Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Europie – Holandia przed Niemcami

Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Europie

W artykule przeczytasz

Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Europie wciąż są bardzo nieliczne. Jest ich o wiele za mało, żeby cała Unia Europejska w 2035 roku odeszła od sprzedaży nowych samochodów spalinowych na rzecz aut elektrycznych. Różnice w poszczególnych krajach są ogromne. Zdecydowanym liderem na Starym Kontynencie w liczbie stacji ładowania elektryków jest Holandia. Dobrze wypadają także Niemcy. Polska w obszarze infrastruktury ładowania nie jest najgorsza w Europie, ale wciąż jest nam bardzo daleko do najlepszych w Europie.

Będzie zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w 2035 roku?

Zanim o tym, jak wyglądają stacje ładowania samochodów elektrycznych w Europie w liczbach, warto odnieść się do decyzji Parlamentu Europejskiego z początku czerwca 2022 roku. Otóż europejscy włodarze przegłosowali radykalne zmniejszenie redukcji spalin przez nowe pojazdy na Starym Kontynencie, aby w ogóle odejść od nich w 2035 roku, tj.:

  • 2025 rok – redukcja emisji CO2 przez nowe pojazdy o 15 proc.,
  • 2030 rok – redukcja emisji CO2 przez nowe pojazdy o 55 proc.,
  • 2035 rok – redukcja emisji CO2 przez nowe pojazdy o 100 proc.

 

Żeby było to możliwe, niezbędne jest znaczne zwiększenie sprzedaży samochodów elektrycznych. Jednak o ile auta na prąd cieszą się coraz większą popularnością, o tyle wciąż bardzo powoli w wielu krajach rozwija się infrastruktura dla takich pojazdów.

Wystarczy zauważyć, że aby osiągnąć poziom redukcji emisji dwutlenku węgla przez nowe auta w 2030 r. o 55%, w ciągu najbliższych kilku lat powstać musi niemal 7 mln punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Wydaje się, że jest to niemożliwe. W stosunku do obecnej liczby punktów ładowania, ich liczba musiałaby zwiększyć się ponad 20-krotnie.

Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Europie – ranking TOP 5 krajów z największą liczbą ładowarek:

  1. Holandia – 90 000 stacji ładowania.
  2. Niemcy – 60 000 stacji ładowania.
  3. Francja – 37 000 stacji ładowania.
  4. Szwecja – 25 000 stacji ładowania.
  5. Włochy – 23 500 stacji ładowania.

 

Co więcej, w Holandii i Niemczech, które względem powierzchni zajmują niespełna 1/10 całego terytorium Unii Europejskiej, znajduje się połowa całej infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych. Oznacza to, że drugie tyle stacji ładowania jest zlokalizowanych w pozostałych 25 krajach. Łącznie jest ich bowiem 307 tys. Holendrzy mają tyle stacji ładowania aut na prąd, ile 23 kraje UE i aż 1600-krotnie więcej niż najgorszy w tym zestawieniu Cypr, gdzie jest tylko 57 ładowarek samochodów elektrycznych.

Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Europie – ranking TOP 5 krajów z najmniejszą liczbą ładowarek:

  1. Cypr – 57 stacji ładowania.
  2. Malta – 98 stacji ładowania.
  3. Litwa – 207 stacji ładowania.
  4. Estonia – 385 stacji ładowania.
  5. Łotwa – 420 stacji ładowania.

 

Fakt, że za nieco ponad dekadę sprzedaż nowych samochodów spalinowych w Europie będzie zakazana, nie jest więc taki oczywisty. Bezwzględny zakaz krytykuje m.in. ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów). Wiele wskazuje na to, że nie zgodzą się na to również Niemcy. Nie bez znaczenia jest to, że każdy kraj sam musi zaakceptować przepisy dotyczące zakazu.

Samochody spalinowe mogą więc z nami pozostać na dłużej. Szczególnie że cały czas prowadzi się badania nad nieszkodzącymi środowisku paliwami syntetycznymi.

Przeczytaj też: “Co oznacza zakaz sprzedaży samochodów spalinowych w 2035 roku?

Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce

Polska również jest bardzo daleko od europejskiej czołówki. Dotyczy to samych pojazdów elektrycznych i stacji ładowania.

Pojazdy elektryczne w Polsce (stan na maj 2022 r.) – łącznie 46 676 pojazdów, w tym:

  • BEV (pojazdy w pełni elektryczne) – 22 476 pojazdów,
  • PHEV (hybrydy typu plug-in) – 24 200 pojazdów.

