transportu pojawią się w Polsce regularnie równie szybko, jak na Zachodzie Europy, aczkolwiek bezpieczniej inwestować w auta z normą przynajmniej Euro 5, do sprawdzenia m.in. przez raport VIN. Tymczasem według raportu ACEA nawet 8 na 10 samochodów w Polsce ma normę emisji spalin Euro 4 lub niższą.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych proponuje nowe znaki

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych proponuje nowe znaki

Wszystko wskazuje na to, że niebawem na polskich drogach pojawią się nowe znaki drogowe. Zaproponowało je Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, którym zależy na wspieraniu rozwoju w obszarze rynku elektromobilności. Oznakowanie będzie dotyczyć punktów ładowania pojazdów elektrycznych.