Prawo jazdy kat. B – nowe uprawnienia na cięższe auta na prąd

Prawo jazdy kat. B – nowe uprawnienia na cięższe auta na prąd

W artykule przeczytasz

Nowelizacja Ustawy o elektromobilności została podpisana przez prezydenta. Co kluczowe dla prawa jazdy kat. B, nowe uprawnienia zyskają wszyscy kierowcy z prawkiem przynajmniej od 2 lat. Będziemy mogli prowadzić cięższe samochody, ale tylko te zasilane paliwami alternatywnymi. Sprawdzamy, jakimi pojazdami elektrycznymi pojedziemy po zmianach i kiedy to nastąpi.

Prawko kat. B – nowe uprawnienia dla kierowców w świetle nowelizacji Ustawy o elektromobilności

Przypomnijmy, że obecnie wszyscy kierowcy z prawem jazdy kat. B mogą prowadzić samochód o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nieprzekraczającej 3,5 t. Po zmianach i wprowadzeniu nowych przepisów, o ile mamy prawko kat. B, nowe uprawnienia pozwolą nam kierować cięższymi pojazdami. Wszystko dzięki nowelizacji Ustawy o elektromobilności, która zawiera też zmianę w Ustawie o kierujących pojazdami. Oczywiście będzie to możliwe pod dwoma warunkami, o których wspomnieliśmy już wyżej, tj.:

  • jest to samochód zasilany paliwem alternatywnym o DMC powyżej 3500 kg, ale nie większej niż 4250 kg, jeżeli przekroczenie DMC wynika z zastosowania paliw alternatywnych (napęd elektryczny, wodorowy, gaz CNG, LNG lub LPG);
  • posiadamy prawo jazdy kategorii B przynajmniej od 2 lat.

Żeby prowadzić cięższy pojazd, wystarczy mieć więc prawo jazdy kategorii B od 2 lat lub więcej, a auto musi być zasilane paliwem alternatywnym. Przede wszystkim skorzystają na tym użytkownicy elektrycznych samochodów dostawczych. Jednak w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów wymienia się też napęd wodorowy oraz gaz CNG, LNG i LPG.

Przeczytaj też: “870 mln złotych na rozwój elektromobilności w Polsce

Nowelizacja Ustawy o elektromobilności korzystna dla przedsiębiorców

Ze zmian dla kierowców w tym zakresie zadowoleni powinni być zwłaszcza przedsiębiorcy użytkujący samochody dostawcze. Obecnie, jeżeli nawet chcą oni przesiąść się na takie auto z silnikiem elektrycznym i są posiadaczami kategorii B prawa jazdy, często jest to pozbawione sensu. Potwierdza to przykład modelu Volkswagen Crafter. Niemiecki samochód z bezemisyjnym silnikiem ma ładowność tylko 1000 kg. Tymczasem jego odpowiednik z dieslem pod maską aż 50 proc. więcej – 1500 kg. Wszystko przez większą masę wynikającą z zamontowania akumulatorów trakcyjnych.

Po zmianach taki samochód dostawczy będzie mógł ważyć więcej i pozostanie równie praktyczny, jak wersja z silnikiem spalinowym. Jeżeli jego masa nie przekroczy 4500 kg, a my posiadamy od 2 lat lub więcej prawo jazdy kat. B, nowe uprawnienia pozwolą nam zasiąść za jego kierownicą.

Dzięki temu przedsiębiorcy powinni być bardziej skłonni do zakupu elektrycznych aut dostawczych. Zwłaszcza przy uwzględnieniu możliwych dotacji. Przypomnijmy, że od 22 listopada 2021 roku przedsiębiorcy mogą składać wnioski o dofinansowanie na zakup samochodu elektrycznego. W przypadku aut dostawczych jest to kategoria N1. Wnioski przyjmuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Warunki dotacji są następujące:

  • roczny przebieg do 50 000 kilometrów – do 20 proc. kosztów kwalifikowanych bez limitu cenowego do zakupu samochodu elektrycznego lub zasilanego wodorem;
  • roczny przebieg do 70 000 kilometrów – do 30 proc. kosztów kwalifikowanych bez limitu cenowego do zakupu samochodu elektrycznego lub zasilanego wodorem.

Należy jedynie pamiętać, że minimalny roczny przebieg musi wynosić 20 000 km. Nabór wniosków do NFOŚiGW trwa do 30 września 2025 r., chyba że pula środków wyczerpie się wcześniej.

Nowelizacja Ustawy o elektromobilności, która wprowadza nowe uprawnienia dla wszystkich kierowców kat. B z prawem jazdy od 2 lat lub więcej, wejdzie w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw. Nie jest to jedyny obszar zmian przepisów dotyczących elektromobilności. Oprócz tego samorządy będą mogły tworzyć elastyczne strefy czystego transportu z osobiście kształtowanymi zasadami wjazdu. Zmienią się także przepisy dotyczące tworzenia punktów ładowania pojazdów elektrycznych w mieszkalnictwie zbiorowym.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 1 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Zobacz nasz kanał YouTube

Odtwórz wideo

Najnowszy film

Przeczytaj też:

Auta elektryczne w Polsce

Auta elektryczne w Polsce. Ile ich jest?

Nie ulega wątpliwości, że auta elektryczne w Polsce pod względem popularności są daleko za samochodami z sinikiem spalinowym. Mimo wszystko samochodów elektrycznych nad Wisłą szybko przybywa. Jak pokazują statystyki za 2021 rok, rok do roku odnotowano aż 93-procentowy wzrost aut z wtyczką.

44 nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach

Nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach

Nie jest tajemnicą, że rozwój elektromobilności w Polsce mocno hamuje między innymi niewystarczająca infrastruktura. O ile w większych miastach nie ma problemu z naładowaniem samochodu elektrycznego w publicznej ładowarce, o tyle na drogach szybkiego ruchu jest z tym problem. Wiele na lepsze zmienić się może w 2022 roku. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowe stacje ładowania na autostradach i ekspresówkach będą znacznie liczniejsze niż obecnie. W sumie mają powstać 44 punkty ładowania aut na prąd przy drogach szybkiego ruchu.

Jazdy doszkalające pod okiem rodziców

Dla kogo jazdy doszkalające z rodzicem?

Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło zmiany, które powinny zainteresować młodych adeptów nauki jazdy i przyszłych kierowców. Wiemy przynajmniej częściowo, jak wyglądać mają tzw. jazdy doszkalające. Resort uważa, że po nowelizacji będzie łatwiej uzyskać uprawnienia na prawo jazdy kategorii B. Żeby lepiej przygotować się do egzaminu, między innymi będzie można jeździć z rodzicem, oczywiście pod pewnymi warunkami. Sprawdzamy, jak wyglądać mają jazdy doszkalające pod okiem opiekunów.

Będzie strefa czystego transportu w Krakowie

Będzie strefa czystego transportu w Krakowie

24 grudnia 2021 roku w życie weszły przepisy, które zezwalają samorządom wyznaczać strefy zielonego transportu. Na pierwsze reakcje władz nie trzeba było długo czekać. Wszystko wskazuje na to, że powstanie strefa czystego transportu w Krakowie. Sprawdzamy, co po nowelizacji prawa mogą samorządy w tym obszarze i jakie dzielnice obejmie strefa czystego transportu w stolicy Małopolski.