Przegląd po terminie dwa razy droższy?

Zmiany w badaniach technicznych. Przegląd po terminie dwa razy droższy.

W artykule przeczytasz

Już wkrótce badania techniczne czeka sporo zmian. Przynajmniej na razie diagności nie doczekają się podwyżek, choć przegląd po terminie będzie dwa razy droższy.

Koniec z podbijaniem badań technicznych

Zmiany to wynik dostosowania przepisów do prawa unijnego. Fakt, że przegląd po terminie będzie dwa razy droższy to tylko jedna ze zmian. Przede wszystkim diagnosta będzie miał obowiązek wykonać zdjęcia auta. Ma to ukrócić proceder podbijania badań technicznych pojazdów, które nawet nie stawiają się na Stacji Kontroli Pojazdów. Fotografie będą wykonywane po przekątnych pojazdu. Dodatkowo diagnosta sfotografuje licznik i dane te będzie przechowywał przez pięć lat od daty przeglądu.

Jednak nowelizacja przepisów, która już wcześniej budziła sporo wątpliwości, również teraz nie jest wolna od krytyki. Także w kwestii fotografowania pojazdów. Sceptycy zauważają, że nie uwzględniono warunków technicznych, w jakich Stacje Kontroli Pojazdów mają przechowywać zdjęcia (np. dyski twarde czy chmury). Poza tym nie brak głosów, że okres 5 lat dla przechowywania danych to nadgorliwość, a wystarczyłyby 3 lata.

Przegląd po terminie dwukrotnie droższy

Dwukrotnie droższy ma być przegląd samochodu po terminie 30 dni od wyznaczonej daty. Co więcej, opłata za badanie po terminie ma być przychodem Transportowego Dozoru Technicznego, z kolei po osiągnięciu określonego pułapu trafiać do budżetu państwa.

Z drugiej strony nowelizacja prawa pozwoli na wykonanie okresowego badania przed terminem, ale nie wcześniej niż 30 dni przed wyznaczoną datą badania. W takiej sytuacji termin następnego okresowego badania zostanie uznany za badanie techniczne wykonane w wyznaczonej dacie.

Diagności nadal bez podwyżek

Obecnie obowiązujące ceny badań technicznych pojazdów zostały ustalone 16 lat temu. Ku rozczarowaniu diagnostów, na razie badania nie będą droższe, choć w tym czasie znacznie wzrosły koszty prowadzenia działalności.

Dodatkowo SKP muszą liczyć się z karami od Transportowego Dozoru Technicznego. Organ ten ma sprawdzić przynajmniej 0,3 proc. liczby badań wykonanych rok wcześniej. Kary mogą sięgnąć nawet 10 000 zł, jeśli za badania pojazdów będą odpowiadać osoby, które nie są diagnostami lub przegląd nie będzie prawidłowy, odbywa się w niespełniającym wymagań budynku czy bez wymaganego sprzętu kontrolno-pomiarowego.

Z kolei sam diagnosta, przyłapany na przeprowadzeniu badania w niewłaściwy sposób, może zostać ukarany grzywną w wysokości do 2000 zł.

Jednocześnie, jeśli właściciel pojazdu uzna, że badanie zostało przeprowadzone niezgodnie z prawem, będzie mógł domagać się powtórnego przeglądu. W tym celu, w ciągu 2 dni od daty badania trzeba będzie złożyć wniosek do TDT.

Czasowe wyrejestrowanie pojazdu a badanie techniczne

Przyjęty niedawno pakiet deregulacyjny, o którym więcej w artykule pt. Jakie ułatwienia dla kierowców zawiera pakiet deregulacyjny?, m.in. pozwala na czasowe wyrejestrowanie pojazdu, aczkolwiek pod pewnymi warunkami:

  • tylko na okres od 3 do 12 miesięcy,
  • raz na 3 lata.

Opłata za badanie techniczne nie jest pobierana, jeśli wyznaczony termin badania upłynął w okresie czasowego wycofania z ruchu. To ważna zmiana z punktu widzenia kierowców, którzy mają auto wymagające gruntowniejszego remontu. W ich przypadku pojazd i tak nie miałby szansy na uzyskanie pozytywnego wyniku badania. Jednocześnie, wycofując pojazd z ruchu, oszczędzają oni na kosztach ubezpieczenia OC.

Pierwotnie zmiany miały wejść w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku, ale poślizg jest niemal pewny, ponieważ na razie projekt nie trafił do konsultacji publicznych. Co więcej, już w zeszłym roku budził on sporo wątpliwości, kiedy odbywały się pierwsze czytania.

Jednak przepisy normalizujące system kontroli pojazdów i wyeliminowanie z dróg starych wraków są coraz bliższe wejścia w życie. Warto wziąć to pod uwagę również przy zakupie używanego auta. Bez wątpienia po zmianach badanie z wynikiem negatywnym zakończy znacznie więcej pojazdów niż ma to miejsce obecnie. Dlatego tym bardziej warto weryfikować stan i historię pojazdu z rynku wtórnego.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Przeczytaj też: