Polskie zaświadczenie o badaniu technicznym za granicą

Polskie zaświadczenie o badaniu technicznym za granicą

W artykule przeczytasz

Od 4 grudnia nie ma w Polsce obowiązku wymiany dowodu rejestracyjnego, jeśli skończy się w nim miejsce na pieczątkę diagnosty. Dla poruszania się po kraju nie jest też potrzebne zaświadczenie o badaniu technicznym. Sprawdzamy, jak wygląda ta kwestia przy wyjeździe zagranicznym.

Brak obowiązku wyrabiania nowego dowodu rejestracyjnego po 4 grudnia 2020 r.

Przypomnijmy, że 4 grudnia 2020 roku w życie wszedł tzw. pakiet deregulacyjny. Jedną z pozycji tych zmian, na których mają zyskać zmotoryzowani, jest brak obowiązku wymiany dowodu rejestracyjnego, jeśli zabraknie w nim miejsca na pieczątkę diagnosty przy przeglądzie technicznym. Potwierdzeniem zaliczenia przeglądu z wynikiem pozytywnym jest zaświadczenie o badaniu technicznym z SKP.

Jednaki i ten dokument jest nam zbędny, jeśli poruszamy się po kraju. Nie musimy mieć zaświadczenia z SKP. Wszystkie informacje o okresowym przeglądzie funkcjonariusz przeprowadzający kontrolę znajdzie bowiem w systemie elektronicznym CEP (Centralna Ewidencja Pojazdów).

Jak nowe przepisy wyglądają w kwestii jazdy poza granicami naszego kraju? Czy zaświadczenie o przeglądzie technicznym pojazdu jest wystarczającym dokumentem w razie kontroli? Wystarczy mieć zaświadczenie o badaniu technicznym pojazdu, a może potrzebny jest wpis w dowodzie rejestracyjnym?

Zaświadczenie o badaniu technicznym za granicą. Czy jest wystarczające?

Zauważmy, że wzór polskiego dokumentu, który potwierdza zdatność pojazdu do ruchu drogowego, jest zgodny z dyrektywą 2009/40/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej. Oznacza to, że polskie zaświadczenie o przeglądzie technicznym również jest respektowane przez państwa członkowskie UE.

Musimy natomiast pamiętać, aby obok zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów mieć przy sobie również dowód rejestracyjny pojazdu. Pewne ograniczenia występują w Szwecji, Rumunii, Grecji oraz Słowenii. W tych państwach musimy mieć zaświadczenie z informacjami, jakie wskazuje załącznik nr 2 do wspomnianej dyrektywy. Zaświadczenie o przeglądzie technicznym wydawane na naszych stacjach diagnostycznych jest z nim zgodne.

Nie ma też problemu z identyfikacją dokumentu, czy aby na pewno jest on oryginalny. Otóż Komisja Europejska stworzyła specjalną stronę, na której umieszczono wzory takich zaświadczeń ze wszystkich krajów UE. W razie kontroli i wątpliwości co do oryginalności zaświadczenia, funkcjonariusz może porównać dokument ze wzorem w systemie. Obecnie znajduje się tam nowy wzór zaświadczenia z SKP o badaniu technicznym pojazdu.

Większy problem możemy mieć w przypadku podróży do lub przez kraje spoza UE. Wówczas wiele zależy od funkcjonariusza i jego dobrej woli. Jeśli badanie zakończyło się wynikiem pozytywnym, nowy wzór zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów może być wystarczający. Niestety, nie mamy żadnej gwarancji, że funkcjonariusz zaakceptuje zaświadczenie z SKP bez pieczątek w dowodzie rejestracyjnym. Bezpieczniej więc wcześniej wymienić dowód rejestracyjny i zadbać o pieczątkę diagnosty w dokumencie.

Natomiast o samych badaniach szerzej piszemy w artykule “Badania techniczne samochodu. Co trzeba o nich wiedzieć?“. Ujęliśmy tam wszystkie najważniejsze kwestie dotyczące okresowych badań technicznych. Podjęliśmy też temat mandatów, jakie grożą za jazdę bez ważnego przeglądu.

Ocena naszych czytelników
[Suma: 2 Średnio: 5]

Udostępnij:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Administratorem Twoich danych jest AutoISO Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Przetwarzamy Twoje dane (adres e-mail, imię i nazwisko oraz treść wiadomości) na podstawie naszych prawnie uzasadnionych interesów: w celu komunikacji z Tobą i dla ochrony przed roszczeniami, przez okres do 10 lat od roku, w którym zakończono korespondencję. Współpracujemy z firmami hostingowymi, którym możemy przekazywać te dane (odbiorcy danych). Dane mogą być przekazywane poza UE, jedynie do Państw lub podmiotów zatwierdzonych prawem UE. Masz prawo dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także ich przeniesienia. Masz prawo skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w Polsce lub jego odpowiednika w innym państwie UE. Więcej informacji o zasadach przetwarzania przez nas danych znajduje się w Polityka Prywatności i Cookies.

Darmowe sprawdzenie
Historii Pojazdu

Newsletter

Klikając “Zapisz się” zamawiasz newsletter e-mailowy, zawierający także informacje handlowe, w szczególności o usługach i produktach związanych z pojazdami. Zgodę można cofnąć w e-mailu od nas lub informując nas e-mailem. Administrator danych: Autoiso Sp. z o.o. (ul. Gnieźnieńska 12, Katowice 40-142, Polska, pomoc@autoiso.pl). Więcej w Polityce Prywatności.

Przeczytaj też: