Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych

Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle także na przejazdach kolejowych

W artykule przeczytasz

Polskie Koleje Państwowe (PKP) mówią dość kierowcom, którzy na przejazd kolejowy wjeżdżają nawet po opuszczeniu zapór. Teraz w takich miejscach pojawią się rejestratory przejazdu na czerwonym świetle.

Od kiedy rejestratory przejazdu na czerwonym świetle pojawią się na przejazdach kolejowych?

Przypomnijmy, że na 1300 przejazdach Polskie Koleje Państwowe mają zamontowane kamery monitoringu. Jednak te sprawdzają się dopiero wówczas, kiedy dojdzie do wypadku. Teraz na przejazdach pojawią się też rejestratory przejazdu na czerwonym świetle.

Zgodnie z informacjami podawanych przez PKP, tylko w tym roku na przejazdach kolejowych doszło do 168 wypadków. Śmierć poniosło w nich 41 osób, z kolei kolejnych 13 zostało ciężko rannych. Niestety, często winni są sami kierowcy. Wielokrotnie zdarzają się sytuacje, że ignorują oni czerwone światło na sygnalizatorze, wjeżdżając na przejazd mimo jasnego sygnału, który tego zabrania. Oprócz tego notorycznie omijane są zapory. Szczególnie niebezpieczne jest utknięcie między nimi na torowisku.

Wprawdzie 1300 kamer monitoringu na przejazdach to całkiem spora ich liczba, jednak rejestrowany przez nie materiał przydaje się dopiero po wypadku, często tragicznym w skutkach. Dlatego PKP planuje montaż rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. Nie jest to nowe rozwiązanie, ponieważ podobne stosuje się na skrzyżowaniach. Wiemy więc, jak działa rejestrator przejazdu. Jeżeli uczestnik ruchu drogowego przekroczy sygnalizator wyświetlający czerwony sygnał, zostanie sfotografowany przez urządzenie. Zdjęcie jest robione z przodu i z tyłu pojazdu.

Zamówienie na rejestratory przejazdu na czerwonym świetle jest obecnie w przygotowaniu. Na ich montaż przyjdzie nam jeszcze poczekać. Pierwsze urządzenia pojawią się do końca 2023 roku, ale tylko w pięciu miejscach. Nie znamy jeszcze listy tych przejazdów kolejowych. Lokalizację rejestratorów poznamy w późniejszym czasie. Jako że rejestratory przejazdu na czerwonym świetle będą częścią systemu CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym), zarządzaniem danymi i procesem windykacyjnym ewentualnego wykroczenia zajmie się Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD).

Jaki mandat za omijanie szlabanu na przejeździe kolejowym?

Rzecz jasna niestosowanie się do przepisów to ryzyko wysokich mandatów. Zwłaszcza po zmianach w prawie, np.:

Omijanie zapór lub półzapór podczas ich opuszczania bądź podnoszenia

  • Dziś: 300 zł i 4 punkty karne.
  • Po zmianach: minimum 2000 zł i 10 punktów karnych.

Wjeżdżanie na przejazd kolejowy, jeżeli po drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy

  • Dziś: 300 zł i 4 punkty karne.
  • Po zmianach: minimum 2000 zł i 10 punktów karnych.

Karane są też inne przewinienia na przejazdach kolejowych, a więc wyprzedzanie na torowisku albo bezpośrednio przed nim, omijanie pojazdu oczekującego na podniesienie szlabanu i wjazd na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu, czy pozostawienie auta na torowisku.

Przeczytaj też: “Nowe stawki mandatów. Jak wysokie będą mandaty po zmianach?

Poważniejszych konsekwencji może spodziewać się sprawca, jeżeli dojdzie do tragedii. Oczywiście kwestie finansowe są mniej istotne. Kluczowe jest bezpieczeństwo. Należy bowiem przede wszystkim pamiętać, że takie sytuacje są skrajnie niebezpieczne. Zwłaszcza samochód w starciu z pociągiem ma nikłe szanse. Jednak taka kolizja jest też niebezpieczna dla pracowników i pasażerów pociągu.

Decyzję o tym, że PKP decyduje się na rejestratory przejazdu na czerwonym świetle także na przejazdach kolejowych, należy ocenić pozytywnie. Warto też pamiętać, że spółka od 2005 roku prowadzi akcję “Bezpieczny Przejazd”. Obejmuje ona m.in. zajęcia dydaktyczne w szkołach, monitorowanie przejazdów kolejowo-drogowych, czy pokazy z symulacją wypadku na przejeździe. W jej ramach na krzyżach św. Andrzeja pojawiły się też żółte naklejki. Pozwalają one kierowcom błyskawicznie zgłosić usterkę na konkretnym przejeździe, aby wstrzymać ruch pociągów w danym miejscu. Akcja została zresztą nominowana przez Komisję Europejską do wyróżnienia w edycji nagród “Excellence in Road Safety Awards 2021”. Wkrótce dla poprawy bezpieczeństwa na wybranych przejazdach pojawią się także rejestratory przejazdu na czerwonym świetle.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też: