Rząd dofinansuje szybkie stacje ładowania aut elektrycznych

Rząd dofinansuje szybkie stacje ładowania aut elektrycznych

W artykule przeczytasz

Nie jest tajemnicą, że pomimo stałego rozwoju słaba infrastruktura jest jednym z największych czynników  hamulcowych dla rozwoju elektromobilności w Polsce. Dlatego nie dziwi, że rząd ma w planach najróżniejsze dopłaty do elektryków. Wszystko wskazuje też na to, że rządzący dofinansują stacje ładowania aut elektrycznych. Łącznie na dotacje będzie mogło liczyć nawet 15 tys. szybkich punktów ładowania.

Niespełna 30 tysięcy samochodów elektrycznych w Polsce

Jak wskazujemy w artykule “Auta elektryczne w Polsce. Od miliona dzieli nas przepaść“, w Polsce jest obecnie niespełna 30 tysięcy aut na prąd. Co więcej, dotyczy to nie tylko typowych elektryków, ale również hybryd z wtyczką (typu plug-in). Jednym z problemów są wysokie ceny aut elektrycznych. Słabo wygląda również infrastruktura. Dlatego rząd planuje rozwijać sieć punktów ładowania pojazdów na prąd. Dotowane będą szybkie stacje ładowania aut elektrycznych. Mowa o przydomowych i publicznych stacjach ładowania aut elektrycznych w Polsce.

Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) rząd rezygnuje z finansowania ogólnodostępnych, wolnych stacji ładowania prądem przemiennym AC w ramach Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Zamiast tego na dofinansowanie będą mogły liczyć szybkie stacje ładowania aut elektrycznych prądem stałym DC.

Jest to o tyle istotne, że przeszło połowa infrastruktury ładowania zlokalizowanej w Polsce nie zachwyca tempem. Oczywiście punktów ładowania aut elektrycznych w Polsce jest też zdecydowanie zbyt mało. Na koniec I półrocza 2021 roku w naszym kraju działało jedynie blisko 3 tys. punktów ładowania. Aż 2/3 z nich to wolne stacje ładowania prądem AC o mocy do 22 kW, a tylko 1/3 – szybkie ładowarki pojazdów elektrycznych (DC). Łącznie dotacje otrzyma nawet 15 tys. punktów ładowania pojazdów na prąd.

Trzy możliwości otrzymania dotacji na stacje ładowania aut elektrycznych

Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem planowane są trzy możliwości otrzymania dotacji, tj. na:

  • utworzenie punktu ładowania o mocy przynajmniej 22 kW, który nie znajduje się na ogólnodostępnej stacji ładowania – dotacja do 25 proc. kosztów kwalifikowalnych;
  • budowę lub przebudowę ogólnodostępnej stacji ładowania o mocy przynajmniej 50 kW, wyposażonej w co najmniej dwa punkty ładowania, gdzie minimum jeden pozwala ładować pojazd prądem stałym o mocy minimum 50 kW – dotacja do 30 proc. (dla stacji o mocy 50-150 kW) lub 50 proc. kosztów kwalifikowalnych (dla stacji o mocy powyżej 150 kW);
  • budowę lub przebudowę stacji tankowania wodoru – dotacja do 50 proc. kosztów kwalifikowalnych.

Przeczytaj też: “Mój Elektryk – rusza nowy program dopłat do pojazdów elektrycznych

Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się m.in. cenę nabycia środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, koszty montażu, robót budowlanych, instalacji przyłączeniowej, dokumentacji technicznej, nadzoru inwestorskiego i autorskiego, testów, odbiorów, a także podatki i najróżniejsze opłaty, jeśli zwiększają one wartość środków trwałych.

Różnica polega na tym, że jeszcze w grudniu 2020 roku dotacje miały wyglądać inaczej. Dotacje na ładowarki aut elektrycznych miały też dotyczyć punktów stacji ładowania prądem przemiennym AC. Nowa wersja zakłada dofinansowanie wyłącznie stacji ładowania prądem stałym DC, które zapewniają krótszy czas ładowania samochodów. Jeśli uda się zrealizować cały plan, może to oznaczać nawet 15 tys. nowych punktów ładowania. To naprawdę duża rozbudowa infrastruktury ładowania, jeśli zauważyć, że dziś funkcjonuje w Polsce niespełna 3 tys. punktów. Co ważniejsze, dotyczy to nie tylko publicznych stacji ładowania samochodów elektrycznych w Polsce, ale też przydomowych sieci.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Elektryczny Chevrolet Bolt EV trafi do serwisu

Elektryczny Chevrolet Bolt wycofany do naprawy

Amerykański koncern samochodowy General Motors wycofuje do naprawy wszystkie egzemplarze jednego ze swoich modeli. Problematyczny jest elektryczny Chevrolet Bolt, znany też pod nazwą Opel Ampera-e, który ma problem z baterią. Okazuje się, że bateria tego minivana segmentu B może wywołać pożar.

Wymiana akumulatorów zamiast ładowania w autach elektrycznych NIO

Wymiana akumulatorów zamiast ładowania w autach elektrycznych NIO

NIO to chiński producent samochodów elektrycznych, głównie SUV-ów oraz aut sportowych, który zapowiada ekspansję europejskich i światowych rynków. Jednym z rozwiązań stosowanych przez Chińczyków w Państwie Środka jest wymiana akumulatorów na stacjach zamiast ich ładowania. Okazuje się, że takie rozwiązanie cieszy się w Chinach naprawdę dużym zainteresowaniem. Wkrótce ten patent może pojawić się w Europie.

Plug-in hybryd

Czy hybryda plug-in wpisuje się w przyzwyczajenia polskich kierowców?

Z badania Volkswagena i InsightOut Lab wynika, że wielu respondentów jest gotowych na „przesiadkę” do hybryd typu plug-in. Wskazuje na to m.in. częstotliwość korzystania z samochodu oraz preferencje przy wyborze nowego auta. Na razie rozważanie zakupu PHEV deklaruje niemal co piąty respondent.