 

Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce (stan na maj 2022 r.) – łącznie 2 190 stacji, w tym:

  • stacje ładowania prądem przemiennym AC – 1 561 stacji,
  • stacje ładowania prądem stałym DC – 629 stacji.

 

Wystarczy zauważyć, że w I kwartale 2022 roku, pośród rejestracji nowych samochodów auta elektryczne stanowiły zaledwie 2,2%. Trudno oczekiwać, aby do 2035 roku było to 100%. Źle wygląda także sama infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych, chociaż regularnie przybywa w Polsce ładowarek. Jedną z przeszkód rozwoju infrastruktury dla elektromobilności jest m.in. aż 18-miesięczny czas oczekiwania na budowę przyłączy energetycznych przez operatorów systemów dystrybucji.

FAQ – najczęstsze pytania o stacje ładowania samochodów elektrycznych w Europie

Ile jest stacji ładowania samochodów elektrycznych w Europie?

Łącznie w Europie jest 307 tys. stacji ładowania elektryków.

W jakich krajach jest najwięcej, a gdzie najmniej stacji ładowania elektryków w Europie?

Liderem w Europie jest Holandia (90 tys.). Dobrze wypadają także Niemcy (60 tys.), Francja (37 tys.), Szwecja (25 tys.) i Włochy (23,5 tys.). Najmniej stacji ładowania aut na prąd jest na Cyprze (57) i Malcie (98). Słabo rozbudowaną infrastrukturę w tym obszarze mają również Litwa (207), Estonia (385) oraz Łotwa (420).

Ile jest stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce?

W maju 2022 roku łącznie było w Polsce 2 190 stacji ładowania aut elektrycznych (AC – 1 561, DC – 629).

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

OBSERUJ nas na Wiadomości Google.

Kliknij i dodaj nasz kanał do swoich Wiadomości Google i bądź na bieżąco.

Udostępnij:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Orlen Charge – ceny ładowania w górę od 22 listopada 2022 roku!

Orlen Charge – ceny ładowania w górę od 22 listopada 2022 roku!

Od 22 listopada 2022 roku ładowanie samochodów elektrycznych na stacjach Orlen Charge jest droższe. To jednak nie koniec złych wiadomości dla kierowców użytkujących auta elektryczne i zresztą nie tylko. Najprawdopodobniej ceny ponownie pójdą w górę z początkiem stycznia 2023 roku, kiedy wygaśnie tzw. tarcza antyinflacyjna. Jednak wówczas droższy będzie nie tylko prąd, ponieważ więcej na stacjach zostawią także właściciele pojazdów z silnikami spalinowymi.

Stacje ładowania samochodów elektrycznych Power Dot

Power Dot zbuduje w Polsce 1250 ładowarek samochodów elektrycznych

Nie jest tajemnicą, że hamulcem dla rozwoju elektromobilności w Polsce są nie tylko wysokie ceny samochodów elektrycznych, ale także niewystarczająca infrastruktura do ładowania aut na prąd. Na szczęście liczba ładowarek w Polsce regularnie rośnie. Teraz na rynku pojawia się nowy gracz, jakim jest firma Power Dot. Sprawdzamy, jak wiele ładowarek zbuduje nowy operator na rynku oraz jaką moc będą mieć takie punkty. Trzeba przyznać, że plany tego przedsiębiorstwa w obszarze infrastruktury dla aut elektrycznych są ambitne.

Stacje ładowania Powerstop u dealerów Volvo Car Poland

Stacje ładowania Powerstop u dealerów Volvo Car Poland

Volvo Car Poland informuje, że pod autoryzowanymi salonami dealerów marki pojawią się stacje ładowania Powerstop. Wiemy już, że ładowarki te będą publiczne. W związku z tym będą mogli z nich korzystać nie tylko właściciele samochodów Volvo, ale też aut innych marek.

Eleport wybuduje w Polsce 300 ładowarek

Eleport wybuduje w Polsce 300 ładowarek

Firma Eleport chce w Polsce wybudować aż 300 stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Projekt będzie realizowany wspólnie z marką Bolt. Ładowarki wzniesione przez brandy mają być publiczne i dostępne dla wszystkich kierowców. Sprawdzamy, co planują marki Bolt oraz Eleport.